Hajosiko lämpöpuhallin?

H

Hammer

Guest
Mitähän tapahtui kun käynnistin auton, niin yhtäkkiä lämpöpuhallin lakkasi toimimasta eikä puhalla mitään sieltä. Kuuluu vaan sellanen kumma matala humina. Hajosiko sulake vai puhaltimen moottori vai mikä mättää? Oli hankala ajaa Salosta Turkuun kun lasit oli jatkuvasti huurussa. :-\

Ja autohan on vm-89 Pajero 2.5 TD
 
Tuanoi,

Edesmennessä L300:ssani (-89, 2,5D) muistan muutaman kerran vaihtaneeni lämppärin puhaltimen hiilet, mutta oire oli silloin ko. vehkeen hiipuminen pikkuhiljaa, ei kerrasta. Jossain autoissa lämppärin puhaltimen kytkimen koputtelu on paljastanut katkoksen joko kytkimessä tai siihen juotetuissa johtimissa. Ja jännitehän puhaltimelle menee releen kautta, eli senkin tutkiminen varmasti kannattaa.

Onnea vianhakuun!
 
Soittelin mItsun liikkeeseen kysyäkseni heiltä mikä mahtaisi olla vikana ja tykkäsivät, että se puhaltimen moottori saattaa vedellä viimeisiään. Käskivät koputella hansikaslokeron alapuolelta, sijaitsee se systeemi siellä. Noh, koputtelin ja auttoihan se ja nyt se puhallin toimii taas, mutta kuinka kauan. Eli kyseessä ei ollut sulakevika. Koputtelun jälkeen käden olivat kyllä paksun mustan likakerroksen peitossa, joten pitäisiköhän sitä systeemiä yrittää vaikkapa puhdistaa jollain? Vai kannattaisiko vaihtaa vaikkapa ne puhaltimen hiilet tai koko moottori? Meinaan kun olen jouluksi lähdössä Lappiin, ja alkoi mietityttään, että mitä jos se lämppäri sanookin sopimuksen irti siellä. Se on tyly homma jos -30 asteen pakkasessa auton lämpöpuhallin lakkaa toimimasta. :p Vai annanko sen lämppärin moottorin olla ja toivon vain parasta, että jatkossa se toimii taas niin kuin pitää. ???
 
Lancerissani sirisi puhaltimen moottori niin pirusti, että tilasin uuden Motonetistä (~60e). Motonetin malli ei ole aivan samanlainen eikä mene yhtä helposti paikalleen (kiroiltua tuli ja kädet ruvella).
 
Vaihda ne hiilet niin pääset tosta ongelmasta, voin kokemuksesta sanoa ettei ole häävi päästellä 20 -asteen pakkasessa 500km:ä, joutu meinaan suunnitelemaan reitinkin 24h huoltoasemien mukaan, et pääsi välillä lämmittelemään... ;D

Eki
 
Meikän -90 Paheerosta meni lämppärin moottorista hiilet, jolloin se toimi just noin, kun antoi vähän kenkää sinne hansikaslokeron alle. No, vaihdoin hiilet ja hyvin toimii muuten, mutta motti on jo ennestään muutenkin tosi väljä ja surisee ja pärisee aikalailla. Pari viikkoa sitten siitä hiljeni 1- ja 2-nopeudet, mutta se johtui etuvastuksen lankahässäkän murenemisesta. En tiedä millä Japskit on siellä ne langat juottaneet, mutta tuo lisäaine irtoilee mulla ihan murusina. Juottelin uutta matskua ja taas pelaa. Motonetissa olis uusi moottori noin 60 eeroo, uskaltaskohan ostaa?
 
