lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

JaakkoZZ

New Member
Liittynyt
11 Huhtikuu 2011
olis 90 Tkm huolto tulossa k.o autoon. Onko kokemuksia, mistä sais sen huollon sopuhinnalla, jakopään vaihto kuuluu huoltoon, täällä on joku kirjoittanu et maksoi siitä huollosta yli 900€ !? Pakko saada halvemmallakin, tuohan on ihan kaamea hinta !

Tietoa ?

EDIT: otsikot korjattu ohjeiden mukaiseksi. Luettavaa ennen seuraavaa avausta: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19857.0
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

JaakkoZZ sanoi
olis 90 Tkm huolto tulossa k.o autoon. Onko kokemuksia, mistä sais sen huollon sopuhinnalla, jakopään vaihto kuuluu huoltoon, täällä on joku kirjoittanu et maksoi siitä huollosta yli 900€ !? Pakko saada halvemmallakin, tuohan on ihan kaamea hinta !

Tietoa ?

Kamala hinta on, mutta sen se merkkiliikkeessä maksaa. Joku nyrkkipaja voi tehdä halvemmalla tai kumminkaimantuttu seppä vielä halvemmalla. Ihan kenen tahansa käsiin en kyllä tuota hommaa antaisi tehtäväksi.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Jos lähdetään siitä että siinä huollossa vaihdetaan jakopään hihna, kiristäjät (2kpl, toinen hydraulikiristäjä) ja tasapainoakselin hihna ja kiristäjä. Pelkästään näiden osien hinta oli Mäkelän Autossa (tulee Vehon kautta, vielä) ~420e yksityiselle. Siihen päälle ainakin tulpat (~90e yksityiselle, NGK laserleikattu Iridium tulpat. Ja ei ole hifistelyä, ei voi korvata "tavallisilla" tulpilla.), öljyn vaihto, raitisilmansuodattimen vaihto (suomessa hinta ~35e) ja muistaakseni myös vaihteistoöljyjen vaihto.

Kyllähän sitä kertyy tekemistä ja osia.

Jos ite tekee/teetättää jollain omilla osilla niin voi säästää melko ison summan rahaa. Esim. jos tilaa osat camskill.co.uk:n verkkokaupasta, briteistä. Soitat vaikka Mäkelän autoon (Tai Mäkelän Kone) ja kysy mitä huoltoon kuuluu ja pyydä varaosien hinnat ja varaosanumerot *kirjaa ylös* -> camskilliltä ettimään oikeet varaosat. Camskillillä ei oo suoraan luetteloa 4G63 vapari lancerille, mutta osat löytyy muiden alta. Esim. hihnat yms EVO 7:aan jne. Google auttaa.

Nyt muuten tähän asiaan liittyen. Jos joku tietää mistä saan kys auton huolto-ohjelman niin ilmoitelkaa! Ei tarvi enää kysellä ;D
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

JaakkoZZ sanoi
olis 90 Tkm huolto tulossa k.o autoon. Onko kokemuksia, mistä sais sen huollon sopuhinnalla, jakopään vaihto kuuluu huoltoon, täällä on joku kirjoittanu et maksoi siitä huollosta yli 900€ !? Pakko saada halvemmallakin, tuohan on ihan kaamea hinta !

Tietoa ?

mene vaikka www.maahu.fi Sieltä saat ammattitaidolla työn sopuhintaan. On tehnyt noita 4g63 remontteja.

Urran: kyllä käy ihan normitulpat. Ei tarvi olla iridiumit, vaihtaa vaan vähä tiheemmin? En oo nähy missään että 4g63 vaatis iridiumit, en nyt mee vannomaan tietenkään. Noi iridium/platinat on määrätty evoihin /vr4/gdi/v6 vapari mutta esim vr4 toimii tarvittaessa normitulpilla.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

mystinengalant sanoi
Urran: kyllä käy ihan normitulpat. Ei tarvi olla iridiumit, vaihtaa vaan vähä tiheemmin? En oo nähy missään että 4g63 vaatis iridiumit, en nyt mee vannomaan tietenkään. Noi iridium/platinat on määrätty evoihin /vr4/gdi/v6 vapari mutta esim vr4 toimii tarvittaessa normitulpilla.

Kuvassa näkyvä 14640 antaa ainoaks vaihtoehdoks varaosanumeron MN119500 mikä on NGK IGR6A11 eikä muita vaihtoehtoja tarjoa.
E141469952.gif


Mätänet tarjoaa kys. moottorikokoon ainoastaan Denson P20PR11 (ja K20PR-U11) mitkä molemmat myös Iridium tulppia. Et ainakaan tähän yksilöön ei suositella muita.

Eri asia sitten jos lähtee soveltamaan jotain valmistajan/suositusten vastaisesti tai saa sen toimimaan muilla.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

90000 km huolto olis täälläki päin ajankohtanen pikku hiljaa. Kemissä kysäsin Aine Oy:stä huollon hintaa niin meinasin tipahtaa penkiltä ku ilmotti että n. 1200 € :nykii Ei oo heleppoo olla köyhä...
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Jos joku tarvii, niin voisin kaivaa esiin huolto ohjelma kortin ja pistää tänne, jos jollakin tarvetta ?
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Itselläni on -06 wagon ja pyöreästi 60tkm. Huoltoja ei koskaan ole tullut tehty :-[. Tai siis joka vuosi tulee moottorin öljyt ja suodatin vaihdettua muttei muuta sen kummempaa.
Mitäs toimenpiteitä suosittelisitte seuraavaan huoltoon? Ensiksi tulee mieleen jarrujen kunto ja sen palojen vaihto, ilma-ja raitisilmasuodatin, ilmastoinnin puhdistus ja huolto, tulpat,,,
ja sitten mahdollisesti nesteet, jakohihna, vaihteistoöljyt,,,?
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

mitsujen jokaisessa huollossa kuuluu myös jarruhuolto sekin vie aikaa, mutta on kyllä syystäkin etenkin takajarrujen kohdalla.

edel. Suosittelen ainekin ilmansuodatin,raittari, öljyt, jarruneste ja perusteellinen jarruhuolto, jos kerran laiminlyöty niin tod.näk takajarrut jumissa. vaihteisto öljyt+tulpat tulee 90tkm kohdalla samoin jakopää/5vuotta.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Jatkan tätä ketjua.
Eli, huoltotarjouksia pyydetty s.postilla. Hintaa määräaikaishuollolle tulee olemaan noin tuhat euroa. Sis. Kaikilla mausteilla: putsarit, tulppat, nesteet, jarrupalat ja jakohihna. Tiestysti öljyt ja suodatin myös.
Yksi asia vaan ihmetyttää; miksi vesipumppukin täytyy vaihtaa? Mikä sen tehtävä on?
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

masterboy sanoi
Yksi asia vaan ihmetyttää; miksi vesipumppukin täytyy vaihtaa? Mikä sen tehtävä on?

Vesipumppu kannattaa ehdottomasti vaihtaa kun kone on levällään, sillä muuten harmittaa jos joutuu tekemään kaiken purkamisen uudelleen myöhemmin jos pumppu antautuu. Se on kuluva osa ja kannattaa vaihtaa ajoissa. Ei ole semmoinen asia missä kannattaa säästää.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Mietin tätä topiccia tuossa jo tovin ja tosta vesipumpusta oon kahden vaiheilla. Joo, se kannattaa vaihtaa jos kone levällään. Ei ole kallis. Mutta toisaalta taasen 4G63:essa on vakiona metallisiivillä varustettu pumppu missä ei mitään muuta rikkoutuvaa ole kuin tiiviste/laakeri -> vuotaa jos menee rikki. Toki sitten harmittaa jos menee rikki, mutta mun käsityksen mukaan noilla on ajettu jopa se kaks jakopään vaihtoa ja mun mielestä sen kunto määräytyy täsin kilometreistä (toisin kun esim. Jakopään hihnojen).

Mutta mun mielestä ehdottomasti nämä:
-Tulpat, varmista että tilalle tulee NGK IGR6A11 Iridium tulpat, ei tavalliset. Nämä siis myös OEM.
-Ilmanputsari ja Raitisilmasuodatin (OEM aktiivihiilisuodatin!)
-Vaihteistoöljyt (mun henk. koht vaihtosuositus on 30tkm välein jatkossa). Tämän mitsun laatikko ronkeli öljyistä, en suosittelisi muuta kuin Mitsubishi Oil Co. Diaqueen öljyjä (jos niitä vielä saa). Jos ei saa/onnistu niin Castrollia tai Redlineä. Missään tapauksessa ei Mobilia.
-Moottoriöljyt, toki suodatin ja propun tiiviste.

Jos auto ei ole ollut kokoajan ajossa (autot tykkää kun niillä ajetaan) niin teetättäisin öljynvaihdonkin Forte käsittelyn kera.

Lähtökohtaisesti opettelisin itse tekemään ilmansuodattimen, öljyjen, vaihteistoöljyjen sekä raitisilmasuodattimen vaihdon koska ne on semmosia mitä tulisi tehdä kohtuu usein.

Sitten tarkistettavia kohteita:
-Korin kunto (käytännössä ikään verrannollinen). Kaikki mahd. pohjan/helmojen. pintaruosteet kannattaisi hiekkapuhalluttaa, maalauttaa ja pohja käyttää kunnon ruostesuojauksessa sen jälkeen. Jos siis mitään ilmenee. Vaikkei ilmenisikään niin huolehtisin tuossa iässä jo kunnollisesta ruostesuojauksesta. Kunnollinen on sitten semmonen että se käsittää myös puskurien ja helmojen irroituksen.

-Jarrut. Jos palat kaipaa vaihtoa (mitä suuresti kyllä ihmettelen, itse ajanut nyt 90tkm samoilla paloilla levyillä eikä omassa ajossa juuri kulu, OEM siis) niin ehdottomasti jarrujen yleinen kunto tulisi tarkastaa. Sisältäen siis:
-Silmämääräisen jarrumäntien tarkastelun -> jos pintaruostetta (jos palat lopussa -> mäntä pullottaa ulkona -> ruostuu) niin happokylpy->metallinkiillotus tai sitten männän vaihto (ei sikäli kovin kallis) ja joka tapauksessa uusi tiivistesarja jos jotain tehdään.
-Liukutappien ja niiden kolojen todella huolellisen puhdistuksen ja asianmukaisen rasvauksen (Liukutappirasvalla! Mitsun jarrut saa helposti jumiin käyttämällä väärää liukastetta, kuten kuparitahnaa). Jos rasvauksen jälkeen männät takertelee yhtään sormin kokeillessa niin tapit vaihtoon tai uusi puhdistus (saattaa olla melko "karstoittunut"). Joka tapauksessa vaihtaisin liukutappien tiivisteet tolla iällä, ne kovettuu aika paljon ikänsä myötä.

Enkä näkisi yhtään huonona jos jarrut upotettaisiin esim. Bilt-Hamber Deox C:hen yöksi/päiväksi perus ruosteiden irroitteluiden jälkeen ja sen jälkeen maalattaisiin asianmukaisesti 2K jarrumaalilla :) Sit em. huollot ja uus tiivistesarja ja läjään. Näin jarrut pysyisi ruosteettomina vielä monen monta vuotta ja riski ruosteen aiheuttamiin ongelmiin pienenee.

Ja kaikki em. huollot oikein kärjistäen kun puhutaan taka-jarruista. Toki mitä tahansa jarruille tehdään niin täydellinen järjestelmän huuhtominen ja uudet nesteet on paikallaan.

Sitten tarkastaisin alustasta erityisesti:
-Molempien akselien vakaajatangon koiranluut. Edessä (ja takanakin) saattaa riittää pelkkä kiristys ja jos vaihto on edessä niin en suosittele korvattavan OEM osilla vaan polyuretaanipuslalla. OEM ratkaisu ei esim. mun ajossa kestä edes vuotta ilman kolinoita kun puslat kuoleentuu niin nopeasti. Lisäksi taka-vakaajan koiranluussa oleva nivel voi olla väljä.

-Taka ripustuksen, alatukivarren ulompi nivel. Se ei välttämättä tunnu väljältä/kolise mutta se on oikeesti nivel, missä on "pusla ympärillä" mulla oli ainakin kulunut siten että itse pultin kiinnityskohta oli syönyt itseään eri asentoon -> pyöränkulmat päin v*ttua. Ja jos se vaihdetaan, se ei ole kallis, niin kannattaa uusia samalla toki alatukivarren sisemmät puslat sekä myöskin epäkesko pultti millä se on kiinni (ne kun tuppaa ruostua aika pahasti). Asennettaessa puslien pulteissa tulee pyytää käyttämään tervaa, kuparitahnaa tai muuta mikä estää jumiutumisen. Nimimerkillä puukkosahalla irroitellut pultteja alle 200tkm ajetusta, 2004 mallisesta Lancerista.

-Taka ripustuksen "olkavarren" tai caster varren (missä napa on kiinni) etupusla. Se menee melkein nopeiten huonoon kuntoon.

Edestä mun mielestä mikään muu ei ole niin heikko kuin vakaajan koiranluu.

Ja sitten toki kaiken tän jälkeen pyöräkulmien suuntaus olisi paikallaan. Tarkan alustan autona vie johonkin kunnon paikkaan. Esim. Pitäjänmäen Veho.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Noista suojakumeista ja kumiosista yleensäkin niin niitä ei minusta kannata sitten pelkästään vaihtamisen ilosta vaihtaa ainakaan mihin tahansa tarvikkeisiin...!? Yleensä kun tahtoo olla kai niin että tuotteeksi valikoituu se halvin motonetin paska ja silloin uusi kumi on huonompi kuin se käytetty vanha Mitsun alkuperäinen...!? :( :) Eli että entinen olisi voinut kestää pitempään... :)
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

No tähän laitteeseen ei saa kumeja eikä oikein mitään muutakaan Motonetistä joten KAHA:n valinta on ainut mun tiedossa oleva tarvike saatavilla. On väh. OEM veroisia omien kokemusten mukaan. OEM koko satulan tiivistesarja <20e joten se on ainakin varma valinta ja saa samalla männän tiivisteet, vaikkei niitä samalla jaksaisikaan vaihtaa..

Mun kumet oli ainakin @ 180tkm kohdalla jo gones ja tapit ruosteessa. Siis ihan rikki, rikki.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Huhhu! Auto haettu huollosta, ja lasku perässä joka on 1700e! :seina . Korjaamoliikkeenä keskikokoinen monimerkkikorjaamo
Huolto/korjaus seloste(karkeasti):
Määräaikaishuolto
ilmastointihuolto
Jakohihnan vaihto+vesipumppu
Jarrurempa(etujarruista jarrupalat vaihdettiin, takajarruista jarrulevyt ja palat, ja 1 jarrusatula)
Sijaisauto
Ja muuta pieniä säätöjä ja lisiä

Lohduttakaa nyt silleen, että autolla taas ajelee huolettomasti,,,, :driver
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Ne ketkä kykenee itse tekemään ja on tilat missä tehdä säästää ison summan. Tänäpäivänä työn teettäminen kyllä kallista, näin persaukiselle.

Ihmetyttää tosiaan tuo vaihdelaatikko, kun täällä neuvotaan noinkin usein öljyt vaihtaa. Luulis että ne ei menis juuri mikskään. Huomannu kyllä että ykköselle vaihtaminen ei niin jouheaa aina kun auto on liikkeessä.

Mulla on kans vaihdettu etupäähän tavaraa ja jotain kolinoita välillä kuuluu. Yllärinä tuli että takajarrulevyt meni vaihtoon -07 vuosimallin autossa.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

No sanotaan että toi laatikko toimii kun unelma sen ekan vuoden vaihteistoöljynvaihdon jälkeen, siks vaihdan joka vuosi! (30tkm). Lisäksi mun kokemusten mukaan parhaiten toimii alkup. Mitsubishi Oil Co. Diaqueen vaihteistoöljyt. Erot voi olla vaan semmosia että mä huomaan kun ajan muutenkin vähän eri tavalla ::)
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Ronttu sanoi
Ne ketkä kykenee itse tekemään ja on tilat missä tehdä säästää ison summan. Tänäpäivänä työn teettäminen kyllä kallista, näin persaukiselle.

Ihmetyttää tosiaan tuo vaihdelaatikko, kun täällä neuvotaan noinkin usein öljyt vaihtaa. Luulis että ne ei menis juuri mikskään. Huomannu kyllä että ykköselle vaihtaminen ei niin jouheaa aina kun auto on liikkeessä.

Mulla on kans vaihdettu etupäähän tavaraa ja jotain kolinoita välillä kuuluu. Yllärinä tuli että takajarrulevyt meni vaihtoon -07 vuosimallin autossa.

Tottakai laatikon ölpät pitää vaihtaa kerran vuodessa. Kondenssi vettä yms.. muuta paskaa kertyy. Halvinta aski remppaa :) Tuossa on sentään pohjaroppu. Joskus taannoin oli munakadetti, siinä ei ollut huolto-ohjelmasssa vaihtoväliä, lisää öljyä tarvittaessa :eek: Vaihtuuhan se öljy samalla kun vaihtaa askiin laakerit ja synkrot :D
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

masterboy sanoi
Huhhu! Auto haettu huollosta, ja lasku perässä joka on 1700e! :seina . Korjaamoliikkeenä keskikokoinen monimerkkikorjaamo
Huolto/korjaus seloste(karkeasti):
Määräaikaishuolto
ilmastointihuolto
Jakohihnan vaihto+vesipumppu
Jarrurempa(etujarruista jarrupalat vaihdettiin, takajarruista jarrulevyt ja palat, ja 1 jarrusatula)
Sijaisauto
Ja muuta pieniä säätöjä ja lisiä

Lohduttakaa nyt silleen, että autolla taas ajelee huolettomasti,,,, :driver
No niin, tuosta jarrurempasta jo reilu 2v. Kerkesin jo tehdä uuden ketjun auton oudolle ulinalle. Huollossa tänään puhelimessa totesivat, että jarru(palat) kuluneet. Takajarrussa jokin osa kuulemma porautunut kiinni. Korjauskustannus about 700e.
Onkohan normaalia, että alle 3vuodessa jarrut taas finaalissa?
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

^ ei ole normaalia, eipä varmaan ole tehty jarruhommia kunnolla, normaali käytöllä ei pitäis jarrujen kulua niin nopeasti, edes kaupunkiajossa.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Tokihan se riippuu miten paljon ajettu ja eteenhän oli vain palat vaihdettu aiemmin eli vanhoille levyille viskattu uudet palat?
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Auto haettu huollosta, ja jarrut rempattu. Etu-ja takapalat jarrulevyineen vaihdettu. Oikeapuolelra molemmat. Takajarrun satula oli pahasti jumissa.
Korjaajan mielestä edellisrempassa(toisen korjaamon tekemä) ei välttämättä tehty mitään virheitä. Ajotavat ja paljon hiekkateillä ajava voi olla suuri vaikutus huollon tarpeeseen. Satulan vika voi myöskin johtua renkaiden vaihtoyhteydessä. Who knows.
Jatkohoito toimenpitämä suositteli joka vuosi vuosi/määräaikaishuollon yhteydessä varmistamaan, että jarrut(palat?)putsataan ja tarkistus.
E: Kesällä tehty vuosihuolto, joka tarkistuslistan mukaan sisälsi jarrujen(sis.palojen) tarkastus. Mitään mainintoja jarrujen kuluneisuudesta ei ole. Herää epäilys, että onko ne jarrut oikeasti tarkistettu vai tuliko maksettua rivien ruksaamisesta?
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

Jarrupalojen irroitus ja puhdistus tosiaan kuuluu Mitsun huolto-ohjelmaan. Eri asia sitten kuinka hyvin mikäkin paja tai muu remppaaja tätä noudattaa.
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

ast sanoi
Jarrupalojen irroitus ja puhdistus tosiaan kuuluu Mitsun huolto-ohjelmaan. Eri asia sitten kuinka hyvin mikäkin paja tai muu remppaaja tätä noudattaa.

:peukku :peukku :peukku
 
Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta

ast sanoi
Jarrupalojen irroitus ja puhdistus tosiaan kuuluu Mitsun huolto-ohjelmaan. Eri asia sitten kuinka hyvin mikäkin paja tai muu remppaaja tätä noudattaa.
tai kuinka hyvin kasaavat jarrun ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom