Galant-Sigman perämurikan vaihto

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
etenee näin:

-perästä öljyt pois
-jarrurummut irti
-jarrukengät irti, sokat, kolme jousta ja hevosenkenkäsokka käsijarrun kääntövarresta
-vetoakselin kiinnityslevyn neljä pulttia molemmilta puolilta, vedä vetareita ulos about 10cm. Vetoakselit voivat olla tiukassa ja vaatia liukuvasaran tyyppistä työkalua. Meillä vetarit irtosivat (perä numero yksi) käsin. Akseliputkista voi tulla öljyä.
-kardaani irti perästä ja pohjasta
-puhdista tiivistepinnan ympäristö, suojaa alusta, perästä tulee vielä öljyä vaikka se on tyhjennetty.
-pulttaa perämurikka irti ja vedä ulos etukautta.
-puhdista tiivistepinta hyvin, siinä on TODELLA ohut paperitiiviste. Katso ettei perän sisään mene roskia.

Kasaa käänteisessä järjestyksessä. Muista puhtaus koko projektin aikana ja muista lisätä uudet öljyt.
 
murikka vaihdettu. Ei yllätyksiä projektissa. Toisestakin perästä vetarit irtosivat ongelmitta.

Pieni klappi tässä uudessa murikassa on, mutta niin taisi olla vanhassakin. Vanha perä näytti täysin virheettömältä, mutta silti se ei pyörinyt niinkuin tasauspyörästän kuuluisi pyöriä. Eli eiköhän kyseessä juurikin ole tuo ristitapin ja pikkupyörän kiinnileikkautuminen.

Tarinan opetus: orggis Mitsun perä ei kestä kuminpolttoa :p
 
Gallu on painavampi, tehokkaampi ja paremmalla pyöräntuennalla. Perissä tuskin on kauheasti eroa, ainakaan mallissa, mitoituksissa voi olla. Ja voihan tuo meidän tapaus olla tietysti ihan vaan huonoa tuuria...

Vai onkos esim. Team 1000 jotain muuta mieltä asiasta?
Onko periä rivahdellut?
 
Eipä ole yhtään perää hajonnut. Kerran on perä vaihdettu ihan vaan varmuuden vuoksi kun sillä oli jo ajettu noin 160-170 tuntia kisaa. Pikkurattaissa oli jo jonkun verran välystä mutta niin tuntui olevan kaikissa varamurikoissakin. Huippuöljy pelastaa monelta peräremontilta! :peukku

Muistelisin kyllä että tuossa diesel mallissa on reilusti isompi perä kuin bensa versioissa. Ei ole tullut yhtään bensan perää tutkittua sen tarkemmin.
 
Kiitoksia! Pitää ihan varmuuden vuoksi vaihtaa, ei tahdo jäädä tien päälle ties minne ainakaan perän laukeamisen vuoksi. Vaihdelaatikon kanssa tämä on jo koettu... Vääntömomentti kun ei ole enää tehtaan spekseissä, niin 25 vuotta vanhat osat voivat olla kovilla :)
 
Ihan hyvinkin saattaa kestää kumia poltella,pari kesää
ainakin sai takavetoturboGalantilla jauhaa kumia tonttiin
melkein joka viikonloppu... (onhan se järeämpi murikka
mutta varmaan samassa suhteessa tehoihin?)

Vain se oli liikaa kun juuri ennen LSD:n asennusta tuli
tehtyä "viimeisiä testejä entisellä",eräässä paikassa
pystyi märällä kelillä vielä nelosellakin juoksuvauhdista
kenkäisemään yhden pyörän ( :() sutimaan,jauhatusta
riitti niin pitkälle että auto kulki noin satasta ja takanakki
suti mittarin mukaan 180 vauhdilla,siitä kun sitten pito
palautui yhtäkkiä niin kuului naks ja ilmeisesti siitäkin
oli tasauspyörästö entinen,enpä oo vieläkään ehtinyt
ja jaksanut availla... Eiköhän siihen perään tuu joskus
hitsattu lukko,katotaan hajoaako sitten mitään... ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom