Käynnistysongelmat

Shooter

Galant 16v Tic -89
Liittynyt
30 Elokuu 2003
Sijainti
Kirahvilandia
mitähän sitä pitäis ruveta kehittämään seuraavaksi kun,jos galantti on parkissa kauemmin ku 5min,niin käynnistämistä saa harrastaa n.8min(pyörittää starttia)...Esiintyy yleensä vain kosteina aamuina.ja toinen ongelma on toi tyhjäkäynti:Kaupunkirullauksen yhteydessä valoihin kun saa jäädä tyhjäkäynti huitelee n1300-1500/rpm...muuten normaali.Noi perinteiset on jo tehty(tulpat,suodattimet,ja öljyt ovat uutta)ja rupee pikkuhiljaa sylettään... :mad:
 
pistä nyt vähän lisätietoa autosta, Galantteja kun on kumminkin aika montaa mallia liikenteessä...
 
Hesarin autojen tyyppivikalistassa tämmönen:

"Sytytysongelmia. Vika voi johtua läpilyönnistä virranjakajan kannessa. Kansi muutettu -93."

"Suihkutusmoottoreissa esiintyy suutinvuotoa, joka ilmenee huonona käynnistyvyytenä, kun moottori on lämmin. Ei vaikuta kylmäkäynnistyvyyteen. Suuttimet maksavat pari sataa euroa kappale. "

Ja tuo tyhjäkäynnin vaeltaminen loppu mulla kansirempan jälkeen ainakin, eli sulla voi myös vuotaa jokin ventiili....
 
Joo...mulla on ainakin noi venttiilinvarren kumit aikas loppusuoralla,pöllyttää sinistä sillain "kohtuullisesti" 8).Oon suunnitellu että kansiremppa ajoittuu tonne vuoden loppuun,ja samalla vähän parantaa virtausta ja nostaa puristusta,kun kerta uudet nokatkin on tulossa... ;DVirranjakaja on ihan bränd njyy,joten en pidä todennäköisenä että siinä olis(vielä)vikaa... ;)
 
virranjakajaa ei vaan taida löytyä GTi 16v koneesta... mitä osaa oikein olet vaihtanut sinne?

vuotavat suuttimet kuulosti järkevältä, voisko se jopa nostaa tyhjäkäyntiäkin? (vuotais liikaa soppaa imusarjaan?)

muita tyhjäkäyntiin vaikuttavia on likainen kaasuläppäkotelo, viallinen tyhjäkäynninsäätömoottori tai kaasuläpän asennontunnistin.

omasta kokemuksesta kannattaa tarkastaa tulpan johdot huolellisesti, vialliset johdot aiheuttavat nykimistä ja kai ne vois aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttäkin. Esim. Magnecorin sivuilla neuvotaan hyvin mitä johdoista pitää etsiä...
 
Tämä kyseinen auto...Ostin sen n.puoltoista kk sitten,ja ed.omistaja sano "vaihtaneensa sytytysosat",joten luulen siis että myös virranjakajalle on tehty jotain uutta,ainakin piuhat ja tulpat on uudet...sen oon tarkistanu... :)Nyt se on alkanu tekee sitä että kun ajosta heittää kytkimen pohjaan,niin meinaa sammua(kierrokset tippuu n.500rpm)ja sitten hyppää taas sinne 1200-1500 rpm...Kaveri sano just kans tosta kaasuläpän asennontunnistimesta,sano myös että hintaa löytyy sen verran että jos se tyhjäkäynnin heitto ei nyt ihan kauheesti häiritse niin anna olla... ;)Mites noi suuttimet,jos niitä haluu putsailla,niin mites se onnistuu ???.Kaveri puhu jotain jostain ultraäänipesusta...?
 
Ei siinä ole ollenkaan perinteistä virranjakajaa...

Tuo oire kuulostaa ihan siltä että ECU olisi unohtanut ohjelmansa ja käyttäisi vikatilaa, paitsi että miksi se olisi niin tehnyt..?

En usko tuohon suuttimien vuotamisteoriaan: Muistaakseni 2.0GLSi:ssä on 210cc suuttimet, ja toimi hienosti vielä 350cc suuttimillakin, vaikka kävi sikamaisen rikkaalla ennen kuin korjasin seosta.

