Kynäjousista

J

jii82evo

Guest
on muutama ongelma ton kynäalustan kanssa, jos joku viisaampi osais auttaa..menee kyllä aika selittämiseks..mut toivottavast joku ymmärtäis ???

tiedot alustasta:edessä on bilsteinin rally iskarit ja jouset 30cm pitkät ja jäykkyys 160lbs.takana konin specialit, mitkä on maahantuojalla jäykistetty sportteja vastaaviks.ja jousina on 30cm pitkät ja jäykkyys 140lbs.

Suurin ongelma on takapää; takapään alusta on aika jäykkä sivusuunnassa, mutta joustaa aika lailla korkeus suunnassa???eli kun painaa takapäästä :D alaspäin niin joustaa pirusti, etupää on taas kuin kivireki...ennen ku hankein alustaa niin kysyin completokselta(jouset) ja aaltonen motorsportilta(iskarit) neuvoja ja kumpiki väitti et pitäis tulla toimiva kokoonpano..

eli mitäs sitte kannattais ton takapään kanssa tehä??oon ajatellu ite et jos laittais taakse apujouset lisäks, koska jouset on ihan tolpan kierteiden yläpäässä kiinni, eli se sitte laskis sitä alemmas???johtuisko siitä??
vai kannattaisko ostaa jäykemmät jouset,vai mitä??
 
Mielestäni ehdottomasti paras ratkaisu on ne apujouset: kadulla ajaessa, iskarien jouston ollessa kuitenkin vakio=pitkä, ei jousilautasen ruuvaamien tuo toivottua tulosta koska se samalla lyhentää iskarin kriittistä sisäänjoustoa (no sille ei oikein kyllä voi mitään iskareota muuttamatta) ja muuttaa jousen esijännitystä eli samalla myös jäykkyyttä. ja koska yhdessä, jäykässä ja lyhyessä jousessa joustovara on lyhyt, niin jo sekin rajoittaa jousilatasen ruuvailua, ettei se jousi jää "irralleen". Tarvitset siis apujousen, joka ainakin täydessä ulosjoustossa pitää tolppaa jännityksessä, mutta painuu suurelta osin kasaan auton painosta, jolloin se apujousi ei jää kantamaan autoa korkealle

ja kun kadut on kuitenkin aika epätasaisia, niin liian jäykkä alusta ei tuo toivottua lopputulosta, pomppiva auto ei ohjaudu toivotulla tavalla, siihen tarkoitukseen apujousi toisi toivottua herkkyyttä. ja progressiiviseen jouseen verrattuna jousia voi vaihdella erikseen.. toisalta jos löytyisi kerralla hyvä progressiivinen, niin se olis halvempi ja yksinkertaisempi vaihtoehto, mutta mistä tiedät mikä on hyvä, kokeilematta?

eli ymmärsinkö oikein, haluat takapäätä jäykemmäksi JA matalammaksi? ja jousilautaset on nyt tolpan yläpäässä?

jos näin on, niin osta hieman jäykemmät jouset (pääjouseksi joka kantaa kuorman) ja niiden lisäksi apujousi, joka tuo kadulle alustaan hieman herkkyyttä lyhyellä joustomatkalle alkuun ja pitää tolpan ja jousen tolpan "auki" asennossa jännityksessä. sitten voit pitkän "auki" pituuden ansiosta laskea jousilautasta reilusti (alusta laskee) mutta saat silti jäykemmän alustan (jäykempi pääjousi) joka ei kuitenkaan revi koria/pompata autoa.

mutta älä kysy minulta jäykkyksiä, niistä on niin
paljon eri mielipiteitä ja olen sitäpaitsi itse kohta saman ongelman parissa -ja ihan pihalla niistä jäykkyyksistä

uskon, että loppupelissä itse kokeilemalla löytyy paras yhdistelmä. toki ainakin iskarin valmistajaa ja muita "asiantuntijoita" kannattaa kuunnella, voi niistä ohjeista ainakin suuntaviivoja hakea. mutta oman kokemuksen mukaan ne neuvotkin vaihtelee TODELLA paljon, vaikea siis päättää ketä uskoa, ketä ei...

sanoisin, että kadulle liian jäykkä ja lyhyt liikkeinen alusta ei ole hyvä, joustoja kannattaa vaalia. ehkä kadulla ajaminen on lähempänä rallia kuin rataa, ainakin pinnan epätasaisuuden vuoksi.

eräällä jäsenellä, joka on pelannut paljon kilpa-autojen JA Galanttien kanssa, on varmaan jotain sanottavaa näistä jousista? ;)

tämä nyt oli vain minun mielipiteeni....
 
