mitsubishi pajero 2,5 tdic -90 UUSIA KUVIA!!

sakke0207

mitsubishi sapporo 2,4i
Liittynyt
5 Tammikuu 2005
mitäs tämmösestä pitäis huoltaa ekaks?

autolla ajettu vain 515tkm..

autossa on automaatti toosa joka pelaa muuten hyvin, mutta vaihteen valitsimen puslat on loppu eli keppiä joutuu liikuttaa.. että vaihde menee päälle..

autossa ei ole varsinaista huolto kirjaa eli koskas toi jakopäänhihna pitäis vaihtaa? varmaan vaihdan heti kun en tiedä, koska viime remontti on tehty..

milläs tohon koneeseen sais lisää tehoa? sillai, että mikään paikka ei menis rikki... ???

mitkään nivelet ei pidä ääntä ja alustakin tuntuu suhteellisen jämäkältä..

auto maksoi mulle 1300€ kahdet uudet renkaat.. ja suhteellisen siisti käytön jälkiä näkyy kyllä...


kuvia:

http://img130.imageshack.us/my.php?image=m1yn4.jpg

http://img130.imageshack.us/my.php?image=m2wq0.jpg

http://img116.imageshack.us/my.php?image=m3ur3.jpg

autossa on muuten kattoluukkukin.. :peukku
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

ekaks pitää siirtää tää tarina oikealle osastolle ja lukea aikaisempia Pajero juttuja, joita siellä muuten piisaa.. ;D
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Eikäs nää tän enemäpää maksa nykyään ???
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

juu juu eli tänne piti laittaa sori en huomannut.. :seina

niin mites toi jakopään remonttti onko kallis ja voiko tehdä itse? oon joihinkin autoihin vaihtanut..

mutta eikös pajerossa ole kaks hihnaa?

mitäs osat tulee maksamaan ja työ?

ja oisko jollain myydä noita s-ikkunan kytkimiä? kolme tarttisin...

ja huomasin että tossa tankki vuotaa... eli mites se kuntoon?

oisko jollain myydä noita osia???
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

kuvia lisää:

http://img109.imageshack.us/my.php?image=m1nw0.jpg

http://img104.imageshack.us/my.php?image=m2pb1.jpg

http://img295.imageshack.us/my.php?image=7586oo9.jpg

http://img295.imageshack.us/my.php?image=m4vd8.jpg

http://img137.imageshack.us/my.php?image=m5qf2.jpg

http://img105.imageshack.us/my.php?image=m6ik3.jpg
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

kun autolla tai siis naperolla on ajettu jo 515tkm ja varmaan joskus tehty jotain remonttia koneelle ja toosalle..

mutta nyt kun teen ison remontin niin vaihdan öljyt + suodattimet niin kannattaakos koneeseen laittaa simmonen fortten hoito/puhdistus aine? onko jollain kokemuksia?

ja oisko jollain myydä mulle perää koska se ulvoo aika ikävästi kun ajaa 100-120km/h, pitääkö koko perä vaihtaa vai meneekö siellä joku tietty osa rikki? vai voiko pelkällä öljyn vaihdolla selvitä?
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Jakohihnan vaihdosta.

Perän ulvontaa tuskin saat hiljennettyä öljyn vaihdolla, käsittääkseni ääni tulee kuluneista hammaspyöristä ja/tai laakereista, äänen voi hyvällä säkällä saada pois laakerien vaihdolla ja hammaskosketuksen säädöllä...
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

onkos naperossa simmosia kohtia mitkä ruostuu helpolla tai joku paikka mikä menee helpolla rikki?

niin mites ton tankin kanssa ku vuotaa niistä letkujen juurista jotka tuo naftan koneelle/pumpulle voiko niille tehdä jotain?
vai pitääkös suosiolla ostaa uus tankki?
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

ja tämmönen kysymys jälleen että mitä öljyä koneelle, toosalle ja perälle ja jos vielä johonkin pitää laittaa niin mihin ja mitä?
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Päiväkirja, myös remonttiohjeita ja korjattuja kohtia lueteltu.

Tankin putkista.

Tankista.

Täältäkin löytyy tietoa, usein kysytyistä.

Moottoriöljyistä.

Fortesta.

Jakolaatikkoon menee 80w-90 gear oil.

Lukkoperään ehdottomasti lukkoperälle soveltuva öljy.

Laatikkoon (manuaali) en ole vaihtanut, eiköhän käyttöohjekirjasta löydy sillekin suositus.

Kannattaa muuten lueskella noita aikaisempia viestiketjuja ihan rauhassa läpi, ja käyttää hakua.
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

tuli tässä katottua mitä naperoon on vaihdettu viimeisen 6kk sisään:

-startti (uusi) 2kk sitten
-laturi (kunnostettu) 2kk sitten
-iskarit (uudet) 5kk sitten
-jarrut (kokonaisuudessaan) 5kk sitten
-niveliä (edestä) 5kk sitten
-talvirenkaat (uudet) 6kk sitten

miksiköhän auton edellinen omistaja myi auton pois näin halvalla?

taitaa kone tai toosa levitä kohta tuntuu siltä..

ja tässä taas uusia kuvia:

takaluukku:
http://img348.imageshack.us/my.php?image=m1sr0.jpg

mittaristo:
http://img348.imageshack.us/my.php?image=m2qy6.jpg

ainoa reikä autossa:
http://img401.imageshack.us/my.php?image=m5nc9.jpg

pohjaa:
http://img401.imageshack.us/my.php?image=m7wo8.jpg

pohjaa:
http://img521.imageshack.us/my.php?image=m8yd0.jpg

keulaa:
http://img272.imageshack.us/my.php?image=m4go2.jpg



maalaan autosta kyljet ja takalaatikon kannen kun saan halliin seinät valmiiksi...
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Ostin muuten vastaava 2,5td pajeron tänään 600€

Bensatankki vuotaa ja säädöt vituillaan. Mutta mielestäni aika "perusvikoja".

Missäs muuten kannattais käydä säädättää kone kuntoon hyvinkää - riihimäki - hämeenlinna suunnalla?

Kiitoksia kaikille vastauksista. Olen uusi jäsen tästä päivästä alkaen ;D :driver
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

m,

joutunet itse sääteleen..

kyselin viime talvena (huvikseni) eri dieselpajojen säätömahdollisuuksia ja vastauksena oli (parhaimmillaan):
" ota pumppu irti ja tuo se meille. laitamme siihen tehdasparametrit." that´s it ! eli ei ne osaa/halua ruveta sitä oikeasti säätelemään.. niin ja se em. säätö oli +100e + työtunnit

mutta tee se itse (lyhyesti):
[- tutustu BOSCH VE-pumpun toimintaan]
- tarkasta ensin että on oikea pumppu ko. moottorissa ;)
- tarkista ajoitus*1
- säädä kalvo asetus 0:aan
- säädä syöttöä kunnes tuntuu mukavalta ja kulutus ok. voi olla hieman "laiska"
- säädä kalvolla lisää potkua..
- lisää kikkailua: hukkaportin säätäminen, ylipaineventtiilin viilaaminen, turbopaine vastajousen säätö pumpusta (36 tai 72 hampainen säätökiekko, max turbopainesäätö/alue pumpussa (nylon prikka), ajoituksen aikaistaminen (normaalisti 9° jykk = 1.00±0.03 [jotkut pitää/ilmoittaa ko. kohtaa (9°) nollakohtana ja säätää siitä esim 0.80:aan])

noin pääpiirteissään, lisää asiaa löytyy näistä keskusteluista (viimeisen 2-3 vuoden ajalta)

*1 osta heittokello ja tee siihen adapteri, tarvitset sitä yllättävän usein, jos meinaat ko. autolla ajella ja huoltaa/korjata sitä itse! Kelloja saa (vieläkin) edullisesti tallinnasta, eikä teräskonttorinkaan hinnat enää nykypäivänä niin hirmuset ole ko. kellotyypille (koska digitaaliset on syöny mekaanisten heittokellojen markkinoita, arvaan mä..)

voi kuullostaa hankalalta/vaivalloiselta, mutta itseasiassa esim ruiskupumpun vaihto ja ajoituksen säätäminen menee alle 3h:n ilman kiirettä, ajoituksen tarkastaminen n. 30 min, ajoituksen säätö n. 1h, syötön säätö / kerta (IC, oma auto) n. 2 min, kalvon säätö n. 2 min jne... (hihasta, muistikuvien perusteella arvioitu)

ps. muista merkata alkuarvot, vaikkakin ne on pielessä, pääset aina tarvittaessa takasin alkuarvoihin. Ja kannattaa pitää "Säätöpäiväkirjaa", johon merkkaa kaikki tehdyt säädot/muutokset sekä niiden aiheuttamat seuraukset: kulutus, huippunopeus, savutus, veto-ominaisuudet ja muu mututuntuma. Niistä saa mukavasti osviittaa uusien säätöjen tekemiseksi.


t:eko_mies

jos aikaa riittäisi, tekisin:
- moottoritoimisen syöttömäärän säätö hytin puolelle (säätäminen on-line ajon aikana ;D )
- tarkka/tiukka asteikko/kampi ruiskupumpun ennakolle (voi säätää/kokeilla eri ennakoita ilman heittokellon käyttämistä = säätö n. 15 min!)
- kalvosäätimen v2 eli moottori tai vaijeri toiminen kalvon säätäminen hytistä käsin
- ja joskus: pumpun nokkapyörän modifioiminen opel:n tyyppiseksi eli sisä ja ulkokehäksi -> ajoituksen säätämisessä ei tartte löysätä ruiskuputkia tai kiinnitysruuveja!!!
jne...
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

onko pajero 89:sillä kuvia naperosta?

olikos kummoset renkaat ?
onkos intercooler?
onko automaatti?

ja muutenkin juttua naperosta ja kuvia!!!

