N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 päiväkirja keskustelu

L-200

-98 2,8 pitkä ja -8X pätkä :D
Liittynyt
5 Lokakuu 2004
Sijainti
Äänekoski
Tuli tuossa bongattua eräs viritelmä joka oli tehty troopperiin.
Kaveri oli laittanut "spoilerit" ajovalojen eteen, olikohan pleksiä tai polykarboa. Sen verran niillä oli kokoa että eivät haitanneet valokuviota mutta kaverin kertoman mukaan ohjasivat ilmavirtaa sen verran että ajovalot pysyivät paljon puhtaampana.
Olikohan n. 15 cm etäisyyttä valon lasiin ja korkeus jotain 10cm ja lampun levyinen ja aika jyrkässä kulmassa että ilma "pakottui" ylöspäin jolloin myös likasuolapaska lensi lampun yli. Oli itse viritetty ja idis oli saatu konepellin spoikasta.
Samanmoinen spoikka oli myös konepellissä(näytti orkkistavaralta, istui sen verta nätisti) ja idea oli sama, ilman ohjaus siten että rapasuolapaska ohjautui tuulilasin yli.
Sanoi että tietty jos letkassa matelee niin ei toimi mutta rapiat 80km/h ja ylöspäin niin toimii hyvin.
 
Niko Päivinen sanoi
Lasinpesurin säiliö (edelleen) raivostuttavan pieni, lampun pesurien säiliö parempi, mutta pesurien nesteen kulutus aivan mieletön.
Sä kun opiskelet sitä "muovitekniikkaa", niin selvitäppäs kuinka onnistuisi liimata letkulähtö lampunpesuriin ja pissapoikaan sit vaan "archimedeen" yhtyvien astioiden systeemiä hyväksi käyttäen nesteet jakautuvat tasaisemmin.
Jos on vaikea saada liitettyä niin nyt pukkasi jo uutta ideaa !
T-kappale siihen lampunpesurin letkuun ja siitä letku pissapojan korkin läpi säiliöön ( hätävarana saa täytettyä ajon aikana lamppuja pesemällä sitä pissapoikaa )
 
Huomasittekin varmaan jo, että päiväkirjoihin liityvät keskustelut on tarkoitus koota (aiheittain) tänne.

Asiaan.

"L200": joo ei minua niitten lamppujen puhtaus toisaalta kiinnosta, ei se pesuri niitä pese nytkään. Totesin vaan, että pesuyrityksetkin ovat pelkkää nesteen hukkaamista... eli siinä mielessä koko systeemin voisi purkaa, mutta kun se kerran on paikoillaan ja toimii, niin olkoon...


"JJ" : nyt on jo selvinnyt, että joidenkin muovityyppien liimaaminen on mahdotonta ja hitsaaminenkin vaikeaa oikeiden työvälineiden puuttuessa. Säiliöstä tuskin selviää mitä muovia se on, puhumattakaan lisäaineistuksesta. Unohtaisin ehkä sen liimaamisen, ja keskittyisin juuri tuohon letkun haaroittamiseen. Ehkä t-kappale ja sen jälkeen palloventtiili, jolla saisi eliminoitua nestevirran lampuille, hätätapauksissa siis? Toinen liimaamista parempi visio olisi jonkin sopivan korkin (letkulähdöllä) etsiminen, josta vedettäisiin letku esim. tavaratilaan, jossa lymyilisi megakokoinen säiliö ja siirtopumppu.....
 
Niko: millä sinä aina mittaat noin tarkasti tuon kulutuksen? Onko sulla joku mittari joka laskee sitä aina vai ovatko nuo kulutuslukemat näppituntumalla mitattuja?
 
"L200": joo ei minua niitten lamppujen puhtaus toisaalta kiinnosta, ei se pesuri niitä pese nytkään. Totesin vaan, että pesuyrityksetkin ovat pelkkää nesteen hukkaamista... eli siinä mielessä koko systeemin voisi purkaa, mutta kun se kerran on paikoillaan ja toimii, niin olkoon...


"JJ" : nyt on jo selvinnyt, että joidenkin muovityyppien liimaaminen on mahdotonta ja hitsaaminenkin vaikeaa oikeiden työvälineiden puuttuessa. Säiliöstä tuskin selviää mitä muovia se on, puhumattakaan lisäaineistuksesta. Unohtaisin ehkä sen liimaamisen, ja keskittyisin juuri tuohon letkun haaroittamiseen. Ehkä t-kappale ja sen jälkeen palloventtiili, jolla saisi eliminoitua nestevirran lampuille, hätätapauksissa siis? Toinen liimaamista parempi visio olisi jonkin sopivan korkin (letkulähdöllä) etsiminen, josta vedettäisiin letku esim. tavaratilaan, jossa lymyilisi megakokoinen säiliö ja siirtopumppu.....
käviskös sinne lisäsäiliöx volvon vesipytty tai sit lancerista ajovalopesurin kannu joka on siinä maskin takana, on se ainakin isompi kuin pajeron oma pissapojan säiliö
 
"Hammer": mittaan niitä lähinnä naftan loppumisen varoitusvalon syttymiseen ja tankkausmääriin pohjautuen, ne ovat siis ainoastaan suuntaa-antavia, eli näppituntumalla...

"fisu" saattais hyvinkin käydä, täytyypä tutkia aihettta tarkemmin...
 
jaskajokunen sanoi
Niko Päivinen sanoi
Lasinpesurin säiliö (edelleen) raivostuttavan pieni, lampun pesurien säiliö parempi, mutta pesurien nesteen kulutus aivan mieletön.
Sä kun opiskelet sitä "muovitekniikkaa", niin selvitäppäs kuinka onnistuisi liimata letkulähtö lampunpesuriin ja pissapoikaan sit vaan "archimedeen" yhtyvien astioiden systeemiä hyväksi käyttäen nesteet jakautuvat tasaisemmin.
Jos on vaikea saada liitettyä niin nyt pukkasi jo uutta ideaa !
T-kappale siihen lampunpesurin letkuun ja siitä letku pissapojan korkin läpi säiliöön ( hätävarana saa täytettyä ajon aikana lamppuja pesemällä sitä pissapoikaa )

Tuolta kansirojektilta kun alkaa antaa aika myöten alkoi "inno" kytemään tuon ongelman osalta:

Oliskohan tässä helpotusta tuon yhdynnän hoiteluun. Ei pitäisi tulla ongelmaa virtauksen hitaudenkaan kanssa, isolla kun hoitaa niin homma toimii ;D

Uattelin ite testata moista kunhan muilta ropleemeilta kerkiän.

Muuten noi "alipaine" pesurit vois mun mielestä heittää roskiin, mitä muuta ne tekee kun sotkee konepellin, tahmaa umpiot ja ainakin nuo munkin naperossa olevat 7" peruslinssit ei edes kestä talvipakkasella varsinkaan moista shokkia jonka kylmä vesi antaa kuumalle lasille. Onneks mulla ainakin Napero meni läpi leimalta ilman moisia pesureitakin, mulla se pumppu ei onneks edes toimi ;D
 
Niko Päivinen sanoi
"Hammer": mittaan niitä lähinnä naftan loppumisen varoitusvalon syttymiseen ja tankkausmääriin pohjautuen, ne ovat siis ainoastaan suuntaa-antavia, eli näppituntumalla...

Mulla on kyllä vahvasti epäilys, että tuon naftan vähiin käymisen merkkivalon kytkentä liittyy taas eri markkina alueisiin ( ts. parempi osaisille esim. ruåtsalaisille myydään tuota varoitusvalolla olevaa versiota ) Epäilyni perustuvat siihen, että mulla on ainakin polttimo kunnossa ja ei palanut, vaikka loppui vuosi sitten nafta tien päälle. Jos joku haluaa suorittaa tarkempia tutkimuksia, niin johdot ovat siinä viisi napaisessa liittimessä mittariston takana ( toisessa rivissä keskimmäinen ja sen vastapeluri ) Anturillahan pitäisi olla tuon valon lähtö, onko ?
 
jaskajokunen sanoi
Mulla on kyllä vahvasti epäilys, että tuon naftan vähiin käymisen merkkivalon kytkentä liittyy taas eri markkina alueisiin ( ts. parempi osaisille esim. ruåtsalaisille myydään tuota varoitusvalolla olevaa versiota ) Epäilyni perustuvat siihen, että mulla on ainakin polttimo kunnossa ja ei palanut, vaikka loppui vuosi sitten nafta tien päälle.

Sama vika löytyy minultakin ei ole kyllä koskaan palanut tuo polttoaineen loppumisen varoitusvaloa vaikka on tankki tyhjäksi ajettu ja valo ainakin on kunnossa. :mad:
 
..vai voisiko varoitusvalo olla varuste, joka kuuluu ainoastaan IC, EXE, yms. malleihin? Koska onhan niissä muitakin eroja, esim. penkit ovat (imho) paremmat IC malleissa verrattuna TD malleihin -"jaskalla" ja "Hammer"illahan on TD:t molemmilla?
 
Niko Päivinen sanoi
..vai voisiko varoitusvalo olla varuste, joka kuuluu ainoastaan IC, EXE, yms. malleihin? Koska onhan niissä muitakin eroja, esim. penkit ovat (imho) paremmat IC malleissa verrattuna TD malleihin -"jaskalla" ja "Hammer"illahan on TD:t molemmilla?

Ihmettelen vain että miksi sen pa:n varoitusvalon kuvake löytyy sieltä mittaritaulusta jos sitä ei kerta ole siellä?

Ja tuota sinun penkki-hommaa en kyllä allekirjoita. Mullahan oli se pätkä ollut alunperin TDIC-malli ja vaikka siihen moottori olikin vaihdettu, niin tuskin siihen sisustaan oli koskettu eli mahtaa olla sama istuin malli kuin tuossa sinun kulkimessasi eikä niissä minusta ole eroa tähän mun nykyiseen verrattuna. Tuntuu kohta paremmalta tämä nykyinen istuimeni kuin se edellisen. Kaiketi makuasia tuo istuinten miellyttävyys. ;)
 
joo makuasiahan se penkkihomma on, en itseasiassa ole kun kerran istunut niissä "vanhemman" mallin penkeissä, mutta oman IC:n entinen omistaja omistii aiemmin pätkän jossa oli ne toiset penkit ja sanoi näitä IC:n penkkejä paremmiksi... ja olen ehkä samaa mieltä :).
 
Tässä autossahan on kohta ollut enemmän hommaa kuin transistorissa ;D
 
Tepi sanoi
Tässä autossahan on kohta ollut enemmän hommaa kuin transistorissa ;D

mut transistorin tapauksessa taidettiin taistella ns. "losing battle" :D, tässä tapauksessahan auto tule kokoajan paremmaksi.. 8)
 
"j.Puhakka": nimenomaan näin.
Pakko myöntää, askarreltavaa on kyllä ollut, mutta se ratkaiseva ero onkin tässä: samoja hommia ei (ainakaan vielä) tarvinnut tehdä moneen kertaan, niinkuin transcontinentalin tapauksessa oli monessa kohtaa..
 
uskon, joku selityshän sille on oltava.

Mutta miksi ihmeessä se sitten yhtäkkiä lähti pyörittelemään paremmin?

Onks paha homma vaihtaa ne hiilet, vois melkein tehdä ennen talvea..?
 
Startissa on kaksi plus ja kaksi miinus hiiltä, niin jos yksi hiili ei ota kunnon kontaktia, niin pyörii hitaasti. Seuraavaksi alkaa tekemään semmosta, että ei aina lähekkään startti pyörimään vaikka kuin avaimesta kampeaa. Ei ne pahat vaihtaa, kolvi ainut "erikoistyökalu".
 
m,

kannattaa varata sopivaa suojasukkaa tms. (lämmön kest)
[itse piti kikkailla joku vuosi sitten niiden hiilten kanssa, btw oli muuten joku edellinen omistaja laiskuuttaan vaihtanut vain 2 / 4:stä... niin ja ainakin mulla oli hankala löytää hiiliä, koska ne olivat MITSUBISHI 24V TRUKKI mallin startin hiilet. katso/malli/mitat mukaan siis että myyvät oikean kokoiset (maksoi 80mk/4kpl -00/-01)]
 
Mulla on muuten Niko täsmälleen sama ongelma ton lancun jarruis,varsinaista vikaa en ole löytänyt.

Ensin ajattelin että jos levy olis kiero->lämmittää palaa (jostain syystä)->pinta lasittuu.
Mutta tänäänkin teki samaa,vaikka l.tila jo aika alhainen,joten en usko siitäkään johtuvan.
Jarruremontin yhteydessä täytyy tarkastaa sylinterin liike,jos se sattuisi välillä jumittamaan.
 
niin siis se "loppuun kuluneen palan"-ääni voisi hyvinkin tulla lasittuneesta palasta, sitä Jahvettikin ehdotti. Mutta se tärinä.... ajattelin, että jospa ne liut on vaan pikkasen väljät -liikkuu kyllä hyvin, mutta päästää satulan samalla "keinumaan". Tutkitaan, hutkitaan...
 
Kattelin tänään renkaitten vaihdon yhteydessä,kitisevän satulan puolella ei mäntä palaudu yhtä syvälle kuin toisella puolella,ja pala (tietenkin) kulunu sisäpuolelta enemmän.
Satula kuitenkin silmämääräisesti liikkuu normaalisti poljinta painettaessa.
Niin,nyt on ruvennut vikisemään aina kun vauhtia yli 80km/h..
Vikisevän puolelta levy on kulunnut enemmän kuin toiselta,tosin tasaisesti.?
No,remppa näyttää mitä vikana..
 
Katoppa Niko tuolta http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8237.new#new toi etujarru-kohta,jos siitä olis apua sullekkin.?

EDIT:Katos vaan,linkkejähän saa muutettua niin että menee suoraan siihen postaukseen mihin haluaakin..
 
täytyypä mulkaista niitä paloja, ainakin se lasittuminen on käväissyt mielessä.

Nyt se ravistaminen on jotenkin rauhoittunut katsastuksen jälkeen, pieni nypytys kuitenkin tuntuu kun hissukseen jarruttelee.
 
Tälläinenkin voi olla yksi syy ravistamiseen..
http://www.paskanmyivat.com/Lancer/Rempat/photos/toispuoleinenjarrupala.html
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 päiväkirja keskustelu

Oletko purkanu pyyhkijänmoottoria rasvailumielessä? Mulla ei ainakaan riittäny pelkkien pyyhkijänakseleiden rasvaus. Moottorin ja akseleiden runsas aseöljykäsittely teki pyyhkijöistä kuin uudet ::)

Se akseli, ku tulee siitä moottorista ulos (oisko oikee nimi käyttöakseli?) oli mulla ainaki niin jäykkänä ettei meinannu saada purettuu sitä systeemii. Vähän pyyhkäsi karkeella jollain ja sitte aseöljyy ja pyöritystä, ni vot!

Samalla ku putsaa vivuston kaikki nivelet ja rasvailee neki ni jossois parempi ni ois jo piloilla!
 
Takaisin
Ylös Bottom