Lämpömittarista ja lisävaloista

JokinPaha

Suzuki GS450S -86, Sunnyt -83 1.8t ja HB -92
Liittynyt
19 Toukokuu 2003
Sijainti
Kajaani
Tein tuossa katsastushuoltoa ja tarkistin ilmanputsarin kunnon jonka jälkeen lämpömittari ei enää toiminut. Vikaa ei mistään tunnu löytävän, olisiko joku johto irronut tai vastaavaa, osaako kukaan arvuutella missä olisi vika?

Entä saanko asentaa lisäkaukovalot Lanceriini koska siinähän on jo valmiiksi saman lasin kaksi umpiota?

Niin, ja auton tiedot löytyy tuosta vasemmalta.
 
saat asentaa lisävalot jos se ref luku ei ylity lisävalojen kanssa 75:tä, tai jotain...

asensin omaan galanttiin kans lisäpitkät(nyt palaa 6 lamppua keulalla yhtäaikaa), no yllätys yllätys, katsastusmies laski et ref luku on 100, joten jotain pitäs ottaa pois tai kytkeä toisin, no otin vaan auton orkkis lisäpitkistä(galantissa ref 2*20) polttimot pois ja sanoin että ne ei enää ole käytössä ja hyvin kelpas...;)

laitoin sitte katsastuksen jälkeen vaan polttimot takas ja taas toimii kaikki.. ;D

ja ei ne poliisit noista valoista vanhoissa autoissa välitä ja jos välittää ja antaa jotain "muistutuksia" niin aikalailla sama, maksan mielelläni siitä turvallisuudesta että näen huonommallakin kelillä minne ajan... ;)
 
Juuri näin. Ei täällä Kajaanissa poliisi tunnu välittävän noista valoista (yhdessä 3-sarjan bemarissa oli keulalla yhteensä kuusi umpiota mutta silti kaikki valot mitkä näkyivät olevan päällä oli parkit :p)

Mitä tuossa AKE:n sivuja lueskelin umpioiden määrä tulee olla parillinen mutta oli täällä eräs olikohan se nyt mersu missä oli kolme aivan käsittämättömän isoa umpiota.

edit: Niin onhan mulla tuo 83 vuoden Sunny (myyjä sanoi että se on sun ny :)) jossa on keulalla 100w polttimot lisävaloissa eikä kukaan ole mitään sanonut. Ei edes vastaan tulijat ole vilkutellet valojaan.

Kyllä minä haluan sen hirven nähdä ennen kuin se on sylissä. Ja nyt kun ei ole edes kunnolla lunta niin tie suorastaan imee valon itseensä.
 
Joo ei siinä ole muutaku keulalle vaan, ja otat katsastukseen pois niistä omista valoista polttimot ja sanot että ei ne oikeen enää näytä, ku on varmaan kuluneet... jos rupee jotain kitisee että pitäs peittää, niin sanot vaan ettäluuletko tosiaan että rupeen nyt teippailee noita umpioita??

joo kyllä toi keli on sen verran synkkä tällä hetkellä ettei siellä taho auton perusvaloilla oikeen nähdä, mulla on noi Hellan ff300 ovaalit ja ihan tyytyväinen oon ollu niiden tuomaan lisävalaistukseen... ;) mulla kyllä tahtoo välillä vilkutella vastaantulijat valoja, ku tulee ajettua liian lähelle pitkät päällä, ku ei muista ettäsiellä keulalla on tosiaan enemmän valotehoa ku ennen.. ;D

Eki
 
nämä uuden mallin lisävalot joissa on sileä lasi niiiin niille on kuulemma se ref.. 20
 
mitsu L200 sanoi
nämä uuden mallin lisävalot joissa on sileä lasi niiiin niille on kuulemma se ref.. 20

ei pidä paikkaansa......

niissä lampuissa lukee joko kehyksessä tai heijastin pinnan laidassa mikä niiden referenssi luku on

mutta onhan sellaisiakin joissa ei lue mitään jolloin se luku on 20... yleensä isoja ns. rallivaloja ja vanhempaa kalustoa..
mutta hyväksymättömissä valoissa joissa ei ole E merkintää niin k.o lukua ei voida määrittää edes tohon 20:n
 
Jep Jep.. mutta tiedoksi, että ainakin Galantin omat lisäpitkät on ref luvultaan 20... ;D

en tiedä muista lisävaloista, mutta ff300 mulla on ainakin 17,5. on kai niitä ns. isompia versiotakin kyseisistä lampuista...

Eki
 
Nyt pitäisi vielä löytää semmoiset näppärän kokoiset umpiot jotta saisi upotettua ne niin, että lisävalojen etureuna olisi samalla tasolla kuin alkup. umpioissa.

Eli patentti olisi että alkup. maski pois, tilalle lisävalot ja valojen väliin tätä "tuning" verkkoa. Talvellahan ei niin haittaa vaikka syylärin läpi ei pääsekkään niin paljon ajoviimaa kuin kesällä jolloin ei taas valoja tarvita yhtäpaljon kuin talvella.

Vielä jos olisi lisävalot jotka ei olisi niin älyttömän syvät jotta ne mahtuisi sinne maskiin. Toden näköisesti kuitenkin täytyy laittaa nuo jo tallista löytyvät valot keulille ja etureuna vähän ulommas. Korkeus ja leveys on just passelit mutta syvyyttä on vähän liikaa.

Minun Mitsussa oli isompien umpioiden ref. 12,5 ja pienempien 10 eli tämä tekee 12,5*2+10*2=45. Näin ollen saa yhden lisävalo umpion referenssi olla 75-45/2=15.

EDIT: Umpiot joissa ei ole ref. merkintää lasketaan niin että halogeeni polttimolla ref on 20 ja normaali hehkulanka polttimolla 10

Ei muuten kellään olisi tietoa vielä tuosta lämpömittarista että missä vika on, mielellään seuraisin moottorin lämpöjä ;D
 
oletkos mitannut vastuksen siitä lämpömittarin anturista, jos se on yksi johtiminen niin rungon ja liittimen välistä (kaksi johtimisesta kummankin liittimen välinen vastus maahan ja liittimien keskinäinen vastus) ero kertoo jo aika pitkälle onko anturi kuollut käsittelyssäsi :) Vastusarvon pitäisi muuttua koneen lämmitessä !
 
Näyttää että kaksi johtoa menee tuosta imusarjan välistä ensin harmaaseen liittimeen ja siitä suojasukan sisään mutta ulos ei tule kuin yksi. Anturin päässä ei ainakaan silmämääräisesti ole kuin yksi napa mihin kytkeä johto.

Mittasin tuon anturin niin että aluksi mittasin kylmänä tuon anturin navan ja maan väliltä ja sain tulokseksi 1,5Mohm. Sitten käytin koneen lämpimäksi ja mittasin uudestaan ja tulokseksi sain saman, eli taitaa olla anturi mennyt särki (ei kun lahna :p)

Edit: Niin tuli vielä mieleen että eikös tuo anturi vaikuta jotenkin ECU:n toimintaan. Jos kuitenkin kyseessä on anturi vika niin miksi ei check engine valo pala?
 
se on dieselissä se toinen lattaliitin siinä lämpömittarin anturissa hehkun ohjausta varten. Ilmeisesti tuon tapauksessasi olevan lämpöanturin saa varaosaliikkeestä kohtuu hinnalla ! Itse pitäisi mittailla sen anturin toiminta myös, mutta kun on diesel niin ei olekkaan sitä anturia kuin merkkiliikkeestä saatavilla n. 40 euron hintaan :p
 
Takaisin
Ylös Bottom