L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat + viritysosa keskustelua..

J

Juuba

Guest
Helou.

L200 -91 2.5 bensa. Koneesta (kannesta?) tulee kaikilla kierroksilla lievä naputus joka muuttuu kierrosten mukana. Avasin venttilikopan ja näyttäisi siltä että eipä paljoa säädellä, ainakaan pakopuolen välyksiä, onko noissa jo hydraulisäätöiset keinut/nostajat ?
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Moottorimalli G54B ? Ainaki meikän tietolähteitten mukaan on hydrauliset.
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Jep, muistaakseni juuri tuo G54b, toisen lähteen kautta sain tietooni että on hydraulinostajat. Eikä kuulemma voi uusia pelkkiä hydraulipalikoita vaan menee uusiksi koko keinuvipu  :seina n.50€/kpl  :seina Onneksi on ilm. vain yksi rikki, tosin mikä niistä - se onkin sitten vaikea selvittää  :seina :seina
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

eihän g52/g54 koneissa hyd.nostimia oo...
ihan manuaalisäätöset pitäs löytyä ;D

(g54 - 2.6 bensa) löytyykö tota konetta myös l200:sesta?
vai 2.5 bensa eli Gxx? hmmm celesten & galant/sapporon virittäjille soppeli kone saattas olla



xx ei muista koneen tyyppiä :-[
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Tarkistin tuolta kilvestä G54B. Rekisteriotteessa tilavuus 2.55. Ja kyllä, löytyy myös L200 tolla koneella, tosin niitä ei ole suomessa kuin alle 100 kpl, kertoi joku tyyppi Helkama autosta. Joku erikoismalli aikanaan, mm. kattoluukku vakiona, samoin lukkoperä jota ei ilm. ole kaikissa nelivetureissa ?? Automaatti napalukot edessä jne ;D

Jos aika antaa periksi niin teen kesällä ainakin kansirempan tolle, häviää vähän oljyä ja vettä(!), mitään näkyviä vesivuotoja ei ole ja vesipumppu on alle 2v vaihdettu.

Missä malleissa on tota samaa konetta ja löytyykö ruiskupeleinä ? Tai 16v kannella ? Vaikka lain mukaan ei tarvitse niin toikin on vähäpäästöinen, mutta kaasuttimella silti.
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

asiaa ;D

Tässä olisi 16v kansi tuohon koneeseen (siis juttua) tosin onkohan
edes valmistettu 2kpl enempää tuota hks:n kantta :-\

olis aikas pirtee l200 tolla koneella... tosin bensakin maistuis...
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Olis aika ripeä kone juu  ;D Välillä tuntuu bensa maistuvan vakiollakin  :mad: Aika kiva noin avolavaksi tollai vakionakin, on muutamakin kanssa-autoilija yllättynyt  :peukku Silti vähän lisäpotkua ei haittaisi, olisikohan tohon tarjolla minkäänlaisia virinokka-akseleita ? Vois ton kansiremontin yhteydessä vaix sellasen asentaa paikalleen...Räyh  8)
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

RPW taitaa tarjota nokkaa ;D
peltisarja vääntää itse ja bensan paineensäätimen lisää+vapaa virt.suodatimen :peukku
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Ruiskun imusarjan voisi saada joko Starionista tai sitten Mazdan B2600 pick upista (kandee kuitenkin tarkastaa sopivuus ennen kauppoja). Koko ruiskua tuskin kannattaa ko. laitteista ottaa, mutta jos seikkailumieltä löytyy, niin DIY ruiskuista täällä on jo ollutkin puhetta, niidenkin hinnat alkavat olla suht järkevällä tasolla...
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Starionista Turbomylly ;D ;D
Noissa Mazdoissa olis jo tarjolla 12v kantta nelipisteruiskulla...tietääkö kukaan käykö sellanen mitsuun ?
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Juuba sanoi
Starionista Turbomylly ;D ;D
Noissa Mazdoissa olis jo tarjolla 12v kantta nelipisteruiskulla...tietääkö kukaan käykö sellanen mitsuun ?
Ainakin superiorgasgets.com in mukaan L200 ja Mazda B2600 on sama kone ja sama kannentiiviste ;D tarvii lähteä kiertämään romuttamoja josko löytys tollanen G54B kone 12v kannella ja ruiskulla :peukku
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

On jossain päin maailmaa L200 mallia ollut myös G63B koneella 2.0L. Tostakin koneesta olisi valmiina tuboversioita  :peukku  :peukku
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

taitaa se 12v tarkoittaa oikeasti 8v+4 jetvalvea :p.

