Jakolaatikon oireiluako?

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Ilmeni täs tuollainen epämmäräinen ongelma.... neliveto päällä n.2km ajon jälkeen auto pitää kerran tuollaisen "klump"- kaltaisen äänen, riippuen onko kaarteessa oikealle tai vasemmalle keula pyrkii vastaaiseen suuntaan.... ei paljoa, mutta niin että sen huomaa. pari kolme kilometriä auto tahmaa lyhyen ajan, ihan kuin joku laakeri tarttuis kiinni, näiden oireiden jälkeen pirssi pelaa normaalisti......

"Ongelma" alkoi pari päivää sitte, ekoilla "liukkailla", takavedolla ei siis ole mitään ongelmia, kiinteää nelivetoa en ole vielä kokeillu... ajattelin kysyä onko kellään jakolaatikko poikinu, ja onko ollu millaisia ensi oireita...... kyseessähän siis on 450 tkm ajettu ainakin kaks laatikkoremppaa + kansiremppa tehty 2.5TDIC VMT51 /SS1 NH-Pajero
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Onkos tuollaisessa pajessa minkälaiset napalukot? 1.gen pajessa (ja eilen huomasin yhdessä delicassakin) nelivedolla ku lähtee paikoiltaan renkaat linkussa niin kuuluu ihmeellinen pamahdus jostain, ja delica näytti pyöräyttävän eturengasta noin ½kierrosta - kierroksen tyhjää ja kaltevalla pihalla keula tietty liuku hitusen alaspäin. Jäin miettimään, että voiko tämä olla jotain automaatti napalukko oireita, vai mistäköhän moinen tulee??
Voisko sulla olla samaa oiretta, mutta tekee sen vasta myöhemmin kun olet jo liikkeellä (kun sulla on vissiin enemmän noita nelivetovariaatioitakin tuossa ;D )

edit: sen verran vielä, että tuo paukahdus ilmeni molemmissa oikeestaan sillä lailla, että huilautettu pihalle ja samalla kääntäen. Siittä kun sitten on lähteny liikkeelle renkaat edelleen linkussa niin on tullut tuo ääni.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Joo, eka kerran ilmenee kun on ajanu n. 2km..... keskitasuria mäkin mietin, mutta miks ja miten???
Manuaali navat vaihdoin, alkuperäiset "laipat" on hyllyssä..... pitänee ootella liukkaampia kelejä ja ajaa testiä kiinteällä nelkulla....

edit: voisko sinne keskitasurin väliin mennä jotain kiinteämpää? vai voisko ketju pyrkiä hampaiden päälle?
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Tulipahan tuo jakoaski purettua.......

Vanha ystävämme kardaanin ristikko voitelun puutteessa, ruosteessa, ja jumissa/ takertelee.... oli ainut vika jonka löysin kasaamisen yhteydessä....

tulipahan purettua / kasattua jakoaski ;D ;D
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Ja tulipahan kokemusta
Joo, niin tuli, eikä hirvitä niin paljoa tuon uuden välityksen asennus (joku kaunis päivä);D ;D :peukku

Topicistahttp://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19440.0
Tiitus:
Minkäs kaltaisia kaikkia oireita tämä antoi/antaa?

Elikkä oirehan oli samanlainen kuin täs taannoin kun päälaatikon sivuakselin laakerin väliin meni puruja (silloin kuului tasaseen "tumps tumps tumps", ehkä noin 100m välein), tässä tapuksessa vaan tasaisuus puuttui.... ääni oli melko lailla samanlainen, mutta kuului muutaman kilometrin välein, ensimmäiset kerrat aina samassa kohdassa maantietä (lievä ylämäki) töihin mennessä.
Ja ainoastaan nelivedolla ajaessa. Lisäksi riippuen tien kaltevuudesta auton keula painui (kevyesti) kallistuksen suuntaan.

Tänään ajettiin pari sataa kilometriä osa matkasta nelkku päällä, pysäytettiin huoltsikan pihaan, niin pois lähtiessä jysäytti pari kertaa oikein kunnolla, vissiin leikkas neulalaakeri lopullisesti kiinni..... Pitää kurkkia auton alle huomenna ::)
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

:seina :seina :seina :seina :seina
huhupuhetta tuommoset viat :seina

vaihdoin tänään sen kardaanin ristikon...... oli sitte tyhjennysropussa neulalaakerin neuloja parit kappaleet :seina Et siin oli sitte se lauantai illan paukkeen tekiä......

Ei kukaan sattuis tietää mistä sais etullisesti jakolaatikon osia??

Edittiä: Niin joo, jaa mystinen takertelu tumps kuuluu edelleen :peukku
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Minulla saattaisi ehkä olla jotain laakereita jos hyvin kävisi,tarvisin vain sitten oikeanlaisten alkuperäisten varaosanumerot...
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Minulla saattaisi ehkä olla jotain laakereita jos hyvin kävisi,tarvisin vain sitten oikeanlaisten alkuperäisten varaosanumerot...

Siinäpä pulma, mulla olis kyllä nuo PNC:n numerot, muttei varaosanumeroita.....

Siis mihin noita neulalaakerin kappaleita tuli?

Oli jakolaatikon pohjaropussa kiinni.....
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Nonii, jakoaski tuli viimein avattua...... yks neulalaakerin puolikas kasassa ja 6 neulaa hukassa :seina ei sillä että haluaisin ne neulat takas..... haluaisin vain varmasti pois laatikosta ::)

Ja se kuuluisa etuvedon ketju, kolme jousta poikki + yks lenkki...... taitaa mennä uusiks, kysymys kuuluukin, onko kukaan moista hankkinut timanttitiskin "vierestä", hinta alle metrin ketjusta on minusta turhan suolainen, varsinkin kun on vakio industri kampetta:
http://www.emerson-ept.com/eptroot/Public/prod/MseChain/main.asp, ja siitä linkki silent, tai paremminkin HV

Onko kukaan moiseen firmaan tai ketjutyyppiin työnsä puolesta törmänny?
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Herätetäämpä vanha juttu uudelleen henkiin.

Hankin tuossa tovi sitten tuollaisen -88 2.5td pätkä pajen.
Laittoahan siinä on mutta halvalla sainkin. :)

Eka vika on jakolaatikon pauke kun neliveto on päällä.
Oireet viittaa siihen että tuo etupäätä pyörittävä ketju hyppisi yli hampailta... Onko tämä mahdollista?
Autossa on manuaali napalukot jotka pelaa. Ja etukardaaniin ristikoiden uusimisen jlk ääni on paikallistunut jakotoosaan. Normaali ajossa ääntä ei kuulu mutta kun takapää luistaa ja etupää joutuu vedätykselle niin pauke kuuluu ja etupään veto pätkii.

Onko ajatuksia mikä siellä mahtaa olla vikana. Vai vaihdanko suosiolla alle toisen jakovaihteiston.

PS. Öjynvaihdossa jakolaatikosta tuli puhtaat öljyt. Ei ollu rautaa seassa yhtään.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Oireet viittaa siihen että tuo etupäätä pyörittävä ketju hyppisi yli hampailta... Onko tämä mahdollista?

Täysin mahdollista. Ketjuhan rupeaa pomppimaan MYÖS jos se on venynyt, ehkä se ei vielä ole ruvennut syömään tavaraa hampaista..
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

uus ketjupaketti vaan tamgearsilta ja paikoillee niin loppuu tuohu
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Paljonko ketjussa saa olla löysää ylös/alas suunnassa jos kokeilee hammasrattaiden puolivälistä?
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Omassa oli samat oireet. Tein sitten pihyyksissäni sille ketjulle kiristimen sinne ketjun yläpuolelle laakerimuovista. Nyt ei hypi yli, mutta tuskin on kovin pitkäikäinen patentti.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Noniin... viimein sain aikaseksi nykästä jakotoosan alas ja auki...

Aika selvä "vika" Ketju on niin sinkunut että yltää vastaamaan laatikon kuoriin ja jää silti vielä alapuolelta löysälle.

IMG_1774.jpg


Mites... Mistäs tähän sais uuden ketjun edullisimmin?

Tai.... Toimiiko tällaisella ketjulla?

IMG_1775.jpg
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Noniin...

Jakolaatikko käytetty auki ja vaihdettu tuo "parempi" ketju. Ja toimii... ;D

Ei pauku ketju enää.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Teollisuuden voimansiirtoa myyvistä virmoista löytynee, googleta "silent chain" tai "inverted tooth chain" löytyy ainakin cross+morse ja emerson-ept joilla on näitä luettelossa. gen2 ketju on cross+morsen tekemä, mut se on vissiin tehty mitsun "pyynnöstä" varaosaksi. gen1 on käsittääkseni vakiomitoilla.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

mulla kans vaihteisto hässäkkä lattialla ja tekis mieli kurkata tonne jakiksen sisään varoiks ennenku laitan toiseen autoon et voiko se tyhymempiki avata vai putooleeko tavaraa kilokaupalla lattialle?
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

kollaa sanoi
mulla kans vaihteisto hässäkkä lattialla ja tekis mieli kurkata tonne jakiksen sisään varoiks ennenku laitan toiseen autoon et voiko se tyhymempiki avata vai putooleeko tavaraa kilokaupalla lattialle?
ei sieltä kilokaupalla tuu ;D, tosin pinenpiä osia sieltä putoilee, normi jakiksesta tulee ne merkkivalojen katkaisijoiden kuulat. SS-laatikosta ei tuu oikeestaan mitään.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Eli kun ottaa ne katkaisijat irti, niin samalla onkii ne kuulatkin. Tai no, nehän tippuu muistaakseni itsekseen, että muistaa vain ottaa kiinni.

Yleensäkkin laatikkoa kun purkaa, niin kannattaa olla semmoinen paikka, että huomaa jos jatakin tippuu. Aikoinaan yks Camryn laatikko käytettiin pikkuiseen raollaan (ei purettu kokonaan ku paljastu niin kovaksi työksi) , niin tipahti yksi kuula sieltä, eikä kukaan huomannut mitään. Laatikko toimi muuten ihan normaalisti, mutta pakilta jos laittoi jonkun muun, kuin 1.vaihteen päälle, niin pakkikin jäi päälle, eli laatikko oli jumissa. Joku toyotan laatikkojen kanssa värkänny sen sitten kerran käytti auki ja sanoi, että kuula hukassa ja siksi oikuttelee.

Ja muutenkin vaihdelaatikossa ei kasva prikkoja yms, eli kaikki takaisin, mita irtoaakin. Koneremontissahan jää helposti kourallinen prikkoja yli, eli moottorissa niitä prikkoja vissiin kasvaa ;D Ja vaihteistoissa voi olla myös prikkoja, jotka pitää laittaa samoin päin, kuin ne olikin, eli jos purkaa enemmänkin laatikkoa, niin kasaa osat vain esim. pöydälle siinä järjestyksessä ja niin päin kun on ne purkanutkin.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Tuttu ilmiö. Minulla oli GT-Cortinassa sama vika ja piti olla avain jolla pääsee vaihteensiirtäjiin käsiksi. jos menee kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle ;D. Aikanaan otin laatikon pois ja pitkulaisen teräskuulan tilalla oli "pataraudasta" tehty korvike - oli päistään litussa. Se oikea osakin löytyi ihan vahingossa sieltä laatikon pohjalta...
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

Nonnii, takaisin originelli topiicciin...... Aloitin Pajeroon syyshuollon, laatikko, motti ja etuperä & vetarit pois.
Tais löytyä tuo paukkeen pitäjä: oikeen puolen vetarin sisempi nivel :-\
Ainakin takerteli kun aloin sitä purkamaan, pitänee siis paikkansa tuo sanonta että sisemmät nivelet voi aiheutta monenmoista hämmennystä :nykii
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

noista nykimistä ja paukkumisista sen verran kokemusta että muutaman kerran paukahti. meni sitten noin 5kk kaikki hyvin kauhee jysäys. siitä sitten auton alle kummasteleen oli jako laatikko osina ketjunpätkiä auton alla. timantti tiskiltä uutta ketjua kyselin huvikseni. myyjä kertoi hinnaksi 660€.
 
Vs: Jakolaatikon oireiluako?

road star sanoi
noista nykimistä ja paukkumisista sen verran kokemusta että muutaman kerran paukahti. meni sitten noin 5kk kaikki hyvin kauhee jysäys. siitä sitten auton alle kummasteleen oli jako laatikko osina ketjunpätkiä auton alla. timantti tiskiltä uutta ketjua kyselin huvikseni. myyjä kertoi hinnaksi 660€.

No just.... Ite oon pari vuotta tätä "vikaa" metästäny, laatikko purettu, jakolaatikko puretttu, etuperä avattu....jne... huvittavinta on et varaosamyyjä taannoin tuumas (vian ilmaantuessa), notta oliskohan vetarin sisempi nivel ;)

No, auto on vielä tallissa kasaantumassa, joten ei oo päässy vielä todentaa vian häviämistä ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom