Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Mun vm. 2000 Galant 2.4 GDI ei sitten millään toiminut kokoaikaa kunnolla, eikä enää keksitty mitä olisi pitänyt korjata. Joten moottori meni toiseen Galanttiin varaosa käyttöön. Minä taas ajattelin sovittaa tuon V6 koneen omaani ... itse tekniikkahan tuonne uppoaa hienosti, vaikkakin muutamia yllätyksiä tuli.

No nyt on kovaa pohdintaa johtojen kanssa. Koneen johtosarja on vaihdettu tietenkin ... nyt kuitenkin kojetaulun johtosarja ei kaikilta osin tunnu sopivan. Siis kaikki liittimet ei sovi suoraan. Varmaankin sen takia kun GDIssä on noita sähköisiä juttuja kuten esim. kaasupoljin (V6 vaijerilla), vakionopeus säädin toimii sähköllä (V6 alipaineella), automaatti ilmastointi (V6 manuaali), tiptronic automaatti (V6 manuaali).

Siis pitääkö vaihtaa kokonaan kojetaulun johtosarja?? Sitten pitää kai vaihtaa vakionopeuden säätimenkin nappulat, kun GDI:ssä on pelkästään viiksi ratissa ja tuossa V6 autossa oli erillinen on/off katkaisija viiksen lisäksi. Entäs jos vaihdan kokonaan sen johtosarjan niin saanko automaatti ilmastoinnin toimimaan?? Siis rupeaakohan toimimaan jos puran johtosarjat ja lisään GDIn automaattiilmastoinnin johtosarjasta ilmastoinnin johdot tuohon V6:sen manuaali ilmastoinnin johtosarjaan??

Laitan tähän nyt vielä muutamia huomioita jos vaikka jotakuta joskus mietityttää.
- ilmastoinnin kompurat on samoja, putket vaan erilaiset ... mutta varovasti taivuttamalla sopii GDIn kompuran putket V6seen
- bensapumppu on sama (itse pumpun numerosarja sama), varaosanumero on eri koska GDIssä on kaksi paluu putkea siinä pumpun kiinnikkeessä
- etummaisen ja takimmaisen kannakkeen pultin halkaisia eri.
- automaatti GDIssä ei ole tulipellissä kytkimen sylinterin reikiä, sisäpuolella autossa on ne reikien paikat merkittyinä.

En tiennyt mille osastolle tän nyt olisi laittanut, joten olkoon yleinen ja ylläpito siirtäköön minne tahtovat. Pohdin vielä että olisko pitänyt tehdä oma projekti päiväkirja, jos vaikka joku muukin innostuu tämmöstä projektia tai jotain muuta aiheeseen liittyvää puuhastelemaan. Kun tässä nyt tulee kokeiltua tuota manuaali ilmastoinnista automaattiin siirtymistäkin.
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

https://www.youtube.com/watch?v=TCihbR08iQ0

Ei varmaan olis huono idea koittaa saada tuon videon tekijää kiinni ja koittaa haastatlla kokemuksista?
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Tulipa tuollainen muutos nyt tehtyä. Ihan kaavioiden perusteella rakensin sähköt, muutama asia jäi huomioimatta ja muutama juttu ei vielä toimi.

En huomioinut tuota sähköpeilien juttua, ettei tuossa v6 johtosarjassa ollutkaan peilien "kylkeä vasten" -taittoa, jätin sen ominaisuuden sitten vaan pois. Ehkä vielä jokupäivä tulee puuttuvat johdot lisättyä.

Tänään sain pakoputket paikoilleen ja käytin autoa hetken. Ja huomasin että takasumuvalo ei herkeä toimimaan. Eikä nyt sitten tuo lämpömittarikaan liikahda. Harrastus siis jatkuu.

Kytkimen ilmauksen kanssa ongelmia ja hiukan sen "paineen tasaaja", joka on ilmeisesti vain kutos koneessa, vuotaa nestettä. Mietinpä sen tarkoitusta, kun nelos koneen kuvissa sitä ei ole ... voiskohan jättää kokonaan pois ??
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Kytkin saatiin ilmattua, jätin sen damperin sinne nyt kuitenkin. Ajovalojen korkeuden säätökin tuli kytkettyä, jäi eilen mainitsematta ettei niidenkään kytkentä suoraan toiminut. Sumuvalotkin toimivat.

Mutta murheesta toiseen. Siis mä testailin autoa ilman airbagejä ... se oli virhe ... nyt en sitten saa tuota SRS valoa sammumaan, lueskelin täältä ja muualta ettei sitä pysty itse kuittaamaan, näinkö se on??

