Gran turismo keskustelua

Vs: Gran turismo keskustelua

J. Puhakka sanoi
- Mihin meni 6 vuotta
- Miksi 800 autoa on tehty päin persettä / tehty ollenkaan
- Miksi autojen korjaus, viripalikat maksaa törkeästi.
- Miksi grafiikan taso ja kenttien viimeistely vaihtelee.
- Miksi AI on p*ska, tai anteeksi, miksi se on niin Gran Turismo.
- Miksi Törmäys-systeemi on p*ska
- Miksi ääniefektit ovat p*skaa. (mm. Törmäys, geneeriset ajoäänet)
- Muut pelit lakkaisivat automaattisesti olemasta, tai olisivat jotenkin automaattisesti huonompia kuin Gran Fail 5



Minun maailmaani mahtuu monta huonoa, monta keskinkertaista ja monta hyvää ajopeliä, GT5 ei vaan mitenkään nouse keskiriman yli, ajatteli sitä miten positiivisesti tahansa, tämä olisi ollut hyvä peli 4 vuotta sitten, mutta nyt on vuosi 2010.

+1 x10 :peukku

GT5 ei todellakaan ole parasta mitä PS3 tarjoaa. Kyllä ne on ne muut ns.Multiplatform FPS:sät. Peli on niin keskeneräisesti ja ainoastaa himo rattirunkuille toteutettu ettei edes ole kovinkaan pitkäikäinen... Tai niin no jos jaksaa tosiaa ajaa sen tuhat kierrosta ovaalia ,että pääsee seuraavalle levelille.

Tosiaan vielä se fakta lisättävä ,että jos en edes näe autoa jolla ajan vaan ainoastaan mittarit leijuvat radan yllä ja minun pitää kuvitella auto ,pitäiskö minun sitten kenties kuvitella pelaavani auto peliä ?
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Noniin tässä sitä sitten ollaan muutama poikanen keskustelussa viittaa täysin siihen omaan mieltymykseen. Jos nyt sitten lopetettaisi ton omien mieltymysten jauhaminen ettei tuu jollekkin pahamieli.
Pieni loppu kevennys tähän: Ei maku asiosta voi kiistellä sano mäyräkoira kun muniansa nuoli.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

calle sanoi
Noniin tässä sitä sitten ollaan muutama poikanen keskustelussa viittaa täysin siihen omaan mieltymykseen. Jos nyt sitten lopetettaisi ton omien mieltymysten jauhaminen ettei tuu jollekkin pahamieli.

Minä kirjoittelen täällä omista mieltymyksistäni mitä huvittaa. Toiseksi muiden mieltymykset luen täältä jotenka en voi yleisistä tahi toisten mieltymyksistä paljoa kirjoitella.

Ja jos totuus satuttaa niin Banaanin kokoista heldelmää vaan kohti hajuaistia !!
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Joo ei oo GT likikään täydellistä. Tosin eräät henkilöt vääntävät sen heti fanipoika jutuiksi kun kehuu pelin yhtä osa aluetta. Taikka väittävät että on sanonut peliä parhaaksi.

Paljonkos puhakka muuten on pelannut GT5 kun tietää ihan joka seikan ko pelistä. Itse en ole viitsinyt niin hirveästi huudella kun en ole kamalan paljon pelannutkaan.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

lancer evo-r sanoi
Kukaan täällä ei ole hehkuttanut tätä mitenkään erityisesti. Sinä vaan väkisin käännät asia niin että kaikki jotka GT5 pelaavat pitävät sitä täydellisenä. :p Ja sinä olet mielestäni ainut joka sitä on verrannut todelliseen elämään. Nyrren ajat eivät vastaa todellisuutta, autot ei mene rikki niinkuin oikeassa elämässä, grafiikka sitä ja tätä... ::)

Hmm, aha, eli miksi en saisi verrata sitä todellisuuteen(?), eli mikä pistää GT5 arvostelun yläpuolelle?, Jos peli mainostaa olevansa REAL DRIVING SIMULATOR ja vielä viime kerran kun sanakirjasta tarkistin, SIMULAATIO sana tarkoitti:

Nykyisin simulointi tarkoittaa usein erityisesti tietokoneella tehtävää "mallintamista", jossa tehdään teoreettinen malli, joka joissakin suhteissa kuvaa tutkittavaa ilmiötä, ja sitten tutkitaan mallin ominaisuuksia, parametrien muuntelun vaikutuksia jne.

Simulointi tai simulaatio on todellisuuden jäljittelyä. Todellisuus on ympäröivä maailma. Ihminen simuloi todellisuutta omassa mielikuvitusmaailmassaan. Merkittävä ja kasvava simuloinnin ala on tietokonesimulointi. Tietokonesimuloinnissa tietokoneen sisään rakennetaan keinotekoinen todellisuus, joka yrittää jäljitellä oikeaa todellisuutta niin hyvin kuin pystyy.

Ja lisäksi pistät sanoja minun suuhuni, en ole tietääkseni puhunut vaurionmallinnuksesta muuta kuin että se on paskasti tehty ja naurettavasti sidottu vielä johonkin pelaajan leveliin, en että se ei vastaa sitä miten oikeat autot menee kasaan, käsittääkseni kyseessä on ajosimulaatio, ei kolarisimulaatio. Silti se ei muuta sitä faktaa että se on p*skasti vasemmalla kädellä tehty (Ja ämpätty hädässä mukaan, ja varmasti osa syy miksi se myöhästyi vielä lisää alkuperäisestä). Ja miten tämä voi olla näin vaikea käsittää?

Samaten jos pelissä mainostataan erityisesti että radat ovat lähellä oikeita esikuviaan, miksi aikojen kyseenalaistaminen/tiedustelu/todenmukaisuuteen vertailu ei käy päinsä? Eikö lentosimulaattorista saa sanoa että miksi kone nousee paikaltaan ilmaan vaikka todellisuudessa vaatii kilometrin kiitotien?

Miksi en saisi kommentoida että on naurettavaa että peli joka mainostaa olevansa parasta/realistisinta ajokokemusta mitä rahalla saa (Ja miten voi ajella 1000 eri autolla, ja silti käyttäjät leijuvat 80% tapauksista joko asfaltin päällä, tai tyylikkäästi lintuperspektiivissä?

Ja missä väitän että kaikki jotka pelaavat GT5 pitävät sitä täydellisenä? ???
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Chiqi_ sanoi
Joo ei oo GT likikään täydellistä. Tosin eräät henkilöt vääntävät sen heti fanipoika jutuiksi kun kehuu pelin yhtä osa aluetta. Taikka väittävät että on sanonut peliä parhaaksi.

Paljonkos puhakka muuten on pelannut GT5 kun tietää ihan joka seikan ko pelistä. Itse en ole viitsinyt niin hirveästi huudella kun en ole kamalan paljon pelannutkaan.

Väittäsin että oon pelannut enemmän Gran Turismo pelejä kuin 90% sen GT5 arvostelleista medioista, seurannut pelin kehitystä 6 vuotta, odottanut sitä jossain vaiheessa kuin kuuta nousevaa.

Ja sen pointin kanssa että pelin heikkouksia/puutteita ei muka pystyisi arvostelemaan ei ole mitenkään suhteessa siihen miten paljon peliä on pelannut tai ollut pelaamatta. Sillä tietääkseni pelaamisen määrä ei muuta pelin heikkouksia miksikään (vai muuttuuko standard autot esim premiumeiksi kun saavuttaa maagisen levelin x?). Paitsi toki jos GT5 mukana tulee joku fanipoika/todellisuutta muuttava ruiske jolla peli muuttuu maagisesti paremmaksi heti kun ohjaimeen koskee.

Ja jos kaikkien pitäisi pitää mielipiteet mahassaan niin saattas keskustelualueet olla aika turhia ja hiljaisia?, toki ilmeisesti tässä on haettu sitä että vain positiiviset mielipiteet on ok.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

J. Puhakka sanoi
Väittäsin että oon pelannut enemmän Gran Turismo pelejä kuin 90% sen GT5 arvostelleista medioista, seurannut pelin kehitystä 6 vuotta, odottanut sitä jossain vaiheessa kuin kuuta nousevaa.

Ja sen pointin kanssa että pelin heikkouksia/puutteita ei muka pystyisi arvostelemaan ei ole mitenkään suhteessa siihen miten paljon peliä on pelannut tai ollut pelaamatta. Sillä tietääkseni pelaamisen määrä ei muuta pelin heikkouksia miksikään (vai muuttuuko standard autot esim premiumeiksi kun saavuttaa maagisen levelin x?). Paitsi toki jos GT5 mukana tulee joku fanipoika/todellisuutta muuttava ruiske jolla peli muuttuu maagisesti paremmaksi heti kun ohjaimeen koskee.

Ja jos kaikkien pitäisi pitää mielipiteet mahassaan niin saattas keskustelualueet olla aika turhia ja hiljaisia?, toki ilmeisesti tässä on haettu sitä että vain positiiviset mielipiteet on ok.

Tyypilliseen tapaasi venytit taas kaiken niin kauas alkuperäisestä tarkoitusperästään kuin mahdollista, loppuuko netistä löydetyt faktat kesken? Missä vaiheessa olen pyytänyt pitää mielipiteet mahassaan? Aivan, en missään. Ja väitinkö että heikkoudet muuttuisivat mihinkään? En väittänyt. Tässä kohtaa fanipoika heitti fanipoikakortin XD. Niin oletko edes pelannut sitä GT5 vai perustuuko kritiikkisi ja faktasi netin syövereihin? Tätä koetin selvittää, en kyseenalaista faktojasi tai mielipiteitäsi.

Mielestäni ennen kun alkaa arvostelemaan pitäisi peliä pelata edes hetki koska itsellä ainakin jotkin puutteet tietyissä peleissä on lähinnä omassa päässä kun ei ole tottunut kaikkeen. Jokainen pelaaja on erillainen ja etsii peleiltä eri asioita joten täydellistä peliä ei tule ikinä olemaan, kaikki ovat kompromisseja enemmän tai vähemmän. Omasta mielestäni forza ja gt ovat molemmat hyviä pelejä mutta molemmat kaukana täydellisestä ja molempiin petyin kun pääsin pelaamaan joten turha minuun tuota fanipoika argumenttia käyttää.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

lancer evo-r sanoi
Itse pelin kanssa alan olla itsekkin siinä vaiheessa että ratin hankinta alkaa olla mielessä vahvasti. ;)

Kyllä ratti autopeliin kuuluu ehdottomasti. Itse ostin 88 eurolla Logitech Driving Force GT ratin, epäilen ettei samaan rahaan ole tarjolla parempaa, reilusti kalliimmalla kyllä. Eli ihan kohtuullisella investoinnilla saa paljon lisäfiilistä pelaamiseen.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

ast sanoi
Kyllä ratti autopeliin kuuluu ehdottomasti. Itse ostin 88 eurolla Logitech Driving Force GT ratin, epäilen ettei samaan rahaan ole tarjolla parempaa, reilusti kalliimmalla kyllä.

Paras halpis ratti ainakin mitä nyt on tullu foorumeita selattua. Prkl ku itellä ois G25 mutta ei voi käyttää sitä olkkarissa sitte nii mitenkää.. tarttee wheelstandi hommata kaiketi.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Chiqi_ sanoi
Tyypilliseen tapaasi venytit taas kaiken niin kauas alkuperäisestä tarkoitusperästään kuin mahdollista, loppuuko netistä löydetyt faktat kesken? Missä vaiheessa olen pyytänyt pitää mielipiteet mahassaan? Aivan, en missään. Ja väitinkö että heikkoudet muuttuisivat mihinkään? En väittänyt. Tässä kohtaa fanipoika heitti fanipoikakortin XD. Niin oletko edes pelannut sitä GT5 vai perustuuko kritiikkisi ja faktasi netin syövereihin? Tätä koetin selvittää, en kyseenalaista faktojasi tai mielipiteitäsi.

Tyypilliseen tapaani?, look whos talking? ;D Meitihän tässä kuulemma on väittänyt että kaikki GT5 pelaajat pitää peliä täydellisenä ja kuinka Forza on kaikkien pelien jumala? Kuka nyt vääristelee puheita? Väitinkö minä että sinä väitit moista? Tietääkseni siellä oli kysymysmerkki (näyttää siis tältä = ?) perässä Tietääkseni vain kommentoin siihen että millä tavalla pelin pelaaminen liittyy näihin puutteisiin jotka voi todeta ilman pelin pelaamista? Joten tietääkseni vastasin kysymykseesi. (Ja ainoa asia jonka voi todeta pelaamalla on ajomallinnus ja sitä en ole kommentoinut, koska minulla ei ole siitä mitään tietoa, ja en kommentoi ikinä mitään, mistä minulla ei ole mitään tietoa, tai jota en pystyisi perustelemaan)

Chiqi_ sanoi
Mielestäni ennen kun alkaa arvostelemaan pitäisi peliä pelata edes hetki koska itsellä ainakin jotkin puutteet tietyissä peleissä on lähinnä omassa päässä kun ei ole tottunut kaikkeen. Jokainen pelaaja on erillainen ja etsii peleiltä eri asioita joten täydellistä peliä ei tule ikinä olemaan, kaikki ovat kompromisseja enemmän tai vähemmän. Omasta mielestäni forza ja gt ovat molemmat hyviä pelejä mutta molemmat kaukana täydellisestä ja molempiin petyin kun pääsin pelaamaan joten turha minuun tuota fanipoika argumenttia käyttää.

+1 kahdesta ensimmäisestä lauseesta. En väittänyt sinua fanipojaksi vastauksessani, fanipojat löytyvät ihan toisaalta.

Se mielipide juttu oli ihan yleisesti, siksi se oli erotettu kappaleella. Sen virheen tein että olisi ilmeisesti pitänyt painottaa sitä. (Kun tuossa oli aiemmin pari viestiä aiheen tiimoilta)
 
Vs: Gran turismo keskustelua

J. Puhakka sanoi
Sitäpä sitä, eikös se juuri erota fanin asioiden oikean laidan tunnustavasta?, realisti sanoo että onhan siinä jotain mikä vois olla paremmin, ja joku toinen (kenties) fanipoika kysyy mitä kuvassa on vikaa / alkaa itkemään aiheesta.
Jos joku pastaisi minulle autopelistä X kuvan jossa auton renkaat on neliöt ku niiden pitäisi olla pyöreät jne, niin ei tosiasioiden myöntäminen olisi ollenkaan vaikeaa. Että renkaat on neliöt, sen sijaan että ne on pyöreät.
Niimpa, mutta kun se takapaan pikseloityminen ei liity siihen auton mallinnukseen mitenkaan vaan savuefektiin. Ne renkaat on pyoreat.



Mekaanisen damagen paivitys saapunut. Saas naha mita on..
 
Vs: Gran turismo keskustelua

J. Puhakka sanoi
en ole tietääkseni puhunut vaurionmallinnuksesta muuta kuin että se on paskasti tehty ja naurettavasti sidottu vielä johonkin pelaajan leveliin,
Paitsi kun ei ole, kannattaisi pelata pelia eika lukea nettia..

J. Puhakka sanoi
Samaten jos pelissä mainostataan erityisesti että radat ovat lähellä oikeita esikuviaan, miksi aikojen kyseenalaistaminen/tiedustelu/todenmukaisuuteen vertailu ei käy päinsä? Eikö lentosimulaattorista saa sanoa että miksi kone nousee paikaltaan ilmaan vaikka todellisuudessa vaatii kilometrin kiitotien?
Se on peli. Niin kauan kunnes alat itse ajamaan radalla niin kuin 300km/h betoniseinaan ajettuasi painat vaan reset-nappi ja aloitat alusta niin ajat eivat tule olemaan vertailukelpoisia. Ehka jos otetaan hemmetin monta kierrosta pelissa ja ajetaan ne lipsumatta ja sitten katsotaan se keskiarvo eika sita 300 yritykseen jalkeen onnistunutta kierrosta joka on vaatinut myos edellisen kierroksen loppuosuuden onnistumisen kohdalleen.
Kun katsot noita huippuaikoja niin olethan verrannut myos renkaita toisiinsa, miten ajat voisivat olla vertailukelpoiset taysin erillaisilla rengastuksilla..




J. Puhakka sanoi
Miksi en saisi kommentoida että on naurettavaa että peli joka mainostaa olevansa parasta/realistisinta ajokokemusta mitä rahalla saa (Ja miten voi ajella 1000 eri autolla, ja silti käyttäjät leijuvat 80% tapauksista joko asfaltin päällä, tai tyylikkäästi lintuperspektiivissä?

Ja missä väitän että kaikki jotka pelaavat GT5 pitävät sitä täydellisenä? ???
Hienoa, mainokset siis puree.. ::)
Ihme kylla et kuitenkaan ole pelia ostanut vaikka mainostavatkin noin???

En kerkee nyt katsomaan oletko noin vaittanyt, mutta kommentointisi menee niin etta jokainen joka tasta pelista pitaa on fanboy.
Jos se ottaa niin koville etta joku voi pelista pitaa sen puutteista huolimatta niin kannattaisko kuitenkin miettia sita omaa fanboy statustaan tarkemmin.

-JP- on sentaan pelia pelannut.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Hyeena sanoi
Paitsi kun ei ole, kannattaisi pelata pelia eika lukea nettia..
Se on peli. Niin kauan kunnes alat itse ajamaan radalla niin kuin 300km/h betoniseinaan ajettuasi painat vaan reset-nappi ja aloitat alusta niin ajat eivat tule olemaan vertailukelpoisia. Ehka jos otetaan hemmetin monta kierrosta pelissa ja ajetaan ne lipsumatta ja sitten katsotaan se keskiarvo eika sita 300 yritykseen jalkeen onnistunutta kierrosta joka on vaatinut myos edellisen kierroksen loppuosuuden onnistumisen kohdalleen.
Kun katsot noita huippuaikoja niin olethan verrannut myos renkaita toisiinsa, miten ajat voisivat olla vertailukelpoiset taysin erillaisilla rengastuksilla..

Niin ja tässäkin ketjussa on aika moneen kertaan mainittu tuosta damagen sidonnaisuudesta leveleihin. Eli ilmeisesti väität että kaikki pelaajat/arvostelijat jne ovat vain pihalla, eivätkä ymmärrä tätä todela syvällistä ja parhaiten ikinä tehtyä vaurion mallinnusta? Ja pelaamalla peliä asia niinkuin taianomaisesti selviää? Toki jos peli muuttuu joka yö johonkin suuntaan hätäpätsien muodossa niin onhan se liikkuvaan maaliin vaikea tähdätä. Toki kun ikinä ei voi muutenkaan tietää mikä vahingon mallinus milloinkin on voimassa. Tosin standard autoilla asian ymmärtää, jos autoa ei näy/ole fyysisesti olemassa kun pelaa auton sisältä, niin miten näkymätön auto voisi edes vahingoittua. (Tai kääntyä ympäri)

Hmmm, hieno esimerkki, ajan 300km/h betoniseinaan ja otan resetin(?), ilmeisesti sinulle on normaalia pelata GT5 edellä mainitulla tavalla, veetään nämä mainitut huippukierrokset 300km/h ja seinistä / AI-pelaajista kimpoillaan oikeaan suuntaan (koska se on vain peli, eihän sen tarvi olla mitenkään todellisuuteen sidoksissa) ja muutenkin miten esimerkkisi eroaa GT5 tyylistä että ajaa 300km/h betoniseinään ja hieman pyöritään nurmikolla ja jatketaan matkaa? Itse kun kuitenkin pyrin pelaamaan ajopelejä niin että en aja seinään 300km/h.

Jännä tämä GT5 fanien-kaksois-standardi myös: Esim tuon kelauksen uupumista perustellaan GT5:Essa sillä että se ei ole realistista, mutta kaikki mikä taas ei ole realistista GT5:essa voidaan perustella argumentilla "its just a game" Bravo.

Hyeena sanoi
Jos se ottaa niin koville etta joku voi pelista pitaa sen puutteista huolimatta niin kannattaisko kuitenkin miettia sita omaa fanboy statustaan tarkemmin.

Olen sanaton (ja ilmeisen väärin ymmärretty, missä/jos olen sanonut jollekkin että ei saa pelistä pitää jos siitä pitää?)
 
Vs: Gran turismo keskustelua

J. Puhakka sanoi
Niin ja tässäkin ketjussa on aika moneen kertaan mainittu tuosta damagen sidonnaisuudesta leveleihin. Eli ilmeisesti väität että kaikki pelaajat/arvostelijat jne ovat vain pihalla, eivätkä ymmärrä tätä todela syvällistä ja parhaiten ikinä tehtyä vaurion mallinnusta? Ja pelaamalla peliä asia niinkuin taianomaisesti selviää? Toki jos peli muuttuu joka yö johonkin suuntaan hätäpätsien muodossa niin onhan se liikkuvaan maaliin vaikea tähdätä. Toki kun ikinä ei voi muutenkaan tietää mikä vahingon mallinus milloinkin on voimassa.
Kylla, taidan jopa itsekkin olla sanonut niin, perusteena mainitut nettilahteet. Sittemmin olen pelia pelannut ja havainnut saman asian kuin PD myos on vahvistanut. Vaurion mallinnus ei ole riippuvainen leveleista. Se saattaa tuntua pikaisella kokeilulla silta. Vaurion mallinnus riippuu autoista, eli PD:n sopimat lisenssit (virallinen tieto) tai sitten mallinnuksen taso (mutua) ei ole hajoamista kaikkiin sallinut. Jossain lv20 kohdalla alkaa olla paasy kaikkiin noihin autoihin joissa on vaurion mallinnus mukana, osittaisittaisiin paasee kiinni jo aiemmin. Kun tehdaan pikapikaa arvostelu pelista (SCEE jakeli pelin arvosteluversioita n. viikkoa ennen pelin myyntiin tuloa, osa pelimedioista sai arvostelukappaleen vasta pelin ilmestymisen jalkeen, jotkut kavivat itse hakemassa kaupasta..), tuo aiheuttaa tuntuman etta se damagen taso riippuu siita levelista.


J. Puhakka sanoi
Hmmm, hieno esimerkki, ajan 300km/h betoniseinaan ja otan resetin(?), ilmeisesti sinulle on normaalia pelata GT5 edellä mainitulla tavalla, veetään nämä mainitut huippukierrokset 300km/h ja seinistä / AI-pelaajista kimpoillaan oikeaan suuntaan (koska se on vain peli, eihän sen tarvi olla mitenkään todellisuuteen sidoksissa) ja muutenkin miten esimerkkisi eroaa GT5 tyylistä että ajaa 300km/h betoniseinään ja hieman pyöritään nurmikolla ja jatketaan matkaa? Itse kun kuitenkin pyrin pelaamaan ajopelejä niin että en aja seinään 300km/h.
Ei ole. Mutta tarkoitin sita etta todellisessa elamassa en kuitenkaan koskaan tule ottamaan samanlaisia riskeja kuin pelkassa pelissa jossa suurin riski on kierroksen epaonnistuminen. Siksi voin ajaa pelissa parempia kierrosaikoja kuin todellisuudessa. (Puhumattakaan siita etta pelissa kaytossani ajoneuvoja joita tuskin tulen koskaan oikeasti ajamaan, ainakaan nyrrella.. ;D )

J. Puhakka sanoi
Olen sanaton (ja ilmeisen väärin ymmärretty, missä/jos olen sanonut jollekkin että ei saa pelistä pitää jos siitä pitää?)
Ilmeisesti sinun ulosantisi on vaan sellaista etta sen ymmartaa helposti vaarin. Tai sitten meilla on erillainen kasitys Fanboy-termista.


J. Puhakka sanoi
tää kuva kyllä kruunaa ihan kaikki. ;D (Oikiasti, ei siinä, nauratti vaan ihan törkeesti, taustan logot ja kaikki), standard autot on kyllä oikeasti jotain .. niin.. täydellistä ajokokemusta että ;D
Hyeena sanoi
Ja mika siina auton grafiikassa nyt niin pahasti on pielessa?
Kylla, huomaan takaosan pikseloitymisen. Se ei liity siihen standardi autoon mitenkaan.
J. Puhakka sanoi
Kyllä se tuo faniboyismi on hieno asia, "mitä tässä kuvassa on vikaa", kehtaa vielä kysyäkkin ;D
Kylla. Kuvassa on vikaa. Savu-efektissa. EI AUTOSSA.

