Hurjat liikennetilanteet

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kertokaas millaisia tilanteita olette olleet todistamassa tuolla liikenteessä? Typerät ohitukset, liikenne käyttäytyminen, ohituskaistalla jumittaminen jne.
Ite oon meinannu saada nyt tänä kesänä kahdesti peuran konepellille.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Viimeisin minkä muistan on kun joku toope kiilas miut luiskaan "ohituskaistalta" ilman vilkkua, onneksi rajoitus oli vaan 60kmh. Siinä lenti pari ärräpäätä kyllä.. Näytti mulle muistaakseni vielä keskaria tekonsa jälkeen.. Jossen olisi ollut matkalla töihin niin olisin kyllä seurannut tätä leidiä loppuun saakka ja kysynyt, että miten meni noin niinkuin omasta mielestä. Kyseessä oli nuori nainen, ilmeiseti niskat on jo tuossa iässä niin jumissa ettei pää käänny rinta rinnan ajaessa ja erästä henkilöä lainaten hän on varmaan ajanut jo niin paljon ettei tarvitse käyttää vilkkua ;D
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Keväällä kans meinas peura tulla nokkaan mut onneks vaihto suuntaa kun tööttäsin, ei jääny kuin puoli auton mittaa rakoo ...
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Tänä aamuna kun olin viemässä 2v tyttöä hoitoon, edessä ajavalta sora-autolta meni perävaunusta rengas puhki.
Ajettiin 90km/h ja vaikka uudessa autossa on hyvä äänieristys, niin pamaus tuntui rintakehässä asti.
Kuormurin kyljestä tuli sinisavuinen pölläys niinkuin olisi tykillä ampunut, ja sitten alkoi tulemaan renkaanpalasia.
Ei tuossa nähdäkseni isoa vaaratilannetta ollut, mutta olipahan kokemus.
Muutama rengasasentaja menettänyt käsittääkseni henkensä noiden kuorma-auton renkaiden kanssa.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

T. Laakso sanoi
Tänä aamuna kun olin viemässä 2v tyttöä hoitoon, edessä ajavalta sora-autolta meni perävaunusta rengas puhki.

Ihan noin läheltä en päässyt seuraamaan, mutta eilen meni näköetäisyydellä edellä ajavasta tukkirekasta rengas täydessä lastissa. Savua ja kuminkatkua pöllähti ihan kivasti ja renkaanpalasia sai vähän väistellä.

Halvimmalla pinnoitetulla taidetaan ajaa nykyisin.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Viime viikolla oli pieni tilanne Vihdintien alussa Hakamäen tunnelin jälkeen. Ajoin itse 50km/h ja viereiseltä pysähdyksissä olevalta kääntyvien kaistalta joku päätti vaihtaa kaistaa suoraan alle.

Motarilla ja nelikaistaisilla teillä yrittää kyllä viimeiseen asti välttää kuolleessa kulmassa ajamista. Päät tuntuu kääntyvän ihmisillä huonosti, kun silti yrittää moni vaihtaa kaistaa suoraan päälle.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Itse olen ollut osallisena x-määrässä kolareita (ei omaa syytä), monta kertaa ollut lähellä hirvi/peurakolari, ja lähes viikoittain läheltä piti kolaritilanteita.

Mieleenpainuvin on kuitenkin vuosien takaa kun linja-autoa ohitin, sillä vauhtia ~80, itsellä ~90, ja siirryin vas kaistalle jo kymmeniä metrejä aikaisemmin.

10-20m ennenkuin olin rinnalla, niin vas takapyörän pöläri irtosi siitä..

Ja linja oli suoraan kohti minua.

Aika suoraviivaisesti oli tulossa kohti tuulilasia, ja jotenkin ennakoiden siirsin jo päätäni kohti keskikonsolia, ja aivan viime hetkellä nousikin ylöspäin lentoon, ilmeisesti nokkapellin nosteen johdosta.