Vikakoodit kuittasin pois, niitä oli varmaan enemmän kuin mitä niitä on listattu. Johtuunee siitä kun on testailtu autoa ilman että kaikkea oli kytketty. Mutta yksi koodi palaa joka nollauksen jälkeen - Traction control vacuum solenoid malfunktion ... siinäpä sitä sitten on selvittämistä taas.

Lämpömittarin anturi on kunnossa. Olisiko joku johto vielä jostain poikki, huomenna uutta johtoa tilalle.
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Ei pysty SRS-valoa kuittaamaan pois millään muulla kuin MUT-II/III:llä.
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

En löydä vikaa tuolle vikakoodille ... tuossahan on kaksi noita kaasun asentotunnistimia ja toinen on juuri tuota luistonestoa varten. Ja se mun mielestä on ns. puoliksi mykkänä. Täytyy hakea toinen ja testata vielä. Mutta alipaine jutuista en löytänyt vikaa. Katsurilta kyselin ja sanoi ettei haittaa katsastusta, mutta omaa silmää haittaa jos häiriövalo kokoajan palaa. Ja voishan sen saada sammumaan kun nyppäis kokonaan tuon luistoneston ohjausboksin johdon irti.

Ja vieläkin on metsästyksessä tuo MUT-työkalu ....

Peruutusvalon johdotuksissa ilmeisesti jotain eroa kun poika väitti ettei pakittaessa valoa syttynyt. Olispa vaan lamppu mennyt. :)
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

No niin ... ajeltuakin tuli ja vikojakin taas tuli ... Koeajo sujui hyvin ja vetoakin tuntui olevan. En oikeastaan huomannut mitään muuta poikkeavaa kuin että nopeusmittari oli lakannut toimimasta. Sellaista toisinaan tapahtuvaa pientä ysköstä tasakaasulla, ajattelin sen olevat virranjakajan vika, koska osia ei ole vaihdettu putsattua vain ... tarkoitus oli hankkia ne kunhan saadaan leima papereihin.

Ajoin lenkin jälkeen auton katokseen ja jätin siihen. Sitten yks päivä tuossa päätin että kun alkaa kylmää tulemaan, niin otan vedet pois ja laitan pakkasen kestävän jäähdytin nesteen. Auto ajamalla ulos, vedet pois syylärin pohjasta ja sitten pakkasnestettä tilalle ... meinasin ruveta ilmaamaan ja laitoin auton käyntiin. Siinä se hetken rupsutteli kivasti ja tuli semmonen yskäisy ... noh ajattelin että kun vähän on vielä kankeutta seisseessä moottorissa, mutta ennen ajatukseni loppua tuli toinen yskäisy ja auto sammui ... sen jälkeen se ei sitten enää ole edes luvannut.

Bensanpaine nousee normaaliksi, tulpat kastuu, jonkinlainen kipinä ainakin näkyy kun irto tulpalla kokeilee.

Kysymyksiä on tässä herännyt ... lähinnä pohdin että voiko virran vajaavaisuus tehdä tämän?? Siis akku on mielestä aika pieni ja sitten se että kun se on ollut jo GDIn aikana, on sitten mennyt ihan tyhjäksi monta kertaa. Silloin kun auto kävi niin mm. sisävalossa oli huomattavissa pientä vilkkunaa, joka voisi tietenkin viitata laturiinkin. Mutta kun ei tuo auto lupaa vaikka olisin sen akun tuollaisella älylaturilla ladannut täyteen.

Vai onko se vaan niin että joku suurempi voima on tämän Galantin joskus kironnut ja se on nyt ihan saman minkä koneen tähän laittaa niin se ei vaan tule toimimaan.
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Akkuhan on äkkiä testattu: toinen auto käyntiin, vierelle ja kaapeleilla kokeilee käynnistää?
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Tuota itsekkin suunnittelin, menee ensi viikkoon että pääsee koittamaan. Galantti semmosessa paikassa ettei ylety kaapelit.
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Hmmm ... lueskelin täältä että vesi ja virranjakaja olis ollut näissä koneissa huono yhdistelmä. Tulipa mieleeni että tuo virranjakaja sai pienen murheellisen erheen seurauksena vettä päällensä tuossa ennen vian ilmenemistä. Mutta siitä oli pari päivää aikaa ja sen jälkeen kuitenkin oli käynnissä ...

Noh tänään ajattelin kun tuossa pihalla touhusin että otin virran jakajan kannen pois ... 2kW lämpöpuhaltimella lämmintä virranjakajaan, kaksi tuntia ja Galant lähti käyntiin.
 
Vs: Galant GDI -> V6 kokemuksia??

Jakaja vaihdettu ja nyt tuntuu sen puolesta pelaavan.

Tänään oli katsastus päivä ... vaan HC-arvo oli todella ylhäällä. Muuten olisi kaikki ollut katsurille kelpaavaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom