Mainitaan nyt heti alkuun, että itse en autoista mitenkään aivan hirveästi tiedä "perusjuttujen" lisäksi, pienellä googlettamisella löysinkin tänne ja toivoisin Teidän osaavan auttaa.
Eli kyseessä ei ole edes oma auto, mutta minut nakitettiin ongelmaa hoitamaan kun auton omistaja ymmärtää autojen päälle vielä vähemmän, heh.
Eli kyseessä on tosiaan vuoden 1989 Mitsubishi Colt 1.3 ja tilanne/ongelma on seuraavanlainen;
Eräänä aamuna kun autoa yritettiin käynnistää, se ei inahtanutkaan, aivan kuollut, ei virtaa mihinkään.
Luonnollisesti sitten epäilin, että oli varmaan jäänyt valot päälle ja akku olisi tyhjentenyt.
Otettiin sitten virtaa kaapeleilla toisesta autosta, ja kas, auto lähtikin hyrräämmään heti ensimmäisellä käynnistysyrityksellä.
Ajeltiin autolla sitten vielä reilu puolituntia, jotta akku saisi latautua.
Seuraava aamuna kuitenkin sama homma toistui, ei inahdustakaan kun yrittää käynnistää (ja tällä kertaa valot eivät takuulla olleet jääneet päälle).
Epäiltiin sitten, että vika taitaa olla itse akussa, joka on jo varsin vanha.
Auton omistaja kävi sitten ostamassa kys. autoon sopivan akun (yhteensopivuus tarkistettiin liikkeessä auton mallin perusteella, eli siinä ei pitäisi mitään ongelmaa olla, tarkistin myös itse että voltti ja amppeeri määrät ovat samat kuin vanhassa akussa).
Kävin sitten eilen asentamassa tuon uuden akun, mutta auto ei silti tahdo lähteä käyntiin.
Muutosta tilanteeseen tosin siinä suhteessa, että nyt auto sentään "lupaa" kun yritetään käynnistää, mutta ei sitten käynnisty kuintenkaan vaikka miten polkisi kaasuakin.
Hetki siinä sitten ihmeteltiin, kunnes mieleen juolahti avata siinä akun vieressä oleva sulakerasia, ja vaikuttaisi siltä, että sieltä olisi yksi sulake pamahtanut.
Otin kuvia, jotta asia selkenisi Teille.
Eli tässä kuva sulakerasian kannesta, johon ympyröity mielestäni vioittunut sulake:
http://img504.imageshack.us/img504/9763/kuva1xl0.jpg
Tässä kansi irroitettuna ja kyseisen sulakkeen paikka ympyröitynä, kuvasta ei oikeen erotu, mutta tuon "80 A" tekstin yläpuolella muovissa on sellanen musta jälki joka myös viittaisi sulakkeen hajoamiseen:
http://img58.imageshack.us/img58/7393/kuva2vz7.jpg
Tässä kuvassa muovikansi irroitettu, ja käsittääkse tuon poikki olevan langan ei kuuluisi olla poikki? :
http://img147.imageshack.us/img147/2592/kuva3be8.jpg
Tuota sulaketta ei kuitenkaan tuntunut saavan aivan niin vain vetämällä irti vaikka koitin sitä siinä aikani riuhtoa.
Katsoin sitten rasian sivulle, ja vaikuttaisi siltä, että kyseinen osa on kiinni ruuvilla? :
http://img147.imageshack.us/img147/5484/kuva4hm2.jpg
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan, kysymys lopulta olisi että mikä tuo "80A Alternator" sulake on?
Kuinka tuollaisen vaihtaminen onnistuu? Ruuvi pitää irroitaa, vai pitäsikö lähteä jotenkin irti ilmankin?
Mitä tuollanen maksaa (Helsingissä) ja mistä tuollaisen saisi?
Perus huoltoasemat taitavat myydä vain noita lattasulakkeita, mutta tuo vaikuttaisi hieman erikoisemmalta.
Kiitoksia jo etukäteen!
Eli kyseessä ei ole edes oma auto, mutta minut nakitettiin ongelmaa hoitamaan kun auton omistaja ymmärtää autojen päälle vielä vähemmän, heh.
Eli kyseessä on tosiaan vuoden 1989 Mitsubishi Colt 1.3 ja tilanne/ongelma on seuraavanlainen;
Eräänä aamuna kun autoa yritettiin käynnistää, se ei inahtanutkaan, aivan kuollut, ei virtaa mihinkään.
Luonnollisesti sitten epäilin, että oli varmaan jäänyt valot päälle ja akku olisi tyhjentenyt.
Otettiin sitten virtaa kaapeleilla toisesta autosta, ja kas, auto lähtikin hyrräämmään heti ensimmäisellä käynnistysyrityksellä.
Ajeltiin autolla sitten vielä reilu puolituntia, jotta akku saisi latautua.
Seuraava aamuna kuitenkin sama homma toistui, ei inahdustakaan kun yrittää käynnistää (ja tällä kertaa valot eivät takuulla olleet jääneet päälle).
Epäiltiin sitten, että vika taitaa olla itse akussa, joka on jo varsin vanha.
Auton omistaja kävi sitten ostamassa kys. autoon sopivan akun (yhteensopivuus tarkistettiin liikkeessä auton mallin perusteella, eli siinä ei pitäisi mitään ongelmaa olla, tarkistin myös itse että voltti ja amppeeri määrät ovat samat kuin vanhassa akussa).
Kävin sitten eilen asentamassa tuon uuden akun, mutta auto ei silti tahdo lähteä käyntiin.
Muutosta tilanteeseen tosin siinä suhteessa, että nyt auto sentään "lupaa" kun yritetään käynnistää, mutta ei sitten käynnisty kuintenkaan vaikka miten polkisi kaasuakin.
Hetki siinä sitten ihmeteltiin, kunnes mieleen juolahti avata siinä akun vieressä oleva sulakerasia, ja vaikuttaisi siltä, että sieltä olisi yksi sulake pamahtanut.
Otin kuvia, jotta asia selkenisi Teille.
Eli tässä kuva sulakerasian kannesta, johon ympyröity mielestäni vioittunut sulake:
http://img504.imageshack.us/img504/9763/kuva1xl0.jpg
Tässä kansi irroitettuna ja kyseisen sulakkeen paikka ympyröitynä, kuvasta ei oikeen erotu, mutta tuon "80 A" tekstin yläpuolella muovissa on sellanen musta jälki joka myös viittaisi sulakkeen hajoamiseen:
http://img58.imageshack.us/img58/7393/kuva2vz7.jpg
Tässä kuvassa muovikansi irroitettu, ja käsittääkse tuon poikki olevan langan ei kuuluisi olla poikki? :
http://img147.imageshack.us/img147/2592/kuva3be8.jpg
Tuota sulaketta ei kuitenkaan tuntunut saavan aivan niin vain vetämällä irti vaikka koitin sitä siinä aikani riuhtoa.
Katsoin sitten rasian sivulle, ja vaikuttaisi siltä, että kyseinen osa on kiinni ruuvilla? :
http://img147.imageshack.us/img147/5484/kuva4hm2.jpg
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan, kysymys lopulta olisi että mikä tuo "80A Alternator" sulake on?
Kuinka tuollaisen vaihtaminen onnistuu? Ruuvi pitää irroitaa, vai pitäsikö lähteä jotenkin irti ilmankin?
Mitä tuollanen maksaa (Helsingissä) ja mistä tuollaisen saisi?
Perus huoltoasemat taitavat myydä vain noita lattasulakkeita, mutta tuo vaikuttaisi hieman erikoisemmalta.
Kiitoksia jo etukäteen!