Jos näin on, niin parempi etsiä tavallinen kansi ilman jetvalveja (vai mitä J Korpela) ;) ?
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Niko Päivinen sanoi
taitaa se 12v tarkoittaa oikeasti 8v+4 jetvalvea :p.
Höh  :seina . 
??? ::) :eek:
eiku...Jesh  ;D sithän mullakin on toi 12v  :peukku

hmm...svidu, tarvii irrottaa koko kansi, jos veden katoamiseen löytyisikin syy siitä kannesta itsestään, olen lukenut että jet valvet aiheuttaisivat kaikkea vähemmän mukavaa toisinaan  :seina
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

jaappanin pojat on onnistuneet kopioimaan tuon halkeavan kannen ödeeman aika moneen 8-valve kanteen :p.

Kannattaa vilkaista www.allpar.com sieltä löytyy jotain tietoa 2.6 koneesta (myös kansivaivoista) -sitä on dödge käyttänyt monissa malleissa....
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Voi helvata. Jostain kun löytäs sellasen "toi käy tohon" taulukon niin olis jees. L200 on esiintynyt 4g54,4g63 ja 4g64 koneilla. On 8v ja 16, turbolla tai ilman. Ja vielä että mikä laatikko sopii perään ? Tauti. Taidan pysyä tossa orkkiksessa niin kauan kun se toimii 8)
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

4G54 koneeseen ei kyllä käy oikein mikään viripalikka muista koneista. Jos haluat 16valven, niin 4G64 + 4G63 DOHC kansi on eräs ratkaisu. Siinä menettää 200cc ja kytkinkopan kanssa saa askarrella, mutta toisaalta pääsisi kansiongelmista eroon ja saisi jo valmiiksi ihan kohtuullisesti virtaavan kannen.... ruisku ja sähköt menevät tässä tapauksessa myös vaihtoon, luonnollisesti...

Jos lompakko on kunnossa, niin männät + ruisku vaihtoon ja remmiahdinta peliin.
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Niko Päivinen sanoi
Jos lompakko on kunnossa, niin männät + ruisku vaihtoon ja remmiahdinta peliin.
Juuh. Koska kyseessä on kuitenkin työkäytössä oleva ajoneuvo jonka luotettavuus varsinkin talvisin on aika tärkeä niin taidan tyytyä aluksi vain nykyisen koneen remontointiin...Tollanen kevyt päivitys ruiskuksi olis aika jees muttamutta, osien harvinaisuus / käytössä oleva aika vähän tökkii.

Mitään pahaa sanottavaa ei nykyisessä koneessa ole - muuta kuin hiljattain alkannut kevyt naputus kannen suunnalta ja hidas veden katoaminen, ne olisi tarkoitus saada pois. Sen äänen vuoksi tämäkin lanka alkoi, kun kävin venttiilin välyksiä säätämään...

Mut olis pirun makee, musta L200 jossa kävis joku vajaa 200 kaakkia... :peukku
 
Re: Onko L200 bensa hydrauliset venttiilinostajat ?

Juuba sanoi
Eikä kuulemma voi uusia pelkkiä hydraulipalikoita vaan menee uusiksi koko keinuvipu  :seina n.50€/kpl  :seina Onneksi on ilm. vain yksi rikki, tosin mikä niistä - se onkin sitten vaikea selvittää  :seina :seina
Kaikenlaisia tuulenpuhaltamia sinne varaosamyyntiinkin sitten pääsee. Menin itse paikanpäälle ja kerroin mitä tarvitsen, mihin tulee ja miten toimii. Ukkeli selasi kuvaa ja näky selvästi noi "adjusterit" siinä. Mutta kun ei ukko löydä. Kerroin vielä selkeällä suomen kielellä "Tulee keinuvivun ja venttiilin väliin ja säätää välystä." Ja kun vieläkin hakee ja hakee niin kurotin tiskin yli ja näytin sormella että "toi varmaankin?". Sit setä klikkas sitä säätäjää ja Avot-harasho. Löyty. 21€ kipale, neljä oli varastolla, tilasin varmuuden vuoksi kaikki. Ainakin yksi omistani jo selkeästi todella kulunut. Kahdessa alkavaa kulumaa. Viikonloppuna sitten kaikkien testaus ja toivottavasti naputukset lakkaa.  :peukku
 