Moi! Jos löydät ks. Pajeroon käyvän uuden puhaltimen moottorin esim. 60 euroon, niin se ei ole paha hinta. Mutta käsitykseni mukaan joissain Pajeron vuosimalleissa on saman tyyppinen puhallin kun mulla Sapporossa (vm-88) ja sen alkuperäisosan hinta oli jotain hirveetä (250euroa tai jotain - en muista tarkkaan enää) Motonetista tai vastaavasta sai muistaakseni noin 160 euroon tarvike puhaltimen, mutta juttelua tuli yhden Pajero miehen kanssa joka oli sellaisen ostanut että noin vuoden kuluttua se rupes pitämään jo taas ääntä, niinkuin olisi hiipumassa? siis se uusi. en tiedä miten siinä kävi. Mutta jos? loppui niin lyhyeen niin laatu siinä osassa ei ollut kauheen hyvä. Mutta jos sun nykyinen alkuperäinen puhallin ei ole laakeri ym. vikainen, että sen saa kuntoon pelkillä uusilla hiilillä, niin suosittelen niiden vaihtoa. Pelkkiä uusia hiiliä ei kylläkään ks. puhaltimeen löytynyt, mutta Galantin hiilet on muuten samaa mittaa, mutta pitemmät. (Ota malli mukaan ja pyydä myyjältä nähtäväksi, jos asut lähellä Motonetia) Eli ostin ne ja viilasin niitä vähän lyhemmiksi muistaakseni noin 3-4 mm ja vaihdoin ne. Siitä on noin vuosi aikaa ja toimii edelleen, ihan pientä sirinää se pitää, johtuskohan siitä että kollektori on aika kulunut. Mutta ei se paha ole varsinkin kun hiilet muotoutuu paikalleen - alussa oli kuultavampi ääni. Voit satsata vähän enemmän hiilienpäiden muotoiluun niin ei tarvitse sisääajoa niin paljon ;) Ja kuulemma se tarvikepuhallinkin piti sirinää jo uudesta saakka.?
Hommaa siinä on kun sen putsailee, viilailee ja kolvailee, mutta Galantin hiilet maksoivat vain noin 6 euroa pari, joten työpalkkaakin jäi hommasta. Jee.
 
Täällä sitä ollaan Rovaniemellä -25 asteen pakkasessa ja Pajeron lämpöpuhallin sanoi työsopimuksen lopullisesti irti hiilien vaihdosta huolimatta. Eikä koko Rovaniemen alueelta löydy Mitsun maahantuojan muutoksen takia minkäänlaista Mitsun edustajaa. Lähin Mitsun korjaamo on Kemissä ja Mitsun varaosaliike Oulussa. Eikä täkäläisistä tarvikeliikkeistäkään löytynyt kyseistä puhaltimen moottoria vaan lähin tarvikeliikkeen moottorikin löytyy Keminmaasta. Joten tilanne on se että huomikseksi on luvattu -30 astetta pakkasta ja joutuu ajamaan ikkunat auki Keminmaahan asti, jotta saisi perjantaina ostettua sen lämppärin moottorin. Sehän on helppo asentaa paikalleen, mutta ilman moottoria taitaa tulla laihanlaiset tulokset. Mutta pakko se on laittaa kuntoon tällä reissulla, koska en välitä ilman lämppäriä lähteä Turkuun ajamaan. :'(
 
eiks kellään kerholaisella ole irto mosaa jonka vois laittaa Hammerille lainaks matkiksen kautta?

Jos ei sitä saa korjattua, niin teippaa ilmanottoritilöiden päälle joku "skuuppi", ajoviima painaa kyllä sen verran ilmaa ohjaamoon, että edes ikkunat pysyy auki, maantiellä ajettaessa...
 
En tiedä olekko jo lähtenyt pois rovaniemeltä,mutta jos et niin käy hakeen rovaniemen roi-osasta se puhallin.Näytti olevan vielä kaksi pajeron puhallinta mutta sopivuudesta en ole varma.Lisäksi voisit käydä tiedusteleen hansseenin autohajottamolta(on yleensä halvempi kuin roi-osa) on lentokentän tienvarressa oikella puolella ei näy tielle mutta opasteet on.Roi-osa on taas kemiin päin prisman vieressä.Ja jos ei löydy niin kyllä sieltä kemistä tulee linjaautoja monesti päivässä.
 
Viitaten tuohon Kemin tilanteeseen Mitsun kohdalla. Kemissä on sekä huolto että varaosat, Aine Kemi Oy :)
 
Takaisin
Ylös Bottom