Manuaali Vaihteiston/voiman siirron hultoon ja korjaukseen ohjeita ja keskustelua.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vipi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vipi

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2020
Sijainti
Kotka
Otsikon aiheesta löysin jotain juttua aiheesta haulla ja selauksella, mutta hyvää yhteen vetoa en löytänyt nykypäivän osien saatavuuteen yms,( voi olla myös aloittelian harhailua) joten ajattelin laittaa uutta tulille jos saataisiin kerättyä kaikki info samaan nippuun. Omassa legnumissa siis loota vollottaa ja matka katkesi kun kytkin kopan sisästä alkoi lentää pultteja kujalle joten remontointi ilmeisen ajankohtaista.

Laakereita ja tiivisteitä lootaan ilmeisesti siis tarjolla ainakin marmorilla, näihin osanumerot hakusessa, niillä todennäköisesti löytäisin hintatietoa ja saatavuutta työpaikan kautta, kun edustus talosta löytyy. Varaosa filmiä en ole vielä tutkaillut jos sieltä jotain irti saan niin toki päivitän tähän. Muualta osien saatavuus kiinnostaisi myös hintakilpailun vuoksi. Lisäksi ilmeisesti? Vaihteistosta eri variaatioita ja selviää numero sarjasta mitkö osat sopii vai koskeeko tämä tieto edes nelikkoa, itselle jäi auki?

Työ itsessään varmasti luonnistuu kun purkamaan pääsee ymmärrykseni mukaan erikoistyökaluja ei juuri kaivata? Step by step kuvallisen kollasinkin voin koittaa tehdä oman rempan yhteydessä.

myös muu voimasiirtoon liittyvä keskustelu ja osalistaus tulevia huoltoja ajatellen tervetullutta.

Jos tästä aihe jo löytyy niin linkatkaa niin tämän ketjun voi poistaa.
 
Vaihteisto on aika lähellä evon vaihteistoa. Tässä mallissa vaihteisto ottaa herkemmin itseensä sillä paketissa on huomattavasti enemmän vääntöä alhaalla. Osat tosiaan järkevä selvittää varaosa-ohjelman avulla ja sitten vaan tilata Mitsun edustukselliseen liikkeeseen, maksaa mitä maksaa ja riippuu mitä uusii.

Kun tuohon ryhtyy niin kannattaa uusia myös ne käytetyimmät synkrot jos haluaa laatikosta hyvän tuntuisen.

Itsellä meni päälaakerointi (äänen kyllä kuuli jo pitkään) ja lopulta vuoti öljyt kytkimen päälle. Laatikko kyllä toimi sinänsä loppuun asti.

Aiemmin osia on saanut Amayaman kautta, en tiedä saako nykyään että kyllä tuo merkkiliike on varmin lähde, niinkauan kun näihin saa yhtään mitään. Katoavaa kansanperinnettä.
 
Oman auton viaksi paljastuikin vauhtipyörän takana ulkokehällä olevien pulttien löystyminen/irtoaminen, melko omaperäinen omaan silmään mokoma vauhtipyörä rakenne taustalevyineen vai onkohan tämä nyt se evo lancerin vaihtipyörä spacereineen? Sen verran vähän näiden autojen kanssa vasta pelannut niin ei tunnista. Joka tapauksessa loota rempan aloitus sai hieman peliaikaa lisää.

Varaosafilmillä oli itsellä ongelmia saada tunnistettua tätä autoa, tosin en mikään maisteri kyseisen ohjelman kanssa olekkaan.
Amayama tarjosi taasen kattavat kuvat ja oe numerot joten täytyy jonkinmoinen korjaus sarja kerätä ja katsoa saatavuus maahantuojalta ja amayamalta hintoineen.
 
Mielenkiintoista, olisikohan siellä juurikin ollut tämä evon vauhtipyöräviritys ja käynyt noin. Muut eivät ole raportoineet samoista ongelmista....
 
En nää muuta järkeä miksi olisi spacer siellä? Varmaan jäänyt asennuksessa väärään momenttiin tms.
Mulla ja anderzilla taitaa olla suomen vanhimpia tuolla muutoksella eikä ole ongelmia ollu
 
Alkuperäisessä vauhtipyörässä on ihan tehtaalta spaceri/ prikkalevy, muistaakseni 3levyä siihen kuuluu ja joista yksi on vpn ja kampuran välissä, toiset kaksi sitten kytkimen puolelta.

Jos toki sinulla on siellä alumiinen spaceri vpn ja kampuraan välissä niin silloin sulla on se evon kytkin/vp asennettu. (off topic, multa löytyy muutama spaceri evon vauhtipyörä muutoksen jos tarve iskee)
 
Ainut ohje ja mitä oikeastaan tarvitsee sitten tietää tuon laatikon irroituksessa on: vasemman puolen vetarin puolelta sitten pitää irroittaa akseli laatikon sisältä, siihen tarvii vaan heittovasaran tai sitten rakentaa 8mm kierretankoa ja joku iso hylsy siihen ja pari prikkaa/lukitus mutteri niin lähtee irti sitten. Akselin päässä itsessään on sitten kierre valmiina sen kyllä hiffaa sitten kun rupee irroittamaan.
 
Juu, no on tuo sitten selostuksen perusteella tehdas vp. Laakeri ostos ei kaiketi voi pitkälle heittää jos etukäteen tilailee laakereita runkonumerolla, tarkotus ois viikonloppuna askarrella laatikkoa lattialle ja aloittaa remontti ennen kuin hajoo muutakin. Osa listalle varmistusta vielä niin rittänee yht. Neljä laakeria ja stefat? Kuvassa viitteellinen ostoslista, synkat tuntuu ihan ok niin en niitä taida vaihdella jos silmämääräsesti ei näytä kulahtaneille.
 

Liitetiedostot

  • 4FD6601D-A2EE-4A84-B6AD-F66BA608D6EF.jpeg
    4FD6601D-A2EE-4A84-B6AD-F66BA608D6EF.jpeg
    239 KB · Lukukerrat 194
Ja yksi mieleen tullut asia oli se että onko kukaan tilaillut amayalta osia, luotettavuus ja toimitus ajat kiinnostaisi. Hinta eroa senverta paljon verrattuna meidän listahintoihin, että kannattaisi ehkä hetki jopa osia odotellakkin.
 
Nyt olisi oma kottero purettuna. Kulmavaihde aivan sökö eikä kannattane enää edes koettaa korjata vaan etsiä uutta. Vaihteistossa kakkos akselin toisen pään laakeri silminähden tosi huono. Melkosen simppeli rakenteeltaan tuntui olevan. Osat pesuun ja osien tilailuu/etsintään.

Vakio vauhtipyörä tuolla todettiin olevan ja aiemmin löystyneet pultit olivat sen ”vetolevy” teräslevyn kiinnityspultit vauhtipyörään. Mukavana yllärinä löytyi myös xtreme clutchin tuote kytkimen tienoolta.
 
Ja yksi mieleen tullut asia oli se että onko kukaan tilaillut amayalta osia, luotettavuus ja toimitus ajat kiinnostaisi. Hinta eroa senverta paljon verrattuna meidän listahintoihin, että kannattaisi ehkä hetki jopa osia odotellakkin.

En tiedä mitä late tarkoitti aikaisemmin kommentillaan kun en hetkeen ole amayamasta tilannut. Mutta vuosikausia kyllä tilaillut sieltä ilman mitään ongelmia, tullit ja alvit pitää toki laskea hintoihin mukaan. Odotella ei tarvitse yleensä kovinkaan pitkään, parissa päivässä suomeen.
 
Amayamalle ääni täältäkin. Suht nopea toimitus vrt paikalliseen tukkuriin tai merkkihuoltoon. Muista toki että ensin osista pitää tehdä "inquiry" jotta he tarkistavat että osat löytyy. Eli kaikkea ei sieltäkään välttämättä saa vaikka löytyykin katalogista.
 
Kiitoksia kokemuksista, uskaltautuu tilailemaan, ostoslistan sain tehtyä, ainua mikä ihmetyttää kun shimmilevyjä ei löydy omaan silmään oikeen irrallaan eikä settinä niin kuinkahan osuu shimmaukset kohdalleen uusilla laakereilla..
 
Kiitoksia kokemuksista, uskaltautuu tilailemaan, ostoslistan sain tehtyä, ainua mikä ihmetyttää kun shimmilevyjä ei löydy omaan silmään oikeen irrallaan eikä settinä niin kuinkahan osuu shimmaukset kohdalleen uusilla laakereilla..
Asasta et löydä shimmejä, ne löytyy aina vain WSM:stä.
 
Loota ois rempattu, kulmavaihetta en vielä oo saanut hankittua, siihen liittyen oliskin tietäjille pari kysymystä. Ilmeisesti evon kulmavaihde passaa malleista 4-6 ilmeisen suoraan vai olenkohan ihan väärässä ymmärryksessä? Käyköhän muista kulmavaihde helposti, esim outlander?
 
Takaisin
Ylös Bottom