"Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Nyt kun pitäisi ostaa kesärenkaat tuleville vanteille ja suunnitteilla olisi pyörähtää myöskin radalla kerran tai kahdesti kesässään ym "muuta rälläystä" ::) ..., niin onko järkeä ostaa erikseen kesä- ja ratarenkaat? Ainakin Toyo proxes r888 oisi kokoluokassa 245/40/18 saatavilla. muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy, mutta vielä ei niitä ole joutanut etsimään..

Kokemuksia kellään noista katulaillisista slickseistä? Sateella saa varmasti varovasti ajella, mutta kuivalla kelillä varmasti pitää, niin että riittää. Miten sitten pitkiä matkoja ejettaessa kuinka nopeasti kuluvat?

Sana vapaa..

attachment.php



Yokohama Advan A048 näyttäisi olevan myöskin vaihtoehtona. Kovampi seos kuin tuossa r888 renkaassa.

ADVAN_A048M.jpg
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Täältä löytyy listaa erilaisista renkaista....osittain vanhaa tietoa mutta ompahan eri merkit esillä.

Ostin itelleni Dunlop Direzza DZ02
Niin ja tarkoituksena on laittaa nuo alle aina ratapäiville muuten alla pyörii normit kesärenkaat...
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Tämä aihe kiinnostaa täälläkin. Itse mietin, että jättäisikö alkuperäiset Bridgestone Potenza RE050A:t ratasetiks vai myisikö nuo ja ostaisi ns. katulailliset slicksit? Kokona siis 225/45 17 tai 235/45 17 tai 235/40 17. ::) Kokemuksia kaivataan.
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Tämä muualta luettua, ei itse kokeiltua: MR2:n alla R888 kestää noin 5000 km katuajoa. Pitävät myös sateella hyvin, vesiliirto tosin herkässä. R888 pitää ihmeellistä ääntä, jotkut ovat etsineet vikaa pyöränlaakereista kun eivät ole tienneet.
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Pitäisin kyllä rata- ja katurenkaar erillään. Vesiliirto on varmasti aika herkässä ja mitä ilmeisimmin rengas on rakenteeltaan niin jäykkä, että vetelyä esiintyy enemmän kuin laki sallii. Jos käyt radalla pari kertaa vuodessa pärjäät IMO siellä aivan mainiosti tavallisilla katurenkaillakin.
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

nokonzok sanoi
Pitäisin kyllä rata- ja katurenkaar erillään. Vesiliirto on varmasti aika herkässä ja mitä ilmeisimmin rengas on rakenteeltaan niin jäykkä, että vetelyä esiintyy enemmän kuin laki sallii. Jos käyt radalla pari kertaa vuodessa pärjäät IMO siellä aivan mainiosti tavallisilla katurenkaillakin.

Kuinka tavan katurenkaat kuluvat jos päivässä vetää vaikka 25 kierrosta jollain normipituisella radalla? Mitenkäs pito.. Luistavatko aivan tolkuttomasti jos kuumuvat liikaa? Ei minkäänmoista kokemusta muuta kuin jääradalla hurjastelusta ja siellä ei renkaat ainakaan alle sulaneet :)
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Itselle tuli tänään alle GY F1 245/40/17 tonnariin ja tulipa mukana myös pikku vetelyä vaikka katurenkaat ovat :-\
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Juischi sanoi
Kuinka tavan katurenkaat kuluvat jos päivässä vetää vaikka 25 kierrosta jollain normipituisella radalla? Mitenkäs pito.. Luistavatko aivan tolkuttomasti jos kuumuvat liikaa? Ei minkäänmoista kokemusta muuta kuin jääradalla hurjastelusta ja siellä ei renkaat ainakaan alle sulaneet :)

Tätä just minäkin. Tuota kulumista eniten pelkään. Mieluummin mä ostan kumit+vanteet radalle ja 19" jää normiajeluun. Kuitenkin 17" aika paljon parempi vetää radalla ku 19"...??? Mutta niiden ratarenkaiden pitäs olla sellaset, että ne on hyväksytty kadullekin, koska vaihdan kumit kotona ennen radalle/vartille lähtöä. Usein tuota ei tule harrastettua, mutta sit ku lähtee, niin onhan se mukava ku on välineet kunnossa. :)
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Juischi sanoi
Kuinka tavan katurenkaat kuluvat jos päivässä vetää vaikka 25 kierrosta jollain normipituisella radalla? Mitenkäs pito.. Luistavatko aivan tolkuttomasti jos kuumuvat liikaa? Ei minkäänmoista kokemusta muuta kuin jääradalla hurjastelusta ja siellä ei renkaat ainakaan alle sulaneet :)

Ei se kuumuus niitä pilaa. Eihän se pito tietenkään aivan samaa ole kuin kunnon ratarenkaan, mutta kyllä siitä iloa koko rahan edestä saa. Kuluminen riippuu eniten ajotavasta ja jonkin verran myös radasta. "Väärällä" ajotyylillä renkaat (myös ne ratarenkaat) saa kulumaan 25 kierroksessa loppuun, mutta jouhevalla ns. "oikealla" tyylillä ne kestää kyllä ihan ok. Kävin itse viime kesänä kolme kertaa radalla ja tuli vedettyä ainakin 25 kierrosta joka kerralla. Lisäksi tuli n. 10 000 km tavallista ajoa ja Nokialaisissa oli silti pintaa jäljellä vielä 2/3. Uskoisin, että noi ratarenkaat kuluu itseasiassa nopeammin, mutta tarjoavat sitten toki enemmän sen aikaa kun kestävät. Parasta tietysti on niin kuin Peke tuossa mainitsi, että on vehkeet kunnossa eli erikseen renkaat radalle ja kadulle.

