Galantia ostamassa gdi vai v6?

maxpower09

New Member
Liittynyt
26 Lokakuu 2009
nyt kun tuo lanceri poistui tontilta, niin on alkanut kiinnostamaan galant vm 97-
kannaattako tuollasta gdi koneista ostaa vai olisko v6 parempi? (äänet ainakin olis)
kulutus ei näyttele isoa osaa, kun kyseessä tulee olemaan käyttöharrasteauto, mihin ei tule paljoa kilometriä,
eikä edes käynnistyksiä jokapäivä..
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

Molemmissa hyvät ja huonot puolensa, noita GDi-koneita ei vissiin ole ihan älyttömästi tai niistä ei ole ihmisillä kokemusta. Itselläni on -01 2.4GDi enkä voi moittia, rakettihan se ei ole mutta vääntöä siinä on todella muikeasti ja kulkupuoli kyllä riittää omiin tarpeisiin. Ja mun mielestä siinä on jännä käyntiääni, vähän dieselin ja veekutosen sekoitus eli ulkoapäin ei heti huomaisi mikä kone siellä pellin alla on... :D kaasuläppäongelmia kai noissa on jonkin verran ollut, mutta niiltäkin välttyy kun huoltaa ajoissa ja tukkii sen pirun EGR-venttiilin joka aiheuttaa kaasuläppäkotelon ja imusarjan karstoittumisen ja näinollen rupeaa tekemään kaikenlaisia häiriötä. Omalla on nyt rullattu yli 250tkm ja pelaa kuin unelma, katsastusmies tuossa viikko sitten kehui auton erittäin hyväkuntoiseksi. Ja ihan valtion konttorilla. :)

Veekutonen on (kai) aika pomminvarma kone, mutta perushuollot kuten jakopääremppa, tulppien vaihto yms on työläämpiä ja aika arvokkaita. Hyvät sävelet siinä kyllä on. Itse en ole ajanut moisella vaparina, joten en voi ajokokemuksista tai koneen luonteesta puhua mitään.
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

Noh, jos saat Veekutosen Avance korisarjoilla niin osta semmonen. JOS se ulkonäkö on tärkeetä (Suomessa kun on saanut vain Gdi:tä avancena) Gdi:t ekat on tehty 99 ja v6 alotettu 97. Jos kulutuskaan ei isoo osaa näyttele niin allekirjottanut suosittelee v6-koneista. On varmempi kone, eikä se jakoremppakaan nyt mitään avaruusfysiikkaa ole. Siinä on kaksi nokkapyörää niinkuin gdi:ssäkin ja tasapainoakselinhihnaa ei ole erillisenä. V6:ssa on kierroksilla vetoja aivan toisella tavalla, toki alarekisteri on huomattavasti hiljaisempi. Tämän huomaa erityisesti kun manuaaleja vertaa keskenään. Toisaalta Gdi on tosi ponteva kierrosalueella 1500-3000 verrattuna veekutoseen. Kutonen vääntää alhaalta vähemmän mutta toisaalta leppoisammin, sillä oli muistaakseni helpompi lähtee paikaltaan (pienellä kaasulla). Automaattiin tuo v6 soveltuu hyvin ja miksei Gdi:kin.
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

mites toi tomaatin kestävyys sitten, kun näyttäs olevan yleisempiä noi automaattilaatikoiset?
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

maxpower09 sanoi
mites toi tomaatin kestävyys sitten, kun näyttäs olevan yleisempiä noi automaattilaatikoiset?

Siitä löytyy kyllä täältä juttua jos jaksat hakea. Long story short: Prefacelift malleissa turbiiniongelmia, mutta toisaalta saattavat kestää avaamati 300tkm. Turbiinissa jonkin sortin valmistusvika lähes. Manuaali on toki varmempi vaihtoehto mut voi senkin joutua laakeroimaan. Ite oisin v6 manuaalin kannalla ;) Nettiautoski näyttäs olevan useempi nyt. Semmonen ei oo hirvee bensarosvokaan.
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

itekin tykkäisin enemmän manuaalista tässä tapauksessa, tarvii alkaa tinkaaminen..
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

Gdi:stä ei oo kokemuksia mutta manuaali kutosta voin kyllä suositella :peukku
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

Mulla automaatti kutonen eikä mulla sinänsä moitittavaa ole. Toki joskus toivoo että olisi manuaali mutta toisaalta toi automaatti on aika mukava kun kuitenkin mulla tuo on ihan perusautona jokapäiväisessä ajossa. Auto on ollut mulla 3 vuotta ja nyt vasta alkanut olla ongelmia kun mittarissa on karvan alle 300 000 km. Mm Nivomatit, ruostetta yms yms.

Kone on sellainen sopivan ripeä, välimalli kuten itse määrittelen sen. ;D Pikkaisen peruspeliä reippaampi muttei kuitenkaan mikään täysverinen sportti. Äänet on makeat ja vääntöä riittävästi. paikalta lähtee tosi rivakasti, siinä jää pikkaisen tehokkaampikin auto mutta sitten tulee katvekohta jolloin tuntuu ettei kiihdy, ei sitten millään. Sitten taas alkaa kiihtymään mukavasti eli sellainen 60-100 km/h alue on laiska ainakin tuossa mun autossa. Sitten yli 100 km/h nopeuksissa taas menee tosi mukavasti. Bensankulutus liikkuu siellä 10 litran kieppeillä, harvemmin alle sen ja paljon enemmän saa kulumaan jos vähääkään alkaa kaasua polkemaan. Todellinen kulutus lienee siellä 13 l/100 km tienoilla mutta mulla ei ole kovin kevyt kaasujalka.

Mutta siis oman kokemukseni mukaan voin suositella kutosta mutta näemmä ja kuulemma noita vikoja alkaa esiintymään juuri tässä hilppasen alle 300 000 km kieppeillä. Eli joko reippaasti alle sen ajettu tai sitten jo remppakierroksen läpi käynyt peli alle.
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

No mulla on GDI:stä hieman yli 10 vuoden kokemus ja 260tkm verran. Toimintavarma kampehan tuo on ollut eli aina on avaimesta käyntiin lähteny ja koskaan ei ole tarvinut reissuista tulla hinausauton lavalla. Huoltotoimet väheni aika reilusti, kun disabloi EGR:än käytöstä. Nyt piti tehdä noin 1€ remppa kaasuläppäkoteloon (muutama liimatippa) sekä tuo ohjaustehostimen pumppu hieman juonittelee (vaikka tiivisteet sainkin vaihdettua ja vuotamisen loppumaan), mutta eiköhän siitäkin rempasta alle satasella selviä, kunhan saa tuon vaihtopumpun tilalle. Mutta siinäpäs on minun rempat GDI tyyppiin nähden, mutta alustanhilppeet ovatkin luku sinänsä, mutta sehän on korille tyyppiominaisuus eikä GDI:lle. Sekalaisessa ajossa menny 8,0-8,5 litraa sataselle ja maantiellä mennään 7 litran pintaan (manuaali versio) ja koneessa sitkeyttä piisaa eli tulee tuommonen kookas kuomukärrykin kevyenoloisesti matkassa (sitä kun joutunut raahaamaan tuhansia kilometrejä harrastuksen vuoksi). Eli jos jotain autoa jaksaa yli 10 vuotta katella, niin ei se hirveän ongelmallinen voi olla :peukku
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

Hyviä autoja molemmat.
Osta se kumman kori on moitteettomassa kunnossa :)
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

Feppi sanoi
Hyviä autoja molemmat.
Osta se kumman kori on moitteettomassa kunnossa :)

Joo näin sanoisin kanssa että koriin kannattaa kiinnittää huomiota, tämä korimalli ruostuu melkeen pahemmin kuin edeltäjänsä joten tarkkuutta ostaessa sen suhteen! :)
 
Vs: Galantia ostamassa gdi vai v6?

Mulla kutos koneella galant (automaatti) ja olen kyllä tyytyväinen ollu valintaan.Voin suositella tällä kokemuksella vilpittömästi.(n.3v.ollut)Reilu 110tkm mittarissa ja hyvin on pyyhkinyt.Ulkoisestikkin auto pysynyt moitteettomassa kunnossa säännöllisellä fiksauksella.Voisin kuvitella et lokarin kaaret alkaa suht herkästi ruostumaan ellei niitä hoida.Auto massattu ni auttaa myös pitämään ruosteen loitolla :) Ite tykästyny tohon automaatti laatikkoon ja kuutos koneeseen.Sanotaanko et ajamisesta nauttii aina ajoittain :)
 
Takaisin
Ylös Bottom