Mikä syö virtaa?

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli aika sekavasti kirjotettu,mut olisko mahollist(tottakai,japsi) et joku on ruvennu "syömään" virtaa?Auto siis -88 E3* 1,6kaasariGallu..Laturin latausjännitteen oon mitannu,en lataus virtaa,mut toi jännitepuoli on norm.Akku on aina lämpösen jälkeen "täydes"toimintakunnos..Nyt vaan ku tulee nää "kovat" pakkaset niin tekis mieli saada toi kuntoon..Ku jo yli viiden asteen pakkasilla/yli 5h paik,niin oli siinä ja siinä et lähti käyntiin..Jännite putoo semmoseen 11,7 jo heti pienen ajan jälkeen..Motonetis,mist oon ostanu,kävin sanomas,ne teki "rasitustestin" 550A,ja oli sen mukaan 97%kunnos..Ja akku siis Bosch 70Ah,550A..Roikas ollessaan lähtee suht norm. käyntiin,mut en kyllä jaksais uskoo et toi akku on jo sökö..
 
Jolllei kellää oo mitää järkevämpää ni sillee ainaki saat testattuu itte akun ja tiet samal et syökö joku "virtaa".
Elikkä otat vaan akukengät irti ja jätät akun siihe. Koitat sit sen 5h:n jälkee siin pakkases mitä akun jännite sanoo.. Mut luulisin et akkuu syö joku, mut joku viisaampi kertokoon et mikä sellane olis. ;D
 
teoria: jos ottaa akun kengän irti ja kytkee yleismittarin siihen väliin, näkee vuoto virran (right?)

sitten sulake rasialla ja nyppii sulakkeita irti yksi kerrallaan, jos ylimääräinen virran kulutus loppuu, niin syyllinen on ko. piiriin kytkettynä? Olettaen tietty, että virta karkaa sulakerasian kautta... onko mitään onnistumisen mahdollisuuksia?
 
Niko Päivinen sanoi
teoria: jos ottaa akun kengän irti ja kytkee yleismittarin siihen väliin, näkee vuoto virran (right?)

sitten sulake rasialla ja nyppii sulakkeita irti yksi kerrallaan, jos ylimääräinen virran kulutus loppuu, niin syyllinen on ko. piiriin kytkettynä? Olettaen tietty, että virta karkaa sulakerasian kautta... onko mitään onnistumisen mahdollisuuksia?

Kyllähän tossa taitaa järkee olla. muistaa vaan vääntää sen yleismittarin amppeeri alueelle ;D
 
Teepa sanoi
Kyllähän tossa taitaa järkee olla. muistaa vaan vääntää sen yleismittarin amppeeri alueelle ;D

Ja välttää starttaamista mittari kytkettynä. Ei mahda moni mittari kestää niitä virtoja ;D
 
joo ei mitään starttaamisia tai muutakaan, tarkoitushan oli nimenomaan tutkia mihin se virta hupenee silloin kun sen ei pitäisi huveta.....
 
Kyllä noi testauskeinot tiedän,ajattelin vaan et jos jollain on jo kokemust et mikä vois "syödä",ku on aika kylmä täl hetkel testailla..Ja ei viittis naapureit kiusata hirveesti kaken uud. asentamisel..Äsken kuitenkin kävin "testaan",akun jännite 11,5V,seisonu taas eilisiltapäivästä,ei ollu roikassa(siis nyt aamul),starttasin(mow,mow,mow..)jännite tippu 7v,mut kuitenkin hurahti käyntiin ilosesti n.5sekunnis..Voisko olla et tolla mun akulla on tollanen "tapa" toimia?Eli tiputtaa jännitteen ja starttaa "väsyneen" olosesti?Kun kuitenkin tuntuu jaksavan startata..Ja tota akunkengäst akkuun yleismittarilla virtatestausta ei kannata ees koittaa herätevirta päällä(avain vir.lukos ON),koska monesti sekin virta on suurempi kuin mitä mittari kestää..
 
niiiiiin, nyt kun miettii, niin harvoin 12v akussa on 12v jännitettä jos sitä ei lataa, eli 11,7 taitaa olla oikeastaan ihan hyvä jännite...