Kattelin tossa juuri noitten apujousien hintoja..ne on kalliimpia ku ite jouset...55€/kpl completoksella :)oliskohan tietoa saisko jostain pikkasen halvemmalla??

mietein että sitte eteen tarvis ostaa lyhkäsemmät jouset, koska taas jousikuppi on jo melkee pohjassa etuiskareissa...mut jos laittais aluks pelkästään taakse ne apujouset ja sitte kattois mitä tapahtuu...ja jos ei tuu jäykkyyttä tarpeeks ni sitte hommaa jäykemmät takajouset..madalluksesta ei oo takana ongelma, pikemminki madalsi liika,vaikka jousikuppi on iha ylhäällä..olis vaan tarvinnu ostaa eteen heti eteen lyhkäsemmät jouset ja taakse pidemmät,mut ku ei tienny sillo :)
Tarvis eka saada auto ajokuntoon(tällä hetkellä galantti makaa tallis ilman sisustaa ja osaksi hiottuna.olis tarkotus vaihtaa väriä ja uutta korisarjaa) ni pääsis testailemaan eri jousi-yhdistelmiä...mut olisko sulla niko/jollain jääny yhtään ylimääräisiä apujousia/kynäjousia, jos vois vaikka kokeilla jotain keväällä ja jos olis toimivaa ni voispa sitte ostaa pois???

itellä ei ollu aluks mitään hajua koko kynäjousista,kynätolpista,jousilautasista...yms...mutta ainaki on oppinu kaikenlaista tässä ku on koonnu osia eri liikkeistä...ja vielä on paljo oppimista...laskin tossa et alusta on tullu jo ny maksaa n.8000mk kaikkiaan ja vieläki näyttäis menevän rahaa siihen...jepulis..
ja vielä mites noitten kynäjousien kiristys,elikkä kuinkas kireelle ne kannattais kiristää ja mistä näkee oikean kireyden??

-jussi
 
Kattelin tossa juuri noitten apujousien hintoja..ne on kalliimpia ku ite jouset...55€/kpl completoksella :)oliskohan tietoa saisko jostain pikkasen halvemmalla??

mietein että sitte eteen tarvis ostaa lyhkäsemmät jouset, koska taas jousikuppi on jo melkee pohjassa etuiskareissa...mut jos laittais aluks pelkästään taakse ne apujouset ja sitte kattois mitä tapahtuu...ja jos ei tuu jäykkyyttä tarpeeks ni sitte hommaa jäykemmät takajouset..madalluksesta ei oo takana ongelma, pikemminki madalsi liika,vaikka jousikuppi on iha ylhäällä..olis vaan tarvinnu ostaa eteen heti eteen lyhkäsemmät jouset ja taakse pidemmät,mut ku ei tienny sillo :)
Tarvis eka saada auto ajokuntoon(tällä hetkellä galantti makaa tallis ilman sisustaa ja osaksi hiottuna.olis tarkotus vaihtaa väriä ja uutta korisarjaa) ni pääsis testailemaan eri jousi-yhdistelmiä...mut olisko sulla niko/jollain jääny yhtään ylimääräisiä apujousia/kynäjousia, jos vois vaikka kokeilla jotain keväällä ja jos olis toimivaa ni voispa sitte ostaa pois???

itellä ei ollu aluks mitään hajua koko kynäjousista,kynätolpista,jousilautasista...yms...mutta ainaki on oppinu kaikenlaista tässä ku on koonnu osia eri liikkeistä...ja vielä on paljo oppimista...laskin tossa et alusta on tullu jo ny maksaa n.8000mk kaikkiaan ja vieläki näyttäis menevän rahaa siihen...jepulis..
ja vielä mites noitten kynäjousien kiristys,elikkä kuinkas kireelle ne kannattais kiristää ja mistä näkee oikean kireyden??

-jussi

muista varoa itse iskarin pohjaamista, ei sitä vakio pituisella varrella voi loputtomasti laskea, sisään joustoakin täytyy jäädä.

itse asiassa mulla on yhdet milli-kokoiset, sachsin tolpista peräisin olevat etujouset, peräisin 4wd ralli Galantista. Libsi määrästä ei ole mitään hajua, luulen että voi olla jäykät, ainakin ne on hirmu pitkät. saat kokeilla niitä jos haluat, ne on mulle ihan turhat.

onks sulla tuuma vai milli -sisähalkaisijalle mitoitettut tolpat?

auton rakentaminen on mukava harrastus, siihen saa kätevästi menemään omat, lainatut ja varastetut rahat. ja kattoa ei ole... ;D

ja kysele nyt ihmeessä niitä progressiivisia jousiakin, voit tehdä löytöjä....
 
