kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Tuossa kun vaihtelin 89 galantiini renkaita niin huomasin että takajarrulevyt alkaa vetämään viimeisiään eli vaihto on edessä.

Samalla huomasin että etujarrut ovat huomattavasti isommat ja paksummat. Ne on kyllä ihan hyvässä kunnossa.

Kumminkin rupesin miettimään kun noissa hiukan uudemmissa dynamiceissä (90-92(ja taitaa olla samat myös evo 1-3)) on isommat jarrut kun noissa vanhemmissa. Onko se vaan takajarrut vai ihan kaikki?

Ja meneekö noi uudemmat jarrut tuohon vanhempaan galantiin ihan "heittämällä"?
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Ainakin etujarrut on '91 alkaen paljon paremmat dynamicissa (samat kuin 1-3 evo), satulat 2-mäntäiset ja levyt isommat. Sopii paikalleen kunhan on satuloille myös asennusraudat.

Takajarruissakin taisi eroa olla mutten muista tarkemmin.
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Jotakuinkin noin, kuten jcarlsson sanoi. Takajarruista ei minullakaan ole tietoa, mutta edessä on ainakin isoja eroja. Lisäksi, jos vaihtaa kaksimäntäiset satulat eteen, kannattaa ehdottomasti vaihtaa niiden parina kulkeva isompi pääsylinteri samalla.

Arkistojen kätköistä löytyi vielä tuollainen nostalgiathread:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3901.msg28463

Valitettavasti kuvat sisältävät linkit olivat jo vanhentuneet ja jouduin poistamaan ne, mutta onhan siellä nyt jotain tarinaa aiheesta..
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

jcarlson sanoi
Ainakin etujarrut on '91 alkaen
Niko Päivinen sanoi
Jotakuinkin noin, kuten jcarlsson sanoi. Takajarruista ei minullakaan ole tietoa, mutta edessä on ainakin isoja eroja.
Ei nyt IHAN noinkaan..

6/90 vaihtuu valtaosassa mitsuja "tasapuolisesti" jarrut,seka edestä että takaa,oli sitten kyseessä levyt tai rummut.

Uudemmissa on muutenkin fiksummat mm. liukutapit,ja yleisesti rakenne.

Ja mikään ei mene ristiin heittämällä,vaan jos haluat levyn vaihtaa,niin sitten pitää myös vaihtaa satula+länki.
Kiinnityspisteet on toki samat olka-akselin puolella.


P.S.
Osassa malleja vaihtuu sitten myöskin pääsylkät+letkut.
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

ST sanoi
Ja mikään ei mene ristiin heittämällä,vaan jos haluat levyn vaihtaa,niin sitten pitää myös vaihtaa satula+länki.
Kiinnityspisteet on toki samat olka-akselin puolella.


P.S.
Osassa malleja vaihtuu sitten myöskin pääsylkät+letkut.

Juu ajattellu kyl et jos jarrut vaihtaa niin pistän kaiken muunkin vaihtoon. kalliiks saattaa käydä kyl.

Toinen vaihtoehto olis et hommais jotkut black diamondin jarrut
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

ST sanoi
Ei nyt IHAN noinkaan..

6/90 vaihtuu valtaosassa mitsuja "tasapuolisesti" jarrut,seka edestä että takaa,oli sitten kyseessä levyt tai rummut.

Ei IHAN näinkään. Riippuu mallista, ja puhutaanko valmistuspäivistä vai mistä. Esim. etujarrut E39A Dynamic-4: 2.11.1989 valmistuspäivästä lähtien uudempi satula. Etuveto GTi ja 8-venttiiliset sitten 1.6.1990 valmistuspäivästä lähtien.

Kuitenkin käytännössä nämä tarkoittaa suomessa vuosimallia 1991. Suomen vuosimalli 1990 on tehty kaikki 1989 vuonna sen verran alkuvuodesta että on vanhemmat jarrut ja muutkin pikemmin "1989" piirteet.

Nämä kaikki siis kun Dyn-4 GTi:stä puhutaan. Suomen "1990" mallit on VIN:n perusteella todellisuudessa 1989 (kirjain K), sen sijaan esim. tuo oma 1991 mallia oleva on kirjaimella M, joka on siis myöskin 1991. En ole vielä L:llä (1990) merkittyä GTi Dynamiccia nähnyt, onko kukaan muu..?
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

jcarlson sanoi
Riippuu mallista, ja puhutaanko valmistuspäivistä vai mistä. Esim. etujarrut E39A Dynamic-4: 2.11.1989 valmistuspäivästä lähtien uudempi satula. Etuveto GTi ja 8-venttiiliset sitten 1.6.1990 valmistuspäivästä lähtien.
Itse olen ollut siinä ymmärryksessä,että KAIKISSA vaihtuu tuolloin,mutta hyvä jos tarkempaa tietoa.

Ja tuo minun kirjoittama meinasi valmistuaikaa,KAIKISSA malleissa (Colt,Lancer,Galant jne..).
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

6/90 vaihtuu valtaosassa mitsuja "tasapuolisesti" jarrut,seka edestä että takaa,oli sitten kyseessä levyt tai rummut.

-90 vaihtuu E33:ssa yksimäntäiset toisiin yksimäntäisiin, mutta vaihtuiko nelikoissa samaan aikaan kaksimäntäisiin? En tiedä, mutta tuo -91 on ainakin varma vuosi jo niille kaksimäntäisille.

Käytännössä tuolla ei ole merkitystä, koska sopivat satulat ja raudat voi hommata esim. Sigmasta.
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Palataan taas aiheeseen hiukan. Jos nyt jostain saisi hommattua joka kulmaan nuo uudemmat jarrut niin mitä kaikkea siinä pitäisi/kannattaisi vaihtaa samalla? Levyt, satulat, letkut ja palat nyt tietenkin.

Ja mistä noita jarruja mahtaisi löytyä? timanttitiskiltä tai jos jollain olisi osina 91-92 galant tai evo 1-3?

Toisena vaihtoehtona ajattelin hommata black diamondin jarrut, mutta ne ei näköjään tee satuloita lainkaan. Tiedä sitten onnistuuko jos hommaisi noista uudemmista jarruista vaan ne satulat ja loput black diamondia.
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Kyllästyin Galant -90 jarruihin ja tilasin Black Diamond levyt ja palat sekä eteen että taakse. Lisäksi ostin purkuosina EVO3:n jarrusatulat eteen ja katsotaan minkälaisen paketin saan tästä kasaan. Kaikki osat pitäisi tulla tällä viikolla ja kertoilen miten harrastelijalle kävi. :)
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

aake sanoi
Kyllästyin Galant -90 jarruihin ja tilasin Black Diamond levyt ja palat sekä eteen että taakse. Lisäksi ostin purkuosina EVO3:n jarrusatulat eteen ja katsotaan minkälaisen paketin saan tästä kasaan. Kaikki osat pitäisi tulla tällä viikolla ja kertoilen miten harrastelijalle kävi. :)

Ok. pistä vaikka yv:tä tai kirjoittele tänne jos vaan viittit ja jaksat! :peukku :driver
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Jarrusatulat tulivat ja ne vaativat hieman kunnostusta. Mutta levyjä / paloja odotan edelleen...
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Noh eiväthän ne jarrusatulat tietenkään käyneet :seina Kaksi mäntää vaatii leveämmän tilan kuin yksi eli kiinnityskorvat ovat huomattavasti leveämmällä.
Taidanpa laittaa ne uusine tiivisteineen myyntiin...

Black Diamound levyt ovat edessä paikallaan ilman mitään ongelmia ja takajarrujen vaihto menee varmaan ensiviikkon.
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Tänään pääsin sitten kokeilemaan uusia etujarruja, mutta P..kele, viidenkympin vauhdissa meinaa jo amalgaamit tippua suusta ???
Takaisin hallille ja etupyörät irti. Kaikki näyttää hyvältä, oikean puoleinen jarrulevy ei oikein tunnu "loksahtavan" paikoilleen.
Pelkkä levy pyörän muttereilla kiinni ja sehän heitää n. 0.5 mm :seina SENSUROITU!!!
Levy irti ja tönäri käyttöön. Kappas kummaa, japanilaiset toleranssit verrattuna englantilaisiin (?) eivät oikein vastaa toisiaan.
Jarrulevyn sisällä on n. 0.2 mm olake ja vastaava löytyy myös pyörän navasta! Eli olake kantaa ja levy jää vinoon. Tarvikeosia :seina
Jarrulevyn sisäoleketta en uskaltanut sorvata pois, ettei tule myöhemmin halkeamia eli hiomalla pöyrän navasta olake pois ja paketti kasaan.
Koeajolle ja nyt tärinät ovat poissa. Oppia ikä kaikki...

Jarrujen tehosta en sano vielä mitään, mutta katsotaan kun saan takajarrut vaihdettua.
 
Vs: kysymys Gti galantin 88-90 ja 91-92 jarrujen eroista

Noh eiväthän ne jarrusatulat tietenkään käyneet Kaksi mäntää vaatii leveämmän tilan kuin yksi eli kiinnityskorvat ovat huomattavasti leveämmällä.

Olisi kannattanut lukea tuo aiemmin laitettu linkki kokonaan, niin ei olisi tullut yllätyksenä->

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3901.msg28463

Tai sitten vaikka lukea tuo mitä ST sanoi samasta asiasta tuolla ylempänä:

Ja mikään ei mene ristiin heittämällä,vaan jos haluat levyn vaihtaa,niin sitten pitää myös vaihtaa satula+länki.
Kiinnityspisteet on toki samat olka-akselin puolella.


:)
 
Takaisin
Ylös Bottom