Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Eli ny kuormalla tullut tutuksi tuo Gallun takapään vaeltelu. Olen kuullut, että muillakin ollut ongelmia vakioiskareilla ja madallusjousilla leveillä renkailla. Mutta silti olen sitä mieltä, että jossain puslassakin on väljää.
Aikaa vaan ei ole ollut alkaa tutkimaan, joten kysynkin nyt, että onko tietoa missäkohin puslissa luultavammin tuossa mallissa olisi väljää?

Alusta muutenkin kyllä menossa "päivitykseen", kunhan ny saadaan pari muuta asiaa ensi hoidettua :)
 
Moro!

Omassa (-97 madallettu) ilmeni samoja ongelmia - varsinkin talvella tuntuma oli varsin hutera. Ja mitä enemmän oli kuormaa, sen ankarammin veteli. Epäilin puslia, mutta takapää rauhoittui kunnolla vasta camberien säädöllä. Tosin vaihdoin kyllä myös molemmat alatukivarret, joissa on yhdet puslat, eli jos vikaa oli myös niissä, niin sieltä lähtisin etsimään...

Ralliartilla oli vakioalustaisessa jo aiemmin samaa vikaa ja jos muistan oikein, niin siihen ei vaihdettu alatukivarsia, vaan pelkkä camberien säätö riitti. Minulta löytyy räjäytyskuvia ja valokuvia hommasta jos tarvitset.

- Harri -
 
Cambereit ei ole säädetty, mutta renkaatkaan eivät ole kuluneet epätasaisesti.
Ehkä ne pitäis sitte kumminki tarkistaa, mutta eniten epäilen että jossain on väljää hieman.
 
Skydiver sanoi
Moro!

Omassa (-97 madallettu) ilmeni samoja ongelmia - varsinkin talvella tuntuma oli varsin hutera. Ja mitä enemmän oli kuormaa, sen ankarammin veteli. Epäilin puslia, mutta takapää rauhoittui kunnolla vasta camberien säädöllä. Tosin vaihdoin kyllä myös molemmat alatukivarret, joissa on yhdet puslat, eli jos vikaa oli myös niissä, niin sieltä lähtisin etsimään...

Ralliartilla oli vakioalustaisessa jo aiemmin samaa vikaa ja jos muistan oikein, niin siihen ei vaihdettu alatukivarsia, vaan pelkkä camberien säätö riitti. Minulta löytyy räjäytyskuvia ja valokuvia hommasta jos tarvitset.

- Harri -

Samaa teki porukoiden vanha 99 mallin Galant vakioalustalla.
Jos oli takapenkki tyhjä auto kulki kuin unelma. Taakse pari tyyppiä istumaan, niin johan alkoi perässä löytyä eloa.
 
Pienempi camberien heitto ei tosiaan välttämättä näy renkaiden epätasaisena kulumisena, varsinkaan jos vetelyä ei yleensä kuormaamattomana pahemmin tunnu. Kuormattunahan camberit menee tietenkin enemmän negatiiviselle, mutta myös haritus alkaa kasvamaan, jolloin alkaa tuntumaan, että takakontissa on joku toisen ratin kanssa vääntelemässä perää eri suuntaan... :p

Mutta poissuljettua ei tosiaankaan ole, etteikö ne alatukivarren puslatkin olisi venähtäneet - ne itse asiassa ilmeisesti pikkasen venähtääkin ajankuluessa eikä se sinällään kuitenkaan haittaa ajotuntumaa kulmien ollessa kohdallaan. Kokemusten perusteella puslat kannattaa vaihtaa vain, jos aurauksen säätö siinä alatukivarressa on jumissa, jolloin joutuisit joka tapauksessa vaihtamaan alatukivarren puslineen. Pelkkien puslien vaihto on muutenkin vähän kinkkisempää, koska ne on prässätty siihen alatukivarteen aika jämäkästi kiinni...

Camberien säädössä joutuu hieman kikkailemaan, koska takapäässä ei ole varsinaisesti mitään, mistä sitä säätää. Ainoa konsti on laittaa ylätukivarren kiinnityspulttien alle koriprikkoja ja kokeilla milloin camberit on kohdallaan. Gallussa takacamberin optimi on -1.0 astetta, mutta on makuasia, laittaako ne siihen vai nollaan. Minulla ne on -1.0. Niillä mitoilla voi tehdä sitten laipat, jos haluaa oikein viimeisen päälle laittaa, mutta koriprikoillakin homma toimii ja kestää, jos nyt ei ihan kymmentä milliä ala tarvita. Prikkojen määrätarve luonnollisesti vaihtelee alustan korkeudesta riippuen, mutta tarvittava määrä asettuu todennäköisesti 4 - 8 mm:n välille.
 
Ja saatiinha sitä kuntoon. Oikea etu ja oikea taka, olivat auraukset sekasi. Varmaa yks syy kanttarikosketus takapäähän, mut etupään vinos oloo en osannu selittää.
Takana molemmissa oli haritusta, oikeel enemmän.