Tuollainen tilanne kuitenkin tulee TÄYSIN yllättäen, eikä tuollaistakaan oikein koskaan ole tullut miettineeksi, kuitenķin tuollainenkin pöläri isossa vauhdissa on kuin giljotiinin terä.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Sveitsissä muutama viikko sitten joutui tekemään aika nopean jarrutuksen serpenttiiniteillä vaikka edeltäviin oli jonkin verran väliäkin. Takana tulevaa moottoripyöräryhmittymää joutui vaan hieman peilistä vilkuilemaan että huomaavatko ja ehtivätkö reagoida kun ovat ihan takakontissa kiinni. Jarrutuksen syynähän oli että pari edellämenevää autoa pysähtyivät äkisti kun tiellä oli joku kohtuu iso halko keskellä kaistaa. Tiedä mistä oli pudonnut mutta onneksi kaikki olivat hereillä, joten ei käynyt kummempaa.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Mizushima sanoi
???


Asutko jossain Mogadishussa vai mistä moinen karma?
Tampereella.

60 ja kuoleman välissä liikennöivien luvatussa kaupungissa.

Tänään viimeksi pappa tunki puoliksi kaistalleni liikkeen pihasta, vaikka näkyvyyttä riittävästi, mutta eiköhän tuossakin syy se yleinen, kun ei pää KÄÄNNY.

Toissa vuonna viimeksi ajoin kunnon kolarin, kun eräs pappa änkesi kaupan pihasta suoraan kaistalleni, ja ajoin takaovesta sisään.

Selitys:

Ei pää kääntynyt.

Ainoa mistä oli huolissaa ja lähes slaagin partaalla etten vain kutsu poliiseja.

Olisi kyllä näin jälkikäteen ajatellen pitänyt, olisi yksi riskikuski vähemmän.

Ei itseäni niin huoleta, mutta muksut..
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

ST sanoi
lähes viikoittain läheltä piti kolaritilanteita.

Sama vika itsellä, sen verran on työmatkaa että ehtii sattua ja tapahtua kaikenlaista.
Paras ehkä tähän mennessä kun edellä ajanut volvo ajoi metallitangon yli joka singahti lentoon ja meikä kun tuli takana niin suoraan keulaan lensi, onneksi lappeellaan eikä kohti suoraan, olis varmaan hyvin lävistänyt keulan tai kuskin.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

ST sanoi
Tampereella.
Ainoa mistä oli huolissaa ja lähes slaagin partaalla etten vain kutsu poliiseja.

Sama käynyt joskus mulla. "Mää oon syyllinen ,mää maksan... poliisille ei saa soittaa..." 75+ tais olla taulussa...
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

-JP- sanoi
Sama käynyt joskus mulla. "Mää oon syyllinen ,mää maksan... poliisille ei saa soittaa..." 75+ tais olla taulussa...
Juuri näin.

Tämäkin oli jo tilisiirtoa heti tekemässä..
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Farmari Galantin kanssa tuli ajettua aikoinaan, 10-tiellä Forssasta Hämeenlinnan suuntaan, ajettua kahden hirven välistä.
Yli ehtineen sorkka taisi hieman puskuriin kolahtaa ja viereisellä kaistalla ylitulevan turpa kuolat oli lähellä jäädä kuskin puolen sivulaseihin.

Pari vuotta sitten 2-tiellä tullessa Helsingin suunnasta Forssaa kohti ohitettiin hirvi myös todella läheltä.
Jarruttanut jos olisin, niin päälle olisi tullut. Kävi kuitenkin niinpäin, että painoin kaasua ja ajoin hieman lähempänä penkkaa.

Adrenaliinit molempien jälkeen kohdallaan.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

ast sanoi
Halvimmalla pinnoitetulla taidetaan ajaa nykyisin.

Menee niitä merkkirenkaiden runkojakin usein. Eikä oo edes merkillä juuri eroo tuossa asiassa. Kulutuskestävyydessä sitten onkin jo eroja.
Isot painot, monesta "ei kääntyvästä akselista" johtuvat murtokulmat ja huonot tienpinnat ovat isoimpia yksittäisiä syitä. Kärryn takimmaiset on niitä herkimpiä pettämään.
 
Mun ehkä muistuttavin juttu oli tämä:
146bcb99a3a3bb33fc023c819860904e.jpg


~85kmh vakkarissa kun hyppäs sarvipää ojanpenkalla lasille....
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Kyllä oli monta urpoa liikenteessä tänään, kun ajeltiin kaverin kanssa siilinjärvi-vehmersalmi-kuopio-siilinjärvi -lenkki läpi.

Ensin bemarikuski, 100 alueella ajaa 70km/h niin kauan kunnes joku kyllästyy ja lähtee ohittamaan, sitten kyllä löytyy kaasupoljin...

Sitten peräkärriä vetävä pornstarter, seilaa välillä vastaantulevien kaistalle, hidastaa ja kiihdyttää. Viimein tulee risteys minne se (kai) oli kääntymässä, ensin liinat kiinni, sitten vastaantulijoiden kaistalle, vilkku päälle, takaisin omalle kaistalle ja sitten kääntyminen.

Lossilta lähtikin melkoinen letka kulkuneuvoja, joka jatkui moottoritielle asti. Nätisti 105-110 km/h yhtenä letkana ja asiallisilla turvaväleillä, kunnes jonon perältä lähti vw ohittamaan kaikkia. Vaihtoi kaistan ihan keulan eteen ja liinat kiinni että pääsee seuraavasta rampista ylös. Meillä olikin sitten sama määränpää, saatiin ajokit parkkiin ja lähdettiin ihan varsin kysymään tältä volkkarikuskilta että mahtoiko itse huomata mikä siinä meni väärin, niin tämä JUOKSI autolta liikkeen sisälle. Joko sillä oli oikeasti kiire (kodin terraan?) tai sitten sitä pelotti että tulee sanomista.


Ylipäätään tuon 120km matkan aikana tuli vastaan 12 autoa ilman valoja, 4 autoa pitkät päällä ja kymmenkunta autoa pelkät parkit/vilkut päällä.


Melkoinen venäjän liikennekulttuuri...
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

nostokurki sanoi
Ylipäätään tuon 120km matkan aikana tuli vastaan 12 autoa ilman valoja, 4 autoa pitkät päällä ja kymmenkunta autoa pelkät parkit/vilkut päällä.
Jos olisin tullu Galantilla vastaan, niin olisin kuulunut tuohon parkeilla ajaviin. Nimittäin molemmat H7 simahti toissapäivänä ja en ole vieläkään ehtiny vaihtaa uusia. No yritetään syyspimeille mennessä saada paremmat tuikut keulaan :)
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet


Onhan sitä kaikenlaista meinannut sattua, mutta jälkikäteen ajateltuna hurjin tilanne on varmaan ollut tämä: Joskus kauan sitten ajoin vappuyönä Helsinki-Lahti moottoritietä oikeanpuoleista kaistaa suht reipasta matkavauhtia ja ehdin vain ajatella, että "vähän oudossa kohtaa näkyy noi vastaantulijan valot", kunnes huomasin, että helvetti, sehän tuli vastaan samalla puolella motaria. :( Siinä tais olla just oikealle kaartava kurvi, ettei ehtinyt paljoa varautua "kohtaamiseen".. Ja molemmilla luultavasti nopeutta hieman yli sallitun. Huonosti olisi voinut käydä.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Noin kymmen vuotta sitten oli melko kuumottava tilanne.
Somerolta lähdin ajelemaan kotiin päin ja Salontien risteyksessä oli vastaantuleva auto ryhmittäytynyt keskelle (ihan oikeaan kohtaan siis) odottamaan mua. Katsoin että sen takana tuleva rekka perävaunuineen heiluu kummallisesti. Yhtäkkiä rekka vaihtoin mun kaistalle ja silloin tajusin että sehän tulee jarrut lukossa sieltä vastaan. :o
Sain väistettyä ja pysähdyin risteyksessä olevalle bussipysäkille. Rekka pysähtyin nupin verran ryhmittäytyneen auton edelle vastustajan kaistalle. :P Savun halvettyä auto ja rekka jatkoivat matkaa.

Hetken otti ennen kuin tärinä iski päälle. :-\ Onneksi ei ollut vauhtia enempää kuin sallittu 60km/h. Ois voin käydä jollekkin huonosti.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Kyllä ne kaikkein polvia tärisyttävimmät tilanteet ovat sattuneet juurikin hirvien kanssa. Pelkästään tuurilla olen päässyt pakenemaan naarmuitta ainakin kahdesti, pienien väistö-immelmanien jälkeen. Siksi kannatankin metsästyksen vapauttamista jostain Vaasa-Joensuu linjan alapuolelta. Aika kovaa hintaa maksetaan liikenteessä metsästysharrastuksesta näiden eläimien osalta (eikä ne vapauttamisen jälkeenkään loppuisi).
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Niko Päivinen sanoi
Kyllä ne kaikkein polvia tärisyttävimmät tilanteet ovat sattuneet juurikin hirvien kanssa. Pelkästään tuurilla olen päässyt pakenemaan naarmuitta ainakin kahdesti, pienien väistö-immelmanien jälkeen. Siksi kannatankin metsästyksen vapauttamista jostain Vaasa-Joensuu linjan alapuolelta. Aika kovaa hintaa maksetaan liikenteessä metsästysharrastuksesta näiden eläimien osalta (eikä ne vapauttamisen jälkeenkään loppuisi).

Mukavasti auttanut tiestönkin uusiminen, esim. viitostie ennen Mikkeliä nykyään keskikaiteella, hirviaidoilla ja kunnon välimatkalla metsään varustettua.
On huomattavasti turvallisempi fiilis painaa menemään pimeällä, kun ei ole metsä ihan viiden metrin päässä tiestä.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Nyt Puolan reissulla oli aikamoista. Mitä nyt normaalia kettujen, kissojen ja kännisten kyläjooseppien väistelyä pimeällä soratiellä niin ei ollut mitään vakavaa vaikka typeriä ohituksia olikin. Menomatkalla tultiin kohtaan missä jotain paikallista kannettiin paareilla maissipellosta. Oltiin hetki aikasemmin jääty ihmettelemään jotain niin ei osunut kohdalle. Sitten taas tulomatkalla oli joku ohitellut itsensä pöpelikköön. Siitäkin se auto jatkoi matkaa mutta ilmeisesti toinen osallinen lähti lavalla. Tulee tylsä kotimatka Helsingistä kun kukaan ei ohittele miten sattuu tai aja tuhatta ja sataa oli 40 tai 90 rajoitus.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Tuolla kun päivät viettää tien päällä töissä, niin ei voi olla ihmettelemättä sitä, että mikä helevetin hinku ihmisillä on tunkea raskaan auton eteen? Se on oikeasti ihan käsittämätöntä, että ohitetaan, kiilataan eteen ja sitten jarrut kiinni ja seuraavasta risteyksestä oikealle. Siinä sitten yrität saada sen 20 000 kg pysähtymään samaan tahtiin kun sen 1000 kg siinä edessä. Ja valehtelematta, tätä näkee päivittäin. Kun ei noi rekat/kuorma-autot/bussit ihan oikeasti ole kauhean ketteriä saati kun talviliukkailla tehdään toi sama liike, niin siinä sitten vaan rukoillaan, että se edellä jarruttava kääntyy äkkiä pois alta. Eipä ihmiset varmaan edes tajua, että noilla ajetaan samoilla renkaillakin kesät-talvet ja jarrutusmatkat on vähän eri luokkaa kuin siinä nastarenkailla varustetussa Micrassa.

Ja sama risteyksestä tullaan eteen. Jos nähdään että sieltä tulee bussi, niin sen eteen ehtii aina. Sitten mä hidastan vauhtia ihan reippaasti ja kelaan taas sen vauhdin takaisin usamman hetken ajan. Ja muutenkin, eikö se nyt ole sulaa hulluutta, että sen ison auton eteen ajetaan, jonka alle jääminen takuulla sattuu?
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

^Huomasin ihan saman kun ajoin lavettiautoa keväällä. Varsinkin tuo kiilaaminen ottaa päähän, kun ei jätetä minkäänlaista etäisyyttä ohitettavaan, vaan tyrkätään puskuria hipoen eteen. Mikähän järki siinä on, mitä sillä voitetaan?
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Tänään illalla kotimatkalla Kemorasta oli melko pelottava tilanne missä raskas kalusto oli osapuolena..

Ajoimme letkassa kavereitten kanssa. Kaverit ajoivat meidän edessä ja koska heillä oli auto trailerilla he ajoivat ~80km/h vaikka rajoitus oli alueella 100 km/h.

Meidän taakse ilmestyi rekka joka ilmeisesti ajoi niin lujaa kun auto vaan kulki.. Ymmärtääkseni sallittu nopeus rekalle on 80km/h (?)

Kun tämä kaveri sai ajo-korttinsa ei ilmeisesti ollut koskaan puhetta turvaväleistä. Ajoi ihan puskurissa kiinni...

Ähtävällä meidän kaverit kääntivät vasemmalle Purmoa kohti. Siellä on 60km/h alue. Koska olimme tietoisia heidän kääntymistä aloitimme hyvissä ajoissa näyttää jarruvalot rekkakuskille..

Siitä huolimatta me jouduimme ajaamaan linja-auto pysäkille ettei tapahtuisi onnettomuus... Rekkakin kääntyi siihenpäin ja hän joutui ajaamaan jopa jalkakäytävälle! (katso kuvaa risteyksestä, linkki googlemapsiin)

En tiedä mikä on rekalle sopiva turvaväli.. mutta tuo ei ollut rittävä! >:(

Hyj.... Ja kuljetusliikkeen toimitusjohtajalle lähti just s-posti... :P
 

Liitetiedostot

  • ahtava-.jpg
    ahtava-.jpg
    194.2 KB · Lukukerrat 417
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Aika sairaan oloinen tämä viimepäivinä uutisoitu pyöräkeissi, jos oikeasti tahallaan ajettu päälle.

Näitäkin taidetaan osata molemmin puolin. Tässä juuri kotimatkalla näki taas niitä pyöräilijöiden parhaita suorituksia. Ajetaan autotiellä ja tullaan suoraan kolmion takaa eteen ja oikaistaan poikittain risteyksen yli suojatielle.
Itse tulen siihen sitten autolla torvi ja jarrut pohjassa, ja pyöräilijä katsoo takaisin semmoisella "mulkku autoilija" -ilmeellä.
 
Vs: Hurjat liikennetilanteet

Kappas, tämmönenkin ketju.

Pari vuotta sitten oli pahin läheltä piti tilanne. Ajoin pimeän aikaan nelostietä pitkin, kohdassa jossa oli pitkä oikealle kaartuva mutka ja sen verran mäennyppylää, ettei mutkan taakse nähnyt. Vastaan tuli autoletka juuri mutkan kohdalla. Vastaantulevien autojen valothan näyttää tulevan ikäänkuin vierekkäin vastaan, kun tie kaartuu sopivasti, siis niin että näet kaikkien peräkkäin ajavien autojen ajovalot eikä yksikään jää toisen taakse varjoon. Kestikin luvattoman pitkään tajuta, että yhdet niistä valoista tulivatkin liikaa sivussa vastaan eli minun kaistalla suoraan kohti. Sitten hypättiinkin jarruille ja rukoiltiin ettei takakontissa roikkunut tyyppi tule kontista sisään. Vastaantulevan auton kuski hyppäsi myös jarruille ja palasi rekan, jota yritti ohittaa, taakse. Lopulta kaikki hyvin mutta "hieman" säikäytti. Seuraavalla abc:llä pitikin käydä kävelemässä ja hakemassa kuppi kahvia (en polta, olis voinu muuten muutama palaa). Mikä pistää ihmisen ohittamaan keskellä mutkaa ja pimeän aikaan?

Hirvien takia on jarruteltu ja yksi porotokka meinasi jäädä joskus alle.

Muutaman kerran on käynyt moottoritielle liittyessä niin, että kun olet nopeasti vilkaissut olan yli onko kuolleessa kulmassa ketään, juuri sillä hetkellä edellä samaa liittymäkaistaa ajavalle on tullut pupu pöksyyn motarille liittymisessä ja on pysäyttänyt autonsa kaistan päähän :seina 100kmh nopeuserolla isompikin turvaväli kutistuu aikamoista vauhtia. Käsittämätöntä, että autokouluissa jopa opetetaan pysäyttämään liitymäkaistan päähän ikäänkuin se olisi vaihtoehto. Noin vaarallinen temppu on kyllä ihan vihoviimeinen asia mihin pitäisi turvautua, moottoritiellekään ei saa pysähtyä kuin pakon edessä. Vasemmalla kaistalla oli kuitenkin tilaa liittyä, niin ei olettanut että noinkin voi joku tehdä.

Sitten viime talvena joku urpo pyöräilijä oikaisi taajama-alueella kadun oikealta puolelta vasemmalle minun takaa, kun olin juuri vilkku päällä pysähtynyt ja kääntymässä vasemmalle. Eli kaveri, jonka näin hetki sitten ajamassa oikeaa reunaa eteenpäin, olikin yhtäkkiä minun vasemmalla puolella ajamassa päin auton keulaa. Onneksi tajusi virheensä ja liukastui katukiveystä vasten ;D.
 
Takaisin
Ylös Bottom