Vs: l200 vm91 nokka-akseli
Kaverisi ei perustellut mitenkään tätä teoriaa...?
En näin äkistään keksi yhtäkään syytä miksi nokka-akseli rasittuisi ahdetussa moottorissa yhtään sen enempää kuin vaparissakaan.
Venttiilit rasittuu kyllä (lämpörasitus), kansi samoin, männät (paine ja lämpö), kanget, venttiilijouset marginaalisesti jos käytetään jotain mega-ahtoja ja/tai jos konetta kierrätetään reilusti vakiota enemmän*, keinuvivut jos kierroksia otetaan, mutta nokka-akseli.... ei. En minä ainakaan tekisi nokalle mitään kestävyyden takia. Jos asteissa/nostoissa on eroa turbojen ja vaparien välillä, niin se pitäisi tutkia erikseen. Epäilen kyllä, että ei vakionokissa mitään hirveitä eroja edes ole.
Vapaastihengittävän pumppu ei sovellu ahdettuun parhaalla mahdollisella tavalla, mutta sekin vaan rajoittaa tehoa, ei hajota pumppua.
*diesel-moottorin ja polttoaineen rajoitukset kyllä rajoittavat sitä kierroslukua ihan luonnostaankin, eli tuskin tämäkään tulee ongelmaksi