Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

shishkebab

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2005
Murheena vuotava takapyörän stefa. Ajattelin vaihtaa laakerin siinä samalla mutta nyt tuli tenkka poo eteen. Vetari on irti akselista mutta en saa laakeria millään irti navasta. Eli oon ottanut kuvassa näkyvän lukkoprikan auki, laittanut akselin takaisin akseliin kiinni ja lyöntivasaralla hakannut akselia ulos navasta mutta ei liikahda sitten mihinkään. Vähän töhöttimellä annoin lämpöäkin mutta ei auttanut yhtään. Oliskohan jollain kikka kolmosta vai pitääkö viedä vaan johonkin isoon prässiin? Ja mikä tuo laakerin kyljessä oleva mötikkä? Lukitseeko se laakerin, säätää välyksen vai mikä sen tarkoitus on? Tamgearsilta tilasin uuden laakerin mutta siinä ei tullut muuta mukana kuin laakeri ja stefa.


picture.php
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

jepjep...

Eli se sokka pois..
Se metallinen lukitus holkki rälläkällä halki tai ainaki vialle että sitte hajoo ku siihen lyö... Sellanen piti tulla uusi laakeri paketin mukana? Tuliko?

Sitte sama homma sille laakerin sisä koolille että se löystyy ja sen saa pois naputtelemalla...

Joskus meinaa ne teettää ihan kotipaja konsteilla mutta tässäkin pätee se sanonta että hajoita ja hallitse...
Sitte kun saat sen akselin irti siitä napalaipasta niin homma alkaa rullamaan

kasatessa kannattaa käyttää lämmittämiseen jotain kiinteää lämmönlähdettä... Esim vanha keittolevy... Avo valkea esim kaasu toho polttaa liiaksi ja ei lämmitä mitään...
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

Ei tullut lukitus holkkia mukana...pelkkä laakeri ja stefa. Täytyy mitata että onko edes oikea laakeri...ja käydä hakemassa toi holkki systeemi vielä. Sitten alkaakin varovainen rälläköinti.
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

Ykköskoppasessa oli kuitenkin mutterilla kiritty tuo.. kakkosessako on sitten tuo seger rengas ja joku mutterinkorvike?
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Taka-akseli2/IMG_7955.JPG
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

Imperio sanoi
Ykköskoppasessa oli kuitenkin mutterilla kiritty tuo.. kakkosessako on sitten tuo seger rengas ja joku mutterinkorvike?
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Taka-akseli2/IMG_7955.JPG

Näin näyttäis olevan. Kyseinen perä on 2.8TDI pajerosta, en tiiä onko gen2 2.5TDI koneella vielä mutteri kiinnitys vai tuo ihmeellinen mutterinkorvike.
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

mulle tässä tuli vastaan sellanen kapistus missä oli toinen puoli tolla helvetin lämpöholkilla ja toinen mutterilla...

mutta sillo tuli se holkki mukana kun ostin ihan tarvike liikkeestä laakerisarjan
ja samas oli stefa mukana
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

ei kai tuo lämpöholkki niin vaikea ole irroittaa.. Ainoa missä oon tuon havainnut huonoksi, on ralliautot, niissä kun tulee jonninverran tuota sivuttaisrepimistä renkaille. Ainakaan Escortin enkkuperässä ei pysy rymppiholkit paikoillaan muutakuin hitsaamalla.

Toki tuon mutterin kanssa ois helpompaa tuo laakerinvaihto, kun sitä vasten voi vetää ulosvetäjällä tuota laakeria pois akselilta.
Tuossa on kuva 2G Pajeron laakerin ulosvetimestä, mutta en ymmärrä, että mihin tuo ulosvedin nojaa, kun siinä ei tosiaan ole sitä mutteria niinkuin 1G:ssä.

Eli se rymppirengas laikkakoneella ohuemmaksi ja tampilla lyömällä pois.
Sitten tuo ulosvetäjä, jonka siis pitäisi tökätä johonkin tuossa akselilla, ja sitten muttereilla tasaisesti kiristäen vetää laakerin pois akselilta.
Sitten tampilla ja vasaralla hakaten laakeri pois tuosta laakeripesästä
 

Liitetiedostot

  • ulosvedin.JPG
    ulosvedin.JPG
    40 KB · Lukukerrat 2,112
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

no niin puolivuotta pajero omistaneena.m:90 pitkä malli, olihan mielenkiintoinen tämä takapyörän laakeri( viritys)on lukitusmutteri mallia ,lämmitin kaasulla sen sisäkehän, lähti helposti pois,mutta kun sain uuden paikoilleen niin hölskyi sinne ja tänne, vastaako vetari perämukassa johonkin,ja siten laakeri on oikeassa( säädössä),jos oikein ymmärsin tuosta ulosvetäjän kuvasta niin eikö tuohon siniseen laattaan pitäisi olla hitsattuna vetarin mittainen putki ja sen yläpäässä laippa,siitä saisi tuen. mitä olette mieltä?
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

Mutterimallissa tuo sininen latta tulee sitä mutteria vasten. löysäät vain mutteria, että laakeri pääsee tulemaan poispäin, mutta onnistuuhan se tosiaan niinkin, että tekee putken, joka ottaa akselin päähän kiinni.

Laakerin sisäkoolihan lukittuu tuon mutterin kanssa akseliin ja ulkooli tiukkuus säädetään shimmilevyillä, joita tulee akseliputken ja tuon laakeripesän väliin, niiden neljän pultin alle. jos laakeri jää ävljäksi, niin sitten pitää poistaa shimmejä välistä.

Laakerin pitäisi kyllä olla aika tiukkasovitteinen sekä akselille, että sinne laakeripesään ja jos kovin paljon hölskyy, niin onko mahdollista, että sait väärän laakerin?
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

tänään kävin katsauttamassa pajeroa,ei mennyt läpi pientä hitsattavaa löytyi,vielä takapyörän laakerista ,kun tuohon ehdottamaani putkeen .siis siiheh laippaan poraa n:20mm reiän ja hisaa siihen 18mm mutterin tähän kiertää kartio päisen pultin,tulee enemmän liikkumavaraa? kestäisikö siellä normaali yksi rivinen kuulalaakeri (kestovoideltu)??? jäisi säätäminen pois.
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

Miksis se säätäminen pitäisi jättää pois? Ei ole aiheuttanut mitään ongelmia tuon säädön olemassaolo. Sen kun kerran säätää, niin ei tarvi sitten säädelläkkään kovin tiheään.
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

shishkebab sanoi

Aloin tuossa L300:n vm.2000 vaihtamaan takapyörän laakereita ja sielläkin oli samanlainen lukitus klunssi. Ei irronnut ulosvetimellä. Koetin sitten ulosvetimen ollessa pinkeänä lämmittää sitä rengasta kuumailmapuhaltimella ilman vaikutusta. Sitten kokeilin hitsata migilla pienet mällit neljälle nurkalle, mutta ei sekään sitä löysyttänyt. Yritin sitten rälläkällä tehdä viiltoja ja taltalla lyödä sitä kappaleiksi, mutta vain rälläkällä visstetyt pienet palaset murtui, Rälläkälläkään ei mahdu vetämään, kuin puoliväliin saakka. Lopuksi vielä pillillä kuumensin sen punahehkuun, eikä edes sillä löystynyt :seina

Mitäs pirua tuolle nyt pitäisi tehdä, ettei koko akseli mene piloille? Ei kai siinä mitään kierrettä ole lisänä? Ei ainakaan hakatessa mihinkään suuntaan nytkähtänytkään. Luulisi mahdollisten lukitteidenkin jo sulavan, kun pillillä sen kuumensi sulamispisteseen.
 
Vs: Gen2 Pajeron takapyörän laakerin irroitus

Kun kuumennat sitä tuossa paikoillaan pillillä, niin kuumennat samalla myös akselia ja näinollen lämpötilaeroa ei tule. Yritä vaikka hioa sitä laikalla ohuemmaksi jossei pääse leikkaamaan. vastakkaisilta puolilta ja sitten tampilla lyömällä yrittää pyöräyttää sitä niin useimmiten halkeaa se rengas. Onhan tuo vähän nihkeä paikka laikalla kun nuo neljä pulttiakin on tuossa edessä.. Eikä tuo akseli taida pilalle mennä vaikka siihen pieni naarmu tuleekin tuota rengasta leikkoessa, mutta ei siihen kauhea suuria jälkiä kannata tehdä.
 
Takaisin
Ylös Bottom