hitsattujen koteloiden pintakäsittely sisäpuolelta

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
eli tuossa turbo projektissa (ja muissakin ) olen törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan: kun hitsaat koteloita ja/tai "kerrospeltejä", niin miten saat umpeen menevän kotelon tai kerrospellin sisemmän puolen maalattua/peitettyä, ettei se nyt ihan jää paljaaksi? Kerrospelleissä alempaa peltiä ei voi maalata jos siihen päälle vielä hitsaa toisen ja jos maalaa vaikka muut kohdat kuin sauman kohdat, niin varmasti palaa pois hitsatessa..

Joskus niihin sisäpintoihin saa lääpittyä tai ruiskittua maalia jostain reiästä, mutta jos ei saa, niin mitäs sitten? Poraa reiän ja kotelosuojaa täyteen vai?
 
Re: hitsattujen koteloiden pintakäsittely sisäpuol

Erittäin toimiva systeemi on kun pistää spray-pulloon pitkän pillin, joka mahtuu esim helman päädystä menemään. Pillin päässä pitää olla ns. hattumainen koroke joka levittää tasaisesti ympärilleen sumuna maalia.
Käytin itse sellaista maalatessani uudet helmat sisältä Galantista ja hyvin toimi . En muista tarkalleen miten se ny kirjoitettiin, mutta joku Halfcrunt (tai jotain sinne päin) happopohjamaali oli minulla peltien suojamaalina, jonka päälle tuli sitten päällymaalit jne. jne. Sairaan kallista mutta hyvää tarkoitukseensa.
 
Re: hitsattujen koteloiden pintakäsittely sisäpuol

mä oon laittanu sen 10mm reiän ja kotelosuojaruiskulla mämmiä kotelon täyteen ::)
sillä kotelosuojaspraypurkin pillillä ei tee hevon humppaakaan jossei pääse kunnolla sumuttelemaan.
tarvitset siis kompuran ja kotelosuojaruiskun missä on melkein metrinen letku ja sen päässä se hajotin.
 
Re: hitsattujen koteloiden pintakäsittely sisäpuol

Tarkoitinkin että sitä pilliä pitää jatkaa jos ei ole ruiskumaalausvehkeitä käytössä . Nythän puhuttiin vasta maalausvaiheesta, kotelosuojaukset erikseen sitten.
 
Re: hitsattujen koteloiden pintakäsittely sisäpuol

jeah, ja mä tarkoitin kotelosuojasprayta, en pintamaalia ;)
tekee korjaukset sähkösinkityllä niin jää tuon maalin tarve pienemmäksi ;D
 
Re: hitsattujen koteloiden pintakäsittely sisäpuol

jeah, ja mä tarkoitin kotelosuojasprayta, en pintamaalia  ;)
tekee korjaukset sähkösinkityllä niin jää tuon maalin tarve pienemmäksi  ;D

nii-i, se ongelmahan on aina sen hitsatun sauman kans-
sa siellä kotelossa ja oli se mitä materiaalia vaan ni sa-
manlainen "palotapahtuma" siinä käy vaik ois kuin sin-
kittyä ;)
 
Re: hitsattujen koteloiden pintakäsittely sisäpuol

Muistakaa että aina kun pakkeloitte jne. peltiä, kannattaa ennen varsinaista maalikerrosta laittaa pintaan keinohartsi kosteus-sulkumaali pohjamaalin päälle!! Se estää tosi tehokkaasti huokoisuuden joten paikkaukset kestävät paljon kauemmin! Hyvin varustetuista automaali-liikkeistä sitä saa. Muistaakseni esim. normaalina spraypullokokona maksaa n.12 euroa.

Toiseksi, Mastonin yleis-pohjamaalit, esim. ruostepohjamaalit ovat KAUKANA siitä laadusta mitä myydään Mastonin tekeminä automaali liikkeissä!!
 
Takaisin
Ylös Bottom