M.Ollikainen Galant-83 tbo 8v---->16v *swap*

Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Alipainet letkut kannattaa kans tutkia, ainakin omassa gallussa vaikutti nykimiseen pintakaasulla (sievästi nyki tietyissä vauhdeissa @ 2000rpm or sou) (kun yksi "nippa" oli tukkimatta imusarjan päältä), letkut kannattaa vaihtaa vaikka ne näyttäskin päällisin puolin ehjiltä..

eli ahtoletkut (ja myös ne AP letkut jotka ovat osa järjestelmää) ja niiden tiiveys vaikuttaa pirusti :peukku

magnificiente!
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Tervetuloa vaan kerhoon. Jos olet johonkin meetingiin tulossa tms. niin olisi kiva vaikka kokeilla tuota autoa. Itsellänihän on sitä täyskaasun pientä nytkytystä esiintynyt Lancerissa koko ajan eikä ongelmaa ole vieläkään ratkaistu vaikka osia on kokeiltu vaihtaa muovikassillinen.

Kannattaa laittaa ihan mekaaninen ahtopainemittari että näet tarkemmin mihin paine/alipaine menee. Imusarjassa pitäisi moottorijarrutuksessa olla noin 0.8 bar alipainetta. Siihen asti se ainakin itselläni menee, joten siellä ei liene vuotoja. Tarvitset mittaria kuitenkin kun alat nostamaan paineita.
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Ahaa, tuo onkin kuvista päätellen se yksilö jossa ei tunnu olevan takapyörissä ollenkaan pitoa :)

Suosittelen että laitat koneen ensin käymään kunnolla vakiona ja yrität viritystä sitten. Siitä ei nimittäin tule muuten mitään - kokemusta on. Bensanpainemittari olisi hyvä lisä vakiosäätimen kanssa ja täysin välttämätön uuden säätimen kanssa.

Sytytyskäyrä pitäisi mitata. Perusennakko ilman alipaine/paineletkua noin 8 astetta ja siitä sitten tasaisesti ylöspäin niin että 36 astetta saavutetaan noin 4000-4500 rpm kohdalla ja sitten pysytään siinä. Alipaineen pitäisi lisätä ennakkoa max noin ?? astetta ja ylipaineen vähentää ennakkoa noin 15 astetta.

Ahtopaine vaikuttaa olevan vakion tasolla tai ehkä hieman yli.

Lambda kannattaa hitsata pakoputkeen ensitilassa, muuten seosten arpominen turboautossa on henkimaailman hommaa ja pahimmillaan rikot koneen jos annat vaan mennä liian laihalla seoksella ahdot täysillä. Tämä on myös täysin välttämätön viritettäessä. Vähintään paikka anturille pitää putkessa olla, muuten ei dynossakaan pysty säätämään konetta.

EDIT: korjattu ali/ylipainesäätimen muutos ennakkoon.
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Juuh pitää ostaa tarvikelamda ja seosmittari.... millainen lamda (moniko johtoinen?)
Mihin kohtaan (kuinka lähelle pakosarjaa laitan sen lamdan?)
;)
Ja pitää myös tarkastaa nuo ennakotkin
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Mulla on yksijohtoinen halvin mahdollinen lambda. Alkuperäisessä downpipessä turbolta alas se oli heti sen turboon kiinni tulevan kotelon jälkeen. Nykyisin se on ehkä vielä vähän lähempänä kun on itse tehty downpipe.

Lämmitettävän anturi olisi parempi. Perusmallilla kestää hetken aikaa että se lämpenee ja herää kun käynnistää koneen. Lämmitettävällä sijoituspaikkakaan ei ole niin tarkka, mutta perusmalli on saatava niin lähelle moottoria kuin mahdollista.

Käsittääkseni anturia varten saa oikeita kierreholkkejakin, mutta itse hain pulttikaupasta sopivan mutterin jonka sahasin kahtia että siitä tuli ohuempi. Samalla sai muotoiltua sitä paremmin pyöreään putkeen sopivaksi.
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Lueskelin tuossa kaikkien 8-tappisten tuubojen ongelmat ja lähimmäksi osui ast sinun ongelmat....
ja mulla tuo mittaristossa oleva AP-mittari "elää omaa elämäänsä" ::)
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Jos siinä mittaristossa on sähköinen ahtopainemittari, niin ahtopainetieto tulee samalta anturilta joka syöttää sitä myös ECUlle. Anturi on ainakin Lancerissa tulipellissä kuljettajan puolella ja siitä menee letku imusarjaan. Ensin voisi tarkistaa letkun kunnon ja sitten koettaa puhdistaa liitintä. Vaikka mitsu sinällään on käyttänyt ihan asiallisia liittimiä alkaa niillä olla ikää on yli 20 vuotta. Jos paineanturi ei toimi niin silloin seokset ovat epäilemättä jollain tavalla katollaan. Kone kyllä käy vaikka johto olisi irti.

Lisäksi nakutustunnistimessa on seuraava kyseiseen anturiin liittyvä logiikka: paineanturi antaa on/off tyyppisen tiedon myös sytytysboksille. Käytännössä tieto kertoo onko ahtopainetta vai ei. Sytytysboksi alkaa "kuuntelemaan" nakutustunnistinta vasta kun tuo tieto kertoo että olla painealueella.

Olen joskus mitannut oman autoni paineanturin ja todennut sen ehjäksi. Alkuperäinen ahtopainemittari toimii, painetieto tulee sytytysboksille ja jännite ECUlle menevässä lähdössä muuttuu lineaarisesti aina 1.2 bariin asti jonka jälkeen jännite ei enää nouse. Käytännössä 1.2 bar on siis kyseisen tunnistimen maksimi.

Multa löytyy useampia sähkökaavioita ja vianhakujuttuja tästä ruiskusysteemistä. Pistä yksityisviestinä joku mailiosoite mihin mahtuu useampi mega tavaraa niin voin lähetellä niitä.
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Nyt kun alkaa miettimään mitä kaikkea kannattaa alkaa ostamaan/etsimään varastoon tuota swappia ajatellen?
- 4G63 DOHC kone on (vaparissa sama kansi kuulema kun tuubossa)?
- Uudet männät+kiertokanki? (millaiset)
- Hybridi turbo? Pakosarja?
- Hestec (vai joku muu)?
Mitä vielä neuvokaas.... kun olen ns, eka kertaa tälläistä swappia suunnitelemassa :-X
PS. koitin etsiä googlella kuvia/tietoa tuollaisesta swapista enkä löytänyt mistään ::) linkit olisi myös tervetulleita.
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

http://www.autospeed.com/cms/A_0004/article.html

siinä on jotain faktaa, en tiedä kuinka faktaa sit on.. mut turbon kannesta tuossa puhutaan.. kas, ei näykkään ei tilaajille näemmä, joten tässä:

MITSUBISHI
Conversion:

Twin cam VR4 turbo head onto 2Litre 4G63 turbo block

Benefits:

Replaces 8 valve SOHC head with 16 valve DOHC.

Mods Required:

The longer VR4 cam belt is needed to accommodate the journey around the two cam sprockets. All stud patterns, bolts and galleries align perfectly to make things easier. A VR4 head gasket and bottom front sprocket need to be bought from Mitsubishi (Part nos MD183808 and MD141953) and depending on the type of car the engine will be going into, there might be enough room to keep the standard turbo and exhaust manifold. The turbo's oil drain pipe could then feed into the original return fitting on the sump.

Because the VR4 head uses direct fire ignition, an aftermarket computer is definitely needed to run the engine.
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Eli tästä koneesta kansi:

kuva2.jpg


Tähän koneeseen:

kuva1.jpg
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Nyt tuli suunnitelmiin täydellinen muutos ::)
Lanceria ei saadakkaan seisontavakuutuksiin talven ajaksi (rahoitusyhtiön mielipide)
Eli jos nyt tuo uusi talli saadaan/otetaan niin Gallu projekti alkaa heti kun mahdollista viimeistään tänä syksynä :peukku

Edit: löysin perin ristiriitaista tietoa jos tuota lakia noudattaisi kirjaimellisesti
Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Eli nykyisessä salaatin koneessa on n:170hp ja siihen tulevasta DOHC (vaparin) kansi jossa tehot on n:150hp

ööö ;D
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

öö.. vertailu taitaa olla VR4... saat sen cuulerinkin papereihin...
eli 170hv->195hv... pitäs prossat riittää ;D :peukku
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

edelleenkin olen siinä uskossa että niin kauan kuin moottori ei muutu niin alle x vuoden autoja saa virittää maailman tappiin asti.. toki liekkö se laillinen on, mutta onhan niitä 700hv golffejaki vm -77 tjsp :p
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Kestääkö nuo turbon veivit ja männät/kampura (vakiot)
miten paljon.... meinaan vaan että on aikas kalliit ostaa uudet :p (swappia ajatellen)
Autollahan on mittarissa vasta vajaa 230tkm....
Mutta jos ne kannattaa/pitää ostaa niin pakkohan se on ;D
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Männät ovat heikoin lenkki. 230 tkm kone lienee jo aikalailla kulunut. Tuohon aikaan moottorit eivät kestäneet samaa mitä 90-luvun koneet. Epäilen että löydät selvän pykälän sylintereistä ottaessasi kannen irti. Jos ei löydy niin onnittelut mutta ainakin molemmat minulla olevat koneet on jo kertaalleen porattu ja silti on pientä pykälää. Jos tekisi hyvin niin pitäisi ilman muuta porauttaa ja laittaa takomännät. Mä en ole vielä päässyt siihen tehdään hyvin vaiheeseen kun en ole vielä räjäyttänyt yhtään konetta :)
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Nyt projektiin liittyviä kysymyksiä  ::)

e15mitsubishi sanoi
J. Puhakka sanoi
KUUPPA_VAAN sanoi
eli VR nelosen kone mahtuu siis muutoskatsastuksen piiriin viellä. :D kyseinen kone nimittäin sopisi luonteensa puolesta sapporoon. :D
oli se sitte neli tai kaksovinen. ;D

itse asiassa, VR4 G63 kansi menee suorilta 4g63T 8v lohkoon, joka onkin ainoa vaihtoehto.. johtuen kytkimestä/lootasta.. joutuu vaan hommaa moottorinohjauksen ja dohcin jakohihnan..



Itse asiassa EI mene ihan suoraan. Mutta aikas pienellä vaivalla ;). Elikkäs joutuu tekemään 2(kaksi) n. 3-3.5 mm. lisäreikää lohkoon vastaaville paikoille mitkä löytyy 16 naulasen kannesta mut ei 8v:stä. Helppo homma ja olen jo sen verran tutkinut, että nää reijät pystyy tekemään lohkoon niin et saadaan se vesi myös kiertämään niiden kautta(=8v lohkoon poraamalla ne snadit reijät niin ne menee myös lohkon vesitilaan :).)
No itse jakopään lelut pitää vaan sitte olla kaikki 16-naulasen kiristimiä myöten on näet rattaatkin hieman leveämmät.
t:Arska
ps. katotaan josko tossa mun takasutisaparo rojektissa jossain vaiheessa...?

Olisiko kuvia jossain tästä operaatiosta... kuinka syvälle porataan yms  ;D jne.... muutenkin nyt kaikki "gurut" mitä muuta kannattaa ottaa huomioon??

Esim: onko vesiletkujen kanssa ongelmia? tjms

Kiitos etukäteen kaikista neuvoista  8)

Ps: miksi kukaan ei ole tehnyt suomessa vastaavaa.... tai jos on niin pysyvät "piilossa"  ::)

Viittaan TÄHÄN keskusteluun
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Haudi.

Tohon , et onko kukaan Suomessa tehnyt? = En ainakaan ole kuullut.
Itsellänikin ks. operaatio on vielä lievästi "evoluutio"-vaiheessa.
Faktaa: se reikien poraus onnistuu käyttämällä 16v-kansitiivistettä merkkaus-sapluunana. Porauksen voi tehdä vaik pläkänddekkerilläkin kun on huolellinen.
Ja se poraus-syvyys on luokkaa n. 1cm +/-2mm.(=dekkitason paksuus) ja silloin vesi kiertää lohkosta kanteen siltä kohtaa.
Imusarjan joudut tekemään käytännössä itse tai hyödyntämään etu-/nelivedon imusarjan josta joudut siirtämään läppärungon toiseenpäähän(=katkaisu oikeasta kohtaa/hitsaaminen toiseen päähän.
Termarikotelo täytyy siirtää myös toiseenpäähän/tai tehdä vähintään termarikotelo uusiks/käyttää erittäin pitkää ylävesiletkua.
Kinkkisin paikka(rahaa vievin) on ehken sytkäpuolen järjestäminen eli kun jakajaa ei ole enään käytössä niin joudut/saat siirtyä suorasytkään :peukku. Tosin vaatii sit käytännössä myös manipuloitavan mottiohjaus järjestelmän. Tosin hyvä asia myös ;).
Jakopää pitää ottaa kaikin osin siitä 16-naulasesta joka menee aikaslailla suoraan paitsi kampuran värinnänvaimennin/hihnapyörien osalta joka on vielä itsellänikin auki miten sen toteuttaisi(siis siinätapauksessa jos haluaa käyttää takavetoisen laturi/tehostajan pumput oikeilla paikoillaan. Tosin kaikenhan voi tehdä myös niiltäkin osin ns. "suomalaisugrilaiseksi" ;).
Nää nyt ainakin. Eli ei nyt ihan "plug and play" juttu.
-A
ps. itse olen ottanut kuvia kaikista työvaiheista mut ne on tälhetkellä kameran muistikortilla
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

e15mitsubishi sanoi
Haudi.

Itsellänikin ks. operaatio on vielä lievästi "evoluutio"-vaiheessa.

Työstätkö etuvetolohkoa vai takavetolohkoa?, ihan vain mielenkiinnosta.. voikos muuten ko. etuvedon lohkoon ruuvata takaveto turbon kannen? :)
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

J. Puhakka sanoi
e15mitsubishi sanoi
Haudi.

Itsellänikin ks. operaatio on vielä lievästi "evoluutio"-vaiheessa.

Työstätkö etuvetolohkoa vai takavetolohkoa?, ihan vain mielenkiinnosta.. voikos muuten ko. etuvedon lohkoon ruuvata takaveto turbon kannen? :)

Moi.

Itse olen tekemässä takavetolohkoon.

Takavetoturbon kannen voit laittaa myös etuvedon lohkoon.
-A
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

kuka hitsasi imusarjan, oliko vaikea homma? Tuleeko tuo nyt vielä samalla kaasuläpällä vai vaihdoitko kiinnityksen? Tars tehdä kohta sama homma O-Jayn 4G64 rojektiin...
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Mr. Ahtopaine tietää hitsauksesta enemmän ;)
Ja samalla (kuvissa) näkyvällä kaasuläpällä
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

mitsun on ja sisähalkaisijan katsoin niin 65mm..
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Onko oikeasti tarkoituksena käyttää toi jousittamaton sintteripala kytkinlevy? Meinaan voi olla vaan aikas hankala katukäytössä sekä se orggis irs-perä/murrosnivelet aika helteessä?
-A
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Katsotaanhan kun sinne asti päästään (levyn paikalleen laiton aika) mikä sinne heitetään ;)
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo

Mulla ei ole vielä vakiolevy osoittanut mitään antautumisen merkkejä, mutta vääntöäkään ei tietysti hirveästi ole. Tuntuu että takarenkaat toimivat aika tehokkaina sulakkeina.

Lancerin vauhtipyörä on muuten PALJON kevyempi ja ero on nimenomaan ulkokehällä eli siellä missä se vaikuttaakin jotain. Omistan myös Galantin vauhtipyörän ja olen verrannut niitä vierekkäin. Tuosta voi siis ottaa aika reilusti tavaraa pois jos siltä tuntuu.
 
Re: M.Ollikainen Galant-83 tbo 8v-->16v *swap*

Jeps, olet löytänyt reiät, vaikkei ollu karvojakaan ympärillä :peukku ;D.

Siinä se eroavaisuus on. Tosin olen löytänyt vielä 3:nenkin reiän noiden lisäksi kyseessä on VR4/Evo 3 lohko(kolmas reikä)  vs. vapari 16V -lohko josta se yksi on puuttunut! Olisko myös joku vuosimallikohtainen ero? ::)
-A
 
Takaisin
Ylös Bottom