Ja totta sekin, kyllä mä muistan kun coltin joskus starttas kovasta pakkasesta (mineraaliöljyillä) niin ei sekään kuulostanu yhtään siltä, että se edes lähtis, (pyöritti niin hitaasti) mutta aina se kuitenkin tärähti....

Mitkäs öljyt sulla on sisällä? Voihan se olla, että paksut öljyt yhdistettynä vaikka vähän väsyneeseen starttiin tekee tuon hitaan pyörittämisen.....
 
Joo tuttu tilanne mullekin. Kerran sitten kyllästyin siihen laiskaan pyörittämiseen, ja ajattelin että PRKL!, nyt en edes yritä käynnistää (kaasaripeli pakkasella). Pyöritän vaan starttia, ja jos virta loppuu niin käyn hakemassa uuden akun. Perhana, siinä startattiin minuutti jos toinenkin (ei tietenkään yhtäjaksoisesti, jotta startti ei palaisi), mutta virta ei vaan ottanut loppuakseen! Lähti se kaasaripelikin -20 pakkasessa käymään ilman mitään temppuiluja, ja ilman kaasua. Pakkasessa se akku vain luovuttaa vähemmän käynnistysvirtaa, vaikka olisikin ihan ehjä. Sellaisia ovat melkein kaikki akut, myös kännyköiden yms.
 
Itselläni oli ooppelissa kerran samainen vika ja aikani tutkittuani että mikä syö virtaa niin menin peräkonttiin :eek: ja käskin kaverin laittaa peräkontin kiinni ja kas kummaa valothan siellä palo koko ajan :eek:.
Ja akusta sen verran että jos se pääsee tyhjäksi kylmällä ilmalla niin ei se lataudu tarpeeksi ennen kuin on viety lämpimään latautuun.Mittarit kyllä näyttää täyttä mutta se ei kestä kuormitusta.Ja aikansa montakertaa sen tyhjennettyään ei akku ole enään toiminta kuntoinen ja uuden akun osto on tarpeen mutta ei ennekuin on vika selvennyt siis se missä" vuoto".Tämä oli siis ooppelissani vikana.
 
Castrol GTX Lightex 5W40,tuntuu olevan hyvää,ei ainakaan "syö" niin paljon kuin muita..Kontis ei valo pala,eikä muuallakaan..Toi 11,7 kuitenkin kummastuttaa,mut tottahan se on et Helvettikin jäätyy ku on tarpeeks kylmä..Ku kesäl oli koko ajan n.12,05,jopa viiden tunnin "paussin" aikana jolloin oli "stereot" päällä,eli aika paljon virtaa kulu mut eipä sillon ollu mitään ongelmia..Pitäisköhän ruveta jo säästää ja ostaa parin vuoden pääst Webasto..KYLLÄ!
 
Niko Päivinen sanoi
niiiiiin, nyt kun miettii, niin harvoin 12v akussa on 12v jännitettä jos sitä ei lataa, eli 11,7 taitaa olla oikeastaan ihan hyvä jännite...

Täydessä akussa jännite on noin 12.7 volttia.
Kun jännite on 12.3 volttia on akussa virtaa enää puolet.
 
Niin, napajännite, mutta kun yhtään kuormitat niin putoaa. Jos autossa on volttimittari, joka toimii vain kun virrat on päällä, niin tuskin tulee näkemään yli 12V jos auto ei ole käynnissä.
Itselläni on tyhjäkäynnillä 11,5V, eikä koskaaan ole tarvinnut latailla. Hyvin lähtee pakkasellakin käyntiin.
 
