Legnumiin voimaa?

Vs: Legnumiin voimaa?

_AH_ sanoi
Tyhjäkäynnillä kun antaa olla niin imee putkea vähän kokoon.
Eihän tuossa mitään kummallista ole,sama tulee vesiletkuillekkin jos kauan "uivat" öljyssä.


Öljy+lämpö tekee kummia kumiputkille,ja eipä nuo tosiaan sulla pitkäikäisiä enään ole,jos kerran jo koneen alipainekkin saa niitä kasaan..
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Tulipa kurkisteltua mikä ecu boksi itselläkin on..
ja sieltä löytyi MD340289 MUOVINEN!
Jossain luki et tuon nroiset pitäs olla metallisia.... liekkö tuolla mikä piiri sitten ;)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Mites porukka jotka on noita ahtopaineen säätimiä asennellut niin oletteko jättäneet sen alkuperäisen säätösolenoidin sinne väliin?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

_AH_ sanoi
Mites porukka jotka on noita ahtopaineen säätimiä asennellut niin oletteko jättäneet sen alkuperäisen säätösolenoidin sinne väliin?

Minulta varmasti olet jo tiedon saanut että kyllä on jätetty, eihän se mitään tee ku ahtopaineensäädin päästää paineet pois linjasta? Voi tietty vielä ihan vähän rajottaa heräämistä? Pitäis jaksaa koklata :)

Laitoin k&n äsken kiinni, ei ainakaa huonontunu.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
Minulta varmasti olet jo tiedon saanut että kyllä on jätetty, eihän se mitään tee ku ahtopaineensäädin päästää paineet pois linjasta? Voi tietty vielä ihan vähän rajottaa heräämistä? Pitäis jaksaa koklata :)

Laitoin k&n äsken kiinni, ei ainakaa huonontunu.

Mullahan se on jätetty kokonaan pois välistä ja mietin voisiko siinä olla jotenkin syy siihen ahtojen hiipumiseen?

Ahtopaineen säätimestä kun säätää paineita, niin se vaikuttaa täyskaasukiihdytyksessä oikestaan vaan piikkiarvoon, sitten laskee siihen 0,8 bar:iin. Osakaasulla sitten kiihdyttäessä ahdot pysyvät kyllä ylhäällä.

Melko hermoja repivää hommaa. Varsinkin tuolla vartilla kun ajoi niin se meno aina hiipui sen hyvän alkukipityksen jälkeen.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Pitäis jostain saada tietää millä periaatteella se orkkissolenoidi toimii. Mutta kaiken järjen mukaan kuulapaineventtiili ainakin osaa pitää ne ahdot oikeina. Olikos AH:lla joku sähkönen setti kiinni, näin muistelisin.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Yhtään enempää AH:n kalustoa tuntematta (tai edes Legnumia) niin voihan se olla ettei ahtimet vain enempää jaksa enään isoilla kierroksilla tuottaa. Varsinkin jos pakopuolella ahdistaa. Tekevät juuri noin kun kuvasit. Penkissäkin voi tulla muikeat tulokset jos on paljon ahtoa ja pieni ahdin. Piikkivääntö ja ehkä tehokin on varmasti kova. Sitä vain kestää sen melkein 500-1000rpm ja sitten hyytyy kun tulee kierroksia. Itseasiassa ahtoja laskemalla saat varmaan kokonaisuutena nopeamman auton kun ei piikittele.

Isommat outletit ja downpipet. Sit jaksaa taas hetken jos ei halua ahtimia vaihtaa.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Kyllä noi ahtimet ainaki jossain yksilöissä jaksaa pitää sen baariin pidempäänkin kuin tuon 500-1000rpm alueen, sehän on selvää että toi ei kovin ylös kuitenkaan vedä. AH:lla esim on downpipe vaihdettu ainakin. Joltain ahtovuodolta kuulostaa. Menee siellä ylhäällä vakiokartoilla ihan sikarikkaalle ja jos laihentaa niin herkästi lähtee nakuttamaan, sitten siitä kun myöhästää sytytystä niin tehot on poissa taas. Tämä siis +1 bar ahdoilla.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Eli autossa on tosiaan HKS EVC-S ahtopaineensäädin, DP vaihdettu suurempaan ja 3" läpivirtaava loppuhormi ilman kattia.

Säädössä kun auto kävi niin siellä ihmeteltiin samaa, että kyllä on tavallisesti vakiollakin solenoidilla nämä jaksanut pitää sen reilun kilon ahtoja ihan hyvin.

Mietityttää myös että mitenköhän noita hukkaportin kelloja mittais että miten ne jaksavat pysyä kiinni?

Nissanissa aikanaan rupesi by-pass vuotamaan niin vaikutus oli päinvastainen, eli ahdot nousivat liikaa. Joten tämän vaihtoehdon olen vähän sulkenut pois.

Ahtovuotohan oireilisi muutenkin kuin vain noin ahtojen hiipumisena. Eikä tuosta mitään ylimääräisiä ääniäkään kuulu.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

_AH_ sanoi
Nissanissa aikanaan rupesi by-pass vuotamaan niin vaikutus oli päinvastainen, eli ahdot nousivat liikaa. Joten tämän vaihtoehdon olen vähän sulkenut pois.

Kyllä se yleensä oireilee niin että ahdot jää vajaaksi joten en sulkisi pois.

Laitappa painemittari siihen hukkaport(e)ille menevään letkuun ja vie letku sisään. Jos ahtojen jäädessä vajaiksi tavoitteesta hukkaporteille menee painetta yli ulkoilman paineen, ei ahtopaineen säädin toimi oikein.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

jcarlson sanoi
Kyllä se yleensä oireilee niin että ahdot jää vajaaksi joten en sulkisi pois.


Mulla ainakin oireili volvossa noin, eikä se laiska pommi liikkunu minnekkää kaasu pohjas, mitään ylimäärästä ei kuulunut.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Tänään taas rassattiin autoa pari tuntia ja koitettiin jos jotakin jekkua.

Todettu on nyt se että ahdot nousevat hienosti 1,15bar:iin ja pysyvät hyvin hanskassa 5-5,5k rpm jonka jälkeen tipahtavat 0,8-0,9:iin. Vaihteen vaihtuessa ahdot taas nousee ja kun kiekat menee maagisen rajan yli niin tipahtavat.

Kait se täytyy opetella tipillä ajamaan ja ajoittaa vaihdot tuohon 5500rpm:ään.
Liekkö sitten turhan hyvin hönkivä putkisto + megalomaaniset pakopaineet.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

_AH_ sanoi
Tänään taas rassattiin autoa pari tuntia ja koitettiin jos jotakin jekkua.

Todettu on nyt se että ahdot nousevat hienosti 1,15bar:iin ja pysyvät hyvin hanskassa 5-5,5k rpm jonka jälkeen tipahtavat 0,8-0,9:iin. Vaihteen vaihtuessa ahdot taas nousee ja kun kiekat menee maagisen rajan yli niin tipahtavat.

Kait se täytyy opetella tipillä ajamaan ja ajoittaa vaihdot tuohon 5500rpm:ään.
Liekkö sitten turhan hyvin hönkivä putkisto + megalomaaniset pakopaineet.

Noniin joo se oli tuo 5,5 krpm. Vetääkö Hemppikselläkään pidemmälle? :(
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Äske ahtomittarin laittelin ja pitää vakiopaineet kyl korkeilekin kierroksille..huomen testataa lisää ;D

edit: vakiopaineet pysyy punarajalle asti. Tänään nostetaan ;D
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Ei kai kellään nyt vakiopaineiden kanssa mitään ongelmaa olekaan. Sitten kunhan katsastus on ajankohtainen, täytyy koittaa vakioputkella miten käyttäytyy.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

AH: ei sul tule vielä fuelcuttia vai onko eliminoitu jo?
Itselläni fuelcutti tulee jo alta 1bar ny... varsinki viileäl koneel tuntuu herkemmi tuleva täyskaasuvedossa nelosella...
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Harri: On hoidettu. Auto käväisi Kamitecin hellässä huomassa hienosäädössä tässä joku aika takaperin...
 
Vs: Legnumiin voimaa?

_AH_ sanoi
Harri: On hoidettu. Auto käväisi Kamitecin hellässä huomassa hienosäädössä tässä joku aika takaperin...

