Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Tsingis

New Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2012
Heipähei, ostin muutama viikko sitten ensimmäisen iki ihinan oman autoni Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94 ja ajattelin kysyä paria juttua koska ohjekirja puuttuu. Olen itse vähän arka, joten ajattelin kysellä asiantuntijoilta :)

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/galant/4504129
Tuon linkin takaa löytyy edellisen omistajan vanha ilmoitus josta näkee vähän kuvaa/tietoja jne.

1) Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko tämä joku Royal malli kun on sähköinen kattoluukku?
2) Miksi vuosimalliksi merkattu -94, mutta käyttöönotto -93?
3) Mitähän remppaa tuohon on mahdollisesti tulossa lähiaikoina(1-2v)?
4) Antenni tuosta on katkennut, onko helppo vaihtaa itse? Soitin pelittää levyillä/AUX:lla ja muistitikulla, mutta olisihan se radiokin hyvä olla.
5) Onko vielä jotain mitä minun tarvitsee tietää? :)
6) Ei kellään sattuis oleen ylimääräistä ohjekirjaa? ;D

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen ja anteeksi amatöörimäisistä kysymyksistä, mutta ei voi tietää ellei kysy.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Vastaillaan niihin mitä osataan. ;D

2. Vuosimallin '94 autoja on alettu valmistaa jo joskus '93 kesä-elokuussa (standardimeininkiä) jotta saadaan varmasti riittävän paljon autoja valmiiksi toimitukseen seuraavan vuoden alkuun. Jotkut haluavat saada autonsa nopeasti, jolloin liike voi myydä uuden mallin "vanhan vuoden puolella".

3. Öljyt ja suodatin kannattaa vaihdella 10tkm välein, joten ne vaihtaisin saman tien. Ei paha rasti. :) Muuten riippuu ajomääristä, mutta jakopään kilkkeiden vaihtoväli on 90tkm eli lähempänä 280tkm lukemia olisi sitten sen vuoro. Raitisilmasuodatin (jos tässä sellainen on, aina ei voi olla varma) kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Moottorin ilmansuodatin silloin kun se alkaa näyttää huomattavan p**kaiselta. En muista millä kilometrivälillä, koska omassa on K&N paneelifilsu jota ei tarvitse vaihtaa (voisi olla hyvä vaihtoehto tuohonkin). Samalla kun vaihdettiin jarrulevyt niin on varmaankin (=toivottavasti) vaihdettu myös jarrupalat?

Lukkoja kannattaa välillä öljytä, mutta eipä siinä muuten kuin kovaa ajoa. Toimenpiteitä silloin kun ilmaantuu ongelmia tai outoja valoja/ääniä. Lambda-anturi ja akku siellä on sellaisia mitkä voipi sipata jossain vaiheessa, mutta ne kyllä huomaa sitten kun hajoavat.

4. Ei liene paha homma sekään. Motonetistä löytynee uusi?

5. Tarkkaile auton käytöstä. Muutokset yleensä kielivät siitä että jotain on pielessä. :) Niin ja silloin kun käytät autoa katsastuksessa niin mene ihmeessä mukaan seuraamaan kun inssi tarkastaa autoa - opit paljon siitä missä mikäkin osa on, mitkä niiden nimet ovat ja miten niiden viallisuus vaikuttaa. Ruosteita kannattaa tarkkailla ja napata kukkaset kiinni ennen kuin pääsevät kasvamaan liian suuriksi.

Niin, ja klubin jäseneksi liittyminenhän on puolipakollista. :) Sitten ei varmasti jää pulaan.

6. Voipi saada joskus merkkiliikkeestä tai ebaysta hyvin edullisesti.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Normaali ilmansuodattimen vaihtoväli on 30tkm. Normaali tulpat 45tkm välein, mutta jos kalliimmat platinatulpat, niin 90tkm välein. Jäähdyttimen nesteiden vaihdosta kun ei ole tietoa, niin nekin olisi varmasti hyvä vaihtaa ja näin tulisi varmistettua riittävä pakkaskestävyys. Käyttöhihnojen (laturin ja ohjaustehostimen hihnojen) kunto kannattaa tsekata, kun niidenkään vaihdosta ei ollut mainintaa, niin vähentyy taas riski jäädä välille.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

1. tilattu aluperin kattoikkunalla, eli mitsulla on ollut rasti ruutuun vaihtoehdot mitä
lisävarusteita haluaa autoon ja uusi auto on tilattu asiakkaan haluamilla varusteilla.

perus erot GLi = karvalakki GLSi = paremmat varusteet VR4 = tehoa enempi (2,5V6 tuplaturbo + 4wd)

vaikea kumminkin ihan tarkkoja eroja on kertoa pelkästä luukun merkinnästä
ymmärrykseni mukaan

kattoikkuna, spoilerit,erilaiset puskurit, helmat tuulen ohjaimet,vanteet ovat olleet lisävarusteita rasti ruutuun tilauksessa
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Muistaakseni aikoinaan tuon GLSi ja karvalakki GLi:n varusterot ovat: GLSi:ssä GLi:hin lisänä sähkötoimiset ikkunat, vakionopeussäädin, sähkötoimiset sivupeilit sekä sähköllä myös lämpiävät sivupeilit (kun laittaa takalasinlämppärin päälle), korinväriset puskurit, sivupeilinkotelot sekä ovenkahvat, plyyshi verhoilu ja taisi olla vielä kauko-ohjattava keskuslukko ja sumuvalot edessäkin. Tuossa ilmoituksessa kun mainittiin ajonvakausjärjestelmä, niin sekin mahtanee olla tuon S varustetason juttuja, kun ei sitä kyllä GLi:ssä ole vakiona vai onko tuo järjestelmä sitten niitä ruksittavia kohteita kuten kattoluukku ja lohkolämmitinkin, mutta nuo aikaisemmin mitä mainitsin, niin tulee vakiona tuon S kirjaimen matkassa. Eli onhan tuota varustehilpettä verrattuna karvalakkiin.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

DaJackal sanoi
...koska puhuttiin 7g:stä. :)

http://www.cars-directory.net/specs/mitsubishi/eterna/1993_10/

4D68T 4WD :nykii :nykii

ja hardtoppinakin :nykii :nykii

http://www.cars-directory.net/specs/mitsubishi/emeraude/1994_2/

Engine model 6A12
Max.power (Net), kw(PS)/rpm 195 ps (143.42 kw) / 7500 rpm
Max.torque(Net), N*m(kg*m)/rpm 20.6 kg*m (202.02 N*m) / 6000 rpm
Power density 6.97
Engine type V type 6 cylinder DOHC24 valve
Engine information MIVEC

:nykii

empä ole ennen tutkinu mitä malleja löytyy galantista :nykii
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Kiitoksia vastauksista! :)

Mietin tässä lukiessa, että mahtaakohan tästä autosta löytyä vakionopeudensäädin, edellinen omistaja ei maininnut asiasta mitään, mutta eipä hänelläkään ohjekirjaa kuulemma ole ollut. Mistähän semmonen namiska löytyy ja miten toimii?

Keskuslukitus ei myöskään toimi, eli en saa auton ovia ollenkaan lukkoon, lukkosulaa on laitettu paljon, mutta ei ole auttanut. Edellinen omistaja tästä mainitsi, että talvisin ei ole itselläänkään toiminut, mutta lämpimillä keleillä toimii taas, onkohan yleistä näissä ja onko mitään mitä vois asian eteen tehdä?
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Tsingis sanoi
Mietin tässä lukiessa, että mahtaakohan tästä autosta löytyä vakionopeudensäädin
Siinä virtalukon puolella pitäisi olla erikseen viiksi lasinpyyhkijöiden lisäksi, joka on vakkari tai jos ei ole eikä siinä ole koloakaan missä olis voinu joskus viiksi olla, niin sitten se on ollu tuossa vielä ruksittavien varusteiden listalla. EA:ssa se tulee jo S kirjaimen matkassa.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

V9whb.jpg
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Glsi :sä ei ensimmäisissä vuosimalleissa yleensä ollut plyysiä vaan parempi kangasverhoilu, paremmat penkit ja ovipahvit kokonaisuudessaan. GLi ssä jopa ovenkahvat ovat edellisestä Galantista.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

^^ Tuon viiksen nyt varmaan vielä löytää, mutta minulle tuli sellainen käsitys että tässä puhuttiin nyt vakkarin päävirtakytkimestä (ns. "cruise main")?

EA:ssahan se löytyy heti rattipylvään oikealta puolelta, mutta missä lie 7g:ssä...

Edit: Lukoista näkyy "mikko412" kirjoittaneen eilen toisessa ketjussa...

"lukot sain omassa toimimaan nyt taas kun kuivasin ne HYVIN,siis oviverhoilut pois ja kuumailmapuhaltimella KUIVAKSI koko mekanismi.sen jälkeen kunnon voitelu.nyt pelaa ainakin oli kuinka paljon pakkasta tahansa"
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Jepps, ei löytyny vakionopeudensäädintä :D
Ja täytyy kokeilla tuota kuivaamista, onse aina jännittävää jättää töiden ajaksi auto johkin ovet auki.

Kiitoksia, luultavasti lisää kysymyksiä putkahtelee ajanmittaan :)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

DaJackal sanoi
^^ Tuon viiksen nyt varmaan vielä löytää, mutta minulle tuli sellainen käsitys että tässä puhuttiin nyt vakkarin päävirtakytkimestä (ns. "cruise main")?

EA:ssahan se löytyy heti rattipylvään oikealta puolelta, mutta missä lie 7g:ssä...

Rattipylvään oikealta puolelta, takalasin sulkanapin vierestä. Kuvassa puoliksi näkyvissä tuulilasinpyyhkimenviiksen vieressä.

Cruisen olemassaolon toteamisen tekee helpommaksi, kun toteaa että helpoiten löytyvintä osaa ei ole
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Nonni, ensimmäistä vikaa tulee :)

Auto söi akun loppuun, vaihoin uuden akun tilalle, tyhjäkäynnillä ja valoissa seisoessa (eli aina kun ei anna kierroksia) akun valo syttyy himmeenä. Myöskin tapahtuu semmosia kummallisuuksia, kun hidastan käännökseen ja painan kytkintä ja pistän kakkosen silmään, niin syttyy ABC, akun ja öljyn valo palamaan kaikkein kirkkaimmillaan, valot sammuu kun päästää kytkimen.

Laturi pyörittää kyllä, mutta voiko olla, että hiilet on menny, vai onko jotain isompaa tullut?
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Yleismittarilla mitattuna akun navoista esimerkiksi. Tyhjäkäynnillä pitäis olla jotain ~12.8V ja kierroksilla ~14.4V
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Wlooffy sanoi
Tyhjäkäynnillä pitäis olla jotain ~12.8V ja kierroksilla ~14.4V
No jos tyhjäkäynnillä on noin vähän jännitettä,niin jossain jo vikaa.

Normaali tuon aikakauden mitsun latausjännite LÄMPÖISENÄ tyhjäkäynnillä ~13,5V.

Ja lämpöisenä tuskin nousee kierroksillakaan paljoa yli 14V.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Tsingis sanoi
Nonni, ensimmäistä vikaa tulee :)

Auto söi akun loppuun, vaihoin uuden akun tilalle, tyhjäkäynnillä ja valoissa seisoessa (eli aina kun ei anna kierroksia) akun valo syttyy himmeenä. Myöskin tapahtuu semmosia kummallisuuksia, kun hidastan käännökseen ja painan kytkintä ja pistän kakkosen silmään, niin syttyy ABC, akun ja öljyn valo palamaan kaikkein kirkkaimmillaan, valot sammuu kun päästää kytkimen.

Laturi pyörittää kyllä, mutta voiko olla, että hiilet on menny, vai onko jotain isompaa tullut?

Omassa Gallussa tuo akunvaihdon jälkeinen aika on aina jännittävää, sieltä ilmeisesti nollautuu joku
tyhjäkäyntiin liittyvä asetus, jolloin auto ei akunvaihdon jälkeen tahdo käydä tyhjäkäyntiä kunnolla.
Vaatii pitemmän ajomatkan / useampia lähtöjä, niin palautuu ennalleen.
Näin ainakin minulla, ja tätä tehnyt aina kun on akunkenkiä jostain syystä käyttänyt irti.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

ja johtuu ihan vaan siitä että ecu nollaantuu,ja opettelee asetukset uusiksi kun taas lähtee kurvailemaan ;)

ihan normia kun akkua räpätään ees taas ;D
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Joo huomasin kanssa tyhjäkäynnin aikana, että oli jottai, mutta se meni ohitte sitten.

Nyt on ohjaustehostimen nesti minimi viivassa, minkäslaista nestettä tuonne kannattaisi lisätä?

Lisätään nyt vielä kysymyksenä tämmönen ajatuksia herättänyt juttu, kun tuossa vaihdekepin "takana" on tuommonen musta tikku, conlog merkkinen, joka työnnetään sille sopivaan reikään ja siinä on pienelle valolle paikka, mutta ei siinä koskaan mikään pala, mikä mahtaa olla kyseessä?
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

ATF (automaattivaihdelaatikko öljyä) ohjaustehostimeen
(punainen öljy)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Tsingis sanoi
Lisätään nyt vielä kysymyksenä tämmönen ajatuksia herättänyt juttu, kun tuossa vaihdekepin "takana" on tuommonen musta tikku, conlog merkkinen, joka työnnetään sille sopivaan reikään ja siinä on pienelle valolle paikka, mutta ei siinä koskaan mikään pala, mikä mahtaa olla kyseessä?

väittäsin olevan jälkiasennettu ajonesto pötkylä. voi olla poistettu käytöstäkin mikäli se ei tarvi pötkylää lähteäkseen käyntiin.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

mikko412 sanoi
väittäsin olevan jälkiasennettu ajonesto pötkylä. voi olla poistettu käytöstäkin mikäli se ei tarvi pötkylää lähteäkseen käyntiin.

Asia selvä, siinä se on, mutta en tiä vaikuttaako mihinkää, niin varmaan pois päältä.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -94

Mistähä johtuu, että auto lähtee nihkeesti käyntiin viileellä ilmalla?

Kuinka usein noita vaihteistoöljy, peräöljy, jarruneste ja kytkinnesteitä kannattaa vaihdella?
 
Takaisin
Ylös Bottom