Kytkimen sylinterit

  • Viestiketjun aloittaja Kulkija
  • Aloituspäivämäärä
K

Kulkija

Guest
Onko kellään kokemusta Galantin (-88 GTi 16V) kytkimen työ- ja pääsylinterin tiivisteiden vaihdosta?? Saako hyvin irroitettua ja purettua tällanen normal peukku keskellä kämmentä-tyyppikin vai tarttisko viedä pajalle ammattimiehen tehtäväks. Niin ja hyödyttääkö tiivisteiden vaihto mitään kun on vähän ongelmana ettei tahdo kytkin irrottaa kunnolla. Ilmeisesti ei kytkinpakassa kuitenkaan vika??
 
On kokemusta -96 Galantin tiivisteiden vaihdattamisesta, kun talvella poljin meni aika veltoksi ja ainoastaan pumppaamalla sai vaihdettua.

Työsylinterin tiivisteiden vaihtoon meni ammattimieheltä korkeintaan 20 min. Sitä ennen vaihdettiin koko pääsylinteri (aikaa meni vähän yli tunti), mutta ongelma ei korjaantunut sillä.

Noilla kytkimen sai kyllä sentään irrottamaan, mutta vaihteiden rusauttelu oli edelleen helppoa. Aikaisemmin kytkin ilmattiin muutama kerta. Merkkikorjaamolla sanottiin "ettei sitä voi oikein säätää", mutta se ei pidä aivan paikkaansa.

Säätö on polkimen yhteydessä. Polkimen etupuolella (siis kuljettajan puolella) on rajoitinpultti. Jos siinä on varaa ylöspäin, voit käyttää tuota varaa ja pyörittää pääsylinterin tankoa (polkimen takana lukitusmutterilla) saman verran sylinteriin päin. Tankoa ei saa pyörittää liikaa, jotta yhteys nestesäiliöön polkimen yläasennossa säilyy, eikä poljin paina kytkintä tarpeettomasti. Pienelläkin muutoksella saa jo paljon aikaan.

Edellisen voi tarkistaa siten, että painaa kytkinkopan yhteydessä olevaa käyttötankoa käsin takaisinpäin. Jos se onnistuu ja nestepinta kytkinnestesäiliössä kohoaa, homman pitäisi olla ok. Korjatkoon muut, jos olen väärässä.

Olen soveltanut tässä paljolti ruotsalaisten mitsufoorumilta löytämiäni neuvoja (jotka oli annettu Colt GTi:n kytkimeen): http://www.mitsuclubsweden.com/forum/viewtopic.php?t=4202
;D
 
:) Kiitos vastauksesta. Pitää kattoo tuo säätöruuvihomma ja toivoa että sillä hoitus..
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Moi

liityinpähän nyt sitten tähänkin paikkaan.

Ja sitten asiaan liittyen kytkimen työsylinterii laatikon päässä.

Tyttöystävän hyundaissa on ilmeisesti samallainen kuin mitsuissakin ja kyselisin nyt semmottista että mikä kun ilmasin kytkimen ja lisäsin DOT4 nestettä sinne ja kun seuraavaksi painelin kytkintä niin sieltä kuului ihme vinkunaa ja mottori sammui??

Mikähän sie meni sitte riki vaiko menikö mikään? ei viittis ihan turhaan mennä töllää tonne auton alle tollasessa pakkasessa kun iellä jotakin suoja muovi/pelti häsöjä edessä

-tero-
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Itselläni on myös irroitusongelmia tuossa kytkimessä.. :O

Kaverin kanssa vaihdettiin siihen sekä pää että työsylinterin kilkkeet, ja nesteet. Se ei ollut paha rasti. Sitten tarkistettiin että sylinteri liikuttaa vallan mukavasti sitä laatikosta tulevaa "tappia", ja auto käyntiin ja testaamaan.. Mikään vaihe ei mee päälle.. :(
Aikamme tutkiskeltiin, ja älyttiin juurikin tuo polkimesta löytyvä säätö. Se ihan ääriasentoon, ja nyt menee vaihteet ihan yhtähuonosti päälle kun ennen sylinteriremonttejakin. :seina
Lisäksi siihen työsylinteriin on hitsailtu vielä jotain jatkoa joskus. :O Kytkin kyllä pitää mukavasti vaikka nelosella, ei vaan irrota.

