L200 ja vuotavat koneet

MHi

New Member
Liittynyt
22 Lokakuu 2009
Vanha kingcab on vaihtumassa uudempaan.
Olen käynyt katsomassa muutamaa 2,5l td 4wd L200 pickuppia. Autot ovat olleet -98 - 01 ja kilsoja maltillisesti 100tkm- 180tkm. Huomiota on vain herättänyt, että kaikkissa koneet ovat olleet enemmän tai vähemmän öljyruiskuja. Yksi oli jopa merkannut paikkansa autokaupan lattialle usealla läikällä. Vuotoja on ollut hieman hankala paikallistaa. Onko tuollaiset tiivisteongelmat tyypillisiä tai haitallisia mitsun koneille ja onko vaikeaa/arvokasta korjata? Uskaltaako tuollaiseen sijoittaa koska tarkoitus on hommata työkalu eikä harrastusta. Sitä on saanut Nissanin kanssa tehdä tarpeeksi.

Toiseksi taka-akseli on ilmeiseti kanssa hieman herkkä alkamaan vuotaa? Kaikissa katsomissani oli kardaanin stefa sökö ja luultavasti yhdessä vuoti jarrullekkin.
 
Vs: L200 ja vuotavat koneet

Paljonkohan nuo on ollu ajettu ja miten huollettu? Käsittääkseni ja ymmärtääksenihän noissa perustuu tekniikka moottorin ja alusta osalta hyvin pitkälti Pajeroihin ja vanhoihin älliin. Niissä ainakin öljyvuotoja esiintyy, mutta kylläpä ne on kuriin yleensä saatu, jossei sitten ole niin paljoa ajettu, että stefat on syöny urat akseliin.

Todennäköisimmin tuo peränvuoto johtuu tukkeutuneesta huohotuksesta, sikäli mikäli se on toteutettu samalla tavalla ku vanhemmissa, eli menee sinne runkopalkin sisään ja tukkeutuu helposti..

Moottorissa vuotto tulee todennäköisimmin joko jakopäästä, tai sitten se on vain sotkettu öljynvaihdon yhteydessä. Jos moottorista oli vain pelkääjänpuolen kylki märkänä, niin rävitty suodattimenvaihdossa.

Jakopään stefat vaihtuu hihnojen yhteydessä, mutta tarvikestefojen kanssa voi tulla ongelmia. -93 2,5 diisselissä näytti olevan holkit vielä stefojen kohdalla, eli jos on urat tullu, niin voi vaihtaa vain holkit, ei tarvi koko akselia vaihtaa.

TUommoinen öljyruisku on silti aina riskisijoitus. Voi saada yhden stefan tai tiivisteen vaihdolla hyvän auton, mutta aina on vaara laajempaankin remonttiin. Toki kerralla jos laittaa kuntoon, niin sitten onkin taas autoa pitkäksi aikaa.
 
Vs: L200 ja vuotavat koneet

Autoissa oli mittarissa 115, 140 ja 175 tkm ja kaikissa täydellien huoltokirja. Yleiskunnoltaan tosi siistejä. Se vaan ihmetytti kun olen vertaillut vastaaviin Nissaneihin ja Tojotiin niin ei näissä muissa japsi merkeissä ole ollut vastaavia ongelmia.

Koneet ovat olleet ehkä enemmän öljyisiä vasemmalta puolelta. Vaikea sanoa onko vuodot tulleet venakopasta vai kannen ja lohkon välistä. Mahdollista tietenkin, että öljyä lisätessä on lutrattu reijän ohi.

Kysymys lähinnä onko nämä kaikki tuollaisia? Kuten harvoin näkee vanhempaa ooppelin konetta, joka ei vuotaisi. Vai onko kohdallani käynyt tuuria? Eli kannattako jatkaa mitsusta haaveilua...

Tarkoitus olisi pitää autoa ainakin seuraavat viisi vuotta. Pitäsi löytää sellainen laitos, ettei ehdoin tahdoin hommaa mitään riski peliä. Viimeaikoina on saanut ihan tarpeeksi laakeroida nissanin laatikkoa tai vaihtaa uudenkarheaan bemariin kampiakselia jne...
 
Vs: L200 ja vuotavat koneet

Ei se Mitsu sen riskipelimpi ole kuin muutkaan. Nissan on ilmeisesti kaikkein ongelmallisin, laakeri/suunnitteluvirheen vuoksi. Tojotassa taas oli myös joku oma ominaisuutensa. Tästä viimeaikoina ollut paljon juttua offipalstalla. ;)

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63908
Täältä näet hyvin että kaikissa on omat juttunsa.
 
Vs: L200 ja vuotavat koneet

MHi sanoi
Tarkoitus olisi pitää autoa ainakin seuraavat viisi vuotta. Pitäsi löytää sellainen laitos, ettei ehdoin tahdoin hommaa mitään riski peliä. Viimeaikoina on saanut ihan tarpeeksi laakeroida nissanin laatikkoa tai vaihtaa uudenkarheaan bemariin kampiakselia jne...

OT: Mutta mikä ihme rikkoi bemun kampiakselin? Ja oliko tiisseli vai pensa?
 
Vs: L200 ja vuotavat koneet

ile-78 sanoi
OT: Mutta mikä ihme rikkoi bemun kampiakselin? Ja oliko tiisseli vai pensa?
Diesel M47N.
Sanotaan vaikka, että yksi syy oli BMW:n asiantunteva merkkihuolto ja huohotimen suodattimen vaihto. Toinen osatekijä on baijerilainen moottorisuunnittelu jossa öljytikun putki sijoitetaan öljypohjan alimpaan kohtaan, tällöin huohotuspaineen noustessa (ellei turbon tiivisteet ole aijemmin antautuneet) öljytikku pompahtaa pois ja kaikki öljyt pumppaituu n. kolmessa sekunnissa tikunreijästä pihalle. Kolmas osatekijä oli ajatella liikaa liikenneturvallisuutta enkä sammuttanut autoa aamuliikenteessä motarin ohituskaiistalle vaan laskettelin oikeaan reunaan.

Mutta picupista niin D22 nissani ei ole ostoslistalla. Vanhemmassa kone vähän varmempi.
 
Takaisin
Ylös Bottom