Vähän yllätti Lexus CT 200h:n pienet kulutuslukemat uusimmassa TM:n vertailussa jossa oli mukana myös BMW 116i, Audi A4 1.4 TFSI sylinterien lepuutustoiminnolla, Mersu A180 ja Volvo V40 T3.
. Sen osasin odottaa että kaupungissa hybridi on kova, mutta maantielläkin tulos oli hurja ja kepitti peräti 7 desillä vertailun seuraavaksi parhaan. Toisin sanoen seuraavaksi paras kulutti 16% enemmän polttoainetta maantiellä kuin Lexus. Kaupunkiajossa erotus olikin jo huikeat 2.8 litraa satasella Lexuksen hyväksi. Prosentteina toiseksi paras kulutti siis 62% enemmän kuin Lexus.
Suorituskyky oli Lexuksessa heikko eli sähkömoottori ei näytä avustavan toivotulla tavalla. Yhteenlaskettuna tehona Lexus käyttää 100 kW, mutta saman tehoiset turbolla varustetut kilpailijat olivat 2-3 sekuntia nopeampia 0-100 kiihdytyksessä.
Samassa lehdessä oli myös juttua Fordin tulevista hybrideistä joissa niin ikään käytetään Atkinson kierrolla olevaa vapaastihengittävää 2-litraista bensamoottoria.
Onko lähitulevaisuus hybridin ja tekivätkö japanilaiset sittenkin fiksusti jättäessään pienet bensaturbot väliin? Aikaisemmin pidin tätä katastrofaalisena virheenä, mutta nyt hybriditekniikan edut alkavat vasta näkymään kunnolla ja bensaturbojen kehitys taas vaikuttaisi jämähtäneen melkein paikalleen.
Outlander PHEV ei taida olla vielä saatavilla eli kellään ei liene kokemuksia sen todellisesta kulutuksesta?
. Sen osasin odottaa että kaupungissa hybridi on kova, mutta maantielläkin tulos oli hurja ja kepitti peräti 7 desillä vertailun seuraavaksi parhaan. Toisin sanoen seuraavaksi paras kulutti 16% enemmän polttoainetta maantiellä kuin Lexus. Kaupunkiajossa erotus olikin jo huikeat 2.8 litraa satasella Lexuksen hyväksi. Prosentteina toiseksi paras kulutti siis 62% enemmän kuin Lexus.
Suorituskyky oli Lexuksessa heikko eli sähkömoottori ei näytä avustavan toivotulla tavalla. Yhteenlaskettuna tehona Lexus käyttää 100 kW, mutta saman tehoiset turbolla varustetut kilpailijat olivat 2-3 sekuntia nopeampia 0-100 kiihdytyksessä.
Samassa lehdessä oli myös juttua Fordin tulevista hybrideistä joissa niin ikään käytetään Atkinson kierrolla olevaa vapaastihengittävää 2-litraista bensamoottoria.
Onko lähitulevaisuus hybridin ja tekivätkö japanilaiset sittenkin fiksusti jättäessään pienet bensaturbot väliin? Aikaisemmin pidin tätä katastrofaalisena virheenä, mutta nyt hybriditekniikan edut alkavat vasta näkymään kunnolla ja bensaturbojen kehitys taas vaikuttaisi jämähtäneen melkein paikalleen.
Outlander PHEV ei taida olla vielä saatavilla eli kellään ei liene kokemuksia sen todellisesta kulutuksesta?