Kertokaas minullekkin jos saatte kytkimet irrottamaan.. :)
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Slider sanoi
Itselläni on myös irroitusongelmia tuossa kytkimessä.. :O

Kaverin kanssa vaihdettiin siihen sekä pää että työsylinterin kilkkeet, ja nesteet. Se ei ollut paha rasti. Sitten tarkistettiin että sylinteri liikuttaa vallan mukavasti sitä laatikosta tulevaa "tappia", ja auto käyntiin ja testaamaan.. Mikään vaihe ei mee päälle.. :(
Aikamme tutkiskeltiin, ja älyttiin juurikin tuo polkimesta löytyvä säätö. Se ihan ääriasentoon, ja nyt menee vaihteet ihan yhtähuonosti päälle kun ennen sylinteriremonttejakin. :seina
Lisäksi siihen työsylinteriin on hitsailtu vielä jotain jatkoa joskus. :O Kytkin kyllä pitää mukavasti vaikka nelosella, ei vaan irrota.

Kertokaas minullekkin jos saatte kytkimet irrottamaan.. :)

moro. se kytkin pitää ilmata sillee että pumpataan tippa kannulla jarruneste ilmausruuvin kautta siis se järjestelmä täytetään alakautta siinä se sit ilmaantuu samalla:peukku kannattaa hommata kunnon tippakannu muuten menee ikä ja terveys ja kyl siinä menee kunnollisellakin aikaa
ei kannata heti luovuttaa ;D
 
Vs: Kytkimen sylinterit

uppista...

samanlaista irrotusongelmaa täällä, yritetty on ilmata.. ei suurempaa apua.. eli noihin säätöihin polkimen päässä, senverran kurkkasin että pääsylinterin tanko jossa kierteet, on ns. tapissa eli max pitkänä sylinteriin nähden0 näin myös kahdessa muussa dynyssä, eli yritänkö nyt säätää sitä "lyhemmäksi"?
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Jos säädät lyhyemmäksi, niin sylinterin liikematka pienenee entisestään.

Oiskohan kuitenkin asetelmassa tai levyssä vikaa. Esim levystä irronnut jousi aiheuttaa juurikin tuollaisen oireen, eli kytkin ei irroita kunnolla.

EDIT: sen verran vielä, että jos joskus tulee oikeasti ongelmia saada kytkin ilmautumaan, niin etujarrun ilmaruuvilta letku kytkimen ilmaruuviinb, ruuvit auki ja jarrua pumppaamaan. Sen verran ku puimppaa, että kytkinmen säiliössä näkyy neste, niin sitten voikin lisätä jo säiliöön ihan normaalisti nesteet. Ja jarruihin myös. Jos on oikein vanhat jarrunesteet, niin kannattaa harkita, että kannattaako sotkea kytkimen piiriä. Toki "normaalilla" ilmauksellahan ne huonot nesteet saa sitten pois sieltä kytkimestä.
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Ei galanttiin liittyvä mut spacewagoniin. Voiko toi kytkimen työsylinterin vaihto vaikuttaa tuohon rahinaääneen, jota kuuluu painettaessa ja nostaessa kytkintä eli sen liikkeen aikana?
Kytkin vaihdettu kesällä ja kytkimen pääsylinteri viime syksynä, eli jossain muualla se vika luultavimmin on. Siks heräs mieleen toi työsylinteri kun siitä täs puhuttiin kans ::)
 
Vs: Kytkimen sylinterit

juikkipuikki sanoi
Ei galanttiin liittyvä mut spacewagoniin. Voiko toi kytkimen työsylinterin vaihto vaikuttaa tuohon rahinaääneen, jota kuuluu painettaessa ja nostaessa kytkintä eli sen liikkeen aikana?
Kytkin vaihdettu kesällä ja kytkimen pääsylinteri viime syksynä, eli jossain muualla se vika luultavimmin on. Siks heräs mieleen toi työsylinteri kun siitä täs puhuttiin kans ::)
kait myös painelaakeri vaihdettiin kun kytkin uusittiin?
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Harri K sanoi
kait myös painelaakeri vaihdettiin kun kytkin uusittiin?

Uskoisin näin, kun korjaaja vaihtoi kytkinpaketin tuonne? Lisää kuvausta vikaan kun nyt sen muistin. Korjaamolta ajaessa kytkin toimi todella liukkaasti ja kevysti. Mutta muutamien kilometrien jälkeen se muuttui takaisin raskaaseen ja rahisevaan.
 
Vs: Kytkimen sylinterit

juikkipuikki sanoi
Uskoisin näin, kun korjaaja vaihtoi kytkinpaketin tuonne? Lisää kuvausta vikaan kun nyt sen muistin. Korjaamolta ajaessa kytkin toimi todella liukkaasti ja kevysti. Mutta muutamien kilometrien jälkeen se muuttui takaisin raskaaseen ja rahisevaan.
Kytkin vaihdettii kesällä ja heti alko rahisee etkä vieny heti takas korjaajalle? ...ite veisin heti,rikki se on jos on raskas.
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Harri K sanoi
Kytkin vaihdettii kesällä ja heti alko rahisee etkä vieny heti takas korjaajalle? ...ite veisin heti,rikki se on jos on raskas.

Juu sanoin mä siitä sille sillon ja pyysikin tuomaan takas, mut viel en oo saanu aikaseks vaan. Silti kiinnostais miks se on menny samaan kuntoon kuin vanhalla setillä :O
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Olisko kuitekin siinä painelaakerin ja kytkinakselin päällä olevan putken välissä jotain hiekkaa tms. PAinelaakerihan liukuu sitä putkea pitkin ja huono rasvaus ja hiekka siellä välissä aiheuttaa kyllä varmasti ääntä ja menee raskaaksi. Rahinahan siis kuuluu auto sammuksissa, vai ymmärsinkös nyt oikein?
 
Vs: Kytkimen sylinterit

MVa~1 sanoi
Olisko kuitekin siinä painelaakerin ja kytkinakselin päällä olevan putken välissä jotain hiekkaa tms. PAinelaakerihan liukuu sitä putkea pitkin ja huono rasvaus ja hiekka siellä välissä aiheuttaa kyllä varmasti ääntä ja menee raskaaksi. Rahinahan siis kuuluu auto sammuksissa, vai ymmärsinkös nyt oikein?

Rahina kuuluu pelkästään auto päällä :eek:

Sammuksissa se on ihan ok mielestäni.
 
Vs: Kytkimen sylinterit

juikkipuikki sanoi
Rahina kuuluu pelkästään auto päällä :eek:

Sammuksissa se on ihan ok mielestäni.

painelaakeri sökö! pyöriessään laakeri ääntää, paikallaan ollessaan(auto sammuksisa) laakeri ei äännä

Jos säädät lyhyemmäksi, niin sylinterin liikematka pienenee entisestään.

tästä pakko vielä vähän vääntää, ennen ku koitan ihan teoriassa.. jos pääsylinterin tangon irroittaa polkimesta, poljinhan on jousen varassa rajotintansa vastaan ja jos pidennän tankoa(jota voin tehdä max. n.2mm) niin eikös se ole sama asia kuin pitäisin jalkaa kokoajan hieman polkimella.. ??? joten tästä tangon säädöstä ei apua "liikkuvan nesteen määrään.."
ongelma ilmeni siis koneen vaihdon yhteydessä jolloin vaihd. isompi painelaakeri ja parempi kytkin (centerforce dual friction) kytkin ja asetelma kohtuu uusi, ja simämääräisesti ehjä. pitää yrittää nyt ilmata vielä koska sieltä jo sitä ilmaa jonkinverran tulikin viime kerralla.. :-\
 
Vs: Kytkimen sylinterit

JOs polkimessa ei ole yhtään tyhjää, niin ei tosiaan vaikuta liikkuvan nesteen määrään ja kytkimen liikkeeseen. Lähinnä tuolla tangon säädöllä varmaankin on tarkoitus nimenomaan saada se tyhjä pois sieltä polkimeswta. Tankoa lyhentämällä tulee vain polkimeen lisää tyhjää tai sitten se poljin menee alaspäin, eli liikerata lyhenee. Lattiahan sen toisen pään liikkeen rajoittaa ja vikaa kannattaa kokeilla korjata jollain muulla kuin hakkaamalla lattiaan lommo ;D
 
Vs: Kytkimen sylinterit

joo.. poljin systeemissä ei yhtään tyhjää, mutta pääsylinterissä hieman tyhjää ennenkuin tulee vaste. kuitenkin säätövara lopussa.. polkimen päästä linkku irti ja säätömutterin päähän kemppiliimalla yks mutteri lisää... siitä sit senverran säätämällä että välys pois, nyt ei vaihteet enää rusahda, mutta myös irrotus alkaa jo ihan polkimen yläpäässä.. liikerata siis pitkä--en tyyytyväinen millähän sen sais nyt irrottamaan kunnolla mutta samalla liikeradan lyhyemmäksi? työsylinteriä pienentämällä?
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Nostellaampas tätä, kun vaihoin turbodynystä jääneen centerforcen tohon hetken mielijohteesta hankittuun dynyyn...ei irrota, sen enempää ei viel kerenny tutkia syytä, muuten kun ilmaus siihen asti et pelkkää nestettä tuli. Hetken seistyä ei poljinta painamalla tapahtunu työsylinterin päässä mitään, uusi ilmaus, ilmaa tuli taas, nyt tanko kyllä liikkuu, mutta ei vieläkään irrota. Polkimen välyksestä en muista oliko vai ei. Muistelin et oli tossa turbossaki ongelmaa ton dual frictionin kans et sai sen irrottamaan....Kun muillakin ollu samalla kytkimellä ongelmaa niin onko vaan niin et kyseinen kytkin vaatis pidemmän liikeradan toimiakseen kunnolla?
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Ainiin ja vielä sellanen et jossain vaiheessa kun painelin työsylinterin mäntää sisään niin säiliöön tuli ilmakuplia. Mistä se sitä ilmaa haukkoo kun paineella ei kitenkaan vuoda mistään
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Jompi kumpi sylinteri tynnyrin muotoiseksi kulunu..
Ootko tiivisteitä koittanu vaihtaa?
Omassa aikoinaan ei edes se auttanu. uuden poljinsylinterin ku laitto niin rupes toimimaan :peukku
sit sielä on työsylinterin liittimen sisällä semmonen pellilipare ja jousi joka rajottaa nesteen
virtausta. otin ne kans pois ja mielestäni kytkimen toiminta/tuntuma parani.
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Vaihoin 3000gt:n työsylinterin, jossa siis pienempi mäntä. Poljin tuli tietysti jäykemmäksi mut toimii. Ainut et joutuu asentaa "väärinpäin" eli ilmausruuvi jää alapuolelle.
 
Vs: Kytkimen sylinterit

Vaihdettiin dynamicciin etuvetoisen sylinteri. Toimii kun tekee uuden putken siitä lootan vierestä sylinteriin. ilmausruuvi jäi alapuolelle mikä ei mun mielestä ollut laisinkaan huono vaihtoehto. Kyllähän noi aika pitkälti menee ristiin jos vähän putkea muuttelee vaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom