Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Moi,

Myyjä ilmoitti että autoon on vaihdettu jakohihna 91tkm kohdalla. Perusteena oli jakopääkotelossa oleva tarra (liite).

Kahlasin auton mukana tulleen huoltokirjan läpi, mutta en löytänyt yhtään huoltoraporttia missä olisi sama kilometrilukema kuin jakopääkotelon tarrassa. Oletteko luottaneet itse noihin jakopääkotelon tarroihin ja ajaneet vaihtorajan loppuun samalla hihnalla vai vaihtaneet/vaihdattaneet hihnan heti auton saatuanne?

St-motorssilta kyselin hintaa niin 500e osineen.
 

Liitetiedostot

  • 007.JPG
    007.JPG
    124.1 KB · Lukukerrat 683
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Mainitsemasi huoltoraportit ovat todennäköisesti katsastuslappuja. Kyseessä lienee rasti ruutuun -tyyppiset läpyskät, joissa on kuvia huoltokohteista?

Itse kyllä luotan noihin tarroihin.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Kannattaa vaikka avata koppa iha mielenkiinnosta ja kattoo miltä se hihna näyttää noin silmämääräsesti.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Voisihan tähän kerätä listaa että kenellä oli tarrat ja jakopää ok. Nimittäin niitäkin tapauksia on että EI ole tarraa ja silti rempattu mutta sillon voi olla just tyyliin pelkkää hihnaa vaihdettu. Itsellä oli ainakin vaihdettu kaikki, vesipumppu ja ilmeisesti jopa hydr kiristin. Ja siis tasan tuon näköinen tarra löytyi jakopään kopasta. (Kummiski levii kohta ku elvistelen tässä)

Ja ei ole paha rasti katsoo noitten hilujen kuntoa tosissaan :)
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Nokonzok: Siellä huoltokirjassa on sellaisia A4 kokoisia sivuja, missä on ihan kuva symboleilla esim. jakohihna ja laatikko sen vieressä mihin vedetty ruksi. Mä käsitin että tuo on juuri huoltoliikkeen täyttämä, ei katsastuksen? Mutta tosiaan ainoa tuollainen sivu, missä oli ruksi jakohihnan kuvan vieressä oli km lukemasta 44tkm.

Mutta hyvä idea ottaa toi kotelo auki ja katsoa miltä tosiaan näyttää. Yhestä korjaamosta tosin sanoivat että siitä ulkonäöstä ei voi välttämättä päätellä sitä hihnan kuntoa, ainoa varma mittari on juuri ne kilsat mitä sillä on ajettu.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Oli tarra, kaikki rullat, hilppeet ja vesipumppu vaihdettu. Ja 1.5 mm päittäisvälystä kampiakselissa :)
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Ast,

Miten sulle selvisi se kampiakselin päittäisvälys? Huomaako ajossa/äänessä?
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

weedee sanoi
Ast,

Miten sulle selvisi se kampiakselin päittäisvälys? Huomaako ajossa/äänessä?
ite tuli katottua ihan heittokellolla.. :) eikä se taida millään muulla selvitä kuin mittaamalla.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Selvisi kun selviteltiin muita käyntihäiriöitä ja kytkin pohjassa kuului aavistus ylimääräistä ääntä. Mittaus kannattaa, ajoissa jos huomaa ongelman selviää noin 10% työllä ja 10% kustannuksilla.

Mutta jakohihnasta sen verran että kyllä noihin tarroihin kohtuu hyvin voi luottaa jos edes vähän vilkaisee hihnaa kopan alla. Tietysti voi olla jätetty jotain vaihtamattakin. Nykyisessä oli todennäköisesti alkuperäinen tasapainoakselin hihna ja rullat, mutta jakohihna vaihdettu. Ei ollut kyllä tarraakaan tässä tapauksessa.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

weedee sanoi
Nokonzok: Siellä huoltokirjassa on sellaisia A4 kokoisia sivuja, missä on ihan kuva symboleilla esim. jakohihna ja laatikko sen vieressä mihin vedetty ruksi. Mä käsitin että tuo on juuri huoltoliikkeen täyttämä, ei katsastuksen? Mutta tosiaan ainoa tuollainen sivu, missä oli ruksi jakohihnan kuvan vieressä oli km lukemasta 44tkm.

Tuolla juttua katsastus lapuista
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29739.msg208435#msg208435
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Rupesi pelottamaan toi hihnan katkeaminen siinä määrin, että päätin viedä auton heti jakopään remonttiin.

Onko tietoa pk-seudun hinnoista? Veholla veloittavat 640e, St-motorssilla 740e... (muistin väärin tuon hinnan ylempänä että olis ollu vain 500e)
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Omasta mielestä huoli on hieman turha, mutta eihän se toki pahaa tee jos sen vaihtaa. Osat kannattanee hankkia Camskilliltä.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

weedee sanoi
Onko tietoa pk-seudun hinnoista? Veholla veloittavat 640e, St-motorssilla 740e
St-motorsilla työn osuus oli 350e ja osat (2 hihnaa ja 3 rullaa) itse tilasin camskilliltä 100e. Nämä hinnat ilman sitä vesipumppua.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Tuli semmonen mieleen et voisko joku fiksu selvittää mitä noi merkit tuossa kopassa olevassa lapussa meinaa että sais tarkan merkityksen/tulkinnan.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Noi katakanat ainakin tarkoittaa "taimingu beruto" eli eipä tota kovin monella tavalla voi tulkita. Alaosassa ylemmän kanjirivistön kolme vikaa merkkiä meinaavat vuotta, kuukautta ja päivää.

Heisei-aikakausi alkoi vuonna '89 eli toi kai meinaa sitä että hihna on vaihdettu vuonna 2007/2008.
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

madu sanoi
Noi katakanat ainakin tarkoittaa "taimingu beruto" eli eipä tota kovin monella tavalla voi tulkita. Alaosassa ylemmän kanjirivistön kolme vikaa merkkiä meinaavat vuotta, kuukautta ja päivää.

Heisei-aikakausi alkoi vuonna '89 eli toi kai meinaa sitä että hihna on vaihdettu vuonna 2007/2008.

Juu toi aikahomma olikin selkee, lähinnä se että ilmasisko tuo tarra mitään vesipumpusta tai ohjureista ja kiristimistä samalla? Eli ilmeisesti ei, sanotaan vaan että "jakohihna vaihdettu"? Japani on joo hyvä kieli osata nähtäväst :)
 
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

Auto ollut kyllä jo jonkun aikaa pihassa, mut ehkä tätä kannattaa vielä kysyä kun jakopää on läjässä. :p

Eli mitäs vuotta vaihdolle tuo tarra näyttää? Numerot 20, 7, 24.
 

Liitetiedostot

  • WP_20130813_003 (Copy).jpg
    WP_20130813_003 (Copy).jpg
    46.2 KB · Lukukerrat 323
Vs: Jakohihna vaihtopäivästä EVO4

ola sanoi
Auto ollut kyllä jo jonkun aikaa pihassa, mut ehkä tätä kannattaa vielä kysyä kun jakopää on läjässä. :p

Eli mitäs vuotta vaihdolle tuo tarra näyttää? Numerot 20, 7, 24.

24.7.2008 <-
 
Takaisin
Ylös Bottom