:peukku
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

onkos jollain jaköpään merkkejä joku linkki tai vastaava... ?

:nykii
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

sakke0207 sanoi
onkos jollain jaköpään merkkejä joku linkki tai vastaava... ?

:nykii
jakomerkit.jpg
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

kiitos.. :peukku

se tuli nopeesti...

mitäs kannattaa purkaa pois?
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

jaa juu toi linkki siinähän ne kaikki lukeekin :seina

onkos kenelläkään kuvia omista naperoistaan?? vois laittaa tänne..

asuukos ketään turun lähellä vois vaikka tehdä jonkun miitin turun alueelle...

jos on innostusta.. ::)
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

no niin noin 3,5 tuntia meni remonttiin

hihnat, kiristäjät, öljyt + suodatin ja nafta suodatin tuli vaihdettua.. :peukku

ei ollu lopulta vaikee remontti..
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

niin juu mullakin oli tp-hihna poikki siellä se oli... :seina

merkki huollossa ollu noin 80tkm sitten meenkö valittamaan vai mikäs ton vaihto väli on?
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

sakke0207 sanoi
niin juu mullakin oli tp-hihna poikki siellä se oli...  :seina

merkki huollossa ollu noin 80tkm sitten meenkö valittamaan vai mikäs ton vaihto väli on?
Täristikö muuten tuo, ku ei tasapainot oo pelissä mukana? Aattelin vaan, että jos seuraavassa hihnanvaihdossa jättäs koko tasapainohihnan pois.
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Kyllä se täristää, yllättävänki paljon.

Ajelin ite taannoin helmikuussa -05 Varkaudesta Kotkaan ~250km, ja ihmettelin kesken matkan että mitenkäs tämä näin paljon alkoi täristämään.

Seuraavana päivänä oli aiemmin sovitun päivän mukaisesti hihnojenvaihto + vesipumppu + uusi syyläri, vanha oli erittäin huonokuntoinen ja vaihtui kätevästi samaan syssyyn. Korjaamon äijä tokaisi autoa hakiessani että pari kilsaa vielä niin tuo tp-akselin katkennut hihna olisi syönyt tuon päähihnankin poikki, yli puolet hampaista oli nimittäin lähteny jo siitäkin :nykii

Ja vaihtoväli oli juuri muistaakseni sen ~80tkm.
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

juu eron oikeen huomasi eli kyllä kannattaa laittaa tp-hihna paikalleen...

nyt napero käy munsta paljon paremmin ja nätimmin ku aikaisemmin... mistäköhän johtuu...

löytys muuten kaks työkaluukin 12mm ja 10mm kiinto-avaimet pohjapanssarin ja runkopalkin välistä...

niin ja tämmönen tyhmä kysymys...

onkos naperossa hydrauliset venttiilin nostimet vai ei?

ja löytyykös naperoon suomenkielistä korjausopasta?? :nykii
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Vaihtoväli 90000 km. Ja säädettävät venttiilit ovat tässä.
Tuohon tärinään jos tp-aks.hihna on poikki. Mielestäni sitä ei välttämättä huomaa helposti, vaikka hihna on poikki, liekö täristää juurikaan enempää? En ite ole koskaan ajanut Pajerolla jossa on hihna poikki joten en ole varma. Silloin kyllä täristää/jurraa jos on ajoitus väärin.
Monesti ollut tuo hihna poikki eikä kuski ole siitä tärinää moittinut.
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90 UUSIA KUVIA !!

minkäs takia joku venttiili alkoi pitää pahaa ääntä hihna remontin jälkeen??

onko pelkkä säätö juttu vai onkos nokka-akseli kulunut??
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

niin mikäs vois olla rikki?? nostaja? ajoitus pielessä? venttiili mennyt vääräksi? ei kyllä kone oo käyny niin että ois voinu mennä vena vääräksi ellei mene kun pyörritti merkit paikalleen..
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

no todettu vika on, että keinuvivut ja akseli on loppu ja sen takia pitää kilinää... :peukku
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

mitäs tämmösessä tdic pajerossa on heppoja? ja vääntöä? :nykii
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Tehot taisi olla ~95 pollea ja vääntö ~230-240nm ???
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

no muttako mulla lukee että 85 kilowattia eli onko se 90 heppaa?? rekisteriotteessa.. ???
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

85kW=115hp


OT:

pajeron padasta saa kyllä sukkelaan lukemat 130hp ja 250-270Nm

Diesel peleillä ruisiville (ja niistä voimmaa haluaville) suosittelen tutustumista foorumiin osoitteessa www.holysmoke.fi
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Ei ole varmaa tietoa ny, ku ei muista ulkoo mitä oman ex-pajen (MK1 2.5 TD IC 4D56-T) rekisteriotteessa luki, mut muistelisin et olis lukenu tehojen kohdalla 70 kW = 95.2 hv.

Turbossa ilman välijäähyä taisi olla noin 86 hepoa... ::)
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

tuli tyhtyä öljyn vaihto tänään ku jakopää remontin yhteydessä se unohtui... öljyt vaihdettu viimeksi 12tkm sitten :-[ mutta ei kyllä öljy-raja ollu yhtään tippunut...

tein sen fortte käsittelyn... kyllä muuten huomas eron kierroksia ottaa paremmin ja käy nätimmin...

nafta-suodatin vaihtoon vielä ja tankin putket...

sit maalaukseen...
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Ihan kokemuksesta , vaihda ensin putket ja sit jonkun ajan päästä vasta se suodatin ! Syystä :peukku
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

nyt sit tämmönen kysymys....


turku-jyväskylä noin 400km

lähettiin kello 18.00 turusta korjaamaan kaverin vw lt:tä

ja kun oltiin tampere ohitettu niin rupes kauhee vinkuna kuulumaan konehuoneesta...

auto sivuun ja pelti ylös ja kun anto kierroksia niin turbo ulvoo pahasti, mutta auto kävisi sillai että joku pakoputken/pakosarjan tiiviste vuotaisi eli....




onko turbo paskana vai vuotaako joku tiiviste??

ajettiin tommosta 100-135km/h vauhtia koko matkan ja lämmöt pysyivät normaalissa tasossa?


öljyn paineet pysyivät koko matkan siinä normaalissa 2barin ja pikkasen yli asennossa....
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

nyt taas kysymys!


kun tein ton turbo-tiiviste remontin, niin nyt tuntuu siltä, että pajerosta olis tehot kadoksissa...


eli taitaa olla toi hukkaporti auki eikä kerää painetta.. .

eli mites tota ahto-kelloo pitää säätää..?
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

pajero sai uudet vanteet alle... tuli aika komee ;D


http://img412.imageshack.us/my.php?image=m1tg1.jpg

http://img74.imageshack.us/my.php?image=m3yv4.jpg


:peukku
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

Juu komee on. Ja takalämppäri vuotaa kun ikkunat on huurussa?
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

ei vuoda mut oli viime yön kattoluukku auki ja sato reippaasti :seina
 
Re: mitsubishi pajero 2,5 tdic -90

tässä uusia kuvia naperosta:

ruosteista ja alustasta...


helma:
http://img89.imageshack.us/my.php?image=m1sn2.jpg

pohjaa:
http://img220.imageshack.us/my.php?image=m2ui5.jpg

kumi:
http://img220.imageshack.us/my.php?image=m3ad9.jpg

tankki:
http://img126.imageshack.us/my.php?image=m5ur5.jpg

takakulma:
http://img114.imageshack.us/my.php?image=m6nm6.jpg

takakulma1:
http://img115.imageshack.us/my.php?image=m8gy5.jpg

takalaatikko:
http://img247.imageshack.us/my.php?image=m7le1.jpg

naftaputket:
http://img143.imageshack.us/my.php?image=m9zu7.jpg


eli siinä taas vähän uusia kuvia pajesta...




nyt on mittarissa jo 522tkm eli parissa kuussa tullut aikas paljon kilsoja... ja hyvin pelittää vieläkin :peukku
 
joku halusi kuvaa pajesta joten ajattelin hemmotells porukan silmiä muutamalla kuvalla.... :nykii :nykii :nykii
 
renkaat 36/12.5/15 super swamper tsl/sx:ät ei kivat ajaa maantiellä ja 3 vaihdetta isompaa ei tartte juuri missään...ravistaa ja vatkaa pirusti,lumella ei ole pitoa ollenkaan....vieläkö haluat tämmöiset.... ;D ;D....NO TOTTA HEMMETISSÄ KAIKKI HALUU TÄMMÖISET!!!!...vaikka ei olekkaan ehkä mukavimmat katu renkaat :peukku :peukku :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom