Galant gti dynamic4 bensankulutus

harri00

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2010
Terve vaan kaikille.

Jonkin aikaa gti galantilla ajeltua olen miettinyt kohtuullisen kovaa bensankulutusta.
Auto vie bensaa 13-14 litraa satasella, vaikka yrittää ajaa rauhallisesti. Matka-ajossakaan ei tunnu pääsevän alle 10L.
Kuuluuko viedä tosiaan noin paljon? Tulisi mieleen että jotain on vikana..
Tähän mennessä vaihdettu tulpat+johdot, ilmanputsari=ei vaikutusta. Ecu uusittu 1,5 vuotta sitten.
Onko ideoita mikä vois olla pielessä?
Nyt on tullut myös käynnistymis ongelmat. Kylmänä lähtee kuin palmun alta ja lämpinä joutuu aika pitkään starttaamaan, että käynnistyy..

Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Kyllähän dyny aika paljo vie mut kyl sil vissii pitäs 10:kin päästä.

Lambda voi olla yks syyllinen myös.

Kuumana käyntiinlähtöön syynä on suuttimet, jotka vuotaa...toki sekin vähän lisää kulutusta.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Joo, tiesin kyllä että sille soppa maistuu mutta luulin ettei ihan noin paljon.
Lampadaa itekkin mietin syyksi, pitänee mitata päästöt ja lukea vikakoodit..
Jättääkö vikakoodin vaikka häiriövalo ei tauluun syttyskään?

Mites nuo vuotavat suuttimet, onko isokin savotta alkaa laittamaan? Ne vissiin kuuluu uusia?
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

moottorin lämpötila-anturi kannattaa tsekata, jos luulee et on koko ajan kylmä kone ja käy rikkaalla...
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Matka-ajolla tuolla pääsee 9 litran tietämille.
Kaupungissa menee 10-12 litraan itsellä ajellessa :driver
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

jooonas sanoi
moottorin lämpötila-anturi kannattaa tsekata, jos luulee et on koko ajan kylmä kone ja käy rikkaalla...

myös liian hyvin tuuletettu konehuone pitää lämmöt alhaalla ja kulutuksen pilvissä...

mulla tuo evo5 scoopilla yli 10ast pakkasessa ei lämpene kuin kenkimällä kunnolla...
piti laittaa ihan pahvia syylärin eteen... (vaikka laitoin 88ast termarin)
myös termostaatti saataa pitää koneen liian kylmänä ja soppa maistuu.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Pystyykös tuosta moottorin lämpötilamittarista sanomaan, että lämpiääkö kone tarpeeksi näin pakkasilla? Mulla nousee lämpömittari kyllä hyvin niiden kahen merkkiviivan väliin, suurinpiirtein ihan puoliväliin asteikolla. Puhaltimesta saa myös hyvin lämpimää ilmaa sisälle.
Autossa on myös tuollainen seosmittari (kapeakaista-lambda?) ja sen mittari näyttää seoksen olevan kokoajan rich puolella melkein tapissa ja kevyissä kiihdytyksissä tai täyskaasutukselta moottorijarrutukselle tultaessa mittari käy hetken optimal puolella mutta palaa sitten taas rich puolelle. Kerran kun seisotin autoa tyhjäkäynnillä vähän pidemmän ajon jälkeen hetken niin mittari rupesikin näyttämään kuten pitää eli meni moottorijarrutuksissa lean puolelle ja seilaili kaasun mukaan aina koko asteikkoa läpi. Noin kilsan ajon jälkeen juuttui kuitenkin taas rich puolelle eli voisiko olla kyse siitä että moottori pääsi taas kylmenemään liikaa kun lähti ajamaan?
Olen ehtinyt tuolla kulutusta mitata vasta yhdellä tankkauksella mutta siitä suurin osa oli rauhallista 80-90km/h maantieajoa ja keskikulutus oli 12,5l/100km tankatessa.

Mistäs muuten tuo lämpötila-anturi löytyy tuosta VR-4:n moottorista?
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Tuohon vr4 ongelmaan voi nyt olla melkeen miljoona syytä, tietysti voisi logata moottorinohjauksen näkemää koneen lämpöä.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Onko tuossa koneessa jo jokin diagnostiikkaväylä, josta saa jotain muutakin irti kuin vikakoodeja? Vielä tuohon äskeiseen postaukseen lisäyksenä, että itselläkin on konepellillä ilmanottoaukot moottorille, joten kylmää viimaa menee kyllä moottorille reippaasti ja yleensä tuolla on tullutkin maantieajoa ajeltua että siitä tuli mieleen nyt tuo, että voisiko liittyä noihin lämpöihin tuo.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Jos on orkkis ECU, niin saa esim. vanhalla palmilla, simppelillä välikaapelilla ja mmcd ilmaissoftalla logattua ja trendattua parametreja, luettua vikakoodit jne. Käytännössä sama toiminnallisuus kuin vanhalla orkkis MUT testerillä.

Mulla pitäisi olla jossain tommoinen loggeripaketti nurkissa vielä jouten, värinäytöllisellä m550 palmilla telakoineen jne. Palmissa vaan kosketushäiriö näytössä (koputtelemalla ja heiluttelemalla välillä toimii pitkäänkin ok, välillä ei tahdo millään saada kuvaa, en ole jaksanut korjata) ja akun kesto kehnohko, autolaturi löytyy.

Seriaaliportin omaavalla läppärilläkin voi onnistua ainakin jos tekee aktiivisen max232 ttl logiikkamuuntimen, nimim. Slideriltä tai tuolta klubin wikistä löytyy ohjeita ja lisätietoa loggauksesta.

Moottorin lämmöt on normaalit jos nousee puoliväliin eli termari OK eikä kone käy liian kylmänä. ECU:n lämpöanturi voi tietysti olla rikki mutta yleensä silloin ei lähde kylmänä kirveelläkään käyntiin joten en pidä todennäköisenä.

Veikkaisin seosten rikkaalla pysymisen viaksi jotakin aivan muuta, kenties säätöjä, anturointia tms. ECU tippuu helposti pois closed loopista käymään n. 12,5 seoksilla jos esimerkiksi lambda jäähtyy tyhjäkäynnillä (lämmitys ei pelaa tai lämmittämätön ja ikääntynyt/väärässä paikassa). Jos kaikki kunnossa niin pitäisi käydä nätisti stoikiometristä eli 14,7 ympärillä oskilloiden kun moottorin lämmöt alkaa olla yli 50C.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Onkos tuosta rikkaalla käymisestä moottorille mitään haittaa? Mukavasti tuntuu ainakin auto toimivan ja tehot on hyvät. Lähtee hyvin käyntii niin kylmänä kuin lämpimänäkin ja vääntää nykimättä pienistä kierroksista alkaen.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

Karstoittuu ainakin joten ei se hyvääkään tee jos kokoajan kovin paksulla menee. Jos todella paksulla niin huuhtelee sylinteriseinämätkin ja ohentaa öljyn.
 
Vs: Galant gti dynamic4 bensankulutus

jcarlson sanoi
Seriaaliportin omaavalla läppärilläkin voi onnistua ainakin jos tekee aktiivisen max232 ttl logiikkamuuntimen, nimim. Slideriltä tai tuolta klubin wikistä löytyy ohjeita ja lisätietoa loggauksesta.
..ja yhtä lailla pystyy loggailemaan TMO:lla ("ilmainen" softa),ja passiivikaapelilla.
 
Takaisin
Ylös Bottom