T. Laakso sanoi
Niin, napajännite, mutta kun yhtään kuormitat niin putoaa. Jos autossa on volttimittari, joka toimii vain kun virrat on päällä, niin tuskin tulee näkemään yli 12V jos auto ei ole käynnissä.
Itselläni on tyhjäkäynnillä 11,5V, eikä koskaaan ole tarvinnut latailla. Hyvin lähtee pakkasellakin käyntiin.

??OnkosSullaJ.TasaajaKunnos?LatauksenJohdonVaihdettuaEiOoKertaakaanTippunuAlle 13,7,VaikkaOisKaikkiSähkölaitteetPäällä(siisKunAutoOnKäynnis)jaKesälEiKertaakaanTippunuAlle12.. (TottakaiMuutosJotainRikkiPitääMennä,TälKertaaAinoostaanSPACEnappula..)
 
ST sanoi
T. Laakso sanoi
Niin, napajännite, mutta kun yhtään kuormitat niin putoaa. Jos autossa on volttimittari, joka toimii vain kun virrat on päällä, niin tuskin tulee näkemään yli 12V jos auto ei ole käynnissä.
Itselläni on tyhjäkäynnillä 11,5V, eikä koskaaan ole tarvinnut latailla. Hyvin lähtee pakkasellakin käyntiin.

??OnkosSullaJ.TasaajaKunnos?LatauksenJohdonVaihdettuaEiOoKertaakaanTippunuAlle 13,7,VaikkaOisKaikkiSähkölaitteetPäällä(siisKunAutoOnKäynnis)jaKesälEiKertaakaanTippunuAlle12.. (TottakaiMuutosJotainRikkiPitääMennä,TälKertaaAinoostaanSPACEnappula..)

Heh :D. Kyllä jännite on silloin kun auto on käynnissä sen 13 ja risat voltteja. Se johtuu siitä että laturi tuottaa sähköä mutta eriasia on silloin kun startataan eli laturi ei pyörikkään täpösillä. Silloin akun kuorma on suurimmillaan ja jännite tippuu.
 
Kun auto on käynnissä ja mitataan jännite vaikka tupakansytyttimestä niin jännite pitäisi olla 13,5-14,5 volttia jos kaikki pelaa oikein.Muuten on jotain pielessä.
 
Mun tyhjäkäynti on 650rpm. Siinä näyttää 11,5V. Heti kun nostaa kaasulla edes 800rpm:ään, niin tulee 13.7V, ja suunnilleen siinä pysyy vaikka laittais kaikki sähkölaitteet päälle. En usko että mitään vikaa on. Korkeintaan joku on vaihtanut liian suuren hihnapyörän laturin päähän. ;D
 
ST, tarkasta myös akulta lähtevien + ja - kaapeleiden liitokset eli onko liitokset puhtaat eikä turhia hapettumia. Ne yleensä hukkaa sähköä juuri silloin kun sitä tarvitaan.
 
Jep,on putsattu,vaihdettu piuhat(tarpeellisen kokosiks),laturi "tarkastettu"jne..Mut pitäis vaan jaksaa "tarkistaa"mittaril..
 
Mun Galantissa virrat valu laturin takia. Kokeileppa mitata se vuotovirta sillon kun laturin liittimet on irti. Saatto kyllä johtua siitä että joku oli puskenu autoon lancerin laturin...
 
Terve! Voi olla että oot jo saannut paljon hyviä vastausta, mutta täällä saat vielä yhden.
Mulla on sama onkelmaa! Ei yhtään virtaa akussa
kun on miinus astetta.... V**un kiva juttu.
Mun akku oli kyllä tyhjä, oli ollut "vähän" tyhjä jo pari päivä ennen yritin startata autoa, mutta silloin se oli ihan EMPTY! No, miks se vois olla niin tyhjä? (Ja se on aika uus akku se myös). No, jos laskeet yhteensä kaikki kamat, kuinka paljon virtaa ne syö yhdessä, ja kun on talvi....niin kaikki on päällä! Takaikkunan lämmitin, istuinlämmitin, ehkä peilin lämmitin, auton oma lämpö-systeemi, lamput (ehkä sulla on extra lamput vielä päällä...) stereot, vahvarit......ja niin edelleen. Ja starttimoottori tarvii aika paljon kun startat. Niin yhtäkkiä huomaat että "virtaa" menee miinuspuolelle, että "tuhlaat" enemmän virtaa kun sulla on...Koska jotkut näistä laitteista tarvii erittäin paljon virtaa! Ja mitsulla on aika iso moottori mistä lämpöä tuule.
Niin yrittää olla katkaistamatta kaikki nappulat, vaikka on niin kylmää! Ehkä tämä auttaa vähän!
 
