Mitsun moottoreista ja tekniikan vaihdosta?

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Omistan korealaisen mitsukloonin (hyundain) ja olisin asiasta kiinnostunut.. autossani on moottori mallia 4G15 8valve. tehoa tarvittaisiin lisää. ajatellen koneen vaihtoa/turboa? kumpaan projektiin olisi kannattavampaa lähteä? kuuleman mukaan konehuoneeseen saa sovitettua ko. moottorit 4G63T ja 4G61 mutta tästä tulee mieleen miten sopivatko vaihdelaatikot yms? autoa rakennellaan ihan harraste mielessä joten auton vaihto ei tule kysymykseen :)
 
Nokkien swap yms.

Jotain juttuu löytyy http://groups.msn.com/TeamMatrixMotorsports/enginetalk.msnw
 
konehuoneeseen saa sovitettua G6 moottoreita, (helppoa, no, se on aina makuasia..) ne käyvät myös vaihdelaatikkoon, mutta "pikku"laatikoiden kesto jää aika lyhyeksi (on kokeiltu "fisun" toimesta ;D)

sovitusta suurempana ongelmana pitäisin moottorinvaihto lupien saamista, eli lähtisinkin kelaamaan ongelmaa niinpäin, että kerro mikä on Hyuhain suurin/ tehokkain/ kookkain pannu jota siihen Exceliin on saanut, niin me voimme ehdotella sopivia swappi ehdokkaita....
 
Niin.. omasta mielestäni tota ko. automallia ei saa muulla koneella kuin 1.5 mutta siitä on tehty coupe versio jossa 1.5 turbomotti. samalla pohjalevylle yms. ainoa ero että vain coupe malli.. olis kyllä mukava tietää että käykö tohon mikään muu auto vertailumalliksi. kun ei mistään saa oikeen asiallista tietoa noihin moottorin vaihto operaatioita ajatellen..
 
niin ja onhan tota excel sarjaa jenkkilässä vissiin x4 asti että kai siihen jonkun isomman pannun sais.. mutta mitä mieltä on katastusihmiset että kelpaako muut Excelit vertailumalliksi..
 
1.5 turbo.... no JOS, huom. JOS se käy vertailumoottoriksi, niin Excelin keulalle saisi varmaan leivottua ahdetun 4G37 moottorin (1,8 -joutuu ahtamaan itse), katsastukseen ahtopaineet alas, sen jälkeen normaali tasolle -4G32 moottorista jarrutettiin äskettäin 199hv, eli ei se ainakaan sen huonommaksi jää....

PS: onko Excelisi vähäpäästöinen? se rajoittaa moottorinvaihto hommia aika rajusti.....
 
Juu on se.. sehän siinä onkin.. mutta kyllä siihen turbon varmaan saisi.. kyselin proturbolta tota hommaa mutta hinta oli aika suolainen.. yli 5000 jöröä :eek: pelkkä päästömittaus 1500 jöröä.. mutta eiköhän tässä jotain keksitä..
 
no sitten kandee kyllä jälkiasennus turbot unohtaa...

paljos se 1,5 turbo pukkaa tehoa? olisko joku 1,8 tai 1,6 DOHC kone gti Lancerista/ coltista hyvä? siihen saisi päästölaput helpommin, eihän siinä nyt samaa ruutia ole kuin ahdetuissa, mutta se olisi "huoltovapaampi" ja normaali käyttöön varmaan ihan ok....
 
oisko ollu niin että tehoa löytyy 110 hevosta ja vääntöä jotain 180-200 nm... en oo asiasta täysin varma. kyllähän seki varmast helpottais joku 1.6 ruutta DOHC kun auto ei paina ku vajaat tuhat kiloa.. ja ehkäpä mitsun 1.6 koneeseenkin löytys enemmän viripalikkaankin. tohon omaan mottiin en ole löytäny mitään osia.. :( ainuut viritoimenpiteet putkisto, kisakatti, v.v suodatin ja kansityöt.. joku nokan vaihtaminen voisi tuua jonkun verran tehoa.. mutta kun ei semmosia mistään löydä.. ja oon vähä kahen vaiheilla ton että kannattaako mitään 1.5 ees ruveta virittämään...
 
ST: turbo, cooleri, paineistetut tuplat....

Thegr8one: Mitsun koneisiin ei kyllä löydy viri-osia yhtään helpommin, mutta joku 140hv DOHC mosa toimis varmaan vakiokuntoisenakin ihan kivasti Huihaissa.....
 
Niinpä.. pitänee alkaa oikee syventymään tohon asiaan että mitä sinne pellin alle saa laittaa... ;D
 
Niin elikkäs.. kävin katastuskonttorilla juttelemassa ja sanottiin että tehokkamaista mallisarjan koneesta 20% tehoa lisää tai tilavuutta jne... eli jos ottaisin oman auton vertailuautoksi niin siihen puitteisiin sopisi 1764 kuutioinen kone. paljos se mitsun 1.8 litranen kone on tarkalleen kuutioina? paljos siinä on heposia ja vääntö ja mikä on em. moottorin malli?
 
4G32 on 1597cc SOHC-8valve kone, jota on käytetty eri versioina 70-luvulta 90-luvulle, mm. E31 Galantissa, Trediassa, Coltissa, Cordiassa, Lancerissa.....
 
Näinpäs tuolla nettiautossa mielenkiintosen lancerin.. 1.5 Turbo IC.. :eek: Mikähän kone siinä on vai onkohan jälkiasennus malli?
 
Minkäslaisiin realistisiin tehoihin päästään tuollaisella 1,4L TBOlla? eikös siinä ole vakiona joku 110hp?
Pääsiskös sellaisella 200hp:n helposti?
 
no turbo autossa ei ole tehokattoa, se on lähinnä lompakon paksuudesta kiinni. Mutta vakio kaasutin turboa ei kannata kiusata vakio tehoa enempää, jos vaihtaa PA-laitteet ja ahtimen, joku 140-160hv on ihan realistinen....

eli 200hp: ei helposti, mutta onnistuu -silloin puhutaan ja koneen tekemisestä alusta lähtien uusiksi, ja silloin taas tulee helposti mieleen, että onko järkeä kun jo valmiiksi parempia moottoreita on tarjolla (esmes. 130hv 4G32 efi turbo)
 
Takaisin
Ylös Bottom