Mutta, tarkista tai vaihda kaikki alipaineletkut, sekä varmista että kaikki liittimet ovat kunnossa sähköpuolella.
 
Voiko liittyä mitenkään semmoseen moninapaliittimeen mikä on kiinni siinä ilmanputsarin kannessa,sehän on vissiin jokin ilmamäärä mittari tms.siitä on meinaan yksi johto poikki,mutta kun en tiedä vaikutusta niin en ole nähnyt tarpeelliseksi sitä ruveta(vielä)korjaamaan.. ;D ???.Ja semmostakin olet kuullut että kun pakosarja vuotaa todella useasta kohdasta niin sekin voi vaikuttaa siihen tyhjäkäyntiin...?Kuinka totta...?Pitää vaikka tossa vkonloppuna ruveta niitä piuha-ja letkuhässäköitä selvittämään... :)
 
Shooter sanoi
Voiko liittyä mitenkään semmoseen moninapaliittimeen mikä on kiinni siinä ilmanputsarin kannessa,sehän on vissiin jokin ilmamäärä mittari tms.siitä on meinaan yksi johto poikki,mutta kun en tiedä vaikutusta niin en ole nähnyt tarpeelliseksi sitä ruveta(vielä)korjaamaan.. ;D ???

No tuo nyt ekana kuntoon laittaa ;)
 
joo...pitää koittaa jostain repii inspiraatiota tohon hommaan ;)Mutta vaikka jos suurella vaivalla sais mitsun toimimaan "virheettömästi",niin ois se sen arvoista... ;D
 
eli sinulta on joku johto irti ILMAMÄÄRÄMITTARILTA? ...varmasti vaikuttaa johonkin, kas kun ei CHECK ENGINE valo pala?

Ja jos pakosarja vuotaa, niin se vaikuttaa ihan varmasti myös: lambda anturi saa liikaa happea ja valehtelee seoksen liian laihaksi ->ECU lisää syöttöä

Eli pakosarja tiiviiksi ja ilmamäärämittari kuntoon ennen kuin teet mitään muuta.
 
Tällä viikolla saan(vihdoinkin)uuden pakosarjan... :)Mutta siitä lambda-anturista,semmonen löytyy kyllä mielestäni vain katilla varustetuista myllyistä,ja multa ei semmosta tehonsyöjää satu löytymään...Joten... ???Ja sen piuhan sain laitettua kuntoon,kun sain kokonaan uuden liittimen siihen kanteen,joten se on nyt kunnossa,käynnistyvyyteen en huomannut mitään vaikutusta.
 
Resetoi ECU. Irroita siis akkukenkä pariksi minuutiksi. Kun Ecu on noin pitkään saanut väärää tietoa tietämättä sitä vääräksi, se on säätänyt itsensä aivan pieleen, luulisin.
 
Onkos siinä ecu:ssa sitten joku automaattisäätö että kun laittaa akunkengän takaisin kiinni,niin se on itekseen alkanut käyttämään oikeaa ohjelmaa...Vai mitenkä? :pMitä se ECU sitten tekee...Joku mjoottorinohjaukseen/polttoaineensyöttöön liittyvä...?
 
Siis ecu toimii saamiensa tietojen perusteella. joita se saa lambdalta, ilmamäärämittarilta, tps(kaasuläpänasentoanturi),mps(tyhjäk.moottorin asento tunnistin),nokka-akselin asennon tunnistin siin ne tais olla vai vieläkö uupuu jotain. näiltä saamiensa tietojen mukaan ecu säätää sytys hetkee, polttoaineen ruiskutus aikaa. eli jos jokin noista ecun tiedon lähteistä ei toimi ecu ei voi osata säätää käyntiä oikein. eculla on tietty valmiiksi ohjelmoidut raja-arvot joiden mukaan se toimii saamiensa tietoje perusteella.
 
Ja kun laitat akkukengän takaisin kiinni, ECU on palannut tehtaan alkuarvoihin, ja lähtee sen pohjalta taas itsestään opettelemaan oikeita säätöjä. Nyt kun ilmamäärämittarissa on ollut häikkää, on ECU joutunut väärille raiteille, eikä välttämättä osaa säätää arvoja oikeiksi ilman resetointia. Vähän niinkuin boottaisit puoliksi solmuun menneen PC:n
 
Takaisin
Ylös Bottom