l200 vm91 nokka-akseli

voimoo.com

New Member
Liittynyt
21 Kesäkuu 2011
mitenkä on ku ajattelin pienen tehon puutteen vuoksi (uuden projektin turvin :D) asentaa l200 turbon ja cuulerin mutta yks kaveri kehu että ei nokka-akseli tule kestämään. joten kertokaa te kokeneenpana kun ekaa kertaa näille sivuille kirjottelen että pitääkö nokka-akselille tehdä jotain ja millainen se on ja tuleeko kestämään turboa??
 
Vs: l200 vm91 nokka-akseli

Kaverisi ei perustellut mitenkään tätä teoriaa...?

En näin äkistään keksi yhtäkään syytä miksi nokka-akseli rasittuisi ahdetussa moottorissa yhtään sen enempää kuin vaparissakaan.

Venttiilit rasittuu kyllä (lämpörasitus), kansi samoin, männät (paine ja lämpö), kanget, venttiilijouset marginaalisesti jos käytetään jotain mega-ahtoja ja/tai jos konetta kierrätetään reilusti vakiota enemmän*, keinuvivut jos kierroksia otetaan, mutta nokka-akseli.... ei. En minä ainakaan tekisi nokalle mitään kestävyyden takia. Jos asteissa/nostoissa on eroa turbojen ja vaparien välillä, niin se pitäisi tutkia erikseen. Epäilen kyllä, että ei vakionokissa mitään hirveitä eroja edes ole.

Vapaastihengittävän pumppu ei sovellu ahdettuun parhaalla mahdollisella tavalla, mutta sekin vaan rajoittaa tehoa, ei hajota pumppua.

*diesel-moottorin ja polttoaineen rajoitukset kyllä rajoittavat sitä kierroslukua ihan luonnostaankin, eli tuskin tämäkään tulee ongelmaksi
 
Vs: l200 vm91 nokka-akseli

ei perustellut. sanoi vain että kun on vapari kone niin on heikompaa tekoa kuin muka turbollisessa. ittekkin kyllä ihmettelin että ei voi pitää paikkaansa niin aattelin tarkistaa. ja tuo pumppu ongelma on kyllä ratkaistu kun tarkoitus olisi laittaa pajeron pumppukin mutta onkos niillä pumpuilla mitään eroo jos on cuuleri pajeron pumppu ja sit ilman cuuleria oleva pumppu??
 
Vs: l200 vm91 nokka-akseli

Todellakin mielenkiintoinen teoria. Vaikka se vaparin nokka olisikin jotenkin heikompaa tekoa (johon en kyllä usko), niin en edelleenkään keksi miten se nokka rasittuisi turbokoneessa merkittävästi enempää kuin vaparissa. Oikein hifi-virinokkia muuten jopa porataan ontoksi, ja silti ne kestävät aivan hyvin. Bensakoneissa (esim. 4G63 DOHC) on hyvin yleistä siirtää vaparin nokat turbon lieviksi "virinokiksi" parempien asteiden takia.

Pumpuista en osaa sanoa. Coolerillisessa on enemmän tehoa vakiona (eikä halua itse ruuvailla pumppua), eli jos veikata pitäisi niin kuvittelisin sen olevan parempi lähtökohta, jos niissä nyt mitään eroa on.
 
Vs: l200 vm91 nokka-akseli

samaa mietin minäkin mutta kiitokset viellä kokeneemmalta harrastajalta mielipiteestä :) no täytyy sit katsoa kumman pumpun ostaa..
 
Vs: l200 vm91 nokka-akseli

Löytyihän niistä pumpuistakin tarinaa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36052.0
 
Takaisin
Ylös Bottom