korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
kuinka monella o kokemusta korvauksien hakemisesta tielaitokselta?

itsellä olisi ks. homma tässä pöydällä, karhuamisen seurauksena noussut kivi tiessä ylös+kuoppa ennen kiveä ja ajoin tottakai vanteet siihen hajalle...

eli mitä pitäisi tietää kun hakee korvausta?
kuitit vanteista? käykö yksityisen kuitti jos ostaa käytetyt vanteet? vai onko aina uudet ja liikkeen kuitti?
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Minua aihe kiinnostaa kans kun työn puolesta aika usein joutuu pa***ja teitä ajeleen... ???
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Omassa tapauksessa asia meni niin, että ajoin kaupunkialueella ajoradalla olleeseen reikään, joka oli vettä täynnä. Kyseisellä tieosuudella ei ollut varoitusmerkkiä huonosta tien kunnosta. Soitin vahingon tapahduttua tiepuolen päivystäjälle ja hän tuli tarkistamaan paikan ja laittoi varoitusmerkin. Samalla otettiin havainnolliset kuvat montusta ja vaihdettiin yhteystiedot. Tämän jälkeen teetin vanteenoikaisun ja kumin paikkauksen ja laitoin kaupungille vapaamuotoisen korvaushakemuksen, jossa olin liitteenä kuvat ja kuitit. Hakemukseen kuvasin tapahtuman ja kerroin, että olin ilmoittanut päivystäjälle ja laitoin hänen yhteystietonsa sekä tietysti omat yhteystietoni ja tilinumeroni. Parin viikon kuluttua tästä tuli korvaus tilille. Käytännössä korvauksia maksetaan vain kuittia vastaan. Korvaushakemus korjauksesta on selkeästi helpompaa saada läpi kuin uusien hankinta, sillä silloin vältytään keskustelulta arvonaleneman määrittämisestä jne.

Soitat vain rohkeasti tien ylläpitäjälle ja kysyt tarkempaa ohjetta, että miten sielläpäin asian kanssa menetellään. ;)
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Skydiver sanoi
Soitat vain rohkeasti tien ylläpitäjälle ja kysyt tarkempaa ohjetta, että miten sielläpäin asian kanssa menetellään. ;)

otin yhteyttä vastaavaan henkilöön ja hän sanoi että täyttää korvaushakemus ja liittää siihen kuitti
jännittää vaan että mitähän vielä...
kuvia on ja tietäkin on korjattu osan matkaa, tiellä ei ole kelirikko merkkiä...
niin ja noita vanteita ei taideta korjata... 2kpl on kierossa ja murtunut ja murtumasta päästää ilmat ulos...
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Mr mmc sanoi
otin yhteyttä vastaavaan henkilöön ja hän sanoi että täyttää korvaushakemus ja liittää siihen kuitti
jännittää vaan että mitähän vielä...
kuvia on ja tietäkin on korjattu osan matkaa, tiellä ei ole kelirikko merkkiä...
niin ja noita vanteita ei taideta korjata... 2kpl on kierossa ja murtunut ja murtumasta päästää ilmat ulos...

Näinhän tämä menee. Hakemuksen käsittelyssä menee useampi kuukausi. Itsellä sattui sillä tavalla, että kelirikko aikaan tie oli mennyt 20-30 cm syville urille, josta ei päässyt yli rikkomatta auton etupuskuria. Kelirikkomerkillä pystyivät tiehallinnon lakimiehen mukaan välttämään kaiken vastuun. Hankalatilanne tuossa korvauksen haussa tiehallinnolta on se, että jos haluaa valittaa päätöksestä, on se tehtävä käräjäoikeudessa. Taitaa kuitenkin olla aika epätodennäköistä, että sieltä rahaa saa ilman käräjille menoa :) (ainakin jos tiellä on kelirikkomerkki).
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

No mites jos multa hajoais talvella vaikka kolmosesta etulippa urien takia, kun ei ole katuja höylätty kunnolla, ja on kuitenki madaltamaton vekotin ??? Eihän kaupunki voi vaatia että katujen kunnossapidon säästöjen takia jokaisella on sitimaasturi
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Veikka, periaatteessa voit hakea korvausta siltä jonka tehtäviin kuuluu tapahtuma tien
kunnossa pito, jos kaupunki on antanu yksityiselle aurauksen niin tämä yrittäjä
maksaa, ainakin naapuri joka aurailee sano että
jos jää lumi palteita ja joku ajaa niihin niin hän joutuu korvaamaan.

