Galantin 4x levyt ja jarrutuntuma (kysymys)

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
O-Jayn E38:ia on koko O-jaylla olo ajan vaivannut jarruttomuus. Yksimäntäiset levyt edessä, ja jarruja et saa kuivalla asvaltilla lukkoon kuin satunnaisesti. Katsastuksessa ne ovat kuitenkin aina kelvanneet, jotain 2,0 arvoilla tasaisesti. Jarruille on tehty KAIKKI. Kaikki levyt uusia, palat uusia, pääsylkyssä uudet hemmetin kalliit sisuskalut. ABSeja ei ko. autossa ole (E38). Tulos aina sama: jarrujen poljintuntuma vaihtelee koko ajan, ollen pääosin kumipallomainen, vaikka niitä on ilmattu pää punaisena. Kovassa jarrutuksessa poljin menee pohjaan, eikä jarruja saa lukkoon. Nestettä ei vuoda mistään.

Eli kysymys niille henkilöille, jotka ovat ajaneet Clipseillä ja E3# Galluilla (ja sen lisäksi muilla autoilla): onko Gallussa tosiaan noin kehnot jarrut? Onko poljintuntuma oikeasti noin kumipallomainen?
Jos jarrut ovat tosiaan noin oudot, niin mistä se voi johtua?
Yksimäntäiset etujarrut ovat kyllä pienet noin painavaan autoon, mutta se ei selitä kaikkea: Endurance Coltissa on samat jarrut edessä, ja siinä jarrut ovat suorastaan loistavat, eikä poljintuntumassakaan ole moitittavaa. Eli onko O-Jayn Gallussa vikaa vai tekeekö joku paineensäädin tai ehkäpä takalevyt poljintuntumasta oudon? Vai onko ilmaamisessa joku kikka, joka on meiltä jäänyt huomaamatta?
 
ettei olisi jarrutehostin sökö?

mulla ainakin 1mäntäsillä (e33a) johon vaihdoin 92vm gtin
jarrupää sylinterin niin meni kaikki 4 pyörää(225/45-17) lukkoon kuivalla asfaltilla
ku linttas jarrun pohjaan, raskashan se on painaa mut pysähtyy
ja radalla ei mitään kuumenemis ongelmia ainakaan mulla....
 
E38 on sillä pienemmällä pääsylinterillä. Sitäkin on mietitty, että miten se vaikuttaa poljintuntumaan. Mutta toimivathan ne Coltin jarrusylinterilläkin...

Jarruja testattiin aikanaan ilman tehostinta (alipainetta) ja sama ilmiö silloinkin: poljin menee pohjaan, jarrut eivät lukkiudu.
 
jepulis eli jarrupää sylinterin tiivisteet on menny...
mulla teki oma samaa ennku vaihdoin "uuden isomman"

meni lopuiksi sen verran heikkoon kuntoon että piti oikein pumpata että otti kiinni...
 
sylkkyyn uusittiin aikanaan tiivisteet ja mäntä: ei mitään vaikutusta. Sylinteri oli ainakin silmämääräisesti virheettömässä kunnossa.
 
ettei sit olisi ilmaa jääny sinne
jakopalikkaan (säädin) mikä siin tulipellissä on?
kun jos tuo pääsyl on kunnossa niin pitäs kyl mennä hyvin lukkoon jarrut...

tosin... enpäs oo nelkus varma saako edes lukkoon jarruja...
keskitasauspyörästö(lukko) estää sen...
 
joo mutta kyllä etujarrut pitäis mennä lukkoon silti vaikkei takaset menis....

Miten ne jarrut pitää tuossa vekottimessa sitten ilmata, jos ei niitä saa pyöräsylintereiltä ilmattua?
 
mä oon kyllä saanu ihan satuiloista ilmaamalla
ilmattua jarrut... mut sitähän vois kokeilla että
ottaa siitä säätimestä löysälle kun toinen pitää plonta pohjassa....
sotkee kyl vähän että saa pestä ettei maalit lähde...
mut siten vois saada ilmaa pois jos se on tosiaan siellä
säätimessä.
 
Mulla oli tosin rummut takana(E31),silti pirun hyvät jarrut,edessä 2,8kn,takana reilu 2kn.
Kyllä ne ihan pyöriltä pitäis norm. ilmata.
Missäs kunnossa jarruputket?
 
se säädin on konehuoneessa? Ei missään auton alla àla Pajero? Ilmeisesti se ei sitten ole mikään kuorman mukaan säätyvä?
 
Rummut takana: no tätä minäkin olen miettinyt: jospa ne takasatulat on jotenkin ihan skeidat? Kun tosiaan Coltissa ne samat yksimäntäiset ovat TÄYSIN eri luokkaa -ja siinähän on rummut takana...
Eli tekeekö esim. yhdistelmä takalevyt+niille kuuluva paineensäädin poljintuntuman jotenkin ihmeelliseksi...?

jarruputket: ehjät. Tuollaista kumipallomaisuutta voisi teoriassa aiheuttaa rikkinäinen letku, joka pääsee pullistumaan. Mutta letkutkin vaikuttavat ehjiltä + jos letkuja olisi hajoamassa, niin ne olisivat jo hajonneet noilla kokeiluilla...
 
Oireet on kovin samanlaiset kun mulla oli kytkin polkimessa viime kesänä.
Vaihdoin pääsylinterin kumit, ei auttanut, vaihdoin työsylinterin kumit, ei attanut.
Vaihdoin pääsylinterin kumit uudestaan + hoonaus, ja sit löyty jo se kaivattu kytkin poljinkin.

eli veikkaisin sitä pääsylinteriä. ja tietenkin ne letkut voi myös joustaa, jos ei ole vaihdettu ikinä.

Ps. olikos O-jaylla kuvaa jurvasta?
 
Ja poljintuntuma on mulla että pintapolkemisella voi hiljentää valoihin,kun hieman nilkkaa painaa niin jo pysähtyy,ja kun polkasee kunnolla niin pysähtyy mistä tahansa,eikä mene poljin pohjaan.
P.S. Hieman reilusta huntin vauhdista käkkärilläkin pysäytetty auto,että kyllä ne rummutkin on tehokkaat..
 
Nykyisin O-Jayn autossa poljintuntuma on tällainen: alussa reilu matka kumipallomaista osuutta. Sitten tulee kynnys, jossa jousto tuntuu häviävän, mutta poljin painuun sitä syvemmälle, mitä kovempaa painat. Jarrut eivät silti mene lukkoon. Jossain vaiheessa, todella raivokkaalla painamisella, poljin yksinkertaisesti osuu pohjaan. Mutta pyörät eivät lukitu. Lisäksi poljintuntuma saattaa vielä vaihdella eri polkaisukerroilla.

Levyjarrujen paremmuus (taka)rumpuihin vaatii todella raakaa käsittelyä: levyt ainostaan jäähtyvät paremmin, mitään muuta etua niillä ei ole rumpuihin nähden.
 
Mulla kaikki jarrut menee lukkoon kyllä jos vaan polkasee kunnolla. Ja poljin ei mene pohjaan asti millään.

Liian tehottomat jarrut noi yksmäntäset on radalla :'( Tarttis saada paremmat ennen seuraavaa rataa. Mistäs sais?
 
kävin tuossa äsken hieman kokeilemassa jarruja..

Poljin tuntuu menevän "suht helposti" aika syvälle.
mutta ei kyllä pohjaan asti mitenkään.

ajelin vähän ja satasen nopeudesta polkaisin niinpaljon poljinta kuin raavaalla massallani (ei enää neuvolassa)pystyin.

hidastuvuus on mahtava (vrt lanceri). Ja absit alkoivat tietysti toimimaan. Kuiva atsfaltti,sorvatut 275levyt, 2-mäntä satulat suht uusilla paloila.
 
Mulla ei ole varmaan koskaan mennyt jarrut asfaltilla lukkoon asti en ole kyllä erittänytkään (niinno absithan ne). Ihan hyvin ne minusta jarruttaa ja tarpeeksi tehokkaasti vaikka 1 mäntäset ovatkin. Jarrutuntumakin on ihan ok.

Tosin O-Jay kokeili siinä varikolla min autoa vuosi sitten alastarolla ja muistaakseni sanoi, että vastaavan tuntunen kun hänelläkin.
 
ehkä tuo on osittain makuasia: itse olen vaan tottunut Coltin, Pajeron ja muiden laitteiden jarruihin, joissa tuntuma on melko lailla erilainen: painetta lisätessä polkimen liike loppuu ja poljin on lähestulkoon kivikova -tosin silloin on jo pyörätkin lukossa jo aikoja sitten.
 
Takaisin
Ylös Bottom