Cambereissa ois vielä sanomista, mut niitähän ei gallus pääse säätää muutakuin lisäämällä korin ja ylätukivarren väliin jotai koroketta.

Missään puslassa ei ole yhtään väljää. Testattu katsastuskonttorilla käymällä nosturilla, jossa autoa pystyi heiluttelemaan kunnolla *kiitos ex-koulukaverille,joka siellä on nyt töissä*

Ohessa liitetiedosto arvoista.
 
Prikkoja laitettu 4mm ja cambereiden säädöt tehty -1.0 asteeseen. Nyt vaan malttamattomana odotetaan liukkaita kelejä :peukku

Ainut että tänä kesänä ostettu rengas satsi meni täysin sököksi takapaan osalta...
 
Sama täällä. Renkaat silestonet sisäkanteilta.
Osasyyllinen väärät rengaspaineet, jotka johtu varmaa kans venttiilihattujen varastaneista nuorisorikollisista.
1200km työreissu oli viimene silaus renkaille :mad:
 
Harri K sanoi
Sama täällä. Renkaat silestonet sisäkanteilta.
Osasyyllinen väärät rengaspaineet, jotka johtu varmaa kans venttiilihattujen varastaneista nuorisorikollisista.
1200km työreissu oli viimene silaus renkaille  :mad:

Jeps keskellä on 6mm pintaa ja sisällä ei enää näy merkin merkkii.... Noh onneksi tehtiin tuo prikka juttu ennekuin talvikiekotkin olisivat menneet pilalle.
 
Mitenkäs nuo kulmien säädöt menee? Jos on kesä- ja talvirenkaat eri kokoa ja vanteet eri ET:llä, niin minkä mukaan säädetään?
Mulla ainakin on nuo kesäpyörät halkaisijaltaan suuremmat ja kesävanteet myös. En ole ainakaan huomannut renkaissa tois puoleista kulumista, mutta tuli vaan mieleen.
 
M.Nieminen sanoi
Mitenkäs nuo kulmien säädöt menee? Jos on kesä- ja talvirenkaat eri kokoa ja vanteet eri ET:llä, niin minkä mukaan säädetään?
Mulla ainakin on nuo kesäpyörät halkaisijaltaan suuremmat ja kesävanteet myös. En ole ainakaan huomannut renkaissa tois puoleista kulumista, mutta tuli vaan mieleen.

Elikäs tuo säätö tehtiin vakio renkaiden ollessa alla. Nyt camperi pysyy sallituissa arvoissa myös kuormattuna. Eli talvella ei pitäisi tulla tuota perän vaeltelua.
 
No niin, ei muuta kuin auto täyteen porukkaa, konttiin painoa ja testaamaan! Pitäisi olla aikamoinen ero... ;) Talvellahan sen erityisesti huomaa, mutta kyllä kesäkelissäkin ero peräpään käyttäytymisessä on huomattava ja renkaiden tasaisempi kuluminenhan on jo myös iso plussa... :peukku

Tuohon erikokoisten renkaiden mukaan tehtävään säätämiseen en osaa sanoa faktaa, koska minulla sekä kesä- että talvirenkaat ovat ulkohalkaisijaltaan samankokoiset, enkä siksi ole asiaan joutunut perehtymään tarkemmin. Uskoisin kuitenkin, että ei se rengaskoko vaikuta läheskään niin paljon säätämiseen ja ajettavuuteen kuin se, että onko autoa madallettu vai ei.

Yleisesti ottaen tuntuma on, että nuo peräpään ongelmat ovat monessa tapauksessa ilmenneet sen jälkeen, kun auto on lastattu täyteen porukkaa/tavaraa ja on ajettu pitempi matka. Tarkoittaa siis sitä, että aiemmin pienillä kuormilla ajettaessa auto on käyttäytynyt moitteettomasti, mutta kunnon rasituksen jälkeen alkaa tulla ongelmia.
 
Eikös se kutakuinkin niin mene, että auton massan pysyessä samana pysyvät kulmatkin samoina riippumatta renkaan halkaisijasta? ET:n muuttuminen sitten taitaakin olla jo eri juttu.

...näin ainakin toivon, koska ovat nuo omatkin talvikiekot kesätassuja pienemmät. ::)

Säätyy muuten camberit Legacyssä epäkeskolla ;D
 
Täytyy kyllä sanoa huhhhuh!
Nyt on pitkä reissu 02:sella tehty. 4henkee kyydissä ja takaluukku täynnä tavaraa. Renkaina Dynamikissa olleet 185/65/15 Continental:it (2 talvee ajetut jo).