PALJON enemmän tingit jos ajat ratarenkailla kadulla kuin jos ajaisit katurenkailla radalla.

EDIT: Slicksit arkiliikenteessä: http://hkoski.pp.fi/evoromu.html
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Kannattasko jättää noita orkkiskumeja(Potenza RE050A) sit "ratakäyttöön", hankkis vaan vanteet?
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Peke sanoi
Kannattasko jättää noita orkkiskumeja(Potenza RE050A) sit "ratakäyttöön", hankkis vaan vanteet?

Mun mielestä noi orkkis Potenzat on oikein hyvät renkaat ratakäyttöön. Ne on melkoisen jäykät rakenteeltaan ja kumiseos on aika hyvä kompromissi kestävyyden ja pidon välillä. Noi on mun mielestä kadulla todella arsyttävät kumit juuri tuon jäykän rakenteen takia, vetelyä oli ainakin kasissa niin paljon, että alkuun piti käydä tarkistamassa onko pyörän pultit kiinni. Juuri siksi vaihdoin Nokialaisiin, ei tarjoa radalla aivan yhtä paljon, mutta on paljon mukavampi arkiajossa.
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Kyllä esim. Conteilla pari 6H kisaa ajaa.. mutta kestävyys tietenkin riippuu paljon ajotyylistä, lähinnä siitä kuinka paljon ajelet kanttareiden yli jne. myös väärillä rengaspaineilla saat tuhottua renkaasi aika nopeasti.., mut eiku testaamaan :driver

-Eki
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

OK, kiitti tiedoista. Noilla sit mennään! Ja nokonzok, olet enemmän kuin oikeassa tuossa urissa vetely-asiassa, auto muuttui täysin ku vaihdoin alle eri renkaat. Jännä ku melkein joka lehden testissä on Evon ainoita miinuspuolia on ollut vetely urissa, ku tietäsivät miten helppo asia on korjata. :)
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Soittelin Kuopion Rengasparille ja sieltä antoi yhtenä vaihtoehtona BF Goodrich G-Force Profiler 245/40/18 koossa hintaan 870€ kierros. Onko kellään noista kokemuksia? 350€ hyvittäisivät noista evon alkuperäisistä... Jos muuten joku ne haluaa ostaa pois, niin täällä ois 450€ tiskiin ja renkaat konttiin.

Profilerit

BF-Goodrich-G-Force-Profiler.jpg
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Juischi sanoi
Soittelin Kuopion Rengasparille ja sieltä antoi yhtenä vaihtoehtona BF Goodrich G-Force Profiler 245/40/18 koossa hintaan 870€ kierros. Onko kellään noista kokemuksia? 350€ hyvittäisivät noista evon alkuperäisistä... Jos muuten joku ne haluaa ostaa pois, niin täällä ois 450€ tiskiin ja renkaat konttiin.

Profilerit

BF-Goodrich-G-Force-Profiler.jpg

Mulla on ollut kyseiset renkaat alla parissa autossa (306 GTI, Lancia Delta Integrale) todella hyvä sivuttaispito ja märällä pito aivan uskomaton...kestää hyvin rataajoa mutta kanttareita ei kannata ylitellä kuten nokonzok tuossa jo mainitsi....todella hyvät renkaat jos ei viitsi slickseihin satsata...
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Hmmm... Ehkäpä siis.. Aivan slickseillä tosiaan vois märällä kelillä tulla liian paljon jännitystä aivan tuolla siivililiikenteessäkin..
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Juischi sanoi
Soittelin Kuopion Rengasparille ja sieltä antoi yhtenä vaihtoehtona BF Goodrich G-Force Profiler 245/40/18 koossa hintaan 870€ kierros. Onko kellään noista kokemuksia? 350€ hyvittäisivät noista evon alkuperäisistä... Jos muuten joku ne haluaa ostaa pois, niin täällä ois 450€ tiskiin ja renkaat konttiin.

Mikäs se alkuperäinen koko siinä eevassa on?? ois tarvetta 18" tuumasille kumeille...

-Eki
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

nokonzok sanoi
Mun mielestä noi orkkis Potenzat on oikein hyvät renkaat ratakäyttöön.

Itselläni ei ole kovin hyviä kokemuksia Potenzoiden (RE040) kestosta ratakäytössä. Renkaat alkaa tarpeeksi lämmetessään luistamaan todella paljon ja pinta leikkautuu turhan helposti olasta irti. Muuten tosin olen tykännyt ko. renkaista, kuten noista Evonkin alkuperäisistä Potenzoista. Ne on tarkat normaaliajossa mutta radalle hankkisin kyllä jotain ihan muuta...toisaalta jos uudet renkaat on jo hankittu ja vanhoilla orkkiksilla ei ole enää paljonkaan väliä niin silloinhan siinä ei menetä mitään, jos ei lasketa kierrosaikoja ;-)
 
Vs: "Katulailliset" slicksit alle kesäksi???

Huom. RE050 ja RE050A ovat eri renkaita. Ja kuulema nämä A-versiot on paremmat. Ja ei tässä mihinkään kisoihin olla menossa, mulle riittää ku pitoa on jollain tavalla ja kestoa kans.
 
Takaisin
Ylös Bottom