Vs: Hurjat liikennetilanteet
Kappas, tämmönenkin ketju.
Pari vuotta sitten oli pahin läheltä piti tilanne. Ajoin pimeän aikaan nelostietä pitkin, kohdassa jossa oli pitkä oikealle kaartuva mutka ja sen verran mäennyppylää, ettei mutkan taakse nähnyt. Vastaan tuli autoletka juuri mutkan kohdalla. Vastaantulevien autojen valothan näyttää tulevan ikäänkuin vierekkäin vastaan, kun tie kaartuu sopivasti, siis niin että näet kaikkien peräkkäin ajavien autojen ajovalot eikä yksikään jää toisen taakse varjoon. Kestikin luvattoman pitkään tajuta, että yhdet niistä valoista tulivatkin liikaa sivussa vastaan eli minun kaistalla suoraan kohti. Sitten hypättiinkin jarruille ja rukoiltiin ettei takakontissa roikkunut tyyppi tule kontista sisään. Vastaantulevan auton kuski hyppäsi myös jarruille ja palasi rekan, jota yritti ohittaa, taakse. Lopulta kaikki hyvin mutta "hieman" säikäytti. Seuraavalla abc:llä pitikin käydä kävelemässä ja hakemassa kuppi kahvia (en polta, olis voinu muuten muutama palaa). Mikä pistää ihmisen ohittamaan keskellä mutkaa ja pimeän aikaan?
Hirvien takia on jarruteltu ja yksi porotokka meinasi jäädä joskus alle.
Muutaman kerran on käynyt moottoritielle liittyessä niin, että kun olet nopeasti vilkaissut olan yli onko kuolleessa kulmassa ketään, juuri sillä hetkellä edellä samaa liittymäkaistaa ajavalle on tullut pupu pöksyyn motarille liittymisessä ja on pysäyttänyt autonsa kaistan päähän :seina 100kmh nopeuserolla isompikin turvaväli kutistuu aikamoista vauhtia. Käsittämätöntä, että autokouluissa jopa opetetaan pysäyttämään liitymäkaistan päähän ikäänkuin se olisi vaihtoehto. Noin vaarallinen temppu on kyllä ihan vihoviimeinen asia mihin pitäisi turvautua, moottoritiellekään ei saa pysähtyä kuin pakon edessä. Vasemmalla kaistalla oli kuitenkin tilaa liittyä, niin ei olettanut että noinkin voi joku tehdä.
Sitten viime talvena joku urpo pyöräilijä oikaisi taajama-alueella kadun oikealta puolelta vasemmalle minun takaa, kun olin juuri vilkku päällä pysähtynyt ja kääntymässä vasemmalle. Eli kaveri, jonka näin hetki sitten ajamassa oikeaa reunaa eteenpäin, olikin yhtäkkiä minun vasemmalla puolella ajamassa päin auton keulaa. Onneksi tajusi virheensä ja liukastui katukiveystä vasten ;D.