Kumpi moottori on tehokkaampi?

H

Hammer

Guest
Kumpi moottori näistä on tehokkaampi, välijäähdytetty turbodiesel vai pumppusuutinturbodiesel ja millä tapaa nämä eroavat toisistaan?
 
vastaus: pumppusuutin diesel.

tämä on kyllä hieman nimikikkailuakin, koska:

DIESEL ilmoittaa periaatteessa ainoastaan polttoaineen ja moottorin perustyypin (puristus sytytys), dieseleitä kun taas on ESIKAMMIO (Esim. Pajero) ja SUORASUIHKU (Esim. Transit) dieseleitä. Esikammio dieselissähän on normaalin palotilan lisäksi toinen, pienempi tila, esikammio, johon diesel ruiskutetaan. Suorasuihkussa tätä kammiota ei ole, vaan polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan. Ilmaa voidaan kumpaankin tyyppin ahtaa TURBON avulla, ja lähes poikkeuksetta turbo ahdetut ovat myös VÄLIJÄÄHDYTETTYJÄ.

Polttoainetta voidaan taas annostella joko tavallisella pumpulla (mekaaninen annostelu, paine tuotetaan pumpulla), COMMON RAIL pumpulla (sähköinen annostelu, paine tuotetaan pumpulla kaikille suuttimille yhteiseen kiskoon, samaan tapaan kuin bensa ruiskuissa) ja sitten on vielä PUMPPUSUUTIN tekniikka, jossa annostelu hoidetaan sähköisesti pienen paineen puolella, ja ruiskutuspaine tehdään vasta pumppusuuttimella. Käsittääkseni annostelu tavat voidaan toteuttaa sekä esikammio, että suorasuihku dieseliin, mutta uudemmat common rail ja pumppusuutin dieselit ovat muistaakseni suorasuihkuja.

Samoin dieselin tehoon vaikuttaa mm. venttiilien lukumäärä, aivan samaan tapaan kuin bensa koneissakin.

Mutta jos verrataan esim. Pajeron turbo ahdettua, välijäähdytettyä esikammio dieseliä (mekaaninen jakajapumppu?) ja vaikkapa vouwaagenin turbo ahdettua, välijäähdytettyä (oletettavasti suorasuihku) pumppusuutin dieseliä, niin pumppusuutin on selvästi tehokkaampi. Osittain tietysti moottorin paremman hengityksen takia, mutta pumppusuutin tekniikalla saadaan polttoaineen annostelu tarkemmaksi ja ruiskutuspaine suuremmaksi -molemmat seikkoja jotka nostavat diesel moottorin tehoa ja hyötysuhdetta. Common rail sijoittuu tehoiltaan mekaanisten pumpujen ja pumppusuutin koneiden välimaastoon.

Suora vertailu ei tietenkään ole ihan helppoa, koska millään valmistajalla ei ole valikoimissa samoilla mitoilla ja yhtä hyvin virtaavalla kannella esim. esikammio-jakajapumpullista dieseliä ja pumppusuutin dieseliä.

Ja kuten "Hammer" huomaat, niin autotehtaat viljelevät noita termejä hieman valikoiden: volkkarin kohdallakaan ei enää mainita välijäähdytintä, koskapa se on itsestäänselvyys uusissa turbo dieseleissä.
 
Tuli vaan tuo pumppusuutinturbodiesel mieleen kun tutkiskelin Land Roverin teknisiä tietoja.

Mutta kiitos Niko, sulle tuosta pitkästä vastauksesta, onpahan taas yhtä asiaa viisaampi. ;)
 
np.

PS: eipä noissa uusissa tbo dieseleissä muuten paljon puhuta siitä turbostakaan, sekin on jo niin itsestäänselvyys... (HDI, DI-D yms.)
 
Nykydieselit on jo melkoisia elektroniikka ihmeitä, eli ruiskutuspaine joka voi olla 1800 bar, tuotetaan mekaanisesti mutta ohjaus on sähköllä. Ruskutuksia/työtahti voi olla jopa kuusi, kaksi esi-, kaksi varsinaista- ja kaksi jälkiruiskutusta.
Venttiili määrällä on varmasti merkitystä tehoihin, mutta miksiköhän Volkkarin koneissa ei ole kuin kaksi/syl. monella muulla on neljä/syl. ja tehoja suurinpiirtein vain saman verran? Ja Volkkarilla on tilavuus 1,9 l, muilla 2,0 l. ???

Näiden kotivirittäminen on melko helppoa, laitetaan sopiva vastus, joka voi olla vaikka säädettävä, huijaamaan esim. määränsäädintä, niin johan lähdettiin 8)
 
pumppusuutin vaatinee oman tilansa kannessa; venttiili määrää on varmaankin karsittu ihan sen takia.

Pumppusuutin tuo kuitenkin enemmän etuja kuin pari venttiiliä...
 
Niin onkin, vertasin näitä "normaaleja" nelosmoottoreita. Toki pumppusuutin vaatii hiukan enempi tilaa verrattuna tavalliseen TDI:in, mutta syy voi olla sekin että koska pumppusuutinta käyttää nokka-akselilla olevat nokat, voisi järjestely olla aika erikoinen 16v moottorissa. Muutenhan pumppusuutin kannen rakenne on aika yksinkertainen.
 
joo sitä juuri tarkoitinkin: pumppusuutin vaatii oman tilansa kannesta ja tietenkin oman tilansa myös venttiikoneiston puolelta, koska se tosiaan käyttää sitä nokkaa toimintaansa....
 
Takaisin
Ylös Bottom