kannen(?)tiiviste

P

pontus

Guest
Ehtoota palstalle.

Pajeroissahan on kuulemma ominaisuutena/vikana ainoastaan se, että kannen tiiviste saattaa palaa. Näin
olen ymmärtänyt. Noh, ajattelin jotta minullahan ei semmoista käy ja ne on vain ne muut.

Männäpäivänä oli ajossa päässyt lämppärin letku irtoamaan koneen puolelta ennen tulipeltiä. Tämän totesin, kun stoppasin lämpöjen nostua selkeästi puolenvälin yläpuolelle muttei kuitenkaan vielä punaiselle. Onneksi oli nestettä mukana ja sitä menikin aikas monta litraa.

Samalla kun letkua nyhjäsin paikoilleen ja vettä lisäilin, niin totesin, että jotain 5 cm suuttimien alapuolella lohkossa on tiiviste (tämä lienee se kannentiiviste) ja tiivisteestä kupli ja kihisi vähäsen. Siis semmoista millin tai kahden kuplaa. Shit. Että näinkö tässä piti käydä.

Nesteet sisällä, kone käyntiin, varovasti liikkeelle ja lämmöt pysyi alhaalla kuten normaalistikin eli lämpömittarin viisari ei noussut edes puoleenväliin.

Ja nyt ihmettelemään, että onko tässä hätää nyt vai milloin? Tartteeko alkaa maksee juoksevat jutut visalla, että jää rempan teetättämiseen hilloa? Eli siis uskallanko ajaa normaalia rauhallista ajoa vain pitämällä huolta, että lämmöt ei nouse ja jäähdytysnesttä on aina riittävästi?

Niin ja sitten vielä paljonko kädettömältä tommoisen kansirempan teettäminen maksaa? Mitä muuta kannattaisi noin yleisesti funtsia tehtäväksi samalla, kun kilsoja on plakkarissa n. 350 tuh?
 
Vielä ikävämpänä ominaisuutena noista voi haljeta kansi siinä 300-400tkm nurkilla. No, onhan tiivisteitäkin tietty mennyt (terveisiä Victor Reinzille ;D), eli tiivisteen vaihdollakin voi pärjätä. Siinä on vaan se riski, että JOS se kansi on vielä nyt ehjä, se voi poksahtaa milloin hyvänsä (tai kestää vielä monta sataa tkm), jos se kansi moksahtaa, niin sitten se remppa on tehtävä uudestaan.

Kannen vaihto.

Teettämisen kustannuksista en osaa sanoa, itse tekemällä UUDEN kannen vaihto on about tonnin kantturoilla, siinä on jo sitten uutta venttiiliäkin. Oheiskrääsänä kannattaa vaihtaa samalla jakopään hilut ja miettiä vesipumpun vaihtoa. Pelkästä kannentiivisteen vaihdosta (itse tekemällä) selviää varmaan alle satkulla (+jakopään hilut ja pumppu).

PS. jos se kansi on moro, niin ei (imho) kande sortua mihinkään käytettyyn-koeponnistettuun-kanteen. Samantien uusi.
 
uusi täydellinen kansi +työt ja tiivisteet=2060e tehtynä kouvolan moottorikoneistamolla.hyvä tuli
 
Kiitos tiedoista + linkistä ja selvennyksistä! Taitaa jäädä itseltä vaihtamatta, vaikka tässä rempassa se ei taitaisi jäädä ainakaan vaadittavasta vähäisestä käsivoimasta kiinni.

Miltäs tuo pieni kupliminen teistä kuullostaa? Sitä siis tulee vain yhdestä kapeasta kohtaa about lohkon puolivälistä suuttimien alta.

Jakopää hiluineen tuli vaihdatettua kesällä. Nyt alkaa säikkyä jokaista mukamas outoa ääntä, joten ihan kuin koneesta kuuluisi vähän kilinää. Noh, saavat kuunnella ja katella ens viikolla, kun edessä on starttikehän vaihto ja ehkä kytkin myös. Onneks ei tällä viikolla ole mitään tarpeellista ajoa ja jalkatyö säästää remppaan rahaa

Vai pari tonnia? Sehän nostaa sitten auton arvoa saman verran! :) Mistä rahat jos kävely ei säästä tarpeeksi? :(
 
ikävä kyllä ei nosta auton arvoa kuin korkeintaan satkun tai pari (alkuperäisestä), koska kansivikainen pajero, jos laatikko ja runko muuten suht kunnossa kiinnostaa korkeintaan 700-1000 e:n arvosta...

nettiauto yms on pullollaan 500-1500 ja 1500 - 2300 olevia kone/vaihteisto rikkoisia sekä kunnossa olevia...

itse en maksaisi 1000e vaihtotyöstä, koska se ei toisiaankaan ole vaikea, ainoastaan hieman v-mäinen (tiivistejämien poistaminen lohkosta, varsinkin jos kone on paikoillaan). siellä on n. 4 isoa reikää/koloa ja n. 30-40 pienempää, jotka on hyvä tilkitä (rätillä tms) työn ajaksi.

muuten ei tartte kuin momenttiavaimia, 10mm hylsy, johon on uputettu 10mm kuusiokoloavaimen pitkävarsi (bacho tai muu HYVÄLAATUINEN) ja rättejä (+ kumihanskoja :peukku yms..)

vinkki, vinkki: motonetissä on 0.5e/kpl maalinraaputustyökalu sis 3 terää+ varsi ja 0.5e 10kpl 2puol. partakoneen terän muotoiset raaputusterät (menee/meni 3+6 terää , aivan ehottomat, eikä tartte nuukailla vaan uutta tilakke jos osuu johonkin ja tulee lovi/lommo terään)

vinkki 2, etolassa 5-6 e lateksikumihanstat (100kpl pkt), kemotukku (.fi , hertsikassa, myy myös yksityisille!) 3.5e/100 kpl (ei ihan niin huvälaatuisia, mutta menettelee loistavasti koneremontissa)

ja kun kemotukkuun päästiin: n. 150mm leveä pakkausmuovi rullat (1.55e/kpl + käsikahva 9e?) oli myös oiva ostos : paketoin autonosia ;D

niin, asiaan: työnä varmaan 4-6 h ilman koneen poistamista, joten hyvän tilin tekee itse vaihtaen...
kunhan tekee sen kunnolla ja miettii joka vaiheen ainakin 2 kertaa
 
"miikkav":n kannessa lienee jo uudet keinut ja nokkakin? Vai purettiinko ne vanhasta?

"Pontus": ei se vuoto ainakaan enää paikkaannu itsekseen, sanoisin että laajenee pikkuhiljaa. Seurauksia voi olla:

A) jäähdytys heikkenee veden vähyyden takia ja alakerta voi morjestaa tai jos kansi on vielä ehjä niin huono veden kierto voi olla viimeinen niitti sille.
B) vuoto laajenee siten, että enää ei tule pelkästään kuplia ulos, vaan menee myös vettä sisään pyttyihin. Sitten käy volksvaagenit, eli pyttyihin menee enemmän vettä kuin siellä on palotilaa -> kanget solmuun, alakerta pasaks.
 
Nyt syylärin korkinaukosta sisään kurkatessa näkyy pientä öljyhuntua. Et silleen. Olispa edes oikein reilu halkeama ettei vaan alkais pelkkä tiivisteenvaihto kiinnostamaan.

Mistäs osoitteesta niitä uusia ja halpoja ja hyviä kansia kilkkeineen saiskaan vai timangia maksavasta kaupasta?
 
joo "miikka v" kansi sisälsi kaikki keinut nokan venttiilit siis täydellinen kansi vähän alle tonnin.
 
Tänään kävin kuulemassa diselkorjaamolla tuomiota ja helpotti kovasti, kun selvisi ettei tiivisteen tai kannen kanssa ole juuri mitään hätää.

Koko asiaan jotaneesta tapahtumasta ja nesteen lisäämisestä on aikaa kilometreissä vajaat 100. Edelleen neste on kirkasta ja sitä oli saman verran, kuin mitä olin laittanut. Lämpömittarin viisari on pysynyt samassa näyttämässään ajosta toiseen. Ja käyntiäänikin on kuten dieselissä pitää ollakin.

Kun tiedustelin pelkän tiivisteen vaihtoa, niin kuulemma  mahdollinen vuoto on niin vähäistä, ettei ole tarvetta vaihtoon, ennen kuin nesteen lisäily alkaa itseään harmittaa tai väheneminen voi muuten tuottaa ongelmia.

Jos kansi olisi halki, niin sitten siitä olisi merkkejä jo näkyvissä. Kunnollinen halkinaisuus taas työntäisi nesteet pihalle, kun sylintereissä oleva paine siirtyisi jäähdytysnesteeseen. Miten lie sitten jos kannessa on hiushalkeama tai onko hiushalkeamasta edes haittaa ennen kuin se suuree?

Huh huh, tällä kertaa siis selvittiin pälkähästä, mutta ennemmin tai myöhemmin ne rempat taitaa kuitenkin tulla eteen...
 
Jos syylärissä ei kupli niin vielä voi olla rauhassa,sitte alkaa olla myöhästä.
 
Mistä kantsis kansi ostaa? Kattelin et hirveet hintaerot on ainaki uudella ja kunnostetulla... ::)
 
kunnostettu kansi = :seina en suosittele ! pitkässä juoksussa uusi kansi on aina parempi vaihtoehto tätä samaa threadia pari kolme juttua ylöspäin on hyvän kansikaupan nimi !
 
jaskajokunen sanoi
kunnostettu kansi = :seina en suosittele ! pitkässä juoksussa uusi kansi on aina parempi vaihtoehto tätä samaa threadia pari kolme juttua ylöspäin on hyvän kansikaupan nimi !

Epäilemättä... mut ei viittis vanhaan autoon ostaa autonhintaista kantta... ja kyllä tuommosella kunnostetulla ny varmaa toistasataa tuhatta ajelee ku vaa muistaa jälkikäytöt yms.... mut katsotaan ny :peukku
 
olen sanonut tämän ennenkin ja sanon sen vielä kerran:
halkeamat, edes alkavat halkeamat, eivät häviä kannesta:

A) koeponnistamalla käytetty kansi
B) hiomalla käytetyn kannen istukkapinnat ja oikaisemalla sitä (=kunnostettu)
C) vaihtamalla käytettyyn kanteen uusia venttiileitä, ohjureita, keinuja, esikammioita (=kunnostettu)
D) kannentiivistettä vaihtamalla
E) vaihtamalla käytetty kansi toisen käytetyn tilalle
F) muuttamalla ajotapaa kansiystävällisemmäksi

Käytetyn kannen laittaminen on itsensä pettämistä. Uusien tarvikekansien hinnat ovat tulleet kohisten alas. Ainoa syy miksi uutta kantta ei kannata miettiä, on miljoona kilsaa ajettu alakerta -no, silloin sillä laitteella on kohta muutenkin tunnit täynnä...
 
Takaisin
Ylös Bottom