manuaalivaihteiston remontointi

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Tehdääs tähän nyt tämmöinen, samahan se on kun evossakin ja kyllähän sen arvata saattoi että tuo englannista ostamani laatikko vaatii remonttia.

Mutta voiko olla jostain muusta kyse. Vitosta lukuunottamatta vaihteita pitää "tähdätä" tarkasti kohdalleen, lisäksi nyt tuntuu tuo vapaakin hieman tahmeelta. Mitäköhän tässä pitäisi olla uusimassa. Synkat ja kaikki mahdolliset laakerit olisi tarkoitus vaihtaa mutta voiko tässä olla kiinni muusta. Esim kolmosella ei rusahda synkro kovin helposti muutenkaan. Voiko olla siirtäjissä jotain vikaa? Mitään säätömahdollisuutta ei kuulemma ole? Aluksi vaihteisto toimi hieman paremmin mutta pikkuhiljaa mennyt hankalampaan suuntaan. Äänet eivät ole lisääntyneet kuitenkaan. Itse en tätä vaihteistotekniikkaa niin tunne niin osaisikohan joku täällä valottaa.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Näin ei-laatikkoa auki juttuina niin, eikös siellä ole vaijereiden päässä säädöt keskikonsolissa? Olihan sulla se vaihdekepin assembly osissa? Vaijerit saattaa ajan kanssa kans ruveta tahmaamaan, niitä voi erinäisin DIY keinoin voidella uudestaan.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Urran sanoi
Näin ei-laatikkoa auki juttuina niin, eikös siellä ole vaijereiden päässä säädöt keskikonsolissa? Olihan sulla se vaihdekepin assembly osissa? Vaijerit saattaa ajan kanssa kans ruveta tahmaamaan, niitä voi erinäisin DIY keinoin voidella uudestaan.

Tuosta ei ole olemassa räjäytyskuvia. Erkin mukaan tuota ei pystyisi mitenkään säätämään. Olisi vaan paikallaan saada jotain infoa yleisesti noitten pakettien toiminnasta ja katselin että foorumilla ei ole aiheesta juuri puhuttu.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

mystinengalant sanoi
Tuosta ei ole olemassa räjäytyskuvia.

eikö?
W5M51: http://www.evoscan.com/manuals/Evo9/GR00000500-22B.pdf
Tai sitte ottaa nelosen lootan... samaa kauraahan ne on.

lisää laakereita jne valmiina: http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=ru&u=http://www.vr-4.ru/forum/showthread.php%3Fp%3D409877&prev=/search%3Fq%3DW5M51-2-S6N1%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi:eek:fficial%26biw%3D1440%26bih%3D735

ja toki ryssän EPC ru-sivustolta löytyy joka kilke tuohonki lootan sisään.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Oikeastaan tarkoitin että tuosta keskikonsolihommasta ei hirveesti ollut tietoja mut kuten oli puhetta niin ei siellä taida säätöjä olla. Vika on siis joka tapauksessa laatikon sisällä.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Mun ongelma on nyt lähinnä se että keppiä joutuu käyttää tosi tarkasti ja manuaalisesti. Ei esim palaudu vapaalle kunnolla. Vapaalla "heiluttaminen" tuntuu ihan tahmealta. Esim 2-> 3:lle vaihto on tehtävä niin että tarkasti itse siirtää kepin takaisin vapaalle ja sieltä kolmoselle. Kolmonen kyllä menee nätisti silmään ja synkro ei tee mitään rutinaa.

Anders ideoi että voisi olla tästä kyse.
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=250712

Osaisko HarriK esim sanoa?
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

mystinengalant sanoi
Mun ongelma on nyt lähinnä se että keppiä joutuu käyttää tosi tarkasti ja manuaalisesti. Ei esim palaudu vapaalle kunnolla. Vapaalla "heiluttaminen" tuntuu ihan tahmealta. Esim 2-> 3:lle vaihto on tehtävä niin että tarkasti itse siirtää kepin takaisin vapaalle ja sieltä kolmoselle. Kolmonen kyllä menee nätisti silmään ja synkro ei tee mitään rutinaa.

Anders ideoi että voisi olla tästä kyse.
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=250712

Osaisko HarriK esim sanoa?

voi olla, en kattonu ny tarkkaan.
Yks toinen on et mitkä puslat on siinä kohtaa josta vaihdesiirtäjän tangot menee läpi laatikon kuorien? eli onko siinä ohjaus + muovipusla = kuluma?
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Remontoin juuri gdi:n laatikon, jossa kuvien perusteella on sama vaihteensiirtomekanismi. Tein tuon lancerregisterin puslan omaani, sillä vähenee sivuliikkeen välys. Myös kuvassa oleva sininen pusla aiheuttaa välystä. Jos vaihdepäällä keppi liikkuu sivuttain yli puoli senttiä, on nuissa välystä. Nuo vivustot saattavat myös vääntyä laatikon asennuksen yhteydessä ja silloin tuo valkoinen pusla saattaa olla hyvinkin huonosti paikallaan. Sinisen puslan liitos on helppo tihittää sopivalla prikalla ja nylocmutterilla, mutta sitä ei saa vain kiristää liikaa.

Tuo toinen tanko on tapilla kiinni akselissa ja ainakin itselläni se oli myös löysä. Suurin vika siinä on, että se on liian lyhyt. Sen korjasin vaihtamalla tilalle putkisokan.

Jos sivuliike on kankea, on sen lähde helpoin testata ottamalla vaijeri irti tuosta siirtäjästä. Jos siirtäjä keskittää hyvin heiluttelemalla on vika vaijerissa tai keskikonsolissa, jos ei on vika tuossa siirtäjässä. Vaihdekepin pitäisi myös keskittyä jos vaijeri on irti. Keskitysjouset on vaihdekepissä heti konsolin alla ja tuossa vaihteensiirtäjän tangossa, tuon alumiiniosan sisällä ja tangon päässä. Vaihteensiirtäjän voi irroittaa laatikkopaikallaan, mutta täytyy varoa ettei tuo jousipaketti tipu laatikon sisälle.

Gdi:ssä ei ainakaan ole säätömahdollisuuksia laatikon sisällä, eikä ulkona.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Minkä evon laatikon kanssa noi manuaalin sisuskalut on samat? Ois vissiin oma vähän rebuildia vailla kun syncrot vittuilee ja laakerikin nakutta. :seina
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Itsellä tuo on nyt semmoinen että vaihteet on aika tarkasti asetettava päälle. No jos löytäisi jonkun toisen auton lopputalveksi niin voisi keväämmällä tutkia. Palautus vapaalle on todellakin onneton.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Kannattaa tarkistaa nuo asiat mitä veni mainitsi, jos on hankala löytää vaihteet niin on kyllä siirtäjämekanismissa joku häikkä

Yhteensopivat sisuskalut kaikissa Evo 4-9 (5-vaihteiset), välityksissä on niissä eroja
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

veni sanoi
Remontoin juuri gdi:n laatikon, jossa kuvien perusteella on sama vaihteensiirtomekanismi. Tein tuon lancerregisterin puslan omaani, sillä vähenee sivuliikkeen välys. Myös kuvassa oleva sininen pusla aiheuttaa välystä. Jos vaihdepäällä keppi liikkuu sivuttain yli puoli senttiä, on nuissa välystä. Nuo vivustot saattavat myös vääntyä laatikon asennuksen yhteydessä ja silloin tuo valkoinen pusla saattaa olla hyvinkin huonosti paikallaan. Sinisen puslan liitos on helppo tihittää sopivalla prikalla ja nylocmutterilla, mutta sitä ei saa vain kiristää liikaa.

Tuo toinen tanko on tapilla kiinni akselissa ja ainakin itselläni se oli myös löysä. Suurin vika siinä on, että se on liian lyhyt. Sen korjasin vaihtamalla tilalle putkisokan.

Jos sivuliike on kankea, on sen lähde helpoin testata ottamalla vaijeri irti tuosta siirtäjästä. Jos siirtäjä keskittää hyvin heiluttelemalla on vika vaijerissa tai keskikonsolissa, jos ei on vika tuossa siirtäjässä. Vaihdekepin pitäisi myös keskittyä jos vaijeri on irti. Keskitysjouset on vaihdekepissä heti konsolin alla ja tuossa vaihteensiirtäjän tangossa, tuon alumiiniosan sisällä ja tangon päässä. Vaihteensiirtäjän voi irroittaa laatikkopaikallaan, mutta täytyy varoa ettei tuo jousipaketti tipu laatikon sisälle.

Gdi:ssä ei ainakaan ole säätömahdollisuuksia laatikon sisällä, eikä ulkona.

Jepjep... on aika lähellä jo että tajuaisin. Eli vaihteistossa siirtäjä(t) törröttää sieltä ulos ja sen pitäisi keskittyä itsekseen. Ja jos ottaa vaijerit irti ja testaa sitä siirtäjää niin voi sanoa onko laatikon purku edessä.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Joo ei aina kaikkea tarvitsekaan ymmärtää. ;D

Se mitä yritin sanoa on ympyröity kuvissa

Sivuliikkeen keskitysjouset vaihteensiirtomekanismissa.
Piirretty%201.JPG


Sama keskikonsolissa.
Piirretty%202.JPG


Kuvassa näkyy tuon siirtotangon laakerointi, jossa tuskin on vika.
Piirretty%203.JPG


Tuon liitoksen avaamalla voi kokeilla onko vika vaijerista koppiinpäin vai laatikkoonpäin jos sivuliike on epätarkka. Ja tuo vipu jos vääntyy, tai tuo valkoinen pusla kuluu on sivuliike epätarkka. Tuosta vivustosta ainakin vaijerit irroittamalla pitäisi sekä sivu, että pituusliikkeiden olla aika keveät.
Piirretty%204.JPG


Tuossa näkyy laatikonsisältä ohut metallirengas joka pitää vaihteet pykälässä tai vapaalla. Toisen vaijerin irroittamalla voi kokeilla tuon toimivuuden.
Piirretty%205.JPG




Ja joo saatan puhua vaihteensiirtäjistä ja vivustoista sujuvasti sekaisin, kun niiden tarkoitus nyt sattuu olemaan kuskin kannalta sama.
 
Vs: manuaalivaihteiston remontointi

Mulla meni keppi ihan kauheen tuntuseks ja sai ettiä vaihteita kokoajan kun yleensä ykkösen paikalla oli kolmonen. Keppiä piti retuuttaa vapaalla sivuttain edestakas ennenkun sai ykkösen päälle ja vaihe päällä liikkui sivuttain reilusti.
Vika oli tämä http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=46176.0
Näytti olevan ehjä mutta ylemmän kiinnikkeen vulkanointi oli pettäny ja vaijeri pääsi liikkumaan liikaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom