Mitsu laatikoiden rakentelijat!

M

maxpain

Guest
Kummat ootte havainnut paremmiksi laatikoissa. "Orgaaniset massasynkat" vai "messinkiset synkat" Luulis ainaskin että noi massasynkat on tarkempia öljystä kuin messinkiset ?
 
OT: eräästä kilpuriprojektista huomattiin tässä taannoin, että kytkinlevyn painolla on VALTAVA merkitys synkronoinnin toimintaan. Katuautoissa vaan harvemmin pääsee keventämään levyä... :-\

(vertailussa oli siis normaalia suuremmalla halkaisijalla oleva "perinteinen" sintterikytkin ja monilevyinen "oikea" kisakytkin, jossa levyjen halkaisija on about cd-levyn luokkaa -samanlainen laatikko toimi täysin erilailla noilla kytkimillä, eikä mitään muuta selitystä keksitty kuin levyjen painojen ja halkaisijoiden ero)
 
Pitäis rajata hiukan aihetta :)
Uudemmissa mitsuissa taitaa pyöriä noi hammaspyörät neulalaakereiden varassa niin kytkinakselin massa ei haittaa syncronointia ???
 
joo tämä ko. laite olikin vanhempi takavetoinen, jossa nelonen on suora... mutta ainahan kytkinlevyn hitausmomentti on mukana kun synkat jarruttavat akseleita samaan nopeuteen...
 
En tiedä mitään noista uudemmista, mutta takavedoissa ainakin taitaa olla messinkiset(?) synkrorenkaat. Tosin jossain avaamassani askissa ne olivat ihan eri väriset kuin toisessa (messingin väriset ja toisessa lähes mustat).

Vaikka kuinka mittaa että kuluma on vielä spekseissä reilustikin niin silti tuntuu että synkrohan rutisee jos se haluaa rutista. Eli avaamalla ja mittaamalla en ole pystynyt näkemään eroa siinä synkrossa joka rutisee verrattuna muihin. Ei tunnu korreloivan ainakaan korjausmanuaalin mittaustavan kanssa miten synkro toimii.
 
Nojoo mää luin jostain että esim tuon nelikon w5m33 lootan synkissä on kolmee eri synkkarengasta// samoiten rattaissa. Eroina voi olla kartiokulmat yms ja mitaten tätä et huomaa  ???


Tiedä sitten. Tarvii tutkia ennen kun hutkii...

Onkos joku tehnyt laatikon testauspöytää  ??? ;D Taajuusmuuttaja, sähkömoottori, ja jonkin näköinen pyörintävastus  ;D
 
Mielenkiintoinen ajatus tuo testauspenkki. Suunnittelin kyllä jo kerran että jollain se aski on saatava pyörimään irrallaan että kuulisi mistä se pirulainen vinkuu. Synkrojen toimintakin olisi kiva todeta ennen kuin askin vipuaa takaisin autoon.

Jos löydät jotain lähteitä missä noista synkroista on juttua niin laitapa linkkejä. Itseäni ainakin harmittaa ettei niistä tunnu päällepäin näkevän missä kunnossa ne ovat.

Esimerkki: auton alkuperäinen aski. Kaikki synkrorenkaiden ulkohampaat kuluneet reilusti. Jarrutuskartio kulunut sen verran että pahimmassa ollaan suunnilleen manuaalin mukaisella vaihtorajalla. Kakkosen synkro rutisee ja se ei ole huonoin.

Esimerkki2: toinen aski jossa messinkisen väriset synkrorenkaat. Kaikki ulkohampaat kuin uusia, ehkä jopa uusittu joskus? Jarrutuskartiot kuluneet siten että kaikki ovat reilusti vaihtorajan yläpuolella. Kolmosen synkro rutisee.

Termistö on vähän hukassa. Olisivatko nuo ulkohampaat oikeasti kytkentähampaita tms.
 
Tepi sanoi
Nojoo mää luin jostain että esim tuon nelikon w5m33 lootan synkissä on kolmee eri synkkarengasta// samoiten rattaissa. Eroina voi olla kartiokulmat yms ja mitaten tätä et huomaa  ???

Paskaa puhuin...  capsin mukaan on tyyliin alle 91 ja yli 91 ja hammasrattaassa on jotain eroa ?


Kaikki puhuu että tuolla nelikon lootalla ei aja kuin 500 EK kilometriä ? Mikä niissä menee rikki vai johtuuko tämä kaikki siitä kun niitä ei osata shimmata tms Yritetään säästellä jossain laakerointi kuluissa ??? Ei se nyt niin huono laatikko voi olla ?

Tänään aukasin evo3:sen lootan, josta oli tullut jotain etuperän kohdalta ulos  ;D.

Vikalista:

- Kaikki kartiorullalaakerit KULUNEET/JÄLKIÄ
- Synkat loppu
- 4 vaihteen kiinteestä pyörästä pala pois
- etuperänvälitys paskana
- teflonipalat vaihteensiirtimistä kadonnut
- etuperän laakerointi leikannut kiinni -> etuperän pinioni pyörä ja kulmavaihteelle menevä akseli "sulanut" yhdeksi möykyksi.

Mitenkäs tuollaista laatikkoa lähtisi parantelemaan ?

- Lisä paskankeräys magneetteja?
- Ulkoinen öljynjäähdytys jossa olisi myös filtteröinti yms. Olen nähnyt kuvia tuollaisesta systeemistä. Sähkönen siirtopumppu joka tosiaan kierrättää öljyä poistoreijästä -> cooleriin josta öljy palaa takaisin öljyn täyttöaukkoon...
- Vaki öljynvaihdot ja välittömästi synkkien vaihto kun alkaa rutiseen.
- Ykkös ja kakkos vaihteisiin tupla syncronointi.
 
Aika rikki on sitten ollut :) Miten sen voi edes saada tuohon kuntoon. Varmaan jos alkaa oireilemaan ja ajaa vaan niin eihän se hyvää tee. Jotain menee jonnekin väliin ja sitten tulee osia ulos.

Onkohan siinä riittävän jäykkä kuori? Starioniin tuli jossain vaiheessa alumiininen pohjaluukku Galantin yms. peltisen tilalle ja se jäykistää kuulemma kuorta selvästi. Saattaa vaikuttaa myös öljynlämpöön koska luukussa on jäähdytysripoja.
 
Tepi sanoi
Kaikki puhuu että tuolla nelikon lootalla ei aja kuin 500 EK kilometriä ? Mikä niissä menee rikki vai johtuuko tämä kaikki siitä kun niitä ei osata shimmata tms Yritetään säästellä jossain laakerointi kuluissa ??? Ei se nyt niin huono laatikko voi olla ?

Tänään aukasin evo3:sen lootan, josta oli tullut jotain etuperän kohdalta ulos  ;D.

Juuri juttelin myös asiasta rallituttavan kanssa.
Erityisesti evo3:sen laatikosta seuraavaa:
Rallikäytössä sen laatikon kestoikä oli 2-300km vain :eek:
Esim, Nesterallissa jokaisessa iltahuollossa oli vaihdettava uusi laatikko autoon.

Laatikoissa ei synkat ole ne minkä vuoksi laatikko avataan. Vaan rattaat eivät kertakaikkiaan kestä nykyäänkään sitä 500EK km enempää. Rattaista lähtee palasia ja se on sitten lorun loppu. Synkat uusittava yleensä vain joka toinen kerta kun laatikon avaa.

Evoihin on käytännössä 3 erilaista laatikkoa. Välityssuhteissa erot (jonka vuoksi myös rattaiden muodoissa eroja) Suomessa käyttävät aina ns. "pitkä-pitkä" -laatikkoa.
 
Tuo ns. "cryo treating" eli kylmahoito vois auttaa jos rattaat murenee. En tieda tehdaanko moista ralliautoihin, luulis suomestakin loytyvan paja jolla olis laitteet moiseen kasittelyyn. Kotipakastin ei oikein riita!

"A major European manufacturer of CV joints has confirmed through their research that there is a lot of life to be gained by cryogenic processing."

http://www.metal-wear.com/racing.htm
 
Jep Oon yrittänyt selvittää onko tuo BS:ssää ja tekeekö kukaan suomessa... ainoo suomenkielinen juttu jota oon löytänyt netistä suomeks on puukonterien "jäädytyskäsittely"

http://www.terasrenki.com/teras/teoria_lampo_kasittely.htm
 
ei tuo ole BS, se perustuu ihan teräksen jäähtymiskäyriin ja niistä tuleviin kiderakenteisiin. Se on sitten eri asia voiko tuota enää tehdä jo käytetyille ja kertaalleen karkaistuille osille, vedyn kato, mikrohalkeamat, öljyn imeytyminen....
 
Niko Päivinen sanoi
Se on sitten eri asia voiko tuota enää tehdä jo käytetyille ja kertaalleen karkaistuille osille

Kai noita uusia kaupasta saa ;)

Eikö toi käsittely tehdä karkasun jälkeen ?
 
Niin joo ja tuo laakerin lämpenemis juttu  ;D

kuva

Tuon akselin pitäis lähtee pois tuosta toisen sisältä, galantti on ollut tuolloin varmaan 50:50 neliveto  ;D

Hommahan on varmaan mennyt niin että tuo nelosen YKSI hammaspalanen oli mennyt etuvälityksen kohdalta ulos ja valuttanut öljyt ulos, joilloin laakerit ovat hieman lämmenneet  ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom