Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Nyt viisaammat saavat kertoa syyn mun ongelmaan.
Eli:
-tallissa hitsattu ei vetoa/ ilmavirtoja
-pinnat puhdistettu lamellilla, uutta rautaa
-migillä hitsattu
-argon kaasuna
-"kuohuu" vain muutamasta kohdasta
63d97bc209f840adba7347ee59b820b6.jpg


Tigillä yrittää paikata niin "räkii" ja saa ihan huolella sulatella että huokoset menee umpeen
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Onko kaasun säädöt oikein? Kaasu säädetty liian isolle? Tai kohdassa on jotain silikoonia tai muuta epäpuhtautta mikä ei laikalla lähde vaan leviää?
Huokoset kohdat pitää hioa kokonaan pois kun ei saa paikattua sulattamalla.
 
Kaikki on mahdollista, huomasin juuri että tigillä kun sulattelee ihan pienellä kaasu virralla niin saa nopeesti huokoset tukkoon, liian isolla leviää

Yksi kohta esimerkiksi : vingulla ihan auki asti sauma, uusi hitsaus = sama tulos :seina
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Kaasuvirta ei saa olla liian isolla(kaan) koska se imee mukaansa ilmaa.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Mr mmc sanoi
Yksi kohta esimerkiksi : vingulla ihan auki asti sauma, uusi hitsaus = sama tulos :seinä

Siellä on sitten jotain klähmää jopa itse putkessa voi olla. Jos tekee tota samassa kohtaa.
 
Mulla ei ole kuin Bar asteikot tuossa mittarissa, 20max

Tigissä kun pystyy säätämään ruuvista pienemmälle hitsatessa, (sama säädin käytössä molemmissa, letkua vaihdan vain)
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

12l voi olla vähän liian vähän...testaa 14-16l.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Jos ne kuohut pysyy koko ajan samoissa kohdissa, niin jotain likaa siellä silloin on. Ne pitää käytännössä poistaa aina kokonaan, pelkkä avaaminen ei riitä. Kupliahan voi olla sulassa myös pitemmälle sivusuuntaan, kuin vain siinä kohdassa, josta ne ovat "puhjenneet" pinnalle.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Ihan normi halpa miggi lanka 0,8mm

Samoissa kohdissa pysyy, mut jotenkin tuntuu että jossain mättää kun materiaali vaihtunut (auton runko palkkiin 4mm + u profiili 100x150x3 ja siinäkin teki muutamassa kohdin, voisko olla että tuo halpa lanka on vain paskaa
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Joskus vaan jostain olen kuullut, että esim. vaseliini imeytyy niin, ettei pinnan puhdistaminen enää sitä poista.
Olisko ollut raudat rasvasia?
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Mahdollista, ärsyttää vaan kun saanut useemman tunnin tigillä sulatella että sai reijät umpeen :( noh nyt vielä sisä siistiminen että saa pakosarjan paikalle
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Mustaa rautaa kun hitsaat niin tarvitset aktiivisen hitsauskaasun, eli hiilidioksidia sekaan. Nyt jos hitsailet yhdellä pullolla niin sille tigille tuo argon on ok mutta migille (tai siis magille) ei sovi. Se hiilidioksidi antaa suojaa epäpuhtauksia jne vastaan.

Sitä p**kaa tulee varmaankin läpi sieltä putken sisäpuolelta, sitä tuskin saat lamellilaikalla putsattua?
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

DaJackal sanoi
Mustaa rautaa kun hitsaat niin tarvitset aktiivisen hitsauskaasun, eli hiilidioksidia sekaan. Nyt jos hitsailet yhdellä pullolla niin sille tigille tuo argon on ok mutta migille (tai siis magille) ei sovi. Se hiilidioksidi antaa suojaa epäpuhtauksia jne vastaan.

Sitä p**kaa tulee varmaankin läpi sieltä putken sisäpuolelta, sitä tuskin saat lamellilaikalla putsattua?


Juurikin näin +1 :peukku
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Itse asiassa autto paljon ku tiputin 12l -> 9l/min kaasun, eli mun pikku suutin taitaa imeä ilmaa mukaan, no nyt on korjattu röpelöt ja kuhan saan tuon ketju vermee pyörimään tuolla putkessa niin saa hakattua sillä irti irtoavat ettei ole ahtimessa...
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

No eipä ollut tämäkään pitkä ilo... Tigillä korjatessa tälläinen huomio
e1f19649e0b99a6ffb83069c3d0cccf7.jpg


Tuollaista pronssin väristä lilliä nousee saumasta ja se räkii...

Olisko nyt kumminkin syynä paska miggi lanka?
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Komppaan DaJackal, jos hitsaat normilangalla niin tarvitset aktiivinen kaasu, eli CO2. Ei toimi puhtaalla argonilla
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

TIGgi on nii tarkka tuosta puhtaudesta, et jos kerkee kuplimaan = likapaskaa, niin kuplii vaan uusiks.
Tosi tarkkaan putsaa lamellilla tai teräsharjalaikalla ennen hitsausta ja silikonipoistaja/tinnerillä puhtaaks.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Eikö ne isot pojat suositellu pelkkää co2 "ruosteisten" rautojen hitsaukseen. Varsinkin harraste hommissa, edullisempaa. tai no jos joutuu pitämään 2 eri pulloa niin tuskin sekää halpaa on...

Töissä näyttävät käyttävän Mison 25. jossa on se 25% argonia. Loput co2... Eiku olihan siellä 0.03% jottain NO :ta.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

sammutinhuollot myy co2 pulloja jotka on muutettu hitsauskaasupulloiksi sammutinpulloista(co2).

suht halpoja ostaa omaksi ja täyttö jotain 35e 6kg

koot meni jotenki 6kg 12kg ja 20kg?

itellä tommonen 6kg pullo ja tuntus olevan riittosaa ainetta,
pullo kestäny aika kauan.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Itehän ostin ebaysta tommosen "limsakoneen" hiilaripulloon adapterin. Tekee yllättävän kauan tollasella pikkupullolla pienii korjaushitsauksia ja saa vielä sunnuntainakin vaihtopullon kun käy Prismasta tms vain hakemassa :) Ja siirtokäytössä kevyt!
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Olen käyttänyt vanhoja co2-sammuttimia niin, että kääntää sen pullon ylösalaisin. Siellä on se nousuputki ja, jos et käännä sitä pulloa, niin laitteistoon menee sitä nestemäistä tavaraa ja jäätyy kaikki kiinni. Yksi vaihtoehto on ottaa se nousuputki pullosta pois, ja täyttää pullo.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Pitää alkaa kyseleen co pulloa, ottaa sitten sen pikku argon pullon tigille
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

10kg co pullo täytettynä ja katsastettuna 160e... Tiijän mitä haen seuraavaksi...
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Kysele jouni sammutin huollosta hiilisammuttimia...
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Juujuu... Vähä toi hinta ihmetytti vaan... Ku mulla oli joskus oikeen hiilipullo mikissä niin se makso muistaakseni jotai satasen nurkkaa...
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

No vuokra pullo olis ~250e ja se oma pullo juttu ~300e niin on toi halvin vaihtoehto
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Jahvetti sanoi
Juujuu... Vähä toi hinta ihmetytti vaan... Ku mulla oli joskus oikeen hiilipullo mikissä niin se makso muistaakseni jotai satasen nurkkaa...
joskus se oli =) ei nykyään.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

Ei niistä vanhoista pulloista tarvi maksaa mitään ja ihan hyvää tavaraa sisällä. Ja tätä en sanonut minä... Sillä muutaman auton hitsaa jos nyt ei ihan mätä ole.
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

2x 10kg hiilaripottu yhteensä 180€, molemmat tuoreella leimalla ja vasta täytettyjä ;) Eikä ole sammuttimista tehtyjä. Kannattaa kysäistä minunkin kautta noita, työpaikan etuja...

Ja oishan mulla yksi pullo, mikä ei läpäissyt katsastusta... Mitähän sitä siitäkin keksisi?
 
Vs: Hitsaus ongelma, "kuohuu"

jyväskylässä oli 150€ co2 sammuttimen muutos/katsatus/täyttö kun viimeviikolla vein oman sammuttimen...
 
Takaisin
Ylös Bottom