Niin meni kuin tähdenlento - viikonloppu siis. Kävin tänään maanantaina hakemassa säätäjiä. Harmi vain että onnistuivat senkin tilauksen tunaroimaan Viikin MetroAutossa. P**k**e  :seina. Tilasin neljä, yhden toimittivat. Ja kaveri vielä pyysi numeron johon soittaa jos jotain onkelmia ilmenisi. Ei soittanut eli ei liene ongelma että tavaraa ei tule. No toinen kaveri katto koneelta että näkyis kolme vielä olevan. Niinpä. Ne kolme jotka piti jo olla perillä  :seina. Ei vakuuta toi varaosapolitiikka. Jos jostain sais noi varaosakuvat ja -numerot niin kovasti helpottas. Löytyisiköhän venäjänmyynnistä  ;)
 
Kummaa, kolme vanhaa nostinta oli silminnähden loppusuoralla - yhdestä oli "kulunut" vajaa milli, siinä oli sellanen kuoppa. Vaihdoin kaikki kolme uudeksi ja testasin korjausoppaan neuvojen mukaan loput. Vieläkin naputtaa. Mikä ihme ? Kuulostaa aika roisilta naputukselta. Ihan kun olis hiukka väljää laakereilla ja mäntä osuis kanteen. En usko kyl, tollanen laakerivika tuskin kauaa pyöris. Startaa nätisti, käy tasaisesti, kulkee... kaikki ok - ainoastaan ääni häiritsee.  :seina
 
puritko koko keinuvivuston? Pienemmissä moottoreissa olen joskus törmännyt kuluneeseen keinuvipuakseliin, joka varmaan pitää jonkunmoista ääntä sekin (ja kuluttaa uudetkin keinut äkkiä pilalle)
 
Koko vivusto kaikkineen oli 270tkm ajetuksi melko lailla hyvässä kunnossa  :peukku Laakeripinnat, akselit, vivut pintoineen jne.

Hassua, mutta kun käynnistin koneen uudelleen illalla kuunnellakseni mistä meteli tulisi niin mitään ei enää kuulunut. Olisiko säätimiin jäänyt ilmaa ??? joka sen ensimmäisen käytön jälkeen olisi sitten poistunut  ??? En tiedä mikä oli mutta nyt kävi ilman ylimääräisiä meteleitä. Nyt kun naputus ei enää ollut päällimäisenä niin kuulostelin että alkais olla painelaakeri remontin kohteena  :) Ja taitaa laatikkokin vuotaa...
 
Juuba sanoi
Niin meni kuin tähdenlento - viikonloppu siis. Kävin tänään maanantaina hakemassa säätäjiä. Harmi vain että onnistuivat senkin tilauksen tunaroimaan Viikin MetroAutossa. P**k**e  :seina. Tilasin neljä, yhden toimittivat. Ja kaveri vielä pyysi numeron johon soittaa jos jotain onkelmia ilmenisi. Ei soittanut eli ei liene ongelma että tavaraa ei tule. No toinen kaveri katto koneelta että näkyis kolme vielä olevan. Niinpä. Ne kolme jotka piti jo olla perillä  :seina. Ei vakuuta toi varaosapolitiikka. Jos jostain sais noi varaosakuvat ja -numerot niin kovasti helpottas. Löytyisiköhän venäjänmyynnistä  ;)

Ovatko nuo tasurit samoja kuin mitä löytyy Eclipseistä, EVO Lancereista, E39A Galanteista yms.?

Olen jonkinlaista sopvuustaulukkoa yrittänyt kasata, mutta L200:n tiedot puuttuvat.

Jos osa on sama niin tuolta foorumin kaupalliset ilmoitukset osiosta löytyy toimittaja  ::)
 
Mulla on tallessa toi varaosanumero jos auttaa. Ei ole tässä ja nyt mut huomenissa tulee.
 
kun tuossa aiemmin puhuttiin noista EFI imusarjoista, niin törmäsin netissä tietoon, jossa väitettiin Mazdan tehneen myöhemmin myös omaa 2.6 konettaan. Eli 4G54 shoppailijat, olkaahan tarkkana, vaikka kone olisikin Mitsun tekele, niin osien sopivuus pitää aina ITSE tarkistaa ennen kauppoja...
 
Takaisin
Ylös Bottom