Eipä se prikkojen laiton jälkeen vetele enään minnekkään! :peukku Uskaltaa nauttia Gallulla ajamisesta ;D

Kiitoksia vaan vinkeistä ja neuvoista :peukku
 
Hieno homma! On se mukava tunne kun perä pysyy siellä missä pitääkin!  8)

Oman kulkimen osalta on nyt reilu vuosi takana tuosta oikaisusta ja eipä ole muutoksia huonompaan tullut - menee edelleen kuin juna...  :) Kiitokset siis "ralli art:lle" ja "SimoP:lle" saaduista vinkeistä, joita on voinut jakaa eteenpäin!  :peukku
 
Esku sanoi
Eikös se kutakuinkin niin mene, että auton massan pysyessä samana pysyvät kulmatkin samoina riippumatta renkaan halkaisijasta? ET:n muuttuminen sitten taitaakin olla jo eri juttu.

...näin ainakin toivon, koska ovat nuo omatkin talvikiekot kesätassuja pienemmät.  ::)

Säätyy muuten camberit Legacyssä epäkeskolla  ;D
Kuulin juuri, että EA korin Galantissakin pystyisi säätämään cambereita takaa epäkeskopultilla ainakin jonkunverran. Säätöpultti olisi kuulemma siinä puslassa joka yhdistää renkaan päällä olevan U palkin joka liittyy koriin ja siitä alaspäin lähtevän tukivarren kiinnityskohdassa. Onko jollain varmistusta tähän minun kuulemaan huhuun?  ???
 
Ugen kanssa vahvasti samoilla linjoilla. Ainoa epäkeskopultti löytyy alatukivarren (sen suoremman) rungon puoleisesta päästä ja sillä säädetään aurausta.
 
Vs: Re: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Feppi sanoi
Täytyy kyllä sanoa huhhhuh!
Nyt on pitkä reissu 02:sella tehty. 4henkee kyydissä ja takaluukku täynnä tavaraa. Renkaina Dynamikissa olleet 185/65/15 Continental:it (2 talvee ajetut jo).

Eipä se prikkojen laiton jälkeen vetele enään minnekkään! :peukku Uskaltaa nauttia Gallulla ajamisesta ;D

Kiitoksia vaan vinkeistä ja neuvoista :peukku


2½ vuotta se menikin hyvin. Vaatiikohan nyt lisää prikkaa alle kuin 4mm?
Renkaat on uuden veroiset eli ei pitäisi niidenkään vaikuttaa asiaan...
Viime viikkoinen lapin reissu kesti todella pitkään, ei tuolla vain uskaltanut jäisellä tiellä ajaa yli 70km/h :-\
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Tuossa vaiheessa sieltä kyllä jo kannattaa tutkia yläpään puslien kunto sekä varmuudeksi muutkin nivelet, sillä ei tuo prikkojen laittokaan loputtomiin auta. Omassa on kyllä edelleen perä pysynyt aisoissa eikä vielä ainakaan ole venkoilua ilmennyt.

Laittele sitten tarkastuksen jälkeen tietoa tännekin, niin tiedetään missä on väljää. ;)
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Juu niin luulin minäkin että kaikki on ok vielä... Mutta pitkästä aikaa otin auton täyteen porukkaa niin yllätys oli suuri liukkaalla tiellä.
Menipä muuten samalla pohjoisen reissulla etupyörän laakerikin. Mutta se on jo korjattu :)

Jooh pitää mennä tilaamaan aikaa tarkastukseen ja nelipyörä suuntaukseen.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

joo siitä kannattaa lähteä että tarkistaa pyöränkulmat ja samalla varautuu siihen että lisää prikkaa väliin.mutta jos siellä on jo hirveä nippu valmiina niin luulis että vain auraus/haritus pielessä.
ei kai se pusla voi loputtomiin antaa periksi? ???
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Vähän vanha juttu, mutta kun itselläkin on hieman miinusta takapyörien cambereissa liikaa, niin ajattelin kysyä, että Feppi, kun laitoit 4mm koriprikat, niin paljonko sulla oli silloin camber arvot ennen korjausta? Sitten Harri K, kun olit laittanu tuohon nuo Camber arvot, niin paljonko laitoit prikkoja väliin, että pyörät oikes ja mihin arvoon ne oikaisit? Nuihin, kun sais vastaukset, niin pystyis itse päättelemään paljonko tarvii laittaa prikkoja.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Säädin kans pari päivää sitten kulmat Galantista. Tosin ennen sitä piti vaihtaa tukivarret joissa aurauksen säätö on. Oli säätöpulteista ja helan sisäholkeista tullut yksi ja sama osa, eli ei pyörinyt mihinkään. Tosin tämä oli tiedossa ja takahuoneesta löytyi uudet tukivarret ja säätöpultit.
Camberit on säädön jälkeen toleranssin sisällä, tosin maksimissa eli -1 aste ja 30 min. Pitää ottaa uusiksi ja laittaa kans prikkaa väliin.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Eilen yritetty säätää Galantia, mutta yritykseksi jäi...

Oli käynyt samanlailla:
uge sanoi
Tosin ennen sitä piti vaihtaa tukivarret joissa aurauksen säätö on. Oli säätöpulteista ja helan sisäholkeista tullut yksi ja sama osa, eli ei pyörinyt mihinkään.

Eli nyt kyselisin:
Minkä hintaiset noi tukivarret on? Tuleekohan paketissa mukana uudet säätöpultit?
Onko Legnumeissa samat tukivarret?
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Save sanoi
Eilen yritetty säätää Galantia, mutta yritykseksi jäi...

Oli käynyt samanlailla:
Eli nyt kyselisin:
Minkä hintaiset noi tukivarret on? Tuleekohan paketissa mukana uudet säätöpultit?
Onko Legnumeissa samat tukivarret?

91€ kipale timantti tiskiltä edellisenä talvena ja tulee uudet pultit mukana.
 
Vs: Re: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Skydiver sanoi
Pienempi camberien heitto ei tosiaan välttämättä näy renkaiden epätasaisena kulumisena, varsinkaan jos vetelyä ei yleensä kuormaamattomana pahemmin tunnu. Kuormattunahan camberit menee tietenkin enemmän negatiiviselle, mutta myös haritus alkaa kasvamaan, jolloin alkaa tuntumaan, että takakontissa on joku toisen ratin kanssa vääntelemässä perää eri suuntaan... :p

Mutta poissuljettua ei tosiaankaan ole, etteikö ne alatukivarren puslatkin olisi venähtäneet - ne itse asiassa ilmeisesti pikkasen venähtääkin ajankuluessa eikä se sinällään kuitenkaan haittaa ajotuntumaa kulmien ollessa kohdallaan. Kokemusten perusteella puslat kannattaa vaihtaa vain, jos aurauksen säätö siinä alatukivarressa on jumissa, jolloin joutuisit joka tapauksessa vaihtamaan alatukivarren puslineen. Pelkkien puslien vaihto on muutenkin vähän kinkkisempää, koska ne on prässätty siihen alatukivarteen aika jämäkästi kiinni...

Camberien säädössä joutuu hieman kikkailemaan, koska takapäässä ei ole varsinaisesti mitään, mistä sitä säätää. Ainoa konsti on laittaa ylätukivarren kiinnityspulttien alle koriprikkoja ja kokeilla milloin camberit on kohdallaan. Gallussa takacamberin optimi on -1.0 astetta, mutta on makuasia, laittaako ne siihen vai nollaan. Minulla ne on -1.0. Niillä mitoilla voi tehdä sitten laipat, jos haluaa oikein viimeisen päälle laittaa, mutta koriprikoillakin homma toimii ja kestää, jos nyt ei ihan kymmentä milliä ala tarvita. Prikkojen määrätarve luonnollisesti vaihtelee alustan korkeudesta riippuen, mutta tarvittava määrä asettuu todennäköisesti 4 - 8 mm:n välille.

Yllättäin itellä kans näyttää siltä että aurauksen säätö ei onnistu tukivarsia vaihtamatta, senverran tuntuis olevan epäkeskopultti hitsaantunu kiinni ;D jännä sinäänsä, että takapäässä on 10mm aurausta, sekä camberit silminnähden miinuksella, vaikka autossa on vakioalusta.. ajettavuus on, sanoisinko heikohko, senverran eloa takapäässä on, kuitenkaan puslissa ei tunnu pahemmin löysää, paitsi hantinpuoleinen ylätukivarren pusla on pullahtanut lähes pois tukivarresta, liekö silläkin vaikutusta takapään auraukseen... sopiiko tuollaset vr4/legnumin tukivarret, josko semmoiset tilais??
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Ylätukivarren puslat vaikuttaa pyöränkulmiin merkittävästi, joten jos ne ovat silmin nähden heikossa hapessa, niin ehdottomasti vaihtoon vain. Ne riittää yksinään tekemään peräpäästä erittäin levottoman. Vaikka ajat vakioalustalla, niin ylätukivarren vaihdon jälkeen suosittelen kyllä kuitenkin myös tarkistamaan camberin ja jos on vielä heittoa, niin korjaa camber prikoilla.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Operaatioon tarvitsee siis yhteensä 8 uutta pulttia ja kasan prikkoja. Alkuperäinen ylätukivarren ja rungon pultti on M10 x 1,25 ja 25mm pitkä, joten syytä olisi varautua 30mm pultilla...
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

No ei mulla merkittävästi perävaeltele, mutta takapäähän liittyvä ongelma kuitenkin. Aikaisemmin on ollut jo sitä ongelmaa, että vänkärin takarengas kaatuu liikaa sisälle, vaikka ei ole madallettu alustaa. No nyt kiinnitin huomiota, että alkanut kulumaan vänkärin takarengas voimakkaasti leveydeltään puolenvälin sisäpuolelta. Tutkin noita puslia ja mielestäni ylätukivarren pusla on älyillään, mutta mitä arvon raati sanoo oheisten kuvien perusteella, että olisiko nuo hevosenkengän puslat antaneet periksi? Sehän selittäisi ainakin tuota renkaan sisällepäin kaatumista ja renkaan kuluminen voimistunut, kun tuolloinhan rengas alkaa myös hieman harittamaan.

