Vs: mitsu lancer 2.0 sport stw 2005 takatukivarren helat
Heh. Hauska kysymys. Puslan vaihto ilmenee yleensä joko kolinana, väljyytenä (katsuri sanoo) tai sitten huomaat mahd. jotain huoltotyötä/tarkistelua tehdessäs että pusla on revennyt tai halkeillut. Ja moottorin tukikumien puslien kuoleentuminen tulee yleensä vastaan niin että auto "rynkyttää" jos sadekelillä vähän sutii. Tosin tää voi johtua myös kieroon poltetusta vauhtipyörästä ja tai kytkimestä. Vakaajan puslat vaihdetaan yleensä vaan jos ne narisee/halutaan parantaa paljon ajetun auton vakautta.
Puslia on käytännössä alustassa jokaisessa paikassa minkä tulee pystyä joustamaan/liikumaan, missä ei ole laakeri tai nivel.
Etupään puslat:
Alatukivarren korin pään puslat, 2kpl
Koiranluun puslat, 4kpl
Vakaajan puslat (x-määrä, en tiedä)
Moottorin tukien puslat, ainakin 3kpl (en muista onko neljä)
Takapään puslat:
Taka-alatukivarren sisä ja ulko (ulko on periaatteessa nivel)
Aurauksen säätövarren puslat sisä ja ulko
Pitkittäistukivarren korinpään "iso pusla"
Koiranluun puslat, 2kpl
Vakaajan pusla (x-määrä, oisko 4kp?)
Kyllä se katsuri sanoo jos jossain väljää on mutta fiksu omistaja toki kokeilee niitä itsekkin hyvissä ajoin ennen leimaa tai ns. "vuosihuollon" yhteydessä.
Tän ikäisissä Lancereissa erinäinen kolina on hieman jopa tyyppivikaa mutta kaikki juontaa yleensä vähän huonoihin osiin tai vääriin asennuksiin. Voisit kuvailla vähän minkälaista kolinaa se takapää pitää niin voin koittaa vinkata mikä se vois olla.
Mikä tukivarsi sulle vaihdettiin eteen? Meinaan mulla on 240tkm ajettu ja OEM alatukivarsi (tai oletettavasti, mulla ollut sen 90tkm alla eikä oo nivel/puslat väljistyny sen kummemmin sen aikana). Koiranluita varmaan on ainakin vaihdettu eteen, jos haluu pitää narisemattomana/kolisemattomana niin joko polyuretaania, mitä kiristää ja rasvaa aika ajoin tai sitten vaihtaa aina uuden kumisen vuosihuollon yhteydessä
Toi etupään poikkituki vaikuttaa ton auton ajettavuuteen tosi paljon joten hyvä homma että hoidit kuntoon
eukku Ei tosin herätä kauheesti luottamusta huolloista, jos "unohtunut kiinnittää"
Etupäässä yleensä kolinaa/narinaa/kitinää aiheuttaa jouden ylälautasen ja iskarin yläpään laakerin välinen muovilaakeri. Sinne kun menee hiekkaa niin se on kerrasta moro. Ei maksa montaa euroa mutta sitäkin v*ttumaisempi vaihtaa kun jousi pitää puristaa -> ampua yläpään lakru pulttipyssyllä auki jne. Jos jousi on jostain syystä jollain ollut auki niin yleensä myös laakeri on rikottu. Se kun on muovia ja tulee kahden raudan väliin mitä jousi työntää niin ei tarvii olla kovin vinossa kun se on p*skana. Mutta on se sen arvosta kun etupää pelaa
Mä oon aiemmin peräänkuuluttanut tuolla muualla foorumia tuosta, ettei suomessa juurikaan ole osaavia pyöränkulmien säätäjiä. Vaikka ne olis säädetty raja-arvoihin niin ne voi silti olla aivan päin v*ttua. Tiedän siis pyöränkulmien suuntauslaitteita korjaavan/kouluttavan tahon jonka mielestä PK-seudulla esim. on tasan yksi korjaamo missä on edellytykset tehdä pyöränkulmien suuntaus hyvin. YKSI.
Renkaat tosin lähes aina kuluu sileäksi ensin sisäreunasta, vaikka olisi mikä vetotapa/auto, mutta silti suosittelen että oma-aloitteisesti tarkistaisi camberit vaikka ihan vatupassilla ja työntömitalla, ja aurauksen linjanarun kanssa