Akku latautuu kokoajan kun auto on käynnissä. Jos käy noin että akku tyhjenee normaali käytössä kokonaan on autossa jokin mikä syö virtaa silloin kun auto on parkissa tai sitten laturissa on vikaa (tai sitten akussa itsessään on vikaa :D )

Itselläni luistaa laturin hihna, sen huomaa siitä että valot muuttuu himmenee kun käyttää tyhjäkäynnillä mutta kun lisää kierroksia valot kirkastuu selvästi. Tämä ei tosin aiheuta sitä että akku tyhjenisi niin ettei lähde enää käyntii (starttaa pakkasillakin kuin kesällä)

edit: Niin tuosta laitteiden pois kytkemisestä sen verran että jos tekee tiukkaa startata niin silloin tosiaan kannattaa kytkeä ylimääräiset rensselit pois päältä (sonyn soitin tuntuu imevän virtaa ihan "mukavasti"). Mutta jos auto on sammuksissa ja avain lock asennossa ei virran syöjiä juuri ole (lancerissa sisävalo, kello, radio ja avoimen oven varoitus valo) näistäkään eivät muut paitsi kello ja radio syö virtaa kun avain lock asennossa. Ja silloinkin ne määrät on niin pieniä ettei juuri vaikuta.
 
Mittaukset on tehty..Auton omat sähköt vie 0A,soitin vie 0,05A,laturi ei "vuoda" yhtään,"omat" virtajärjestelmät 0A..Häly/oheiskamat vie 0,05A.Ja aina ennenkun sammutan auton(jos tarvii seistä yli 2h),niin sammutan hyvissä ajoin kaikki "sähkösyöpöt",ja välillä annan ladata vielä senkin jälkeen hetken..Ja aina kun starttaan(kylmänä),niin ei ole mikään vermes päällä,joten kai täytyy uskoo et toi akku on susi,tai sit jotain todella kummallista.Roikassa/lämpösenä ei mitään ongelmia(eilenkin tein taas "remppaa" yli 5h,koko ajan stereot päällä,jännite tippu ruhtinaallisen 0,4V eli 11,71volttiin.Oli lämmin talli,ja startatessa ei mitään ongelmia..),mut toi kylmäkäynnistys kyl pelottaa/jännittää,et koska ei starttaakaan..Mut se kyl ihmetyttää et ekat kk ei mitään vikaa,ihan sama mitä teki,koko ajan jännite 12,05V .Toisaalt,toi akku oli koko edellistalven myös "seisonnassa"auton kanssa,mut latailin akkulaturil/auton omal laturil(sillon kun käytin autoo ettei männät ruostunu pyttyyn kii..),ja sen jälkeenkään tos syksyl ei mitään ongelmia,mut heti ku alko nää pakkaset niin..No,kai suomalaisen on hyväksyttävä suomen olot..Ja pakkaset.
 
"Huoltovapaa",ei ees huohotusputkee..Mut ei ainakaan "loisku" pahemmin kun ravistelee,et luulisin et se on täynnä..
 
Myöskin startin johto/liittimet on tarkistettu,ovat kunnos..Mut tekn. arvot akulle:70Ah,syväpurkaus 550A,Mitsun tekn. arvot:160-210A startatessa,eli pitäis olla OK..
 
Tästä on varmaan jo puhuttu, mutta kertaukseksi: Akun kapasiteetihan putoaa lämpötilan mukaan, ja -20:ssä asteessa käytössä on noin 30% kokonais kapasiteetista.

Webaston asentaminen vaan pahentaa (käynnistyvyys)tilannetta, jos ongelmana on koneen pyöritys kylmässä.

Eli: jos akku on 70Ah:n akku ja -20 asteessa käytössa on vain 21Ah, webasto kuluttaa ensi minuuteilla noin 14Ah virtaa, ja hehkun sammuttua 3,5Ah+puhallin(yht. noin 7Ah). Käytät sitä tunnin, niin sulla on 14Ah enää jälellä[webasto ei lämmitä akkua(ellei autossa sisällä) tai starttia]. Jos startti vie 230Ah virtaa...no jokainen laskee ite...

Luento mode pois päältä ettei kukaan luule että mä oon joku viisastelija ;D

Jos toi ois mun auto niin lainaisin jostain klampin ja mittaisin paljo startti vie virtaa pakkasella käynnistys hetkellä, jos vie jotain 400Ah, nii startti vaihtoo :-\.

Vaikee uskoo et jos ne on testannu sun akun ja sanoo et 97% o.k., ettei olis. Voihan niitten testeri olla paskana ???

Ja kun kerran olet testannu että lepovirran kulutus ei ole yli 0,02A, ja johdot (myös moottorin ja rungon välinen erittäin tarkeä maajohto?) on kunnossa, nii alkaa vaikuttaa aika pahasti siltä että startti vie liikaa virtaa...

toivottavasti saat pian kuntoo

t:Mutka
 
Akku (Bosch) testattiin "merkkitesterillä",ja oli kyl aikas massiivinen ja vissiin kunnos(ei ees yhtään likanen),et luulisin et se oli OK.Mut testaus tapahtu kun auto oli lämmin(siis akkukin),ja kilsoja erinäisiä,joten varmast oli ladannu täyteen..Maa-johdon välist vuotovirtaa en oo päässy testaan,mut "välist vetona" oon testannu,eli sulakkeen "läpi"..Webastoo ei opiskelijanliksoil ostella,ja en oo päässy viä testaan et lataako laturi "kunnolla",ja et paljon toi startti todel. vie..toivottavasti ens viikol kerkiäis..
 
Niin eihän se webasto akkua lämmitä ei.. mutta ei se sitä pakastakkaan... mulla ainakin sulaa konepelliltä lumet ku webasto on ollu reilu puol tuntia päällä, niin vois olettaa että siellä konehuoneen puolella on aika lämmintä, varsinkin kun koneen lämmöt on normaalissa kun käynnistää sen reilun puolen tunnin lämmityksen jälkeen.... ;)

Eki
 
Sain tos kunnol mitattua(akun johdost) vuotovirran,"omiin" sähköihin 0,05A,ja auton omiin 0,12A..Mut ku laitto "samaan" noi kaks,niin oli 0,11A..Ehheehhee..Eli oiskos toi liian suuri vuotovirta(siis auton omist sähköist)?
 
"Löysin" jo melkein vian..semmosen sulakkeen ku "plafon"(ilmeisesti kattolamppu) vuotaa..siin samas on siis k.lamppu,takakontin lamppu ja kojelaudan kello.otin kaikki irti,ja edelleen vuosi..voiskos siä eristeet olla puhki,jolloin se "vuotais" osittain maihin?ku eikös hitaankin sulakkeen pitäis estää toi?vai voisko siin olla muitkin kiinni?sähkökaavio ois kiva jos jollain ois,ku huomasin semmosen et ku kääntää avaimen "ON"-asentoon,niin kellos syttyy himmeenä valot ja rupee "tikittään",mut ei kuitenkaan muista aikaa..kyllä on MIELENKIINTOISET sähköt näis mitsuis..
 
Takaisin
Ylös Bottom