Galantille uudet maalit päälle

A

adastra

Guest
Moro, Toivottavasti tuli viesti nyt oikealle alueelle.

Olen tässä fantasioinut, että kävisi maalauttamassa galantin valkoiseksi. Siitä tulee sitten muutamia kysymyksiä mieleen.
En tosiaan tästä aiheesta tiedä oikeastaan yhtään mitään niin älkää tuomitko :D

1. kun automaalaus suoritetaan niin maalataanko siitä oikeasta kaikki korin osat; tarkoittaen myös sellaiset kohdat jotka eivät ulkopuolelle näy, kuten esim. ovien sisäpuolelta ja "sisustusten alta".

2. Onko tämä prosessi suunnilleen minkä hintainen? Ajattelin , että kun väri on valkoinen eikä vaikka metalliväri niin hinta voisi olla hieman alhaisempi.

3. Onko maalausprosessi minkälainen?` vanhat maalit helvettiin? pohjamaalit? jne jne.

4. Kuinka kauan auto sitten olisi yhtäjaksoisesti työn alla, että saadaan valmiiksi?


Kiitoksia, jo näin alustavasti!
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

1: Kaikki korin osat irti ja puretaan sisäpuolia myöti. Eli ovet irti sekä luukut irti maalaus molemminpuolin ensin niin, että maalataan ovien ja luukkujen sisäpuolet sekä ovenvälit korista. Sisustuksen osia ei tarvitse maalata yleensä, koska kaikki pelti peittyy miltei jokasessa nykyautoissa verhoilun alle.

2: Hinta on iso. Onko se kallis sen saa jokainen päättää omassa pääkopassaan. En ite lähde tasan tarkkaan tekemään värivaihtomaalausta alle 2500e vaikka kuinka näyttäisi klubikorttia.

3:
- Tarkastetaan aihio ja pestään läpikotasin. Merkitään parkkipaikkalommot sekä ruosteet jne mitkä vaativat enempi huomiota.
- Hiotaan lommopaikat karhealle sekä ruosteet pois (hitsataan jos tarve vaatii) ja muut paikat. Jos lommoissa ei ole maali mennyt puhki, ei tarvitse vetä peltipaljaalle vain karhennus riittää, kitille karhennetaan tartutnapinta eli "kynnet". Jos on isoja lommoja niin ne vedetään pellille ja nypitään ylös ja taas karhennetaan ja kitataan.
-Kun kaikki kittaukset on tehty, niin kittipaikkojen ympäriltä hiotaan p400 tai p600 paperilla pohjamaalille tartuntapintaa. Jos ollaan käyty pellillä niin näiden kohtien yli Epoksipohjamaalia (tai happaria, ite en happovärejä käytä) ja märkää märälle hiontaväri päälle. Jos ei ole varmuutta mitä maalia alla on käytetty ja että onko riski reagointiin uuden maalin kanssa, on hyvä ruiskuttaa hiontaväri koko auton yli, jolloin alempi kerros eristyy hiontamaalin alle. Tätä ennen tietty koko auton maalipinta karhennetaan jotta maali tarttuu.
-Hiontamaali hiotaan p600 itse hion kuivana jotku suosii vesihiontaa, mutta ite teen näin.
-Auto peitellään uudestaan (niin siis ennen hiontavärjäystä auto peitellään myös.)
-Huolellinen puhallus ennen peittelyä, huolellinen puhallus peittelyn jälkneen, tarkistetaan teippien kiinnipysyminen ja korjataan tarvittaessa.
-Käydään läpi rasvanpoistoaineella pariin otteeseen.
käydään läpi Tahmaliinalla eli nimensä mukaan tahmea liina, joka ottaa kaiken irtopölyn pois.
-Ruiskutetaan värit pintaan, mitä ikinä tuleekaan. Jos on suorakiiltomaali eli niin sanottu 1kerrosmaali niin ruiskutetaan muutama reissu tätä. Jos on 2 tai 3 kerrosväri niin ruiskutetaan värimassa ja lakka.
-Annetaan kovettua yön yli uunissa. Ite en näin suuria töitä uunita lainkaan, vaan annan olla yn yli.
-Peittelyt poistetaan ja auto ulos uunista.
-Käydään läpi vielä maalipinta. Roskat hiotaan pois ja kiillotetaan roskapaikat takaisin kiiltäviksi.
-Antais vielä auton muutaman päivää olla ja sitte kasaan takaisin.

4. KAUAN. Ite teen ylimaalaukset "Täytehommina". Jos tekee pelkästään yhteen autoon paneutuneena niin voi saada viikossa kuntoon.

Aikaa työlle menee ihan tajuttomasti, maalausmateriaalit on tänäpäivänä kalliita. 2500e hinta tolle rojektille on vähintäänkin kohtuullinen, ois kiva moisia toki harrastuksena tehä, mutta kun pitää jollain maalareidenkin elää :)
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

Eihän se silloin ole paha hinta jos sieltä saa maalipinnaltaan uutta vähintään vastaavan tai todennäköisesti paremman tuloksen. Nykyään kaikki on kallista.
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

Eihän se kallis tohon hintaan muutenkaan ole. Laskes tunnit ja materiaalit niin aika selkee se on.

Monta rahaa siinon, ei silti kallis kuitenkaan. Saman hinnan saa ku ite hommaa aineet ja laskee tunnit kauan menee tehdessä sitä.
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

On se sen verran hinnakas toimenpide, että ei sitä kannata ihan pieniarvoiseen autoon puolihuvikseen tekemään.

Silti, ottaen huomioon tuohon sisältyvän työmäärän (plus sen että maalitkin maksaa, metallivärit tosiaan enemmän), ei 2500e kyllä ole kauhean kallis hinta.
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

Onhan noita kouluja sitte misä oppilastyönä tekee moisen homman huomattavasti halvemmalla, mut se kestää ja laatu on mitä sattuu tulemaan. Osassa valuu ja osassa harvaa. Maalaamoille maksat myös ammattitaidosta.
Autotallimaalareitakin löytyy jotka tekee halvemmalla mutta se laaturiski siinäkin aina on. Mukavaa maalaushomma harrastellenkin on ja jos vaan tietää mitä tekee niin tallissakin saa siistiä pintaa aikaseks. Ite yhen el caminon tein tallissa ja tuli oikeinkin loistava.
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

kukahan mulle maalais 500e:llä auton alkuperäiseen väriinsä.. :D ruostetta ei ole mutta perunapeltoa on....
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

itse en tuota viininpunaista väriä vaihtaisi mihinkään. Helvetin hieno väri. Jos on naarmuja tms niin kiillotusta tai uutta lakkaa... Jos haluat toisen värisen, niin vaihdetaan autoja... :D
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

Kiitos UITTO- , Oli kyllä tarkka seloste.
Ajattelin että se voisi maksaa jotain 3000€ . Järkevintä toki voi tietenkin olla , että tuohon galaan lähde sitä sitten tekemään.
Onhan tuo viininpunainen ihan hieno , ja vielä kaiken lisäksi hyvässä kunnossa. Entinen omistaja pitänyt tämän niin hyvänä.
on siellä sellasta pientä kiveniskemää ja tämmöstä mutta , jos 2 metrin päästä kattoo niin ihan hyvä on pinta.

Pitää sit ku esimieshommat alkaa töissä niin katsoa jos hommaisi valkoisen galantin tai legnumin. :D
siitä tulikin mieleen , että noita valkoisia legnumeja näkee "perkeleesti" (myynnissä siis). Ilmeisesti suositumpi väri sille autolle

nostokurki, kyl mä ehkä voisin harkita vaihtoa tohon -01 Galant GDI Sport :p
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

On joo valkosia myynnissä mut jos valkosta katot ni ehdottomasti helmiäisvalkonen.

Tuo mulle, mää teen helmiäisvalkosen :D
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

Jp soittele jos unilääkettä tarvitaan.

TTH-Maalaus 044-484 84754 Tai suoraan omaan 040-765 8495 Sori ny "epäsuora" suora mainostus :D
www.tth-maalaus.fi
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

^- Niin kuin puhe aiemmin oli niin lumisateiden ja pakkasten aikoihin odotellaan... :peukku
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

helmiäisvalkoinen olis vitun jees, UITTO- paljon pyydät? oon aika köyhä :D
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

:( no on se kyl aika kallista. halvempaa ku oletin , mutta ku se alkaa olemaan 50% auton hinnasta :p
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

adastra sanoi
:( no on se kyl aika kallista. halvempaa ku oletin , mutta ku se alkaa olemaan 50% auton hinnasta :p

No siinäpä on sitten perustetta kerrakseen sille, että miksi kannattaa teettää kerralla kunnollista jälkeä, varsinkin kun tuo hintaluokka (2500-3000 €) on todella kohtuullinen hyvästä työstä. Värinvaihto on todella työläs homma, kuten tuolla on jo aiemmin kerrottukin. Sapettaa se aika lailla siinä vaiheessa, jos säästää satasia tai vähän enemmänkin, mutta pinta on penaalista...
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

Sellasta se vähän on, yksi hyvä syy pitää maalipintaa hyvässä hoidossa on se, ettei maalaaminen ole ilmaista. Siihen nyt menee aikaa työtunteja, ja ammattitaitoa. Mainittakoon että perus autofiksarin taidoilla ei pitkälle pötkitä maalauksessa. Laitteet ja maalitkaan ei ilmasia ole. Kaikki jotka tuo autoo kiillotettavaks kysyy aina voiko tehdä kivenhakkaumille jotain tai pikkuruosteille jotain, kyllähän niitä voi vähän fiksailla mutta lopullinen ratkaisu on ammattitaitoinen maalaus.

Tila maksaa koska mikään perus pölyinen huone ei käy. Etkä sä muuten saa nykyään tolla rahalla muitakaa palveluja, noussut samassa suhteessa kun kaikki muukin :)

Jos galantti on hyvässä maalissa (ei kaaret lahot, ovet ja konepelti täynnä pientä pistettä, ja väri kulahtanut lakan alta niin kannattaa olla onnellinen ja ajella auringon laskuun. Sieltä tulee helposti kaikkea muutakin pikkukulua, esim pohjat noissa lähtee lahoomaan..automaatti jos menee niin ei touhutonni riitä...Et sä mistään verollisena saa varmaan ihan hirveen paljon halvemmalla maalausta ja laatu voi olla ihan paskaa. En oikeen tajua kuinka jotkut kehtää tuottaa semmosta appelsiinia. Joskus 90 luvulla saatto saada nykyrahaa reilulla tonnilla ylimaalauksen mutta ei sovellu sekään mielestäni värinvaihtoon. Pitää sekin huomioda että värinvaihto on varmaan selkeesti kalliimpi kuin pelkkä ylimaalaus joka riittää kun sävy pysyy samana. Omankin auton vois melkeen ylimaalata kun on sen verran vaalentunut lakan alta, triggeri mauve on komia sävy orkkiskunnossa.

Tota helmiäistä ei juuri suomigalanteissa ole, osta vr4 et kadu :driver
 
Vs: Galantille uudet maalit päälle

Joo kyllä me näillä mennään! On Toi mun galan ihan lujassa kunnossa, ei siinä ruostettaa näyttäs olevan missään.

Ainoa mikä oikeasti vituttaa on että se edellinen omistaja oli ruuvaillu sinne sisään kaikki kännykkätelineitä ja tämmösiä.
Ruuvinreikiä komentokeskuksesta kattoon asti. mutta ei auta, käytetty on aina käytetty.

Kyl mulla on suunnitelmissa laittaa VR-4 sitten joskus isona poikana. :D
 
Takaisin
Ylös Bottom