P.S. Ja sitten Kuva1 näkyvä pieni rusahtava kohta loksun kaaressa EI ole ruostetta vaan massaa, kun aikoinaan tehny ruostesuoja käsittelyn alustalle ;)
 

Liitetiedostot

  • Kuva1.jpg
    Kuva1.jpg
    62.9 KB · Lukukerrat 1,409
  • Kuva2.jpg
    Kuva2.jpg
    91.8 KB · Lukukerrat 991
  • Kuva3.jpg
    Kuva3.jpg
    84 KB · Lukukerrat 1,018
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Pistin tuon hevosenkengän tilaukseen ja olipa halpaa kuin makkara :p
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Sen verran vois noista takapään ohjauskulmista mainita, että elkää antako katsastuksessa nostaa autoa ilmaan siitä taka-akselin keskeltä vaan laittakaa nostamaan että nostopisteet jossain muualla. Tois akseli kun ei ole nykyään mailman parasta tekoa eikä sitä ole tarkoitettu muutenkaan nostopisteeksi. Täällä meinas katsuri hermostua kun rupesin neuvomaan mutta perustelujen jälkeen myönti että eihän siitä kannatakkaan nostaa. Akselin ei tartte paljon banaanille mennä kun alkaa jo ohjauskulmiin vaikuttamaan.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

nostellaanpas tätä aihetta kun pitäs omaan EA6 tehdä vähän remppaa....

kuhan kyljen saa vaihettua niin pitäs perehtyä tuon takapään kummalliseen toimintaan...

eli siitä lähtien kun auto on mulla ollut siinä on tuntunut että takapäässä joku antaa periksi vaistöliikkeessä tai vähän ärhäkämmässä
ohjaus liikkeessä / jos ajaa teräville kuopille asfaltilla tuntuu että perä siirtyy sivulle päin.

kumminkaan ei ole merkitystä onko kyydissä painoa vai ei
nivot on rikki molemmat mutta iskari testi antoi vielä 45% iskareille.

kulmia ei ole säädetty....
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Tungetaas oma lusikka soppaan..

Pari vuotta sitten kun auton ostin laitettiin alle Eibachin madallusvieterit ja auto oli silloin ok ajaa. Nyt talvella alkoi takapää nuljumaan, mutta pistin sen löysärunkoisten kitkojen piikkiin (vaikka olikin toista talvea alla eikä aikaisemmin tuota tehnyt..) Kesärenkailla oli kuitenkin sama juttu, esim uraan tai ihan vaan maalattuun kaistaviivaan osuessa tuli (tulee) olo että perä on irti. Ehjäämössä jampat pikaisesti vilkaisivat ja katsastuksessakaan ei olevinaan vikaa löytnyt, joten rupesin tuossa itse ihmettelemään mikä masentaa. Kamera jäi tallille mutta pelkääjän puolen olka-akselin(?? knuckle englanniksi) ja ylätukivarren välinen pusla oli työntynyt toiseen reunaan. Eli tämä mikä MitsiMi:n kuvassa on:

index.php


Ajattelin ihan uteliaisuuttaan tuupata sen paikalleen ulosvetäjällä ja menikin helposti, mutta heti kun tiputti auton takaisin renkaalleen pullahti tuo takaisin toiseen reunaan, eli tod näk se pääsee liikkumaan ja saa kulmat muuttumaan.. Mahtaako mokomaa saada mistään maailmalta tilattua irtsarina? Tuo kun on knucklessa kiinni eikä ylätukivarressa :| Voi olla jäätävän hintaista ostaa alkuperäisosana..
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

solar4 sanoi
Voi olla jäätävän hintaista ostaa alkuperäisosana..
Riippuu mitä pitää jäätävänä, mutta kyllä tuosta vielä noin parilla sadalla selviää ;) Uudemmissa autoissa normaali määräaikaishuolto, missä öljyt lähinnä vaihdetaan ja rasvataan oven saranat, maksaa enemmän ;D
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Eli kuvan mukainen tapaus.

Jotenkin en usko että parilla sadalla selviää. Tukivarsista ehkä, mutta tuo on tosiaan olkavarteen/napaan prässätty pusla. Melkoinen mötti valurautaa tuskin irtoaa timattitiskiltä ihan pikkurahalla, tarvikkeena ei ainakaan AD:t yms isot varaosaputkat tunne. Tuli jo mieleen teettäiskö molemmat puolet urtsusta.

Ja hinta on suhteellista, kesäautoon vaihdoin talven aikana kaikki alustan puslat (16kpl pikaisesti laskemalla) sekä pari palloniveltä. Voisin väittää että tämä tulee kalliiimmaksi.
Jos kerran rahasta puhutaan niin toinen näkökulma asiaan; olin ostamassa "just takuu loppunut" ikäistä Hondan Accord Executivea mutta jotenkin vahingossa tuli pihaan tää vanha Galantti. Jos silleen ajattelee että nyt kun tolla on pari vuotta ajanut voisi vekottimen vetää nyt paaliin ja silti Honda olisi tullut kalliimmaksi arvoaleneman takia. Silti sylettää rempata tuota kun tietää että länsinaapurista saisi kokonaisen vaihteistovikaisen galantin noin 200 meikärahaan tai parilla tonnilla alle 200tkm ajetun missä on jakoremmikin vaihdettu tänä vuonna..
 

Liitetiedostot

  • _thb_pusla.jpg
    _thb_pusla.jpg
    44.9 KB · Lukukerrat 1,060
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

solar4 sanoi
Eli kuvan mukainen tapaus.

Jotenkin en usko että parilla sadalla selviää. Tukivarsista ehkä, mutta tuo on tosiaan olkavarteen/napaan prässätty pusla. Melkoinen mötti valurautaa tuskin irtoaa timattitiskiltä ihan pikkurahalla, tarvikkeena ei ainakaan AD:t yms isot varaosaputkat tunne. Tuli jo mieleen teettäiskö molemmat puolet urtsusta.

Ja hinta on suhteellista, kesäautoon vaihdoin talven aikana kaikki alustan puslat (16kpl pikaisesti laskemalla) sekä pari palloniveltä. Voisin väittää että tämä tulee kalliiimmaksi.
Jos kerran rahasta puhutaan niin toinen näkökulma asiaan; olin ostamassa "just takuu loppunut" ikäistä Hondan Accord Executivea mutta jotenkin vahingossa tuli pihaan tää vanha Galantti. Jos silleen ajattelee että nyt kun tolla on pari vuotta ajanut voisi vekottimen vetää nyt paaliin ja silti Honda olisi tullut kalliimmaksi arvoaleneman takia. Silti sylettää rempata tuota kun tietää että länsinaapurista saisi kokonaisen vaihteistovikaisen galantin noin 200 meikärahaan tai parilla tonnilla alle 200tkm ajetun missä on jakoremmikin vaihdettu tänä vuonna..

mulla olis ylimäärinen käytetty irrallaan.....
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

solar4 sanoi
Jotenkin en usko että parilla sadalla selviää. Tukivarsista ehkä, mutta tuo on tosiaan olkavarteen/napaan prässätty pusla. Melkoinen mötti valurautaa tuskin irtoaa timattitiskiltä ihan pikkurahalla, tarvikkeena ei ainakaan AD:t yms isot varaosaputkat tunne. Tuli jo mieleen teettäiskö molemmat puolet urtsusta.

Ei se olkavarsi taida tosiaan parilla sadalla lähteä. :p Mutta ei sitä kyllä heti tarvitse lähteä ostamaankaan, vaan kokeilisin ensin korjata prikoilla camberia.

Omasta oli tuo puslat aika lailla samalla tavalla "tapissaan", mutta ne ei olleet kovin pahassa kunnossa. Siksi jätettiin kokeeksi puslat molemmin puolin vaihtamatta ja camber korjattiin prikoilla. Periaatteessahan pusla ei enää tuosta voi antaa enemmän periksi ulospäin ja siksi kokeiltiin noin... ja hyvin pelasi. Tämän vaihtoehdon käyttö on tottakai kiinni puslan kunnosta ja ilman muuta paras tapa on tehdä molemmat eli vaihtaa puslat ja laittaa prikoilla camber kohdilleen.

Jos teetät PU puslat, niin tätä paikkaa voin ainakin suositella ja siellä teetätin omaan projektiin kaikki alustan puslat: http://www.elisanet.fi/ville-pekka/

Tuossa näyttää olevankin kyseiset palikat: http://www.elisanet.fi/ville-pekka/Uusi%20kansio/mitsu2.html
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Skydiver sanoi
Ei se olkavarsi taida tosiaan parilla sadalla lähteä. :p Mutta ei sitä kyllä heti tarvitse lähteä ostamaankaan, vaan kokeilisin ensin korjata prikoilla camberia.

Omasta oli tuo puslat aika lailla samalla tavalla "tapissaan", mutta ne ei olleet kovin pahassa kunnossa. Siksi jätettiin kokeeksi puslat molemmin puolin vaihtamatta ja camber korjattiin prikoilla. Periaatteessahan pusla ei enää tuosta voi antaa enemmän periksi ulospäin ja siksi kokeiltiin noin... ja hyvin pelasi. Tämän vaihtoehdon käyttö on tottakai kiinni puslan kunnosta ja ilman muuta paras tapa on tehdä molemmat eli vaihtaa puslat ja laittaa prikoilla camber kohdilleen.

Jos teetät PU puslat, niin tätä paikkaa voin ainakin suositella ja siellä teetätin omaan projektiin kaikki alustan puslat: http://www.elisanet.fi/ville-pekka/

Tuossa näyttää olevankin kyseiset palikat: http://www.elisanet.fi/ville-pekka/Uusi%20kansio/mitsu2.html
Mututunteelta lähtisin veikkaamaan että oman auton nuljunta johtuu juuri tuosta puslasta ja siitä että se pääsee liikkumaan olkavarressa, eikä väärin säädetystä camberista. Eibachin vietereiden mukana tuli camberin korjausprikat millä kulmat meni oikeiksi ja auto oli hyvä ajaa noin puolitoista vuotta. Nyt nuljuu ja tuo pusla on selkeästi väljä.. Tuon liikkuminenhan vaikuttaa oikeastaan kaikkiin kulmiin, auraukseen myös ja veikkaisin se on se mikä persiissä tuntuu.

Olevinaan kaikki muut puslat on tökitty ja ihmetelty ettei niissä olisi vikaa, mutta purkamallahan se vasta kunnolla selviää. Tarvii varmaan Mr mmc:ltä ostaa tuo käytetty pois kunhan pääsee tuota vielä vähän ihmettelemään ja kuulee timanttitiskin hinnan. Ainoo mikä vielä mietityttää on se, onko ripustuksessa jotain muutakin häikkää; kun ylätukivarren pultin irroittaa kuuluisiko koko paletin tipahtaa suoraan alaspäin. Oma toki tippui alas, mutta runsaasti taaksepäin myös, piti tunkilla auttaa takapuolelta että sai sopivan väännön aikaiseksi. Toisaalta toi kuulostaa ihan loogistelta ripustuksia ajatellen (iskarin ja jousen kiinnityspiste jne), mutta mikäli tuo olisi tarkoitettu tekevän niin, voisi kuvitella tuon puslan olevan sellainen mikä kestäisi vähän enemmän pitkittäisvoimaa..

No pitää tökkiä toista puolta illalla, siitähän se selviää.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

solar4 sanoi
Mahtaako mokomaa saada mistään maailmalta tilattua irtsarina?

Kysypä Virosta Japanpartsilta. Näyttää aika paljolti samalle kuin alicen Eclipseen vaihdettu pusla, ja sen sai irto-osana tuolta parilla kympillä.

http://www.japanparts.ee/tooteruhmad_autovaruosad_p_1.html (ymmärtänevät ihan englantia sähköpostilla)
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

DaJackal sanoi
Kysypä Virosta Japanpartsilta. Näyttää aika paljolti samalle kuin alicen Eclipseen vaihdettu pusla, ja sen sai irto-osana tuolta parilla kympillä.

http://www.japanparts.ee/tooteruhmad_autovaruosad_p_1.html (ymmärtänevät ihan englantia sähköpostilla)

Eestistä tuli aika pikainen vastaus, hintaa ihan kokonaisen kympin. Tuntuivat vaan vähän närkästyvän kun kysäisin että olihan toi nyt ihanoikeestivarmaan Galanttiin ja vielä oikeeseen kohtaan. Ovat kuulemma noita 10 vuotta myyneet.. No, sen hintainen että pitää koittaa, meni syteen tai saveen. Pienellä tuurilla tuon voisi vielä vaihtaa purkamatta koko autoa.

Osakin on vielä Aito Taiwanilainen eikä halpa kiinal.. eh, eiku..

Kiitoksia vinkistä ja osuva allekirjoitus muuten. :peukku
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Ei ne antanu sitä varaosan koodia? Veikkaan et joku normi pusla se on jonka saa kyl Suomestakin varaosaputkasta...
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Mjoo, J55099A oli sähköpostissa koodina, Google ei ainakaan kertonut mitään. Epäilyttää vain sähköpostin "upper and lower" maininta, mielestäni ylä- ja alapuslat on hyvinkin erilaiset ja tuskin kympillä sentään settiä saa. No on niin halpa että koitetaan.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

solar4 sanoi
Eestistä tuli aika pikainen vastaus, hintaa ihan kokonaisen kympin. Tuntuivat vaan vähän närkästyvän kun kysäisin että olihan toi nyt ihanoikeestivarmaan Galanttiin ja vielä oikeeseen kohtaan. Ovat kuulemma noita 10 vuotta myyneet.. No, sen hintainen että pitää koittaa, meni syteen tai saveen. Pienellä tuurilla tuon voisi vielä vaihtaa purkamatta koko autoa.

Osakin on vielä Aito Taiwanilainen eikä halpa kiinal.. eh, eiku..

Kiitoksia vinkistä ja osuva allekirjoitus muuten. :peukku

Jaa ihan niinkin halpa, no en tarkemmin tiennyt kun tuli samassa satsissa raidetangonpää ja tuo pusla ja niillä oli yhteensä hintaa jotain reilu 30e. ;D

Lappeenrannassa Pamexilla vaihtoivat tuon puslan Eclipseen kolmessa vartissa, hinta 45€. Oli ainut paikka täälläpäin mikä suostui ko. hommaan ryhtymään kun heillä oli vissiin ainoana sopiva prässi mikä mahtui tuonne pyöräkoteloon (parissa muussa korjaamossa sanoivat että liian iso prässi, eivät lähde rikkomaan).

