Koiranluista.

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Pitääpä varmistaa,eli onko jäykät vai löysät paremmat?Ku noi vakiot/tarvikeosat on aika hepposia,ja tilaa on kuitenkin isommallekin,niin eikö kunnon haponkestävä(M12)/uretaani olisikin parempi kuin norm pultti(M8)/kuminen?Kun eikös sillon kun koiranluusta saa myötäilyn pois niin siirry liike vakaajaan,eikö näin pitäisikin olla?Haen tällä siis jäykkyyttä lisää..
 
minä parantelin Pajerosta, tosin lisäsin kumia sinne väliin, mutta maasturissa ei tarvitse ollakaan mikään rata-alusta. Käytin ihan vaan sopivia pultteja ja yleismallin kumeja, nyt kun rakenteeseen on lisätty yksi yksi kumipusla tukivarren molemmille puolille, koiranluu pääsee joustoissa elämään enemmän osumatta tukivarren reunoihin.

Teoriassa kuitenkin parempi olisi mitä jämäkämmin vakaaja osallistuisi liikkeisiin. Kumipuslia käytettäessä en usko huomattavaa eroa kuitenkaan syntyvän, eli siinä mielessä poly-puslat voisi olla paremmat -varmista kuitenkin, että ne mahdollistavat tarpeelliset liikkeet, ettei sieltä ala katkeilemaan mitään eikä puslien liian pieni jousto rajoita liikkeitä

Jos vakaaja asiaa lähtee paremmin spekuloimaan, niin parhaan tuloksen saisi kokeilemalla omassa autossa eri mallien (1.6-diesel-GTI-farkku yms yms) vakaajia sekä edessä että takana ja valkkaamalla sitten sopiva yhdistelmä omaan autoon. Samoin vakaajan paikkaa siirtämällä saa parannettua sen toimintaa, mutta katuautossa se on vaikeaa...
 
Noi tarvike-osat ainakin antaa mielestäni liikaakin periksi,nämä:
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Alusta/tulevatkoiranluunmitat.jpg/medium

Luulisin että takarumpu/takalevymalleissa on kaikissa sama alusta,siis rummullisissa tuollaiset kuin kuvassa olevat luut,ja levyllisissä hieman erilainen luu.Onko näin?Ainakin VR-4 mallissa oli kiinteä osa,tuo kun on tollanen koottava malli..
Ja kuulemma mitsu-orggis-liikkeen mukaan etuvakaaja on KAIKISSA sama,eli löysä..Takavakaajasta en tiedä.

Pitää koittaa keritä ens viikolla hakee osat että pääsis testaileen onko hyötyä..
 
Ai noi on ne koiranluut. Olen kyllä nimen kuullut, mutta kuvittelin että sillä tarkoitetaan vaan sellaisia tankoja joissa on molemmissa päissä reikä josta pultti menee läpi - siis todella luun näköisiä.

No joka tapauksessa tuossa wanhuksessa on vastaavat edessä kallistuksenvakaajalla ja laitoin Superflexin uretaanipuslat. Ei se ainakaan huonommin toimi kuin vanhoilla ja väsyneillä kumipuslilla, mutta vaikea eritellä mikä johtuu noista puslista ja mikä muista uusista etupään puslista.

Näyttää kovasti samankaltaiselta kuin tuo kuvassasi oleva kumipusla. Minulle sopiva malli on SPF2092B ja sopi ainakin minulla suoraan kumipuslan paikalle.

http://www.superflex.co.uk/superflex_universal_pin_fitting_-_link_pin_bushes.html
 
Noi oli vähän sinnepäin kokoja kyllä,mutta nuo haen ihan Tampereelta,pitää alustaan sit vissiin aikanaan tilata tuolta,jos hinnat on vielä yhtä pahoja suomes..
Enemmän tai vähemmän samanlaisia ne on,mutta se mitä katoin VR-4:sta,niin siinä oli yhtenäinen tuo pusla/pulttiosuus ja yläpäästään vielä poikittain kun alapäästä pystysuorassa,eli siinä on hieman erilaiset.
 
Etuvetoisessa etuvakaaja saakin olla löysä. Kun perusominaisuus on puskeminen, niin jäykkä etuvakaaja pahentaa usein tilannetta. Takavakaaja voikin sitten olla jäykempi, se pitää korin suorassa mutkissa. Raja tulee vastaan yliohjaamisen ilmetessä.

Dyn-4 vakaajat tuskin käyvät, akselistot ovat niin erilaiset?
 
Niko Päivinen sanoi
Dyn-4 vakaajat tuskin käyvät, akselistot ovat niin erilaiset?
Näin taitaa olla..Toisaalta sen taka-akselin vois vaihtaa,mutta siinä menis HYVÄT ja TOIMIVAT jarrut "hukkaan"..Mitäs katastusmies sanois jos modifiois tota alkuperästä niin että saisi siihen vakaajan ja säädettävät kulmat?Ihan vaan "miettimisasteella"..
Ja totta tuo puskeminen,mutta toisaalta,kyllähän sitä pitäis olettaa että jos kortti on niin osataan myös ajaa.Nimimerkillä EI-Kellogs-kortti..
 
tuppaavat katsastuksessa olemaan hyvin nihkeitä itsetehtyihin alustanosiin ja muutoksiin. Etupäässä saa menemään läpi tolpan pultteihin tehdyn camber-säädön kun ei lähde hulluttelemaan reikien viilamisella...

Eli panosta etupäähän, etuvetoisessa se takapää tulee kyllä mukana, tavalla tai toisella ;D
 
Totta tuokin katastusasia..
MUTTA,etuvetosessakin takapäällä on suuri merkitys kaarros-jne käyttäytymisessä.Sillon kun mulla oli ne mesen vieterit,niin alusta oli jäykkä ku mikäkin eikä antanu paljoo kaarteissa periks(kuten ei sillon etupääkään),mutta nyt ku siellä on ne vakio-madallus-vieterit niin on löysä ja antaa periks..
Mutta tietenkin etupää paremmaks ku takapää.
Ja esim tuosta koiranluusta eivät voi sanoo mitään,koska en itekkään erottais kumpi on itsetehty ja kumpi moponetin..Tietenkin vakaajista tulee sanomista jne tärkeemmästä,mutta sen näkee sitten..
 
ST sanoi
Noi tarvike-osat ainakin antaa mielestäni liikaakin periksi,nämä:
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Alusta/tulevatkoiranluunmitat.jpg/medium

Onko noi etu vai takapäästä? Edessä mulla on ainaki jotku nivelet vakaajan ja alatukivarren välis.
 
Tuli vain mieleen, että miten jos tekis kahdesta uniball nivelestä ja kierretangosta vastaavan mittasen hässäkän ja kiinnittäis sen pulteilla vakaajaan ja alatukivarteen. ??? Ongelmaksi taitais vain tulla kestävyys, joutuu kaikenlaisen p*skan kans tekemisiin. :p

p-- = vakaajan pään nivel
I = kierretanko
--d = tukivarren nivel
 
Etupäästä.Mutta sulla on isompi moottori,ja varmaankin levyt takana.?Sillon on erilaiset,mutta kuitenkin luullakseni samat kuin GTI,VR4 jne malleissa olevat.

Niin,tai muokkaat jonkun muun auton pallonivelestä sulle sopivan..
 
suojaamattomat uniball nivelet ei kestä kahta viikkoakaan katu-autossa, ja niiden suojaaminen on melko hankalaa. Muutenhan ne olisivatkin hyvä ratkaisu..
 
Pitää kysellä jos jostain löytyis sopivia esim raidetangon niveliä joissa sopivan kokonen pää ja niistä kehittelis. Vai onkohan ihan turhaa hommaa.
Paljonkohan noi koiranluut maksaa?
 
Takaisin
Ylös Bottom