Jousien sisä halkaisija on 57mm ja ulko 80mm....muistaakseni se tolpan halkaisija on n.50mm..
joo tarvii vaan löytää hyvä ajankohta tässä keväällä ni voispa sitte kokeilla miltä ne jouset tuntuu..

juu niin on ja kaiken lisäks mitä rahaa menee, niin "joskus" on hermotki aika koetuksella ;D

Aivan ne progressiiviset vois olla hyvä ratkasu,onkos niitä saatavilla yhtä hyvin ku kynäjousia...oon nähny niitä vaan myytävän pakettina iskareineen??
 
kyllä kai niitä progressiivisia saa melko samaan tapaan kuin normi kynäjousiakin? en ole ikinä kysellyt, en ole ihan varma...

käyn mittaamassa ne jouset...
 
jouset:

sisähalkaisija karvan alle 63mm, ulkohalkaisijaa en mitannut, mitäpä sen väliä...

pituus 375mm

jouset on uudet, niissä lukee päässä "280x185 travel"

lbs- ei tietoa.

jouset tuli minulle sachs rallitolppien mukana, luultavasti tarkoitettu VR4 galanttiin rallikäyttöön.

ne ovat siis minulle turhat, eli ne voisi saada aika sopivasti, mutta kokeile niitä ensin....
 
Oliks Nikol kuvaa laittaa vaik tänne sivuille niist sun coltin spaxeista. En löytäny sielt yahoo sivuilta niit, oon vissii vähä huono ettii..
Mullaku oli se takaiskari proggis siihe sapporoo ja kaverin galanttiin. Saisko noit kynäiskareit paremmin noihi vanhoihi takavetoisiin ku noit perus-koni-patruunoit? Mitä suosittelet?
Sanoit et sul oli niit coltin yläpäit, kiitos viel tarjouksesta! Pitää kattoo sit ku saa iskarit et tartteeks.. Mul ois kans yhet mersu etu-yläpäät, saa mahdollisesti ainakin toisen auton laitettuu.
Toivottavasti itelle ei tuu tarpeelliseks tollaset tuplajousi hässäkät kuulostaa hankalalta..
 
ne oli yahoossa ->photos ->4G32 osia ->kuva jossa on myös etutolppa.

mutta voin ottaa paremman kuvan pelkästä taka iskarista ja laitan sen yahoo-> photos ihan pelkiltään.
tai tänne. tai molempiin ;D

niitä on vaikka kuinka paljon erilaisia sitten, olisko se netti osoite ollut jotain

www.spax.co.uk

sieltä löytyy katalogeja mittoineen ja pää vaihtoehtoineen (kumi-uniball, uniball-uniball, jne...)

perus-koneista en tiedä, en ole semmoisia ikinä kysellyt enkä käsitellyt, kyllä niistä kuulemma ainakin modifioimalla saa vaikka kisa-käyttöön panoksia tehtyä..

eri asia sitten saako Saparoon enää konin panoksia, kun ei E15 turboonkaan enää saa?
 
just kävin laittamassa: yhyyy ->photos ->4g32 osia.

kannattaa miettiä minkälaisen ylä- ja alpään ottaa. katukäytttöön ei ehkä uniball ala-päätä, ja itsekin otin kumin yläpäähän. kumi yläpää olis ainakin helppo sovittaa Saparoonkin: teet levystä alkup yläpään tilalle käyvän levyn, johon poraat keskelle spax-yläpään tapin mentävän reiän!

ajo- tai kestävyys kokemuksia ei spaxeista vielä ole.
noi pumput jotka mulla on, on sitten mallia vain ulosjouston vaimennus, joka on säädettävissä paikallaan, kolikolla tai meisselillä sen kuminauhan alla olevasta säätöruuvista. en nyt muista moneenko asentoon, mutta varmasti riittävän moneen...
ostin ne silloin aikanaan, koska ne oli aika edulliset. jouset niihin sitten maksaakin, mutta ei niin paljon kuin etutolppiin, jotka on milli-kokoisella jousella prkle...

samoin kannattaa vielä kysäistä ostaessa, miten iskari myyjän mielestä soveltuu Saparon kaltaiseen jousitus rakenteeseen, onhan se alkup. tolppa mitoitettu vähän isommaksi... uskoisin, että soveltuu kyllä...
 
Juu, no nyt löyty! Hienot on! Mites toi sun Sassin etupää, se varmaa soveltuu nyt mullekki ku o noi turbo etu jarrut. Näytti ihan hyvältä!! Onko toiminut hyvin?
Mul o toi taka ala-kiinnitys vähä erilainen. Siel o sellanen pyöree hole mihin se iskarin alapää vaa laitetaa ja sit sitä holee pystyy kiristää. Onks sul sellast holee ;) missää? Tai siis kokemusta kyseistä mallista et mitä sellasii ois voinu laittaa. TAI ONKS KELLÄÄ KOKEMUSTA?
Eikä se oo mikää saparo, perkele :)
 
Juu, no nyt löyty! Hienot on! Mites toi sun Sassin etupää, se varmaa soveltuu nyt mullekki ku o noi turbo etu jarrut. Näytti ihan hyvältä!! Onko toiminut hyvin?
Mul o toi taka ala-kiinnitys vähä erilainen. Siel o sellanen pyöree hole mihin se iskarin alapää vaa laitetaa ja sit sitä holee pystyy kiristää. Onks sul sellast holee ;) missää? Tai siis kokemusta kyseistä mallista et mitä sellasii ois voinu laittaa. TAI ONKS KELLÄÄ KOKEMUSTA?
Eikä se oo mikää saparo, perkele :)

ei kokemuksia etupäästäkään, auto on vaiheessa, kysy syksyllä uudestaan. ;)

MUTTA: mulla on etuveto auto, jossa pyörän napa ja tolppa on erillään, en usko että takavetoisissa on näin? vai onko? en ole nähnyt takavetoisen Galantin tai SAPPORON ;D etupäätä. etuvetoisessa napa ja tolppa liitetään tolpan ala-osan sivusta kahdella pultilla semmoisten korvakkeiden läpi, näkyy siinä yhdessä kuvassa. eli en usko että just noita tolppia voi soveltaa takavetoiseen
 
Juu, no nyt löyty! Hienot on! Mites toi sun Sassin etupää, se varmaa soveltuu nyt mullekki ku o noi turbo etu jarrut. Näytti ihan hyvältä!! Onko toiminut hyvin?
Mul o toi taka ala-kiinnitys vähä erilainen. Siel o sellanen pyöree hole mihin se iskarin alapää vaa laitetaa ja sit sitä holee pystyy kiristää. Onks sul sellast holee ;) missää? Tai siis kokemusta kyseistä mallista et mitä sellasii ois voinu laittaa. TAI ONKS KELLÄÄ KOKEMUSTA?
Eikä se oo mikää saparo, perkele :)

Moi Ville.
Joo, noi etuvedon/nelivedon etuiskari zydeemit EI kyllä
mene sun autoon kun niissä on aina ite "olka-akseli/pyö-
rännapa irtonainen :'( ja sun kondstuktiossa se on alun-
perin kiinteenä joustinjalan alaosassa??). Eli mulle tulis
mieleen vaan sovittaa joku sopiva(mitoiltaan) sisäosa
niihin ja jouset orggiksena tai sit teettää esim. Punkalla/
Vallilan takomossa jouset siihen oikean jäykkyisenä/kor-
kuisena.
Sit taas mitä tulee siihen takapäähän, ni sehän on jo to-
si personallinen ratkaisu mitä muistelen ??? (eiks siel oo
niinku tavallaan siinä pyörännapa/olka-aks. hässäkän
yläosassa semmoinen reikä ;) mihin se isk. alapää tulee
sillai pultilla puristamalla kiinni?)Ja siihen ei varmaan saa
niinku mitään valmiina? Sinne alapäähän pitäs mun mie-
lestä rakentaa esim. niihin orggiskiinnikkeisiin sopiva
"bracket"(kiinike) mihin vois soveltaa esim E15 takajous-
tinjalan silmukkakiinnityksen tai jotain.. :-/ Ei ookkaan
ihan pala kakkua, pitäs vähä suunnitella :p..
No toivottavasti oli riittävän epäselvästi sanottu ;D
Et tämmöstä
t:Arska
 
Joo, sori sekoilin sen kiinnityksen kanssa. Se ei todellakaan ollu siis samanlainen kuin etuveto mallis. Jopa 2-litrases GSR ja TBO:eek:ssa oli erilaiset iskareiden alapäät.
Joo se varmaa menee siihe patruunan hommaamiseen. Teettää vaa iha sikan duunii jos meinaa vertailla vaihtoehtoi sellasist jotka viel sopis sinne sisää..
 
olen kyllä itsekin etsinyt joskus iskareita mittojen mukaan, kyllä semmoisia taulukoita löytyy, olisko ollu just spaxin sivuilla? en ole ihan varma. Eikä se niin paha homma toisaalta ole, lähinnä pitää etsiä max. pituuden ja max. halkaisijan mukaan: ainahan putken ja panoksen väliin voi sorvauttaa soviteholkit. Meinaan jos jostain yleisestä autosta löytyis sopiva panos, niin väliraha vaikkapa suoraan Sapporoon käypään voi olla niin iso, että sillä sorvauttaa paljon muutakin kuin ne holkit... :D
 
Takaisin
Ylös Bottom