Ilmenikö siellä muuten sun tapauksessa nakutusta yläkierroksilla? Omani kanssa todettiin, että ennakkoa joutui tiputtamaan yläkierroksilla +1 barin paineilla aika lailla nakutuksen estämiseksi ja se aiheutti silloin jonkin verran ihmettelyä.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Skydiver sanoi
Ilmenikö siellä muuten sun tapauksessa nakutusta yläkierroksilla? Omani kanssa todettiin, että ennakkoa joutui tiputtamaan yläkierroksilla +1 barin paineilla aika lailla nakutuksen estämiseksi ja se aiheutti silloin jonkin verran ihmettelyä.
Jos seosta laihensi reilummin ylärekisterissä rupesi herkästi pientä nakua olemaan.
Seosta jätettiin suosiolla paksummalle suosiolla ettei sytkää tarvitsisi myöhäistää, koska se olisi vienyt vedot.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Mitenköhän bensan osuus? Ulkomailla on tullut ihan hyviä tuloksia vakioturboillakin. Tai sitten antavat vaan nakuttaa, ja millanen nakutus on pahasta.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

_AH_ sanoi
Jos seosta laihensi reilummin ylärekisterissä rupesi herkästi pientä nakua olemaan.
Seosta jätettiin suosiolla paksummalle suosiolla ettei sytkää tarvitsisi myöhäistää, koska se olisi vienyt vedot.

Testasitteko? Paksumpi seos käsittääkseni palaa hitaammin eli vaikutus on samansuuntainen kuin sytytyksen myöhästämisellä.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Jep, joskus vähän hölmöläisen peiton lyhentämistä jossa saattaa jopa jäädä teho matalammaksi kuin maltillisemmalla ennakolla ja laihemmalla seoksella. Mutta testata pitää tapauskohtaisesti koska eri moottorityypit on niin yksilöitä.. Kuitenkin jos seos piti jonnekkin matalaan 10 AFR painaa niin se ei kuulostaisi hyvältä.

Sytkäennakon pointtihan on saada huippupainepiste optimaaliseen kohtaan (yleensä n. 8-12 CA), hitaammin palavalla seoksella lisäennakon hyöty voi kadota ja liian rikkaalla seoksella samaan tilavuuteen sekaan sopii vähemmän happea joka johtaa pienempään tehoon. Myös termodynaaminen vakio (kappa) on huonompi mitä viileämpi palamislämpötila -> heikompi hyötysuhde.. nakutuksen välttäminen ja muut syyt tosin pakottaa monesti viileämpään palamiseen.

Tietenkin se etu yhdistelmästä rikas seos + korkea ennakko on, että palamislämmöt sekä EGT laskevat, mutta virtaavammalla putkella torjutaan myös tätä. Jossain 900C jos EGT pyörii ennen turboa niin on ok. Edellämainittu on syy miksi vakiokartat on sellaisia kuin on, voi ajaa vaikka rataa ympäri niin kauan kuin haluaa ja lämmöt pysyy kurissa. Kuitenkin liikenteen seassa voisi hyvin tinkiä hieman siitä kun harvemmin tulee vedettyä niin pitkiä vetoja monestakin syystä.

Kylmemmät tulpat on muuten yksi tärkeä konsti nakutuksen hillintään, vähintään 7 lämpöarvo olisi NGK:n katalogista syytä olla ja enemmän viritetyissä jopa 8 joskin tällä on varjopuolena huonompi palaminen etenkin talvella ja matalilla kuormilla.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

ast sanoi
Testasitteko? Paksumpi seos käsittääkseni palaa hitaammin eli vaikutus on samansuuntainen kuin sytytyksen myöhästämisellä.
Kyllä sitä koitettiin eri tavoin. Parhaalta tuntui vain vähän laihentaa vakioseosta ja ei niinkään paljoa sytkään koskettu. En osaa tosiaan tarkkoja arvoja sanoa mitä sinne nyt loppujenlopuksi laitettiin.

Hommat jätettiin kuitenkin sellaiselle turvalliselle aluelle ettei ilman lämpötilasta tai bensan laadusta tarvitse hirveää stressiä ottaa.
Koko putkisto on tosiaan läpivirtaavaa mallia,cooleri vaihdettu, ja tulpat ovat 7 iridiumit. Hyvin äkkiä tulee kuulema se nakutusraja vastaan.

Kun en omaa EGT enkä pakopainemittaria, niin ei edes ihan hirveitä tuota autoa uskalla kiusata.

Ei tuolla autolla kuitenkaan vakioahtimilla kuuhun mennä niin turha ryhtyä kaivamaan omaa kuoppaa... ;D
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Noniin, tietääkös kukaan mitsun alkuperäsen lambda-anturin kaapelien värikoodeja. Mikä väri on mikäkin, signaali, maa, lämpö +, lämpö - ?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Onko sulla uusi lambda sinne? Boschilla Musta = signaali, Harmaa = maa, 2x valkoinen = lämpö. Legun alkuperäiset on muistaakseni seuraavat. Sininen = signaali, valkoinen = maa, 2x musta = lämpö (ei ole väliä kuinka päin laittaa)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Spol sanoi
Onko sulla uusi lambda sinne? Boschilla Musta = signaali, Harmaa = maa, 2x valkoinen = lämpö. Legun alkuperäiset on muistaakseni seuraavat. Sininen = signaali, valkoinen = maa, 2x musta = lämpö (ei ole väliä kuinka päin laittaa)

PLX laajakaista menossa tilalle (tämän takia kysyinkin voimatopicissa :D:D:D ) ja tarttis PLX boksilta vetää takas orkkis lambdan johtojen päähän signaali ja laittaa lämmityspiuhojen väliin vastus. :)

Ok, noi ne taitaa joo olla ne värit :peukku
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Nyt oikeesti jos jollain olis varma tieto noista johdoista SIN VALK MUSTA MUSTA mitkä on lambdan johtosarjassa niin saa kertoa!!!!!!!

Meinasin ottaa lämmityspiiristä (mikä noista on lämmityksen plussa) virtaa PLX boksille ja palauttaa signaalin takasin narrowband outputista siniselle johdolle jonka luulen olevan lambdan signaali?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Mikä siinä nyt on epäselvää? Eikö siellä ollut sinistä, valkoista ja kahta mustaa piuhaa?
Anturin lämmityksen suhteen ei ole väliä kuinka päin ne laittaa niihin auton piuhoihin. Napaisuudella ei ole väliä!!

Tuossa on yksi ihan pätevä linkki. Veikkaisin että boschin anturia käyttää PLX:kin.

http://ecat-online.bosch.de/toc/fi/uocc9ZYdlLkzPNstKg8hLxC179.srv?dlg=CtxCtrDocumentServer&action=GetArticleDocument&DocType=PDF&docId=11

PG3.jpg

vr42small.jpg
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Kytkiksen perusteella valkoinen on signaali, mustat maita ja punainen lämmityksen plussa. Samoin on muuten Evossakin.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Spol sanoi
Mikä siinä nyt on epäselvää? Eikö siellä ollut sinistä, valkoista ja kahta mustaa piuhaa?
Anturin lämmityksen suhteen ei ole väliä kuinka päin ne laittaa niihin auton piuhoihin. Napaisuudella ei ole väliä!!

Tuossa on yksi ihan pätevä linkki. Veikkaisin että boschin anturia käyttää PLX:kin.

Oli siellä nuo johdot, tuota kuvaa vaan en löytänyt tähän hätään mistään.

Mittasin yleismittarilla. Ne johdot meni seuraavasti. Sininen signaali valkoinen signaalin maa, seuraava musta lämmitys +, viimeinen musta lämmitys -. Anturin lämmityksestä on siis tarkoitus ottaa virta tuolla PLX:n omalle boksille jolloin on väliä kumpaan laittaa, toisesta kun tulee se virta vain. Ja sitten tuolle sinisiselle takaisin signaali narrowband lähdöstä. Mutta tais jäädä tältä iltaa tekemäti kun en saanut autoa tarpeeksi ylös, taaempi turbo on niin katveessa että tarvitsee melkeen nosturille päästä.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Kirjoitetaan nyt tänne yleiselle puolellekin kokemuksia RPW:n downpipestä. (Tiedän täytän tätä topiccia liikaa :) )

Madallettuun autoon ei voi suositella, maahan tuo ottaa kiinni edestä ekasta joustinosasta tosi herkästi. Lisäksi allekirjoittaneella otti taaempi joustinosa kiinni runkoon -> "muokkasin" hieman runkoa siitä kohtaa eli kardaani tunnelin etuosa kuskin puolelta ja ei ota enää kiinni (yritti resonoida aika lailla). Outoa koska kyseinen osa ei ottanut legnumissa ollenkaa kiinni.

Allekirjottaneen autossa kun on jo tuo ahtopaineen säädin niin eroa ei juuri tullut. Mittarissta kyllä näyttää että ahdot nousee ihan ennätysherkästi ja tuntuisi menevän pienemmällä pintakaasuajoa (siis isompi lukema ahtopainetta). Mitään pörinää ei tullut mutta ahtimet alkavat pitämään ääntä heti kun kaasua näyttää hiemankin autolle. Rosterin ihanuuksia varmaan ja paremmin virtaavan putken.

Oudointa on että automaattilaatikko vaihtaa nätimmin selkeästi. Seuraavaksi sitten loppuputkea.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Noniin laajakaistakin on nyt käytössä ja ohjaa samalla ecuakin. En vaan tiedä onko kaikki ihan kunnossa:

Maantieajossa seossuhde seilaa aavistuksen liian rikkaalla 14.2-14.6 välillä. Välillä saattaa käväistä siellä 14.8 -14.9:kin. Sitten kiihdytyksissä en saanut kun 11.X tauluun, sekään ei ihan yläkiekoilla ollut eikä kaasu pohjassa, varmaan nelosella motarilla mutta kuitenkin ahdot kävi jo ihan varmasti lähempänä baaria. Muuten kyllä tuntuu toimivan hyvin ja vastaa tosi hienosti kaasuun. Ja tosiaan näyttää tuo rullaavan pienemmällä kaasulla kokoajan ahtomittarin mukaan. Mutta onkohan nyt niin että jossain viiraa? Miten tähän soppaan vaikuttaa se että laajakaista ohjaa myös ecua?

Ja edelleen vaihtaa siistimmin kuin ennen, isoin ero pienillä vaihteilla + ei töksäyttele noita pakkeja yms.

Voiko asiaan vaikuttaa että katilta seuraava pönttö vuotaa? On kuitenkin useampi sormenpään kokoinen reikä.

Vai onko bensapumppu tulossa tiensä päähän?

Vai onko käytetty lambda-anturi väsynyt?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
Noniin laajakaistakin on nyt käytössä ja ohjaa samalla ecuakin. En vaan tiedä onko kaikki ihan kunnossa:

Maantieajossa seossuhde seilaa aavistuksen liian rikkaalla 14.2-14.6 välillä. Välillä saattaa käväistä siellä 14.8 -14.9:kin.
Vai onko bensapumppu tulossa tiensä päähän?

Vai onko käytetty lambda-anturi väsynyt?

Jos se liian rikkaalla käy (niinku se vakiona taitaa käydä), niin liekkö se silloin sopan puutteesta kertoo.. Ja eikös lambdan arvot unohdeta muutenkin heti kun kaasuun koskee vähänkin raskaammin?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

J. Puhakka sanoi
Jos se liian rikkaalla käy (niinku se vakiona taitaa käydä), niin liekkö se silloin sopan puutteesta kertoo.. Ja eikös lambdan arvot unohdeta muutenkin heti kun kaasuun koskee vähänkin raskaammin?

Siis kyllä toi on stoikiometrinen ohjaus joka liian rikkaalle vetää lambdan näytön mukaan. Senhän pitäis seilata 14.7 ympäristössä. Ja vastaavasti pitäisi vetää rajummin rikkaalle kun painaa kaasua, nyt se vetää kevyillä ahdoilla/ahtojen rajamaastossa jotain 13. Onneks ei oo tullut kingettyä juurikaan tms. Vois koittaa toki paikata ton pöntön. Mutta luulis ettei se nyt sieltä takas virtaa, kattikin välissä.. ???
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
Siis kyllä toi on stoikiometrinen ohjaus joka liian rikkaalle vetää lambdan näytön mukaan. Senhän pitäis seilata 14.7 ympäristössä. Ja vastaavasti pitäisi vetää rajummin rikkaalle kun painaa kaasua, nyt se vetää kevyillä ahdoilla/ahtojen rajamaastossa jotain 13. Onneks ei oo tullut kingettyä juurikaan tms. Vois koittaa toki paikata ton pöntön. Mutta luulis ettei se nyt sieltä takas virtaa, kattikin välissä.. ???

Mitä vikaa 13:ssa sitten on? Mulla veti dynolla yhteentoista vakiotekniikalla ja sitä vois luonnehtia liian rikkaaks ::) Alle 14.7 = rikas, yli 14.7 = laiha.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

miikka sanoi
Mitä vikaa 13:ssa sitten on? Mulla veti dynolla yhteentoista vakiotekniikalla ja sitä vois luonnehtia liian rikkaaks ::) Alle 14.7 = rikas, yli 14.7 = laiha.

Oon vaan kuullu näitä juttuja tyyliin että vakiona pitäis heti heilahtaa 12 kun koskee kaasuun, vai mites se Hemppis ny menikää? Eihän tuo sinänsä huolestuttavalta vaikuta. Noi on vaan säädetty vakiona sikarikkaiks useemmasta syystä. Mitäs väliä sulla sahas ajossa normaalisti?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
Oon vaan kuullu näitä juttuja tyyliin että vakiona pitäis heti heilahtaa 12 kun koskee kaasuun, vai mites se Hemppis ny menikää? Eihän tuo sinänsä huolestuttavalta vaikuta. Noi on vaan säädetty vakiona sikarikkaiks useemmasta syystä. Mitäs väliä sulla sahas ajossa normaalisti?

Varsinkin jos noissa on lean spool Evojen tapaan niin vasta kolmas täyskaasukiihdytys peräkkäin 2500-max rpm kertoo missä mennään.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

jcarlson sanoi
Kyllä se yleensä oireilee niin että ahdot jää vajaaksi joten en sulkisi pois.

Laitappa painemittari siihen hukkaport(e)ille menevään letkuun ja vie letku sisään. Jos ahtojen jäädessä vajaiksi tavoitteesta hukkaporteille menee painetta yli ulkoilman paineen, ei ahtopaineen säädin toimi oikein.

Asiaa sivuten, mulla rupesi pari pv sitten kuulumaan suht voimakas ahtopaineen suhina jostain päin konehuonetta. Suhina kovenee ahtojen noustessa, mutta ahdot nousevat kuitenkin siihen mitä ennenkin, eivät yli eikä alle. Mikä nyt on helpoin tapa lähteä metsästämään vuotopaikkaa?

Sen verran autolla on todennäköisesti jo ajettukin vuoto päällä että kyse ei ole mistään repeävästä letkusta, vaan mahdollisesti liitos, jonka rako aukeaa vasta ylipaineella juuri sen verran että suhinaa alkaa tulemaan. Ääni kuuluu sisälle asti vain ikkunan ollessa auki.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Eipä siihen oikein muuta keinoa ole kuin paineistaa letkut varovasti kompuralla ja katsoa mistä suhisee.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Jatketaanpa vaikka tähän aiheeseen. Nimittäin tuli tehtyä mielenkiintoinen havainto. Olen tässä nyt kokeeksi resetoinut välillä moottorinohjausta ja resetoinnin jälkeen on auto toiminut hieman eri tavalla.

Ahtomittari näyttää pintakaasulla isompia alipaineen arvoja (elohopea senttimetrejä, nyt voi helposti mennä motarilla ajoittain 30-40 tasasella hetkellisesti kun yleensä se on sitä 25-30)
Auto tuntuukin menevän pienemmällä kaasulla ja virtauksen vähyyden kuulee myös putkistosta. Älämölöä tulee selkeesti vähemmän.
Tehoista en muuten osaa sanoa, huonommaksi ei mene ainakaan. Ihmettelin tätä juttua siis DP:n vaihdon yhteydessä (samalla poltin sulakkeen moottorinohjaukselle) siitä syystä josko se vaan virtaisi paremmin, mutta käytännössä tilanne palaa "normaaliksi" kun ajaa jonkin aikaa.

Nyt vaan mietityttää että onko kyseessä sytkä joka hakeutuu myöhäisemmälle, onko siis sytkässä jotain sellaista mikä adaptoituu pidemmällä aikavälillä esim japanibensaa huonomman suomibensan takia (selittäisi myös japanilaisten 10-15 hyvät tulokset) Seokset näyttävät ihan samanlaisilta.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Tyhmä kysymys jos sallitte?!?

Enhän minä tarvihe ahtopaineen säädintä mihinkään kun vien auton Karalalle ecun säätöön, siellähän toki on se oma ahtopainesolenoidi joka osaa ecun ohjeiden mukaan hoitaa paineita?!? Vai olenko missannut jotain?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Orkkis solenoidilla voi heittää vesilintua, se on surkea. Kaksiporttisena ei saa nostettua paineita yhtä nopeasti kuin 3-porttinen tai kuulajousi eikä virtaus riitä kovin suureen paineen nostoon vakioon nähden.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

No voi perse, arvaas möinkö Greddy Profecin just pois... kun ois taas tänki tienny ni oisinpa jättäny myymättä... nooh... kipsille viestiä...
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Tätä on tullut aikoinaan itsekin mietittyä. Ei sitä käy kiistäminen, että tuo orggissolenoidi on varmasti hitaampi kuin esimerkiksi kuulajousiventtiili, mutta siitä käytiin enemmänkin keskusteluja, että onko ero merkittävä orggisturboilla aikaansaatavilla paineilla ja saisiko solenoidin vaihtamisella tuntuvia eroja aikaiseksi. Omani säädöissä jätettiin orggissolenoidi paikalleen ja ahdot säädettiin n. 1,2 bariin. Penkissä vedettäessä ahdot nousivat kyllä ihan mallikkaasti tuolla alkuperäisellä solenoidilla ja se toimi ilman vapinoita aivan kuten pitääkin. Penkittäjän kanssa käydyn jutustelun perusteella vaihto ei välttämättä olisi tarpeellista näillä ahdoilla, mutta tästä olisi mukava kuulla lisää kommentteja.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

ST-Motorsin vakiopatentti on tonnarin solenoidi esim. Evoihin. Toimii kuuleman mukaan paremmin.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Skydiver sanoi
Tätä on tullut aikoinaan itsekin mietittyä. Ei sitä käy kiistäminen, että tuo orggissolenoidi on varmasti hitaampi kuin esimerkiksi kuulajousiventtiili, mutta siitä käytiin enemmänkin keskusteluja, että onko ero merkittävä orggisturboilla aikaansaatavilla paineilla ja saisiko solenoidin vaihtamisella tuntuvia eroja aikaiseksi. Omani säädöissä jätettiin orggissolenoidi paikalleen ja ahdot säädettiin n. 1,2 bariin. Penkissä vedettäessä ahdot nousivat kyllä ihan mallikkaasti tuolla alkuperäisellä solenoidilla ja se toimi ilman vapinoita aivan kuten pitääkin. Penkittäjän kanssa käydyn jutustelun perusteella vaihto ei välttämättä olisi tarpeellista näillä ahdoilla, mutta tästä olisi mukava kuulla lisää kommentteja.

Evossa ero ainakin on huomattava jo vakiopaineilla. Muistaakseni myös mystinengalant totesi että myös VR-4:ssä 1,0 bar ahdoilla oli jo tuntunut ero spoolauksessa.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

jcarlson sanoi
Evossa ero ainakin on huomattava jo vakiopaineilla. Muistaakseni myös mystinengalant totesi että myös VR-4:ssä 1,0 bar ahdoilla oli jo tuntunut ero spoolauksessa.

Joo mun mielestä vaikka sen kipsin säätää niin että kaasu pohjassa ~vakiopaineet, niin herää isoilla vaihteilla eri tavalla kuin vakio. Pienillä vaihteilla ei isoa eroa tule kyllä käytökseen jos ei säädä selkeästi isompia ahtoja. Tällä hetkellä kaasu pohjassa noin 0.8-0.9 välillä ja se on semmonen järkevä säätö noihin, muuten se piikittää yli. Olisi kyllä mielenkiintoista verrata miten alkuperäisellä solenoidilla toimii tuo säätö isommille ahdoille. Mitenkäs nimimerkki Hemppis sanoi ettei niistä definitioneista pääse edes tuota ahtopaineen ohjausta vr4 tapauksessa säätämään joten mitenkäs kamitec siinä on onnistunut?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Voihan ne definitiot sinne itse tekaista jos vähänkin viitsii perehtyä, ei ole vaikeaa. Että sinänsä ei mitään ongelmaa varmasti.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Mäppäilty ja ahdot nostettu 1 barin kieppeille, tuntuva ero. Nyt sitten pitäisi saada penkkiin. Aiemmin suhinaa alkoi kuulua puolen barin kieppeillä mut nyt suhina alkaa heti kun alkaa ahtamaan, vuotaakohan tuo nyt jostain?!? Pitännee kaivella tupakinsytyttimeen tuleva "kompura" ja alkaa ahtamaan järjestelmään ilmaa.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Joikale sanoi
Aiemmin suhinaa alkoi kuulua puolen barin kieppeillä mut nyt suhina alkaa heti kun alkaa ahtamaan, vuotaakohan tuo nyt jostain?!?

Mulla ihan sama. 1bar mennään ja suhina ja puhina alkaa jo lähes nollasta.
 
Takaisin
Ylös Bottom