Olet juuri tuossa taas kayttanyt minusta termia Fanboy. Seuraavaksi haluaisin sitten kuulla sinun versiosi taman termin sisallosta.
Tuossa aiempi maaritelmasi.. (+ muistus omasta roolistasi talla foorumilla)
J. Puhakka sanoi
Sehän se onkin se fanipojan/merkkiuskollisen ja oikeasti asioista tietävän/seuraavan/kiinnostuneen ero.. Jälkimmäinen myöntää virheet, ensimmäinen ei edes hyväksy niitä.
Mutta oikeita fanipoikia on aina kiva röllätä ja katsoa alahuulien väpätystä ;D


Ja kylla, tiedostan ruokkineeni trollia, tiedosta myos etta seuraava lause oikeastaan oikeuttaa minusta kaytettavan termia fanboy.
Olen hyvin lahella pistetta jossa annan trollille lopullisen ruoka-annoksen.
Ja koska trolli ei voi olla tahan tarttumatta niin lopputulos on jo oikeastaan selva.
Kirjattakoon kuitenkin etta kyse ei ole GT5 keskustelusta, eika edes matkapuhelinkeskustelusta, ja tamakin kirjoitus on aivan vaarassa topikissa.
Ajoitus vaan sattuu olemaan se mika se on, vaikkakin nama keskustelut ovat ratkaisuun vaikuttaneet ns. viimeisen oljenkorren muodossa.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Keskenerainen arvioni pelista lyhennettyna.

Taman tekemiseen ei ole voinut menna 6 vuotta. Tassa ajassa tama lopputulos olisi ehditty tekemaan kahteen kertaan, etenkin kun huomioidaan etta tuo 6 vuotta ei valttamatta edes riita silla esimerkiksi GT6:n tekeminen on alkanut jo kauan sitten vaikka kellot kaynnistettiin vasta GT5 myyntiin tulon myota.
Sita emme saa koskaan tietaa mihin tama aika meni PD:lta (ehka joskus 20 vuoden paasta joku kertoo, kuten olemme voineet viime vuosina lukea 80-luvun ja 90-luvun alun pelin tekijoiden muisteloita). Ehka peli on oikeasti tehty useaan kertaan, ehka kaytetty paljon aikaa asioihin jotka ovat osottautuuneet kaytannossa mahdottomiksi. Odotuksen kestaessa odottajien odotuksetkin ovat nousseet tasolle joka on mahdoton nykyisella konsoli-teknologialla, eika myyntia varten yli hehkuttavat markkinointipuolen edustajat ole yhtaan odotuksia hillinneet vaan virkansa puolesta vain kiihdyttaneet.

Pettymyksia peli onkin tarjonnut aimo kasan.
Standardi autot. Kylla osassa autoja olevan huonomman mallinnuksen pystyy nielemaan, onhan niita kuitenkin todella massiivinen maara. Mutta sisakuvakulman puute, edes geneerinen sellainen? Ei mennyt kuten stromsossa, ei...
Savu, lumipolly ja vesisumu efektit. 1/16 resoluution pikselimosso ei ihan ole tata paivaa.
Sama koskee myos varjoja.
AI:n toppaily ajamalla pain, sen sijaan etta toppailis vaikeissa mutkissa vaikealla autolla? Ei mennyt tamakaan ihan putkeen.
Ajoneuvojen viritys. Geneeriset palikat jotka kayvat lahes autoon kuin autoon. Oikeasti ei '71 mussea viriteta vaihtamalla katti sporttisempaan ja ajamalla ECU:un sporttisempaa softaa. Ensin siella tarvitsisi se ecu olla ja katin lisaaminen ei tehoja ainakaan lisaa.
Ajoneuvojen korjaus. Ulkoiset vauriot siloittuvat itsekseen. Sisaisista vaurioista ei ota selvaa miten syntyvat ja miten vaikuttavat mutta niiden korjaus maksaa ja paljon.
Autojen ulkoinen koristelu. Maaleja saa vain kun ostaa uuden auton, ja silloinkin sen yhden purkin paikkamaalia? :nykii
Jarrut. Vakioasetuksilla ilman abs jarrupolkimen painalluksesta on enimmakseen seurauksena pyorahdys. Jarrutasapainon saataminen etupainotteiseksi auttaa tahan, mutta miksi se pitaa tehda itse kun 99,9% autoista se on syysta oikeasti noin. Ja missa on jarrujen haipyminen?
Pelin ohjeistus. Pelin jokainen ominaisuus pitaa repia PD:lta roikkuen Yamauchin kravatista. Mista mitakin kayttoliittymassa voi tehda? Mita erinnaiset symbolit tarkoittavat? Milloin vaurionmallinnus on kaytossa ja milla laajuudella? Kysymyksia jotka ovat tayttaneet foorumit ja joiden vastaukset ovat usein mutu-pohjalta haettu pelia pelaamalla.
Verkkopeli. Bugeja, bugeja ja "hauskoja" ominaisuuksia. En ole ehtinyt viela tahan puoleen panostaa joten sen osalta arvostelu oli tassa.
Arcade, ratoja ja ajoneuvoja saa kayttoon vasta tahkottuaan tunteja ja tunteja yksinpelin puolella, vaikka tarkoitus oli vain pitaa hetki hauskaa kaverin kanssa.

Kehujen suhteen olen tassa vaiheessa viela varovainen, arvostelun ollessa viela kesken.
Tahan asti kuitenkin kehuja jakelisin itse ajamisen suuntaan. Ajotuntumasta suoraan haukkuja voi heittaa oikeastaan ainoastaan jarrujen suuntaan.
Autot tuntuvat erillaisilta tai samanlaisilta jos kyse on samanlaisista autoista, jopa parjattujen standardiautojen nakymattomiin jaavaan puoleen on panostettu. Ajotuntuntuman ja fysiikoiden realistisuuden tason arvostelu on viela kesken, en ole paassyt kokeilemaan pelia toisella setupilla joten havaitsemani ongelmat johtuvat mahdollisesti omasta testiymparistostani (Ehka kyse on input lagista, jonka huomaa myos FPS-peleissa, tai sitten ratti-poljin yhdistelmassani koska samankaltaisia ajotuntumaan liittyvia ongelmia on minulla ollut myos muissa ajopeleissa).
Pelin sulava pyoriminen, viela ei peli ole kertaakaan ajon aikana nykinyt tai yskinyt. Radan taustan kaksiulotteisuus haipyy nakyvista taysin putkinaon iskiessa paalle.
Paljon autoja joista valita (ja valittavana on muutakin kuin huippunopeus ja vari) ja paljon erillaisia ratoja (joita saa lisaa generaattorilla).


Paljon asiaa jaa nyt tastakin kirjoittamatta, etenkin pelin hyvista puolista, harmittavat asiat ovat helppoja havaita ja ne harvoin muuttuvat muuksi pelia pelatessa.
Tahan astinen tuntuma pelista on ristiriitainen. Se ei lunasta lupauksiaan. Sita sai odottaa aivan liian kauan. Mutta jos unohdetaan ylisuuret lupaukset ja mietitaan mita kadessa on. Se ei ole kasa paskaa. Se on hyva autopeli. Ja siitahan tassa on kyse.
Se ei ole se jumalainen peli jonka hype siita teki. Se ei ole edes se erinomainen kympin peli. Se ei ole myoskaan surkea rapellys. Vaan se on hyva.
Pisteyksessa olisin paatymassa pelin nykytilassa ja pelikokemuksella 7/10 linjalle, huomioiden etta se kaikkein ala-arvoisin rapellys ansaitsee vain 1/10 pistetta ja yli 9/10 pisteisiin vaaditaan jotain todella mullistavaa. PD on lupaillut paivityksia joiden myota pelilla on mahdollisuus viela nousta tuosta mutta talla hetkella en usko arvioni tuosta laskevan. Verrokkina painii samassa pisteluokassa Red Dead Redemption ja Assasins Creed 2 ja joista etenkin ensimmaista pitaisin hyvinkin verrannollisena tahan peliin monellakin tavalla.

Arvostelussa kaytetty laitteisto: Slim PS3, G25, HS-60 (hd-ready) tykki, perus-kuulokkeet ja 2.1 kaiutin setup.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Hyeena sanoi
Kylla, taidan jopa itsekkin olla sanonut niin, perusteena mainitut nettilahteet. Sittemmin olen pelia pelannut ja havainnut saman asian kuin PD myos on vahvistanut. Vaurion mallinnus ei ole riippuvainen leveleista. Se saattaa tuntua pikaisella kokeilulla silta. Vaurion mallinnus riippuu autoista, eli PD:n sopimat lisenssit (virallinen tieto) tai sitten mallinnuksen taso (mutua) ei ole hajoamista kaikkiin sallinut. Jossain lv20 kohdalla alkaa olla paasy kaikkiin noihin autoihin joissa on vaurion mallinnus mukana, osittaisittaisiin paasee kiinni jo aiemmin. Kun tehdaan pikapikaa arvostelu pelista (SCEE jakeli pelin arvosteluversioita n. viikkoa ennen pelin myyntiin tuloa, osa pelimedioista sai arvostelukappaleen vasta pelin ilmestymisen jalkeen, jotkut kavivat itse hakemassa kaupasta..), tuo aiheuttaa tuntuman etta se damagen taso riippuu siita levelista.

Niin eli tuo vakio PD:n tekosyy että valmistajat x ja y eivät halua että autot vahingoittuu, mutta silti kaikki(?) valmistajat ovat antaneet luvan Forzassa sille että kaikki saa hajota paskaksi? (Mystistä)
Ota tuosta sitten selvää.

Hyeena sanoi
Ei ole. Mutta tarkoitin sita etta todellisessa elamassa en kuitenkaan koskaan tule ottamaan samanlaisia riskeja kuin pelkassa pelissa jossa suurin riski on kierroksen epaonnistuminen. Siksi voin ajaa pelissa parempia kierrosaikoja kuin todellisuudessa. (Puhumattakaan siita etta pelissa kaytossani ajoneuvoja joita tuskin tulen koskaan oikeasti ajamaan, ainakaan nyrrella.. ;D )

Sinänsä totta, oikeassa elämässä varmaan harva pääsee ottamaan moisia riskejä, mutta ei sen silti pitäisi fysiikan lakeja muuttaa. (Simuloituja tai todellisia).
Kukaan ei ole kiistänyt sitä etteikö pelissä voisi ajaa parempia aikoja. Vaan aikojen todenmukaisuuden / verrattavuuden, jos maailman parhaat kuskit, maailman nopeimmilla autoilla, parhailla renkailla vetää todelisuudessa samaan kuin veikko-fanipoika vakio-autolla niin jokin ei vaan täsmää. (Ja siitä kritisoiminen sallittakoon)

Hyeena sanoi
Kylla. Kuvassa on vikaa. Savu-efektissa. EI AUTOSSA.

Selvä. Auto on täydellinen mallinnus farmarivolvosta. Vika oli vain savussa joka teki sen että auto näyttää paskalta ja renkaat neliöiltä. Tämä selvä.

Hyeena sanoi
Olet juuri tuossa taas kayttanyt minusta termia Fanboy. Seuraavaksi haluaisin sitten kuulla sinun versiosi taman termin sisallosta.
Tuossa aiempi maaritelmasi.. (+ muistus omasta roolistasi talla foorumilla)

Jah? Eikös meiti just pysty myöntämään että GT5:nen on täynnä virheitä, pystyn myös myöntämään Forzan virheet jos sellasia joku minulle kertoo.
Sen sijaan olen tässä lukenut miten joku muu selittelee milloin mitäkin vikaa/puutetta eri asioilla: milloin lisensseillä, milloin arvostelukopioilla, milloin savun määrällä, milloin kertomalla että kyseessä on vain peli, milloin milläkin?

Viittasitko roolilla kenties siihen että tykkään seistä mielipiteiteni takana ja todellakin kirjoittaa takaisin jos joku ihan puhdasta p*skaa kirjoittaa? Tai väittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut. Pitäisikö nämä hyväksyä ja olla hiljaa?

Vinkiksi: en ole rölläillyt tarkoituksenhakuisesti tässä tai muussakaan ketjussa aikoihin. Se että jos faktan puhuminen aiheuttaa sen että käyttäjä x rölläännyt siitä, niin se taas on your own personal loss ja tavallaan todistaa pointin.

Hyeena sanoi
Ja kylla, tiedostan ruokkineeni trollia, tiedosta myos etta seuraava lause oikeastaan oikeuttaa minusta kaytettavan termia fanboy.
Olen hyvin lahella pistetta jossa annan trollille lopullisen ruoka-annoksen.
Ja koska trolli ei voi olla tahan tarttumatta niin lopputulos on jo oikeastaan selva.

Niin, minunkin listoilla asetut aika korkealla tässä salaisessa fanipoika-taulukossa. Ja oikeastaan ensimmäinen askel parantumiseen on sen myöntäminen. Olen myös tiedostanut jo aikaa sitten että yrität röllätä minua. Nauti ruoka-annoksestasi.

Ilmeiseseti tässä taas vaiheeksi on se mentaliteetti (vaihteeksi) että jos kertoo jotain negatiivista GT5:esta on rölli, varsinkin jos vastailee röllin/fanipojan viesteihin, niin on varmasti rölli, eli voittaa ei voi mitenkään. Tosin niinhän se yleensä tuppaa olemaan.

Hyeena sanoi
Kirjattakoon kuitenkin etta kyse ei ole GT5 keskustelusta, eika edes matkapuhelinkeskustelusta, ja tamakin kirjoitus on aivan vaarassa topikissa.
Ajoitus vaan sattuu olemaan se mika se on, vaikkakin nama keskustelut ovat ratkaisuun vaikuttaneet ns. viimeisen oljenkorren muodossa.

Ahaa, minustakin tämä itse kunkin alaleuan väpättäminen alkaa jo saada tragikoomiset mittasuhteet ja kohta on pakko viheltää pilliin itsekkin.

Yleisesti sanottuna meiti ei näitä huutele kuitenkaan nimimerkkien takaa kuten eräät vaan ihan omalla nimelläni ja olen valmis myös seisomaan kaikkien väittämieni takana. Ja myös korjaamaan erheelliset väittämäni jos sellaisia ilmenee. Tosin harva fanipoika/rölli/tai jokin eläinkunnanyksilö tuskin on valmis samaan.'

Sanottakoon vielä kerran yhdellä lauseella: GT5 on ehkä paras ajopeli mitä PS3:ella on tarjota, mutta se ei silti tee siitä arvostelun yläpuolella olevaa peliä. Se että kaz tuhlas johonkin 6 vuotta ja nyt saa vastaansa ennen näkemättömän arvostelun, on täysin aiheellista.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Hyeena sanoi
Keskenerainen arvioni pelista lyhennettyna.

Taman tekemiseen ei ole voinut menna 6 vuotta. Tassa ajassa tama lopputulos olisi ehditty tekemaan kahteen kertaan, etenkin kun huomioidaan etta tuo 6 vuotta ei valttamatta edes riita silla esimerkiksi GT6:n tekeminen on alkanut jo kauan sitten vaikka kellot kaynnistettiin vasta GT5 myyntiin tulon myota.
Sita emme saa koskaan tietaa mihin tama aika meni PD:lta (ehka joskus 20 vuoden paasta joku kertoo, kuten olemme voineet viime vuosina lukea 80-luvun ja 90-luvun alun pelin tekijoiden muisteloita). Ehka peli on oikeasti tehty useaan kertaan, ehka kaytetty paljon aikaa asioihin jotka ovat osottautuuneet kaytannossa mahdottomiksi. Odotuksen kestaessa odottajien odotuksetkin ovat nousseet tasolle joka on mahdoton nykyisella konsoli-teknologialla, eika myyntia varten yli hehkuttavat markkinointipuolen edustajat ole yhtaan odotuksia hillinneet vaan virkansa puolesta vain kiihdyttaneet.

Pettymyksia peli onkin tarjonnut aimo kasan.
Standardi autot. Kylla osassa autoja olevan huonomman mallinnuksen pystyy nielemaan, onhan niita kuitenkin todella massiivinen maara. Mutta sisakuvakulman puute, edes geneerinen sellainen? Ei mennyt kuten stromsossa, ei...
Savu, lumipolly ja vesisumu efektit. 1/16 resoluution pikselimosso ei ihan ole tata paivaa.
Sama koskee myos varjoja.
AI:n toppaily ajamalla pain, sen sijaan etta toppailis vaikeissa mutkissa vaikealla autolla? Ei mennyt tamakaan ihan putkeen.
Ajoneuvojen viritys. Geneeriset palikat jotka kayvat lahes autoon kuin autoon. Oikeasti ei '71 mussea viriteta vaihtamalla katti sporttisempaan ja ajamalla ECU:un sporttisempaa softaa. Ensin siella tarvitsisi se ecu olla ja katin lisaaminen ei tehoja ainakaan lisaa.
Ajoneuvojen korjaus. Ulkoiset vauriot siloittuvat itsekseen. Sisaisista vaurioista ei ota selvaa miten syntyvat ja miten vaikuttavat mutta niiden korjaus maksaa ja paljon.
Autojen ulkoinen koristelu. Maaleja saa vain kun ostaa uuden auton, ja silloinkin sen yhden purkin paikkamaalia? :nykii
Jarrut. Vakioasetuksilla ilman abs jarrupolkimen painalluksesta on enimmakseen seurauksena pyorahdys. Jarrutasapainon saataminen etupainotteiseksi auttaa tahan, mutta miksi se pitaa tehda itse kun 99,9% autoista se on syysta oikeasti noin. Ja missa on jarrujen haipyminen?
Pelin ohjeistus. Pelin jokainen ominaisuus pitaa repia PD:lta roikkuen Yamauchin kravatista. Mista mitakin kayttoliittymassa voi tehda? Mita erinnaiset symbolit tarkoittavat? Milloin vaurionmallinnus on kaytossa ja milla laajuudella? Kysymyksia jotka ovat tayttaneet foorumit ja joiden vastaukset ovat usein mutu-pohjalta haettu pelia pelaamalla.
Verkkopeli. Bugeja, bugeja ja "hauskoja" ominaisuuksia. En ole ehtinyt viela tahan puoleen panostaa joten sen osalta arvostelu oli tassa.
Arcade, ratoja ja ajoneuvoja saa kayttoon vasta tahkottuaan tunteja ja tunteja yksinpelin puolella, vaikka tarkoitus oli vain pitaa hetki hauskaa kaverin kanssa.

Kehujen suhteen olen tassa vaiheessa viela varovainen, arvostelun ollessa viela kesken.
Tahan asti kuitenkin kehuja jakelisin itse ajamisen suuntaan. Ajotuntumasta suoraan haukkuja voi heittaa oikeastaan ainoastaan jarrujen suuntaan.
Autot tuntuvat erillaisilta tai samanlaisilta jos kyse on samanlaisista autoista, jopa parjattujen standardiautojen nakymattomiin jaavaan puoleen on panostettu. Ajotuntuntuman ja fysiikoiden realistisuuden tason arvostelu on viela kesken, en ole paassyt kokeilemaan pelia toisella setupilla joten havaitsemani ongelmat johtuvat mahdollisesti omasta testiymparistostani (Ehka kyse on input lagista, jonka huomaa myos FPS-peleissa, tai sitten ratti-poljin yhdistelmassani koska samankaltaisia ajotuntumaan liittyvia ongelmia on minulla ollut myos muissa ajopeleissa).
Pelin sulava pyoriminen, viela ei peli ole kertaakaan ajon aikana nykinyt tai yskinyt. Radan taustan kaksiulotteisuus haipyy nakyvista taysin putkinaon iskiessa paalle.
Paljon autoja joista valita (ja valittavana on muutakin kuin huippunopeus ja vari) ja paljon erillaisia ratoja (joita saa lisaa generaattorilla).


Paljon asiaa jaa nyt tastakin kirjoittamatta, etenkin pelin hyvista puolista, harmittavat asiat ovat helppoja havaita ja ne harvoin muuttuvat muuksi pelia pelatessa.
Tahan astinen tuntuma pelista on ristiriitainen. Se ei lunasta lupauksiaan. Sita sai odottaa aivan liian kauan. Mutta jos unohdetaan ylisuuret lupaukset ja mietitaan mita kadessa on. Se ei ole kasa p*skaa. Se on hyva autopeli. Ja siitahan tassa on kyse.
Se ei ole se jumalainen peli jonka hype siita teki. Se ei ole edes se erinomainen kympin peli. Se ei ole myoskaan surkea rapellys. Vaan se on hyva.
Pisteyksessa olisin paatymassa pelin nykytilassa ja pelikokemuksella 7/10 linjalle, huomioiden etta se kaikkein ala-arvoisin rapellys ansaitsee vain 1/10 pistetta ja yli 9/10 pisteisiin vaaditaan jotain todella mullistavaa. PD on lupaillut paivityksia joiden myota pelilla on mahdollisuus viela nousta tuosta mutta talla hetkella en usko arvioni tuosta laskevan. Verrokkina painii samassa pisteluokassa Red Dead Redemption ja Assasins Creed 2 ja joista etenkin ensimmaista pitaisin hyvinkin verrannollisena tahan peliin monellakin tavalla.

Arvostelussa kaytetty laitteisto: Slim PS3, G25, HS-60 (hd-ready) tykki, perus-kuulokkeet ja 2.1 kaiutin setup.

Bravo. :peukku
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Puhakka, suosittelen lukemaan uudessa mikropiltissa olevan arvion pelista. Ala kuitenkaan syo tai juo samaan aikaan.

....
:eek: ??? :-X ;D

Uskoisin noiden kuvakkeiden vastaavan oikeasti ilmeitani lukiessani kyseista tekstikappaletta.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Hyeena sanoi
Puhakka, suosittelen lukemaan uudessa mikropiltissa olevan arvion pelista. Ala kuitenkaan syo tai juo samaan aikaan.

....
:eek: ??? :-X ;D

Uskoisin noiden kuvakkeiden vastaavan oikeasti ilmeitani lukiessani kyseista tekstikappaletta.

Toivottavasti siellä on joku 100 points arvosana, jollon mikrobitti pääsee kyllä aika vauhdilla sinne lehtikeräykseen jonne kuuluukin.
(Lehden taso on viime vuosina muuttunut aika radikaalisti, tai no muuttunut entistä huonommaksi kuin mitä se oli ennen)

Itse odotan kovasti tuota Sim Racing Tonightin arvostelua (joka siis tulee tällä viikolla)
 
Vs: Gran turismo keskustelua

J. Puhakka sanoi
pystyn myös myöntämään Forzan virheet jos sellasia joku minulle kertoo.
:reality Nyt hei oikeesti. Kyllä se termi fanipoika napsahti ja pahasti sinulle tuon jälkee. Tykkäät tai et.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Chiqi_ sanoi
:reality Nyt hei oikeesti. Kyllä se termi fanipoika napsahti ja pahasti sinulle tuon jälkee. Tykkäät tai et.

??? Asia selvä, yritin vain kyseisellä lausahduksella sanoa siitä että Forza ei ole minulle mikään jumalpeli joka olisi arvostelun yläpuolella. Olen aina pystynyt myöntämään Forzan virheet. Ei sillä että tietäisin äkkiseltään yhtään. Jos sen asian kertominen tekee minusta fanipojan, niin sovitaan sitten niin. Jos joku autopeli pitäisi valita ja olla sen Fanipoika (ie. Forza 3), niin HELL YEAH, sign me in.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Ja nyt kun asia on saatu sovittua niin keskityttäisiinkö taas itse pelistä keskusteluun eikä siihen kuka on fanipoika ja kuka ei tai kenen isi on vahvempi kuin toisen isi?

Eli siellä olisi siis mekaanisen vaurioitumisen päivitys saatavilla? Onko siitä jotain tietoa tippunut mitä se käytännössä tarkoittaa?
 
Vs: Gran turismo keskustelua

ast sanoi
Ja nyt kun asia on saatu sovittua niin keskityttäisiinkö taas itse pelistä keskusteluun eikä siihen kuka on fanipoika ja kuka ei tai kenen isi on vahvempi kuin toisen isi?

Eli siellä olisi siis mekaanisen vaurioitumisen päivitys saatavilla? Onko siitä jotain tietoa tippunut mitä se käytännössä tarkoittaa?

Itse kokeilen ainakin heti kun pääsen kotio... Raportoin..
 
Vs: Gran turismo keskustelua

En ole kerennyt viela ottamaan tuntumaa. Sekavaa puhetta netti taas taynna, jotkut raportoivat mekaanisista vaurioista yksinpelissa (tosin kolhia saanut kuulemma reilusti), toiset etta koskee vain online pelia (online vahvistettu kasittaakseni) ja kolmanet etta on vain onlinessa ja arcadessa.

Paivitys suma on kuitenkin edessa silla myos pleikan firmis paivittyi..

Ja totta kai joku trolli sai aikaan huhumyllyn etta keratyt autot voivat havita tallista paivityksen myota. Joten pitakaa hauskaa ;)
 
Vs: Gran turismo keskustelua

ast sanoi
Kyllä ratti autopeliin kuuluu ehdottomasti. Itse ostin 88 eurolla Logitech Driving Force GT ratin, epäilen ettei samaan rahaan ole tarjolla parempaa, reilusti kalliimmalla kyllä. Eli ihan kohtuullisella investoinnilla saa paljon lisäfiilistä pelaamiseen.

Kääntykö tuo sen 900 astetta ja minkäläinen tuntuma sillä on peliin? Eiks toi ollut just se ratti mikä oli kehitetty turismon kanssa yhteistyössä?

Ei meinaan olis hinnalla pilattu vaikka hieman toi G27 polttelis. :D
 
Vs: Gran turismo keskustelua

lancer evo-r sanoi
Kääntykö tuo sen 900 astetta ja minkäläinen tuntuma sillä on peliin? Eiks toi ollut just se ratti mikä oli kehitetty turismon kanssa yhteistyössä?

Ei meinaan olis hinnalla pilattu vaikka hieman toi G27 polttelis. :D

Itsee polttelis tuo Fanatecin ratti.. vaikka G25 on jo.. :p
 
Vs: Gran turismo keskustelua

J. Puhakka sanoi
Lehden taso on viime vuosina muuttunut aika radikaalisti, tai no muuttunut entistä huonommaksi kuin mitä se oli ennen

Lehti näyttää nykyisin hyvinkin nykyiseltä päätoimittajalta, voitte vaan kaikki arvailla mitä mahdan tarkoittaa..
 
Vs: Gran turismo keskustelua

jahaz. Jos pelais online. Oli eilen hyvää settii kaverin kanssa.. :D


Sen verran kyl pakko sanoo että heikkotehoisemmilla (300hp ja alle) pärjää ihan hyvin pädin kanssa, mutta kun aletaan vetää HC-ratavehkeillä niin on aika auttamattomasti alakynnessä. Etenkin jos ottaa kaikki avut pois ja abs 1. Se tuli todettua eilen.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Noniin..

Taas tuli pari tuntia ajettua putkeen kaverin kanssa online.

Seuraavat asiat tuli nyt esille:
- Damagea tulee jos mälläilee -> ei tarvii paljonkaan niin auto puoltaa jo
- Damage ainakin meidän kesken kesti about 5-10 sek riippuen kuinka paha kolari oli -> eli rikki mennyt mekaaninen osa "korjaantui" -> tosin olen lvl 17 ja kaveri 13
- Pysyvää ulkopuolista näkyvää damagea ei oikein tullut -> voi johtua levelistä tms.. en tiedä -> harmi
- Auton käyttäytyminen hieman muuttunut -> Zondalla ajaessa sen huomasi -> ohjaavuuteen vastaa nyt eri tavalla (rattina G25) -> Ennen aina pöpelikössä
- Se ketä luo loungen niin hänen levelin pohjalla mennään autojen ja ratojen kanssa -> myös läpäistyt lisenssit ja speciaalit vaikuttaa tähän

Oli tosiaan hauska pitää bt mikki päällä ja pälpätellä samaan aikaan ja kisata. Tiukkoja oli oikeastaan kaikki kisat sillä ajoimme aina samoilla autoilla. Mukavaa oli! :peukku Tällä hetkellä uskallan sanoa, että voipi olla yksi hauskimmista konsoliautoilusta mitä on. Olen sentään ajanut GT:tä ekasta osasta asti. Myös on RBR:t, GTR Race 07, LFS, KilinKolin, Dirtit ja mitkä lie NFS:t ajettuna PC:llä ja PS2 ja 3:lla.

Suosittelen.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

lancer evo-r sanoi
Kääntykö tuo sen 900 astetta ja minkäläinen tuntuma sillä on peliin? Eiks toi ollut just se ratti mikä oli kehitetty turismon kanssa yhteistyössä?

Ei meinaan olis hinnalla pilattu vaikka hieman toi G27 polttelis. :D
On tosiaan vanha Gran turismo ratti. "Nykyinen" on Thrustmaster T500RS, PD:n riitaannuttua Logitechin kanssa (vuoden vaihteen jalkeen ilmeisesti tulee myyntiin).
Yksi syy PD:n ja Logitechin riitoihin on tuo DFGT-ratin polkimet, PD:n mukaan ne on vaan kuraa (ja jotkut ovat niita viilaamalla saaneet kuntoon) ja Logitechin mukaan vika on PD:n ajuri-koodissa.
Samoin tuon riitelyn vuoksi G27:lta puuttuu virallinen tuki.

T500RS on paperilla kovaa kamaa, ja niin on kuulemma hintakin (siitakin on erimielisyytta, jos ilmoitettu n.$500 hinta on jenkkilan hinta niin se on puolet enemman kuin G27, mutta jos se on japanin hinta niin sitten se on vain hieman enemman kuin G27 siella).
Virallista speksilistaa ei ole julkaistu mutta vuodettuja spekseja on 1080 astetta, 16bit, tekniikka sama kuin Hotas Warthog:ssa, kolme pedaalia ja pedaalit asennettavissa "ylosalaisin". Vaihdekeppi myydaan erikseen. Eli Thrustmaster yrittaa kovin palata rattien kuningasliigaan takaisin (sitten -90 luvun).
http://www.planetadejuego.com/uploads/media/images/thrustmaster500volante-1.jpg
 
Vs: Gran turismo keskustelua

lancer evo-r sanoi
Kääntykö tuo sen 900 astetta ja minkäläinen tuntuma sillä on peliin? Eiks toi ollut just se ratti mikä oli kehitetty turismon kanssa yhteistyössä?

Ei meinaan olis hinnalla pilattu vaikka hieman toi G27 polttelis. :D

Ei ole lyhyitä kokeiluita enempää kokemuksia tämän lisäksi kuin Microsoftin Xbox 360 ratista ja ikivanhasta ensimmäisestä ACT Labsin PC ratista. Logitech on kirkkaasti näistä paras ja istuu käteen yllättävän hyvin. Tarpeeksi iso ratti, hyvä muotoilu ja materiaali ok vaikka ei nahkaa olekaan. Kääntyy 900 astetta mikä oikeastaan on jo vähän turhan paljonkin. Ei mun oikeassa Evossakaan ratti käänny kuin 750 astetta... Force efektit tuntuvat asiallisilta, mutta kuten sanottu vertailukohtaa ei juuri ole. Ääntä pitää, varsinkin nopeasti rattia tempaistessa ulina kuulostaa pahalta. Rata-ajossa tätä ei tietenkään tapahdu koska liikkeiden tuleekin olla pehmeitä ja rauhallisia.

Polkimien kanssa pärjää, sanoisin että samaa tasoa kuin Microsoftin ratissa ja paremmat kuin ACT Labsin jumittavat viritykset. Ja ACT Labs oli sentään aikansa huippuratti olevinaan... ::) Mutta näissä olisi eniten parantamisen varaa. ABS pois päältä jarruttaminen on puolimahdotonta GT5:ssa ellei säädä jarrubalanssia reilusti etupainoiseksi. ABS asetuksella 1 ongelma jo katoaa.

Kun katsoo mitä muuta saatavilla on 88 eurolla alkaa hinta/laatu suhde vaikuttamaan aika hyvältä.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

kävin tänään verkkokaupassa pyörimässä (oulussa) niin siellähän oli peli virittetynä tykille+kotiteatterit ihan jees kuppipenkki ja se kalliimpi (g27?) ohjain!

olihan tuo aika hauskan tuntune ajaa... nousi ihan hymy korviin ku paino menemään, mutta koska se nainen joka meillä assuu ei IKINÄ anna mun laittaa
penkkiä ja rattia olokkariin niin täytynee tyytyä vaan pelaileen black opsia ja änäriä :D

tai sitte tehä autotallin päähän ihan oma pelihuone ::)
 
Vs: Gran turismo keskustelua

DFGT hommattu, penkki otettu faijan vanhasta galantista. Enää puuttuu ps3 + GT5 ;D :driver
 
Vs: Gran turismo keskustelua

cubeqtio sanoi
Seuraavat asiat tuli nyt esille:
- Damage ainakin meidän kesken kesti about 5-10 sek riippuen kuinka paha kolari oli -> eli rikki mennyt mekaaninen osa "korjaantui" -> tosin olen lvl 17 ja kaveri 13

Tä? Siis onkstää vaurionmallinnus nyt joku sama ku se aikasakko GT4:sessa mitä vihaan sydänjuuriani myöten?

ast sanoi
Kääntyy 900 astetta mikä oikeastaan on jo vähän turhan paljonkin. Ei mun oikeassa Evossakaan ratti käänny kuin 750 astetta...

Löytyskö tohon joku conffi sieltä pelistä? PC:llähän tuota voi lukkitekkin ajureista conffailla tuota kääntösädettä portaattomasti, kynnet lukitsee kääntösäteen sitten mieleiseksesi. Vai liekko sekotan johonkin kalliimpaan rissaan..
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Slider sanoi
Löytyskö tohon joku conffi sieltä pelistä? PC:llähän tuota voi lukkitekkin ajureista conffailla tuota kääntösädettä portaattomasti, kynnet lukitsee kääntösäteen sitten mieleiseksesi. Vai liekko sekotan johonkin kalliimpaan rissaan..

Muistelin että kun oon pc:llä pelannu tuolla g25.lla niin osa peleistä ois lukinnu sen pienemmälle kääntöympyrälle. Tiedä sitten noista muista malleista, ja siitä onko pleikkarilla tuota lukitusta käytössä koska toi g25 ei oo tuettu GT5:ssa.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

cubeqtio sanoi
- Damage ainakin meidän kesken kesti about 5-10 sek riippuen kuinka paha kolari oli -> eli rikki mennyt mekaaninen osa "korjaantui" -> tosin olen lvl 17 ja kaveri

Niin siis eikös tuo ny juurikin ole se penalty judu eikä mikään vaurio ???
 
Vs: Gran turismo keskustelua

dani sanoi
Muistelin että kun oon pc:llä pelannu tuolla g25.lla niin osa peleistä ois lukinnu sen pienemmälle kääntöympyrälle. Tiedä sitten noista muista malleista, ja siitä onko pleikkarilla tuota lukitusta käytössä koska toi g25 ei oo tuettu GT5:ssa.
Jotain jippoja pelissa on, mutta niita joutuu kaivelemaan internetin syovereista jos sattuis loytymaan..
Ei siis ole missaan valikoissa etc vaan ne saa kytkettya paalle/pois painelemalla ohjaimen nappeja oikeassa jarjestyksessa.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Slider sanoi
Tä? Siis onkstää vaurionmallinnus nyt joku sama ku se aikasakko GT4:sessa mitä vihaan sydänjuuriani myöten?

Online moodissa ainakin näytti nyt olevan niin. Itseasiassa auto ei välttämättä hidastu vaan alkaa puoltaa, hidastaa, vaihteet ei toimi.. tms..

Huomasin myös sen, että se kuka luo loungen niin sen pelaajan mukaan menee damaget + autot + radat mitä voi ajaa.. Että porukan korkein levelisin kannattaa aina luoda se lounge.

Chiqi_ sanoi
Niin siis eikös tuo ny juurikin ole se penalty judu eikä mikään vaurio ???

Jooh.. ainakin online moodissa. Tosin kaverin leveli on jotain 11 vai 13. Pitäis kokeilla siten että joku jolla on 20 lvl ni lois loungen ja katottais kuinka käy.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Tuli kaivettua tänään PSone laatikosta ja hakattua GT2 :) Hakkaa muuten mennen tullen tollaset GT5 :-* :-*
 
Vs: Gran turismo keskustelua

sori, offtopikkia, puhun taas simusta. mut tässä laatufilmi joka ei jätä kylmäksi.
http://www.iracing.com/# (video etusivulla)

itse en iRacingia pelaa kun en periaatteesta maksa kk-maksuja peleistä, ainakaa toistaseks.
vastaavia hyviä tarjolla kertamaksullakii.

mut hyvä esimerkki siitä miten simracing opettaa.

btw. Keeken kanssa tullu aikoinaan kisattua ( no chance :D ) Nascarin ja GTR:n parissa.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Simut simujen ketjuun ja antaa meidän hölmöjen jatkaa keskustelua viihdyttävästä arcade-pläjäyksestämme, eikös? :)

Viikonloppuna voisin kokeilla verkkopeliä jos löytyy muita halukkaita pelaajia?
 
Vs: Gran turismo keskustelua

ast: noo älähä nyt liiottele :)
enkä viitsi omaa ketjua tehdä kun siellä ~suunnilleen "yksin olisin".. samaa kategoriaa nää kuitenki o loppujen lopuks.
mut siis toi video tossa se pointti.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Mitä ite oon noihin vaurioihin perehtyny, niin eihän niitä meinaa edes huomata, mut kelatkaapa auto oikein huolella seinään ja käykää sielt GT AUTON korin oionnast kattoo paljon tulee hintaa. ;D vähän riipas maksaa 3000gt korista 75000 kun vahingossa nukahdin kesken kisaa ja kelasin 350km/h suoraan seinään. Vaikuttaa muutenkin todella paljon auton käyttäytymiseen tuo et missä kunnossa se kori on vaikka ei valitettavasti näkyvää damagea tuukkaan. Noin kaiken kaikkiaan onhan tää peli odotuksien kannalta melko pettymys, vaan kyllä se silti on hauskaa rallattaa menemään! :peukku
 
Vs: Gran turismo keskustelua

ast sanoi
Simut simujen ketjuun ja antaa meidän hölmöjen jatkaa keskustelua viihdyttävästä arcade-pläjäyksestämme, eikös? :)

Viikonloppuna voisin kokeilla verkkopeliä jos löytyy muita halukkaita pelaajia?

Mukana.
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Offtopic, mutta lisätkääs blizred listoillenne niin laitetaan kunnon mitsu kisat käyntiin. :peukku oon liian laiska kaivelee kaikkien tunnuksia tuolta toisesta keskustelusta... ::)
 
Vs: Gran turismo keskustelua

Itse ajelen G25:llä pultattuna WheelStand Prohon tietokonepenkiltä säädettynä ala-asentoonsa :)

Verkkokisojakin tuossa on tullut ajettua. Jos kiinnostaa niin mut löytää PS3 Networkista tällä samalla nimimerkillä, ja avatarina GT5:ssä on muuten punainen tonnari ;)

Suurimmat puutteet tuossa tai "ominaisuudet" ovat varmaan ne, että fysiikat muuttuu auton tehojen muuttuessa oli tilanne mikä tahansa. Esimerkkinä tunasin Suprasta lähes 500 heppaisen, jonka tuloksena samassa vauhdissa missä aiemmin ei tapahtunut mitään, auto kääntyi poikittain jarrun hipaisusta. Tilanne korjaantui aeropaketilla ::)

Toinen ärsyttävä juttu on nuo Challenget, eritoten Lotus Elise Top Gearin testiradalla. Hemmetti, AI -kuski ajaa keilaa päin, keila lentää mun autoa päin ja tulee disqualified :seina ;D

Enivei jos jengiä kiinnostaa niin mun kuvankaappauksia pelistä löytyy osoitteesta; http://juggis.1g.fi/kuvat/Pelit/Gran+Turismo+5/

Mitsuista on nyt jo kuvia, ja varmaan tulee vielä lisää :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom