Jet valve?

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Onko kenelläkään selkeää tietoa millainen tarkoitus on
esim. tuontikoneiden kansissa esiintyvillä "ylimääräisillä"
"jet valve"-pikkuventtiileillä...? Jotain omaakin käsitystä
asiasta on (taitavat liittyä saastemääräyksiin) mutta jos
joku osais selvittää tarkemmin systeemin toimintaa niin
olis selkeämpää hävittää jutut kokonaan tai ainakin
osittain toiminnasta...? Kaikki kommentit kiinnostaa...?
 
minulla on sellainen käsitys niistä, että ne ovat puhtaasti saastehimmeleitä, tarkoituksena aiheuttaa pyörteilyä palotilaan ja ilmeisesti laihentaa seosta tms. "Oikeita" venttiileitä ne eivät ole, koska seosta niistä ei virtaa palotilaan, pelkää ilmaa ainoastaan.

En nyt sitten tiedä onko niitä järkevää poistaa toiminnasta, jos ei samalla vaihda koko kantta tavalliseen, "jet valve"ttomaan... käsittääkseni jet valvelliset kannet ovat jopa tavallisia kansia herkempiä halkeilemaan..
 
Se olikin selvää ettei niillä oo mitään tekemistä
varsinaisten venttiilien kanssa,lähinnä ajattelin olisko
ne yhteydessä pakokaasunkierrätyssysteemiin tai jotain
vastaavaa,en ole voinut asiaa/kanavia tarkemmin tutkia
kun kymysyshän on Starionin kannesta eikä sitä tod. oo
tarkoitus availla ilman todellista tarvetta...!? :)

Putkisto on kuitenkin rakenteilla ahtimesta alkaen,eli
kierrätyshimmelit ainakin jäävät varmasti pois...
Netistä vain on löytynyt juttuja että jet valvet osaltaan
aiheuttavat turhaa lämpökuormitusta kanteen kun ne
yleensäkin ovat herkkiä halkeilemaan tai polttamaan
pahveja,siksi niitä olis muka jossain poistettu käytöstä
jopa hitsaamalla umpeen koko roskat...

Siitä päästäänkin sitten seuraavaan asiaan,löytyiskö
tästä maasta sellaista 2.6 bensakonetta/kantta jossa
noita venttiileitä ei olis,esim. Pajeron? omistajat voisivat
tarkistaa,tai muuten asiasta tietävät kommentoida,
vielä on kansi ehjä mutta ihan tulevan varalle olisin
kiinnostunut ostamaan jos sellainen löytyisi...!? :)

Ja edelleen jos joku tietää tarkemmin tuosta saaste-
romujen kokonaisuudesta/yhteydestä toisiinsa,
kiinnostais tietää,ettei ainakaan niistä ylimääräisiä
ongelmia tulis,ihan tarpeeks hankalaa muutenkin...?
 
ei kai ne suoranaisesti EGR:ään liity, ovatpahan vain yksi osanen muiden himmeleiden joukossa.

Tässä linkki jossa aihetta käsitellään, selityksenä siis että jet valven rauta-istukka johtaa lämpöä kanteen ja vieläpä heikkoon kohtaan, seurauksena halkeaminen ajan myötä. Ei kai se ylimääräinen reikä muutenkin heikossa kannessa ainakaan paranna sen kestoa....

Tuoltahan niitä kansiakin saisi. Pajeroissa voisi hyvinkin olla niitä "normaaleja" kansia, enpä tajunnut silloin katsoa siitä HT:stä jota kävin ihmettelemässä.... 4G54 konettahan muuten löytyy Mazdan Pickupien keulalta, eli niistäkin voisi löytyä sopivia kansia...

Jahvettihan osti juuri sellaisen, eiköhän me kohta tiedetä minkälainen kansi siinä on :D.
 
Yks juttu mikä niis on, niin on niiden vaikea säädettävyys.. Niissä kun on niin per...... heikot jouset. Kun perinteisesti säätää välyksen venttiileist sellaseks suht "nihkeeks" sille luiska-mitalle, niin näissä jo rupeaa jousi antamaan periksi. Joten siitä voi vain johdatella kysymystä, kuinka ne tykkää ku annetaan koneelle kierroksii vähä enemmän ;)
Kelasin tossa just eilen itsekin, sitä mistä se ilma tuli sinne valveille. En oo kyl ihan varma, mut oisko se tullu sielt EGR:n kautta kuitenkin, toisaalta ne kanavat eivät ainakaan minulla olleet kovin likaiset.
EGR:lle tuli kanava kannen pakokanavalta imusarjan läpi.. mut mites sit, sitä ei muista...
EGR:n kanava tais olla muissakin kansissa, kuin jet valveilla varustetuissa kansissa.

Otin tossa egr-venttiilin pois tässä talven aikana omasta vekottimesta..
Valvejen poistamiseksi ei taida jaksaa nähä vaivaa. Jos joku tekis alumiinista sellaset kierteillä varustetut tapit, jotka vois vaan pulttaa sinne tilalle, niin sit ehkä..
Tai jonkun muun zydeemin joka ei laajetessaan halkasis kantta..
 
mulla on celesten toisessa mosassa katkastu kaikki nostimet egr:n kohdalta..
Selittäiskös se jotenkin voimaa.. keventäähän se ainakin nokan vierintä vastusta?
 
Takaisin
Ylös Bottom