mutta tuli lisää mieleen mitenköhän hienosti tai mitähän pitäisi kirjoittaa todistaja
lausuntoon?

tuossa kyselin niin saisin tien kunnosta lausuntoon noin 60 nimeä ;D
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Tuli eilen ajettua yhdessä liittymässä monttuun siihen malliin että kuskin etupää pamahti pohjaan, ihan järjetön pamahdus. :mad:
Pysähdyin heti tapahtuman jälkeen tutkimaan vaurioita, luulin jo että iskari tuli läpi konehuoneen puolelle, mutta kaikki näytti ainakin päällisin puolin olevan ok joten jatkoin matkaa.
Vainoharhaisena tuntui että auto vetää vasemmalle, mutta voi olla luulotautia.
Ajoin lenkin ja palasin samaan liittymään tutkimaan monttua, niin se oli sellainen pyöreäreunainen joka laskee ensin n. 10 cm tien tasosta ja sitten nousee jyrkästi joku 15 cm eikä sitä näe yhtään. Mitään varoituskylttejä ei ollut missään.

Kysymys kuuluukin, vaikka suoraan huomattavia vaurioita ei tullut, rengas on ehjä ja vanne ilmeisesti suora niin onko mitään toivoa lähteä tappelemaan asiasta että saisi ainakin pyöränkulmat tarkastettua ja ehkä autoa käytettyä Deltalla tutkittavana.
Tuskin uusi alusta ainakaan hirveästi tykkäsi tuosta eli varmaan se etutolppa hajoaa sitten muutaman kk päästä tjsp. ::)

Yleensä tulee kyllä kierrettyä kaikki montut, mutta tuota ei huomannut yhtään. :seina
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Mitä itellä tässä tulee mielee niin:
- montusta kuva / syvyys ois ihan hyvä selvitä
- eihän siel oo mitään varotusmerkkejä lähellä.
- päivämäärä ylös
- ajoit varmasti nopeusrajotusken mukaan

Tutkimukset menee todennäköisesti omaan piikkiin, mut jos sielt löytyy jotain niin sit voi hakea korvauksia.

valtionkonttorilla kestää noi käsittelyt
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Kyllähän se niin menee että sinä osoitat tapahtuneet vauriot eli maksat tutkimukset itse jos vikaa ei löydy.
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Okei, pitää käydä vähän vielä tutkimassa paikkaa ja yrittää itse katsoa tuota pirssiä ensin.
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

vähän vittumainen tilanne suoraan sanottuna kun autot ei vaurioidu tommosessa on /off tavalla vaan aina tulee jonkun verran kulumaa noista töyssyistä.
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Kävin valoisaan aikaan paikalla ja siitä erottui selvästi koko tien levyinen melko loiva "kynnys" joka on ollut paikalla niin kauan kuin muistan. Siinä on kuitenkin yhdessä kohtaa renkaan levyinen painauma, joka tekee siitä kynnyksestä sillä kohtaa jyrkemmän ja korkeamman.
Vähän sama kun ajaisi viittäkymppiä 20cm korkeaan katukivetykseen. ::)
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Voisin veikata et kulmiensäätö on minimi mikä tuossa tapauksessa tulee kyseeseen. kannattaa samalla tarkasttuttaa vanne tai vanteet.
 
Vs: korvauksien hakeminen tielaitokselta.

Soita kyseisen alueen tien kunnossapidosta vastaavalle taholle ja pyydä päivystäjää käymään paikalla tarkastamassa tuo kohta. Olennaista on merkintöjen puuttuminen. Korvausten hakeminen tapahtuu tosiaan takautuvasti korjauskuittia vastaan eli et voi saada etukäteen minkäänlaista lupausta korvauksista ja hakemuksenkin osalta tien kunnossapidosta vastaava taho tekee oman arvionsa korvauksesta ja sen suuruudesta. Siitä päätöksestä voi tietysti valittaa, mutta käytännössä sen muuttuminen on harvinaista.

Käsittääkseni valtionkonttorilla ei ole näissä tämän kokoluokan tapauksissa mitään tekemistä vaan hakemus osoitetaan tien kunnossapitäjälle, jolla olisi määrärahojensa puitteissa mahdollisuus ratkaista ja maksaa nämä asiat itse?
 
Takaisin
Ylös Bottom