Kerro ihmeessä sitten muillekin että passasiko, tulee varmaan juhannuksen jälkeen käytyä Tallinnassa niin nappaan omaankin Galanttiin parin jos oli oikea! :peukku
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Varaosanumero tuolle puslalle MR223673, ja tämä legnumista katsottuna.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Tarvikepusla tuli parin päivän toimitusajalla Virosta ja nyt laitettu paikalleen. Vanha oli vissiin vähän loppu, kun mokoma lähti peukalon kanssa painamalla pois ilman työkaluja. Ulkopuolen metallikehä olikin "vähän" tiukemmassa.. Virosta tullut pusla on ulkopelliltään vähän pidempi, mutta se ei haittaa mitään, käytännössä ulkokehä tulee vain olkavarren sovitteesta kummaltakin puolen yli. Alkuperäinen oli millilleen yhtä leveä kuin olkavarren reikä oli pitkä. Uudessa keskiputki on myös pari milliä pidempi, mutta mahtuu ylätukivarteen ihan sellaisenaankin.

Vetely tuntui loppuneen mutta vähän jotain jännää tuossa alustassa on, seuraavaksi nelipyöräsuuntaukseen.


Ai niin, vanhan ulkokehä lähti siis vasaralla, taltalla, lämmöllä ja kirosanoilla. Uusi taas paikalleen pitkällä kierretangolla ja parilla oikean kokoisella hylsyllä, joten prässiä ei tuossa tarvinnut.
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Nostellaas. Omalla Galantilla piti Tampereelta lähtee Lahteen ajeleen äsken, mutta suomen talvi yllätti. Kamala tuuli, keli nollassa ja lunta sataa. Motarilla tulos oli sama mitä joku tässä ketjussa sanokin, "joku kääntää omaa rattia peräpäässä autoa". ??? Nopeus tippu välittömästi seittemäänkymppiin kun rupes tuleen kakkaa housuun peränmuljuttelun takia.

Oikealla takana joku kolisee vähäsen, ja sinne jotenkin sen ylimääräsen "ratin" paikannan kääntelemään rengasta. Meitä oli 4 muuta autossa minun lisäks ja takakontti kireessä..

Elikkäs, ketjun nopeasti lukeneena taisi vika selvitä...? Senverran olen käsi näiden autonkorjausten kanssa että voisko joku kertoa hinnan tän vian korjaamiselle? Eli "noin"-hinta. Ja osaisko sitä vaikka vanhan luokkakaverin kanssa touhuta tän asian kuntoon vai tarjooko täältä joku huollon takapäähän halvemmalla kun autoliikkeet?

Kamalan vaarallista ajaa isoja vauhteja tolla nyt... :(
 
Vs: Galantin takapää "vaeltelee" (97-->)

Jonessiivi sanoi
Nostellaas. Omalla Galantilla piti Tampereelta lähtee Lahteen ajeleen äsken, mutta suomen talvi yllätti. Kamala tuuli, keli nollassa ja lunta sataa. Motarilla tulos oli sama mitä joku tässä ketjussa sanokin, "joku kääntää omaa rattia peräpäässä autoa". ??? Nopeus tippu välittömästi seittemäänkymppiin kun rupes tuleen kakkaa housuun peränmuljuttelun takia.

Oikealla takana joku kolisee vähäsen, ja sinne jotenkin sen ylimääräsen "ratin" paikannan kääntelemään rengasta. Meitä oli 4 muuta autossa minun lisäks ja takakontti kireessä..

Elikkäs, ketjun nopeasti lukeneena taisi vika selvitä...? Senverran olen käsi näiden autonkorjausten kanssa että voisko joku kertoa hinnan tän vian korjaamiselle? Eli "noin"-hinta. Ja osaisko sitä vaikka vanhan luokkakaverin kanssa touhuta tän asian kuntoon vai tarjooko täältä joku huollon takapäähän halvemmalla kun autoliikkeet?

Kamalan vaarallista ajaa isoja vauhteja tolla nyt... :(

Nyt uudemman kerran ajeltu sama reitti mikä piti edellisen postauksen aikana tehdä. Keli oli kuivempi ja -5 ilman tuuliolosuhteita ja hyvin pysy peräkin tiellä. Ei kertaakaan muljutellu. Silti rauhallisesti piti ajella ku muistelin viimekertasta yritystä.

Eli häh? Prikkojako tässä nyt pitäs lähteä jostain hakemaan ja selvittämään tota touhua? Pärjääkö perus työkaluilla ja tunkilla? Tuli hurjat 0 (nolla) vastausta viikon ja parin päivän aikana kun kyselin. Onks Mitsut nii hyviä autoja et foorumi on dööd sen takia, vai pitäskö tän topikin ohjeilla jo osata tää homma..? :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom