JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Biim sanoi
Japsiautoihin hyväksyttyjä löytyy nihkeästi. Europeleisin taas jo paljon enemmän.

Meinasin kirjoitella samaa. Tosi paljon helpompaa on löytää hyväksymättömiä, kuin hyväksttyjä. Itse tiedän ainoastaan supersprintillä kait olevan jonkun pätkän ey-tyyppihyväkyttyjä. Mutta ei niiltäkään koko putkea taida saada.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Saki sanoi
Voin olla väärässäkin hyvin ja hyvä jos nämä japsituonnit saa tuossa kohtaa helpotusta rakenteluun.. en vaan jaksa oikein uskoa..

Ei saa helpotuksia. Japsiautothan hyväksytään vastaavuustodistuksilla eli niidenkin pitää täyttää tyyppihyväksynnän vaatimukset. 1.1.1998 on raja jolloin menee vaikeaksi. Sitä vanhempiin voi vaihtaa putkistoja, katalysaattoreita, alustasarjoja yms. ilman hyväksyntätodistuksia.

1.1.-98 ja myöhemmin käyttöönotettuihin autoihin saa asentaa ja muuttaa vain alla mainittuja varusteita ilman todistusta hyväksynnän täyttymisestä. Kaikki muut muutokset ilman todistuksia / e-hyväksyntämerkintöjä johtavat tai ainakin niiden pitäisi johtaa hylkäämiseen katsastuksessa.

a) radio sekä kasetti- ja CD-soitin;
b) puhelin, ajotietokone ja vastaavat laitteet;
c) mittaristo;
d) lasten turvaistuin;
e) ilmatyynyvarustus;
f) kouluauton hallintalaitteet;
g) rengas- ja vannemuutokset;
h) lisävalaisimet;
i) ulko- ja sisälämmitinlaitteet;
j) kattoteline;
k) kattoluukku;
l) vetolaite;
m) roiskeläpät ja sisälokasuojat;
n) tilapäisesti käytettävät kiinteistönhuoltolaitteet;
o) automallikohtaiset korin muotoiluosat;
p) sähköiset ikkunanostimet;
q) istuinlämmittimet; ja
r) keskuslukitus sekä muut luvattoman käytön estolaitteet ja varkaushälyttimet.

Ja tässä tuo lakiviite:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
1 luku 3 §
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Pykälän otsikko on "Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle M1-luokan ajoneuvolle". Se koskee siten tyyppihyväksyttyä henkilöautoa. Näin ollen pykälää ei sovelleta tyyppihyväksymättömään autoon. Yksittäiskappaleena tuodun auton ei tarvitse olla tyyppihyväksytty, täysin vuosimallista riippumatta. Minä väitän edelleen, että JDM-autoissa ei tarvitse käyttää tyypitettyjä osia, kunhan ne on kyseiseen automalliin tarkoitettuja.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

nokonzok sanoi
Pykälän otsikko on "Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle M1-luokan ajoneuvolle". Se koskee siten tyyppihyväksyttyä henkilöautoa. Näin ollen pykälää ei sovelleta tyyppihyväksymättömään autoon. Yksittäiskappaleena tuodun auton ei tarvitse olla tyyppihyväksytty, täysin vuosimallista riippumatta. Minä väitän edelleen, että JDM-autoissa ei tarvitse käyttää tyypitettyjä osia, kunhan ne on kyseiseen automalliin tarkoitettuja.

Joo, taisin olla väärässä. Eli JDM-autojen kohdalla on helpompaa vaihtaa osia. Katsastuksessa voi kyllä olla vaikeaa, kun katsastajat tuntevat säännöksiä perin vaihtelevasti. Tästä esimerkkinä on wankel-moottoreiden vapautus päästömittauksesta, jota tunnetaan perin huonosti konttoreilla eli päästöjä halutaan usein mitata RX-7:ista, vaikka ei pitäisi.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

marko_h sanoi
Tästä esimerkkinä on wankel-moottoreiden vapautus päästömittauksesta, jota tunnetaan perin huonosti konttoreilla eli päästöjä halutaan usein mitata RX-7:ista, vaikka ei pitäisi.

Jo toinen uusi asia tänään. Mikäs tässä takana?
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Wankeleiden päästömittaus on siis vapautus vuosikatsastuksen mittauksesta. Ei vapautus päästöjen todistamisesta maahantuonnin yhteydessä.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

marko_h sanoi
Wankeleiden päästömittaus on siis vapautus vuosikatsastuksen mittauksesta. Ei vapautus päästöjen todistamisesta maahantuonnin yhteydessä.

Tämä tuli selväksi, mutta miksi, se mua kiinnostaa? Samalla lailla nekin tupruttaa. Vai onko tässä takana se että ne tupruttaa ihan hulvattomasti ehjänäkin eikä niitä ole edes mahdollista saada normaaleihin rivikoneen rajoihin?
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Biim sanoi
Tämä tuli selväksi, mutta miksi, se mua kiinnostaa? Samalla lailla nekin tupruttaa. Vai onko tässä takana se että ne tupruttaa ihan hulvattomasti ehjänäkin eikä niitä ole edes mahdollista saada normaaleihin rivikoneen rajoihin?

Se oli vain esimerkki siitä, että katsastajat tuntevat huonosti määräyksiä. Tuon syynä lienee se, että wankkeli ei ole ottomoottori, josta tuo mittaus pitää tehdä. Eli kyse on siitä, että pykäliä luetaan viimeisen päälle pilkkua viilaten. Joskus se kääntyy autoharrastajan eduksikin, kuten tässä tapauksessa.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Biim sanoi
Tämä tuli selväksi, mutta miksi, se mua kiinnostaa? Samalla lailla nekin tupruttaa. Vai onko tässä takana se että ne tupruttaa ihan hulvattomasti ehjänäkin eikä niitä ole edes mahdollista saada normaaleihin rivikoneen rajoihin?

Päästöt ovat tyhjäkäynnillä täysin puhtaat. Ainoo ongelma oli ehkä kierrosluvun saaminen.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

JDM-autolla tarkoitetaan ilmeisesti "omatoimisesti" maahantuotua japsiautoa, eikä esim. Veholta uutena ostettua Mitsua, vai kuinka?
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

evoluutio sanoi
JDM-autolla tarkoitetaan ilmeisesti "omatoimisesti" maahantuotua japsiautoa, eikä esim. Veholta uutena ostettua Mitsua, vai kuinka?

Yleisesti Japanin markkina- alueelle tarkoitettuja autoja.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Täällä hieman tarkemmin asiasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_Domestic_Market
ja lyhyesti suomeksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/JDM
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Kovin kalliit noi valot mitsun tiskillä ni mites noitten depo lamppujen kanssa. Onko niissä e merkkiä ja tuleeko niiden kanssa leima?
kun niitä löytyy aika halvalla maailmalta. 7 ,8 ja ysin valot meni kaikkiin päiksee?
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Saako uudempiin evoihin aftermarket etuvaloja? Ei ainakaan depolta.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

joo sori 02-03 lancereihin noi oliki mitkä näyttää aika samalt. eli pitää käytettynä varmaa löytää jostain.
Eikös se ollu että 01 tuli käyttöön toi OBD mittaus eli kaikki seiskatki joutuu mittaukseen. jos tuo auton joka on chipattu 1.5 bar ahdoille ni huomaako sitä OBD mittauksessa. ja tarkoitus olis nyt tuoda seiska ilmeisesti englannista.
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

eli siis paikkaluku ongelma koski ei tyyppihyväksyttyjä autoja niin oliko onko toi evo 8 260 tyyppihyväksyttyä mallia. ja jos on tyyppihyväksytty ni vaikeutuu alustan ja putkistojen vaihto?
 
Vs: JDM Evo 7 / 8 kysymyksiä tekniikasta /veroista

Hydro sanoi
eli siis paikkaluku ongelma koski ei tyyppihyväksyttyjä autoja niin oliko onko toi evo 8 260 tyyppihyväksyttyä mallia. ja jos on tyyppihyväksytty ni vaikeutuu alustan ja putkistojen vaihto?

Kyllä ja kyllä.
 
Takaisin
Ylös Bottom