GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

McLyde

Ex: Galant -gdi 2001, -98 Carisma
Liittynyt
9 Toukokuu 2006
Sijainti
Kokkola
Mikähän mahtaa automaatti-ilmastointia vaivata:

Kun autolla lähtee kylmänä liikkeelle, ilmastointi toimii normaalisti noin 10-15min ajan. Sen jälkeen alkaa yht-äkkiä puhaltaa lämpöisempää ja kosteaa ilmaa. Jos ilmastoinnin ottaa pois päältä noin 5min ajaksi, alkaa se jälleen toimimaan normaalisti kun sen laittaa uudestaan päälle. Ilmastointi toimii taas 10-15min normaalisti, jonka jälkeen sama sykli pitää toistaa uudelleen ja uudelleen ja…

Mikäli ilmastointia ei ota pois päältä siinä vaiheessa, kun ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä, ei kylmää ilmaa ala tulemaan uudelleen jonkin ajan kuluttua (eli vaatii ilmastoinnin pois päältä ottamisen hetkeksi).

Kylmäaineet on vaihdettu (ei muutosta toiminnassa).

Löytyisikö keneltäkään vastaavaasta kokemusta?
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

Olisko ilmastoinnin magneettikytkin "sökö". Itsellä oli samanlaiset oireet keväällä Galantissa, ilmastointihuollon yhteydessä tuon sitten korjasivat.
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2000) - automaatti-ilmastointi ja lasit umpi huurussa?

Tuossa alla vanhemmasta keskustelusta lainaus, jossa oletetaan että syynä tähän pätkimiseen on magneettiventtiili.

Itsellä ongelmana nyt sellainen että koko kotteron lasit menevät täysin huuruun eikä laseja saa v......akaan enää huurusta pois ???
Tämä ongelma tulee siis silloin kun ulkona on pakkasta.
Ilmeisemmin ilmastointi laite puskee niin kosteaa ilmaa sisään, että ilmiö on valmis.
Ilmastointilaitehuollon teetätin syksyllä, joten siltäosin kaikki kunnossa. Ongelmaan kaipaan pikaista ratkaisua?


McLyde sanoi
Mikähän mahtaa automaatti-ilmastointia vaivata:

Kun autolla lähtee kylmänä liikkeelle, ilmastointi toimii normaalisti noin 10-15min ajan. Sen jälkeen alkaa yht-äkkiä puhaltaa lämpöisempää ja kosteaa ilmaa. Jos ilmastoinnin ottaa pois päältä noin 5min ajaksi, alkaa se jälleen toimimaan normaalisti kun sen laittaa uudestaan päälle. Ilmastointi toimii taas 10-15min normaalisti, jonka jälkeen sama sykli pitää toistaa uudelleen ja uudelleen ja…

Mikäli ilmastointia ei ota pois päältä siinä vaiheessa, kun ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä, ei kylmää ilmaa ala tulemaan uudelleen jonkin ajan kuluttua (eli vaatii ilmastoinnin pois päältä ottamisen hetkeksi).

Kylmäaineet on vaihdettu (ei muutosta toiminnassa).

Löytyisikö keneltäkään vastaavaasta kokemusta?
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2000) - automaatti-ilmastointi ja lasit umpi huurussa?

jaxtex sanoi
Tuossa alla vanhemmasta keskustelusta lainaus, jossa oletetaan että syynä tähän pätkimiseen on magneettiventtiili.

Itsellä ongelmana nyt sellainen että koko kotteron lasit menevät täysin huuruun eikä laseja saa v......akaan enää huurusta pois ???
Tämä ongelma tulee siis silloin kun ulkona on pakkasta.
Ilmeisemmin ilmastointi laite puskee niin kosteaa ilmaa sisään, että ilmiö on valmis.
Ilmastointilaitehuollon teetätin syksyllä, joten siltäosin kaikki kunnossa. Ongelmaan kaipaan pikaista ratkaisua?

Tyyppivika.... kaikissa galanteissa tämä sama. Ainakin niissä mitä muilla ollu, jos takana on porukkaa niin lasit menee huuruun väkisin. En osaa nyt sanoa mistä johtuu, esim onko ilmanjako täysin epäonnistunut tai poistoilmasysteemissä jotain huonoa.

AC kompura ei lähde käyntiin enää -5 jälkeen muistaakseni ja sitä ennenkin pitäisi pitää pakkoasentoa, pitänee lainata jostain RH ja T anturia niin voi kattoa mitä se tuloilma oikeen on :) Siitä sen näkee sitten....
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

Eli tässä kohteessa lasit menee huuruun vaikkei kyytissä olisi kun kuski. Eilen pitkällä matkalla tein kaikkia temppuja ja lasit on jo turvallisuus riski :seina :driver
Seuraavanlaisen analyysin tein. Kun pakkasta oli matkalla -1°C ei lisä huurua muodostunut, ei kyllä poistanut hyvin vanhaakaan.
Pakkanen kiristyi yli-4°C asteen, miin lisää huurua rupesi tulemaan. Puhalin täytyy mitää kokoajan täysillä :nykii
Viime talvena ei ollut mitään ongelmaa huurun kanssa. Tämä ongelma on tullut vasta tuon ilmastointilaitehuollon jälkeen.
Huoltoon vein auton koska ei tehnyt kunnolla kylmää. Tämä ongelma korjaantui eli kylmää rupesi tekemään, mutta uusi ongelma tuli tilalle.
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

jaxtex sanoi
Eli tässä kohteessa lasit menee huuruun vaikkei kyytissä olisi kun kuski. Eilen pitkällä matkalla tein kaikkia temppuja ja lasit on jo turvallisuus riski :seina :driver
Seuraavanlaisen analyysin tein. Kun pakkasta oli matkalla -1°C ei lisä huurua muodostunut, ei kyllä poistanut hyvin vanhaakaan.
Pakkanen kiristyi yli-4°C asteen, miin lisää huurua rupesi tulemaan. Puhalin täytyy mitää kokoajan täysillä :nykii
Viime talvena ei ollut mitään ongelmaa huurun kanssa. Tämä ongelma on tullut vasta tuon ilmastointilaitehuollon jälkeen.
Huoltoon vein auton koska ei tehnyt kunnolla kylmää. Tämä ongelma korjaantui eli kylmää rupesi tekemään, mutta uusi ongelma tuli tilalle.

Onko raitisilmasuodatin vaihdettu milloin?
Ja tyhmä kysymys, mutta eihän sisäilmankierto ole päällä?
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

Raitisilmasuodatin vaihdettu viimehuollossa. Sisäilmankierto ei ole päällä.
Onko kellään linkkiä josta näkee tuon ac:n komponenttisijoittelut? Toi on senverran veetumainen vika että tarvitsee saada se kyllä kuntoon.
Jossain täytyy olla kyllä vika koska ei tuo tuollainen viime talvena ollut :-X
Oma oletukseni on nyt vahvasti se, että tuolla ilmastointilaite huollolla täytyy olla syytä tähän vikaan? Mutta mitä olisi voinut tapahtua?
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

Tuossa koittanut tutkiskella ongelmaa, ja kysyisinkin että:

1. mistä kohtaa tuon ilmastointikennon kondensiveden poistoputken löytää?
Jos on mennyt tukkeeseen niin poskee kosteaa ilmaa sisään...

2.Missä tuon sisätilan ilmankierron poistopuolen kanavat ovat?
Jos on mennyt tukkeeseen niin ei ilma kierrä...

Yksi oleellinen huomio vielä:
Kun auto käy tyhjäkäyntiä, niin huurut poistuu. Heti kun lähtee ajamaan niin huurut palaa...
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

Se sisäilmankierron moottori on jumiutunu varmaa auki asentoon, eli kierto on päällä vaikka ei nappi oliskaan pohjassa.. Aika monessakin e5 ja ea-sarjalaisis näkyny samoja vikoja.. Hanskalokeron takaa muistaakseni löytyy se kiertoilman säätömoottori joka ohjaa suoraan sitä läppää, joko moottori pois käytöstä ja lukitus sille läpälle kiinni asentoon tai koittaa herätellä se moottori henkiin..
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

jaxtex sanoi
Yksi oleellinen huomio vielä:
Kun auto käy tyhjäkäyntiä, niin huurut poistuu. Heti kun lähtee ajamaan niin huurut palaa...
Kuulostais ja vaikkuttais lähinnä ihan perinteiseltä ilmanpoisto-ongelmalta. Ajoviima blokkaa jostain syystä poistoventtiilit ja sulla ei siis vaihdu ilma kabiinissa. Jostain syystä Galanteissa on aika heikko tuo ilman poistuminen. Mulla oli E33:kin samaa kiusaa, että lasit tahtoo olla huurussa. Voithan kokeilla vaikka ajaa takaikkunat hieman raollaan, että helpottaisko se tuohon ongelmaan. Samoten kun putsaat kaikki ylimääräiset lumet ja jäät jalkatiloista, kuivaat maton ja pidät puhalluksen pois jaloilta, niin huurun kertyminen vähenee huomattavasti.
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

Väittäisin syyksi kosteita sisätiloja. Lyhyviä ajoja ja sisätilat ei pääse kuivamaan vaan plyyshi verhoilu kerää kosteutta. Ratkaisuna: Kuivaat sisätilat ottamalla myös kumimatot pois ja laitat auton sisätilanlämppärin puhaltamaan. Tämän lisäksi auton sisätilanlämppärin säännöllinen käyttö, kun auto on roikassa, kannattaa. Nimimerkillä kohta 13 vuotta Galantteillu ja sisätilanlämppäri aina käytössä, kun auto on roikassa ja ei minkäänlaisia ikkunoiden huurtumisongelmia :peukku
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

varmaan myös "ritilä" josta ilma tulee sisään autoon on täysin puhdas jäästä,lumesta yms..?
 
Vs: GDI-Farkku Galant (2001) - automaatti-ilmastointi pätkii

Terve kaikille, ja kiitokset vastauksista. Jotenkin mulla oli tuntu että ongelma liityi tuohon loppusyksyn ilmastointilaitehuoltoon. Sillä viime talvena mulla ei ollu mitään ongelmia lasien kanssa. Otin hanskalokeron alas ja siinä se vika patsasteli silmien edessä :peukku. Olivat raitisilmasuodatinta vaihtaessa nypänneet vissiin vahingossa tuon sisä/ulkokierron läpän moottorin johtoliittimen auki :seina . Joskus täytyy kyllä todeta että voi v.....tu sentään. Nyt kuitenkin autossa ei ole huurua ja matkanteko on turvallista. Näin aina voi käydä jos tehdään äkkiä ja pian. Hyvät Joulut kaikille :D
 
Takaisin
Ylös Bottom