Ohjaustehostimen(kö) ääntelyä

P

Petomaani

Guest
Jaahans ja morjesta,

Kädettömänä olen vältellyt maasturin ostamista mutta nyt sattui niin että oli pakko sellainen hankkia  :p.

Se on valtion käytössä ollut -87 vuoden vihreä Pajero. Maastorengasauto (niinkuin lapset sitä kutsuu)

Ensimmäinen kysymys kokeneille pajero immeisille on ääni joka on alkanut kuulua kun rattia kääntelee, sellainen vinkuna. Pieni ääni kait on ihan normaalia ohjaustehostimelle mutta tämä on kovempi ääni vaihtelevalla kovuudella ja pienellä säröllä vielä.

Nestettä näytti olevan ohjaustehostimen säiliössä mutta siihen se sitten meikäläisen osalta jääkin.

Eli onko se pamahtamasa kokonaan vai mitä on odetettavissa/tehtävissä.

Lisää kysymyksiä myöhemmin!!
 
Yleensä tehostin ääntelee ääriasennoissaan, johtuen nesteiden loppumisesta ts. pumppu kavitoi tai tehostimen remmi on löysällä /kulunut. Oletko tarkistanut tehostimen kiilahihnan kireyden ja kuluneisuuden ?

Kerropas vähän lisää esim. ajokilometrit, niin täällä olevat "gurut" (poislukien minä :) ) osaavat kertoa mikä hajoaa seuraavaksi ;D Tosin valtion hommissa sitä on varmaan huollettu säännöllisesti ?
 
mulla teki samaa, eikä auttanut enää nesteen lisäys. Eli luultavasti sillä on ajeltu kuivana ja pumppu on ottanut siipeensä. itse vaihdoin käytetyn pumpun ja ääni hävisi (ja tehostus palasi normaaliksi).
 
jaskajokunen sanoi
Tosin valtion hommissa sitä on varmaan huollettu säännöllisesti ?
Bullcrap. Varusmiehet on huoltanu periaatteella "kaikki paskaks mikä ei ole omaa"  :seina
 
niin mäkin ekaks meinasin kirjoittaa, mutten arvannut masentaa ;D , mutta onhan tuolla voinut ajella joku tunnontarkka metsähallituksen pikkuvirkamieskin tai rajavartiolaitoksen luottomiehet 8)
 
Joo, kiitoksia nopeista kommenteista. Mittarissa on 465tkm joten ei ole odotettavissakaan että paikat kestää pitkään huoltamatta/vaihtamatta. Siihen mitä "innokkaat poijjaat lomakodissa" on autolle tehneet en osaa kommentoida, eikä sen niin väliksikään. Ei kait sitä ikinä oikein tiedä mitä käsiinsä saa. Täytyy tutkailla sitä tehostinta tarkemmin hetimiten kunhan saan tärkeämmät asiat pois tieltä.

Tässä vielä lisätietoja autosta jos jotakin kiinnostaa.
Siinä oli 3v sitten vielä turbo kone mutta työkaveri jolta sen ostin oli myynyt sen pois ja vaihtanut tilalle L200:sta 2.5d koneen (aj n. 320tkm). vm siis 87 ja malli pitkä. Jotenkin näyttäisi vielä että siinä on korkeampi katto kuin muissa pajeroissa, joita näyttää nykyään tulevan vastaan satoja päivässä :eek:

Tavoite olisi saada pidettyä se ajokunnossa kunnes tie on valmis (~200m uutta tietä tehty metsään talolle, tie ERITTÄIN huonokuntoinen vielä, joten maasturi oli siksi tarpeellinen). Sitten kun likasimmat hommat on ohi ja talous ehkä taas tasapainossa niin vaihtaa tuoreempaan malliin Pajeroa (perhe on niin kovin siihen tykästynyt). Vaatimuksena olisi ilmastointi, hiukkasen lisää tehoa ja toimiva kuskin etuikkuna  :)

Mielenkiintoisia asioita puitu täällä palstalla, melkein tuntuu että jotain on jopa oppinutkin, täytyy koittaa käytännössä jotain asioita mitä täältä on lukenut...
 
Takaisin
Ylös Bottom