Jarruasiaa pajerosta !

  • Viestiketjun aloittaja jaskajokunen
  • Aloituspäivämäärä
J

jaskajokunen

Guest
Viime syksynen vaiva on edelleen tallella ( sitä on oppinut pitään jarrutuksessa vaan kiinni ratista ) eli puoltaa jarrutettaessa "rajuhkosti" oikealle. Hetken aikaa silloin viime syksynä toimi jarrut kuin ihmisen mieli, mutta sit alkoi taas puoltaminen. Itse olen tuohon jo tottunut, mutta leimaa pitäis alkaa suunnittelemaan ja katsastus-sedällehän ei parane alkaa koeajolenkillä neuvomaan, että "pidä nyt sit ratista kiinni tai mennään mettään". Molemmilla puolilla on uudet männät, suojakumit, liu´ut ja kaikki palat sekä värinänvaimennuslevyt. Oikeanpuoleinen jarruhan tosin laahasi silloin viime syksynä eli olisikohan levy sitten kuluneempi , josta syystä puoltamista tapahtuu. Selvästi on ainakin uraisempi !
Vaihtoehtoina olisi:
1. jarrulevyjen vaihtaminen päittäin (selviäisi johtuuko levystä )
2. Vain toisen levyn hankkiminen jokatapauksessa
3. Molempien levyjen vaihtaminen
4. Joku muu ihmeellinen korjaava toimenpide

tilanteet 2-3 aiheuttavat ohentumaa lompakon seutuville seuraavasti:
Osaset : 50€ kappale netto (22mm paksut)
Motonet : 41.04€ ( olikos se Hammer kun sanoi saaneensa liian ohuet motonetistä ? ?

Mitäpäs teen ? ja kuinka se napalukko taas irtosikaan ilman, että hajoaa atomeiksi :eek:
 
Ite oon luullu, että se puoltaminen on ominaisuus eikä vika, ku ei mitään vikaa tunnu löytyvän.
Tuo levyjen vaihtaminen puolelta toiselle on hyvä idea, vähän työläs homma, mutta selviääpä ainaki.

Ei se n.lukko hajoa, vetarin päästä lukkorengas irti ja ne navan kuusiokolot, siinä se.
 
ilmaa...ilmaa....


edit: eiköhän tuo jarru ole juuri se väärä kohta alkaa säästelemään kustannuksissa
 
Mulla on sellaset jarrut, että ihan jarrutuksen alussa vetää oikealle vähän, mutta sitten oikenee. Katsastuksessa hyväksyttiin, koska "varsinainen" jarrutus rokkaa kuitenkin. Täytyy vaan muistaa heti polkaisun alussa pitää hetki ratista kiinni ;D

Ootko Jaska katellut pyöränlaakereita? Ei vaan näkyny mainintaa. Sököt pyöränlaakerithan aiheuttavat jarrutukseen myös kaikennäköistä häikkää, polkimen pumppausta ja keulan levottomuutta. Tietty, jos tukivarsissa on klappia ja painopiste jarrutuksessa siirtyy, niin sittenhän se lähtee risteilemään kanssa. Nämä nyt ainakin tulee amatöörille mieleen, jos kerran varsinaiset jarrukomponentit näyttävät hyviltä...
 
Jospa tuo vain on pajeron piilevä ominaisuus ??? eli siis tuo oikealle vetäminen. Mun omasta mitääntietämättömästä - mielestä pyörän ripustukset on kyllä kunnossa, tosin uudet iskaritkin olis jo vajassa valmiina. Mutta se pointti pyöränlaakerista oli kyllä mielenkiintoinen ja harkinnan arvoinen, koska kyseisen puolen jarruhan laahasi viime syksynä varmasti todella pitkään eli jos on keitellyt rasvat mäelle jne. Pyörä pyörii nyt kuitenkin herkästi ja klappiakaan ei tunnu , ei myös ajaessa jyristele tai jää sitten muiden jyrinöiden varjoon :p Eilen kun vein puutavaraa vajalle "rinteen" kautta ja laitoin pikku-nelkun päälle, niin liikkeelle lähdettäessä kuului "oikealta" edestä ääni, joka toi mieleen kivenmuruset tuollaisen keskiökupin sisällä eli sirisi tms. hetken sit rauhottui . Mikäs ääni toi nyt on ???

Niin ja tuosta säästämisestä jarruosien suhteen on todettava, että meillä perhe syö kaurapuuroa, jos ei muuten riitä rahat pitämään autoa jatkuvasti katsastuksen edellyttämässä kunnossa ;D Kyllä mä vaihdan palaneen polttimonkin heti kun huomaan.
 
se on varmaan tyyppi vika kun mullakin oli ihan samaa ödeemaa ja silti meni leimastakin läpi ilman mutinoita....

mutta pajerossa on se jarruletku joka menee pyörälle kaksi osainen ja toinen niistä saattaa olla viallinen koska mulla kun kerran kypsyin siihen puoltamiseen ja poljin jarrua apinanraivolla niin jarru letku meni poikki ja sitte sen jälkeen muistaaksenki se ei enää puoltanu.. tietenkin vaihdoin kummallekin puolelle ne letkut samalla
 
Sellaisen olen huomannut, joka ei kylläkään tunnu mitenkään järkeen sopivalta, mutta ne vanhat pajerot joihin on heitetty 31" kumisämpylät alle puoltavat jarrutettaessa ja hieman monesti myös ajaessa ???
Myös pieni lisäys tuossa edellä puhuttiin että "pyörän klappia ei tunnu" Pajerossahan tulee olla etupyörissä yllätävänkin suuri klappi. Jollei klappia ole vaan laakeri on ylikiristetty se on hetkessä entinen!
 
Pajeron etupyöränlaakerin kiristysohje:

Kiristetään 13-20 kgm, löysätään, kiristetään 2,5 kgm, löysätään 30 astetta ja lukitus kiinni. Tosin paikallaan olevalla laakerilla ei tarvi 20 kg ensin.

Jokainen voi kokeilla jääkö välystä.
 
Voin olla hiukka heikoilla jäillä, mutta eikös eri mallin Pajeroissa ollut vähän erilainen kiristysohje noille laakereille? Ainakin automaatti/manuaalilukoille oli näin, muistelen. Joka tapauksessa, näin minä sen tein automaattilukoilla varustellussa kotterossani. Ekana kiristys ~200 Nm:iin, sitten takaisin ~25Nm:iin. Välillä pyörittelin pyörään suuntaan ja toiseen. Lopuksi sitten olen kalavaa´alla tehnyt hienosäädön, muistaakseni kääntövoima olis ollut sopiva jossain 1-1,5 kg:n kohdalla. Numerot vetelin nyt muististani, joten pieniä heittoja voi olla, mutta jotakin tämän suuntaista se olisi. Näin kun olen menetellyt, ei siinä kyllä paljon "klappia" käsin tunnu...
 
Tuo olikin hyvä tieto tähän asti kiristelty laakereita näppituntumalla :) Olisiko tuo 13-20kg harkintavara.
Mutta välys pitää pajeroon aina jättää etupyöriin. Ainakaan minä en uskaltaisi laakeria välyksettömäksi kiristää. Pajerossahan välys ei säily ajossa vaan laakeri "kiristyy" kun autolla lähdetään ajamaan.
Olisiko se juuri tuo 13-20kg harkintavara. Henkilöautot on asia erikseen ja niissähän välyksellinen laakeri tökkääkin jo katsastuksessa. Pajeron etupään laakerit on merkitty jo katsastus-ohjeisiin välyksellisiksi.
 
tuskin se puoltaminen mikään ominaisuus on, mulla menee jarruttaessa suoraan kuin luoti, vaikka etulevyt on ihan kierot ja iskaritkin lienevät tiensä päässä...

Jos ei jarruista löydy mitään syytä, niin sitten kääntäisin katseeni pyöräntuennan niveliin ja pusliin, sekä pyöränkulmiin...
 
Motonetin levyt on lähtöpaksuutta 19.5mm, niihin ei kai kannata alkaa panostamaan ?
Osasetillla on tällä hetkellä halvimmat 22mm eli 50€ ketale.

Tilasin sit nuo osaset:in levyt 95€ yhteensä :-[
 
Viime hetken ohjeet ??? Laikat tietysti putsataan rasvanpoistajalla, mutta olisiko muuta huomioitavaa levyjen vaihdossa ::) Mulla on ne jarruletkutkin (4kpl) uusia joten jos edelleen puoltaa jarrut, niin heitän pyyhkeen kehään
 
Vahvasti menee käsille
runkku1.gif
jarruremontti. No tuleehan sit vaihdettua pyöränlaakerikin (putosi "autotallin" lattialle ja täys hiekkaa) Maailma on tallini ja taivas kattoni ::)
 
Juupa juu, tuttua hommaa. Juuri tuon takia laitan piharempassa aina sellasen metri kertaa metrin puhtaan peltilevyn maahan remppakohteen alle. Tietty vältän noita pihahommia aina kun mahdollista, lähinnä "huoltoneuvojien" takia...
 
työ tekijäänsä opettaa, ilmeisesti se napa kannattaa kiinnittää laikkaan irtonaisena ja sit vasta akselille . Mikä on oikea laakerin kireys kun ei ole "kalavaakaa" Oli muuten yksi mutteri pudonnut matkalle siitä navan ja laikan kombinaatiosta ( mikähän on kierre kun ei ainakaan heti tuntuisi olevan m8 ) jos ei löydy sopivaa niin kaipas tuo 5:llä pultillakin pitää ???
 
hainpas kalavaakan (sanahirviö) ja mittaamalla pyörä liikkuu noin 3kg:n voimalla joten annan olla siten lisäksi vajasta löytyi yhden puretun toitsun mutteri :)
 
Loppuhuomioita savotasta.
- Jarruletkuista molemmissa lyhyemmissä letkuissa murtumia alapinnalla.
- Molemmista vetoakseleista lukkorenkaat irti, toisella puolella ei näkynyt edes sitä aluslevyä  ???
- Napa / jarrulaikka kannattaa irroittaa toisistaan ruuvipenkissä ( on tiukassa ja saattaa vaatia lämpöä )
- Laakerin tiukkuus vaikeasti määritettävissä
- Vasemman puoleisessa "auto" napalukossa oudon näköisiä jälkiä (pyöreitä, ihan kun joku olis osunut)

edit menikös toi kiristys sit käsille kun en ekaks vetänyt sitä n. 200nm kireyttä ??? kun ei ollut sopivaa työkaluakaan , pitää duunissa näsätä se "tappiavain" joka sopii momenttiavaimen hylsyyn
 
Tuosta 200 nm:n "nippuunvedosta"; käsittääkseni se on tärkeintä, silloin kun lyödään ihan uudet laakerit paikalleen, tai muuten ne eivät kohta enää ole kuin uudet. Mutta kai se olis hyvä tehdä vanhoillakin osilla kasatessa, ainakin itse olen näin tehnyt.

Silloin kun ei ollut tappiavainta saatavilla, tein itse sellaisen hätäpatentin, että otin pitkät pultit, joiden kierre passasi siihen lukkorenkaaseen, siinähän on niille lukitusruuveille kierteet(4 kpl, vaikkakin ruuveja on muistaakseni vain 2 kpl). Pultit pitää vaan ruuvata syvyyden suhteen varovasti, etteivät ne kanna takapuolelta, jolloin homma menee plörinäksi. Niistä pulteista saa sitten aikas hyvän otteen ja pystyy vetämään aika tiukkaan nippuun ne laakerit. Ongelmahan on se, ettei momenttiavainta saa siihen pulttihässäkkään, mutta ainakin tuo 200 nm tulee kun vääntää niin tiukkaan kun järkevin keinoin saa, sitten vaan oman arvion mukaan se 25 nm, ja kalavaa´an kanssa kohdilleen. Tämä siis tilanteessa, kun OIKEA työkalu puuttui ja aamulla piti päästä töihin. Tuttu tilanne monessakin korjauksessa...
 
Mitsu-korjaamon tyyppi oli sitä mieltä, ettei hekään vedä sitä lakrua siihen 200nm kireyteen , sen verta vaan ettei ole väljää ja thats it .
 
Vai niin sanoi mitsukorjaaja? No, Factory manual käskee näin tehdä ja meikäläisen mielestä se kuulostaa ihan loogiseltakin, joten aion kyllä tehdä niin jatkossakin... Mä en varmaan pääsisi koskaan Mitsulle töihin ;)
 
Tuon neuvon sain kun kävin kyselemässä milla työkalulla he sen 200nm kireyden vetävät. Voihan olla, että heittii vidutti ku eivät saaneet casea, vaan pelkän "tyhjänkyselijän. Laakereiden ulkokoolit pitäis olla kyllä kohdillaan ne kun hydrauliprässillä painettiin duunissa 100-150 kg kuormituksella paikoilleen.
 
Olikohan se "Mitsu-korjaamon" tyyppi siinä tiskin takana oleva? Voi olla ettei ole koskaan edes kiriny ite sitä laakeria, eli ei tiedä tarkalleen mistä puhuu. Ohje sanoo että uusilla laakereilla vedetään ensin 200 Nm, mutta käytetyllä ei tarvi vetää. Työkalu jolla se vedetään on momenttiavaimeen suoraan laitettava "putki", jossa kaksi jykevää tappia jotka menee mutterissa oleviin vastaaviin reikiin, ei kuitenkaan niihin kierteellä oleviin.
 
pitää sit töissä/öissä teetättää moinen avain , pitäis vaan tietää nyt mikä on tappien halkaisija ja etäisyys toisistaan ?
 
Huomioita ! Jarrun työsylkkyä ei tunnu löytyvän mistään heti, tilaamalla saa keskiviikoksi ! Hintahaitari on ihan järkyttävä. AD-varaosista n.15€ parissa muussa tarvike firmassa hinta 40-80€ väliltä ja sokerina pohjalla The "timantti-tiski" noin 105€ (tilaamalla). Jarrukengistä pulitin 33€. Korjaussarjaan en lähtenyt :)
 
Takaisin
Ylös Bottom