Ongelma bensan syötössä (Colt vm. 2006)

Gazza

New Member
Liittynyt
25 Helmikuu 2013
Onkohan kenelläkään tullut vastaan vastaavaa ongelmaa:

Omassa automaattilaatikkoisessa vm. 2006 Coltissa on mystinen vika mahdollisesti bensan syötössä. Aina silloin tällöin auto alkaa pätkimään kesken ajon vaihteiden vaihtuessa, eli tuntuu ettei bensa kulje kunnolla moottorille. Samalla syttyy moottorihäiriön vikavalo. Kun saa kierroksia ja pitää vaihteen samana, niin ei ole mitään ongelmaa, mutta vaihdetta vaihtaessa nykii parin sekunnin ajan. Peruuttaminen on lähes mahdotonta, kun auto ei kulje, vaikka kuinka kaasua painaa. Yleensä kun antaa auton olla muutaman tunnin sammuneena, niin seuraavalla käynnistyksellä vika on poissa. Nämä ongelmat ovat tulleet vain, kun lämpötila on ulkona nollan asteen tuntumassa ja on kosteaa, ei koskaan esim. kesällä.

Auto kävi vian takia merkkihuollossa vuosi sitten ja vikakoodi ilmoitti kaasuläppäkotelon ongelmasta. Se vaihdettiin, mutta vika palasi kohtalaisen pian sen jälkeen ja on vähän vaikea uskoa, että tuo osa olisi jälleen hajalla. Vika lienee jossain muualla.

Alkaa vaan keinot olemaan lopussa, kun merkkihuoltokaan ei ollut varma.
 
Vs: Ongelma bensan syötössä (Colt vm. 2006)

Onko ne vikakoodit luettu uudelleen?
Onko laatikon öljymäärä tarkistettu?
Näyttääkös coltin kojelauta valitun vaihteen? (vilkkuuko vaihdetäplä vai pysyy paikallaan?)

muita mahdollisia kohteita:
- laatikon pyörimisnopeusanturi
- nokka-akselin asentotunnistin
- kampiakselin asentotunnistin

edellämainituista pitäisi jäädä vikakoodi. Vikakoodi kannattaa lukea silloin kun vika "on päällä".
 
Vs: Ongelma bensan syötössä (Colt vm. 2006)

Ei ole luettu vikakoodeja uudelleen. Aikanaan kun ensimmäisen kerran tuli tämä häiriö ja moottorin häiriövalo syttyi, niin vikakoodimuistiin ei jäänyt mitään ja kävin turhaan maksamassa niiden luvusta. Toisella kerralla ilmoitti viasta, jonka voi yhdistää kaasuläppäkotelon toimintahäiriöön merkkihuollon mukaan.

Ongelma on se, että varoitusvalo sammuu aina kun auto toimii kunnolla ja syttyy taas päälle, kun on ongelmia. Näin ollen on hankala ajoittaa vikakoodien lukua silloin kuin vika "on päällä".

Laatikon öljymäärää en ole tarkastunut, mutta auto oli määräaikaishuollossa juuri. Tiedä sitten katsoivatko siellä. Kojelauta näyttää valitun vaihteen aivan normaalisti.
 
Vs: Ongelma bensan syötössä (Colt vm. 2006)

Eli toimiiko auto suurinpiirtein 3000-3500rpm ja sen yli menevällä osuudella?
Ettei olisi lambdavika kyseessä...
Missäpäin auto sijaitsee?
 
Vs: Ongelma bensan syötössä (Colt vm. 2006)

Silloin kun autossa on tuo vika (satunnaisesti nollakelien aikaan), niin auto toimii normaalisti isommilla kierroksilla, 2500-3000 rpm ylöspäin. Kun vaihde vaihtuu (automaatti) ja kierrokset laskevat, silloin alkaa nykiminen kunnes pääsee taas normaaliin vauhtiiin. Peruuttaminen on lähes mahdotonta, kun ei reagoi kaasuun kuin ehkä 30%:sti.

Tänään toimi auto taas normaalisti, eilen pätki. Seuraavaa koitosta odotellessa...

Auto on Tampereella.
 
Vs: Ongelma bensan syötössä (Colt vm. 2006)

Omassa manuaali-colt 2006:ssa on vähän samankaltainen ongelma ja se alkoi jo ennen RE85-konversiota eli ei johdu siitä. Toisinaan (kerran kahdessa kuukaudessa) kun auton käynnistää niin moottori ei ota kierroksia yli 2000 rpm. Moottorivalo palaa. Ylämäkeä ei voi kiivetä, eikä muun liikenteen mukaan kannata lähteä yrittämään. Vikakoodi (joka muuten säilyy auton muistissa, vaikka moottori kohta toimisikin ok) oli myöskin jotain kuvaamasi kaltaista, joku läppäongelma se oli.

Ongelman ainoa korjaus on sammuttaa moottori ja odotella vartti tai jotain ennen kuin käynnistää uusiksi. Sitten taas ottaa kierroksia ja liikkuu kuten normaalistikin.

Edellinen omistaja on valohoidattanut ongelmaa valtuutetussa huollossa, tuloksetta. Itse en ole aikonut tehdä sille mitään, niin kauan kuin ei ala uusimaan useammin.
 
Vs: Ongelma bensan syötössä (Colt vm. 2006)

Joltiseenkin kuulostaisi sähköohjatulta kaasuläpältä (onkohan näissä jo sellainen?) ja siihen liittyviltä ongelmilta. Kummallista tosin, jos vika ei poistunut (tai poistui vain hetkeksi) kaasuläppäkoteloa vaihtamalla.... voisiko vika silloin ollakin jossain muualla, esim. anturoinnissa. Tai onko näissäkin EGR nokeamassa koteloa (jumittamista -> vikakoodi -> vikatila)?
 
Takaisin
Ylös Bottom