Outlander PHEV talvikäyttö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anaconda
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Nyt muakin on alkanut risomaan se kabiinin lämmittäminen polttomoottorilla.
Esim. Ulkona lämpötila -0, akkua jäljellä noin 75%, auto ollut ajamatta muutaman tunnin.
Sitten pitää lähteä käymään muutaman kilometrin päässä asioilla. Et ehdi esilämmittää, vaan hyppäät suoraan autoon. Moottori pärähtää käyntiin ja hyrrää koko matkan. Jopa valoissa kun auto on paikoillaan moottori käy. Ainut keino sammuttaa moottori ja jatkaa pelkällä sähköllä on tosiaan tappaa ilmastointi. Tämä tarkoittaa sitä että myös puhallus lakkaa ja ikkunat on huurussa tuotapikaa. ???

Mikä järki siinä on että kun auto on paikallaan, eikä edes virtapiuhassa kiinni, niin ilmastoinnin etäkäytöllä auton on mahdollista lämmittää sähköllä akuista, mutta ajon aikana tämä ei onnistu. Eikö muka kenellekään tullut mieleen että joku voisi haluta joskus liikkua pienen matkan kylmässä pelkällä sähköllä, välittämättä siitä että se syö sähköä enemmän kuin jos olisi lämmintä. Veikkaan että olisi myös aika paljon ympäristöystävällisempä, kuin 10l/100km kulutus 10km matkalla.

Kaikki laitteet on autossa olemassa. Tuon ominaisuuden luulisi olevan mahdollista saada softapäivityksellä.
Täytyy ryhtyä pommittamaan maahantuojaa aiheesta. Onhan toi nyt aika käsittämätöntä :nykii
 
Noista ominaisuuksista varmasti kannattaa antaa palautetta maahantuojalle, aivan varmasti softapäivityksiä on tulossa noin tekniseen autoon ja kannattaa ainakin yrittää vaikuttaa siihen että niiden sisältö veisi autoa parempaan suuntaan.
 
Kannattasko laittaa siihen Webasto? Olen nähnyt jo yhden esittelyauton jossa semmonen on asennettuna.
 
Basbarduu sanoi
Kannattasko laittaa siihen Webasto? Olen nähnyt jo yhden esittelyauton jossa semmonen on asennettuna.
En kyllä lähde tuohon, kun autossa on tekniikka itsessään lämmitystä varten olemassa. Asetusvalikossa on jopa toimintoasetukset ilmastoinnille. Comfort ja eco. Sinne vaan lisää pure electric tms. Niin avot. Ei luulis olevan vaikeeta toteuttaa kun se onnistuu jo nyt auton ollessa pysäköitynä.
 
Anaconda sanoi
En kyllä lähde tuohon, kun autossa on tekniikka itsessään lämmitystä varten olemassa. Asetusvalikossa on jopa toimintoasetukset ilmastoinnille. Comfort ja eco. Sinne vaan lisää pure electric tms. Niin avot. Ei luulis olevan vaikeeta toteuttaa kun se onnistuu jo nyt auton ollessa pysäköitynä.

Webastolla saat myös auton moottorin lämpimäksi sen kabiinin lisäksi. Mut jos et aio montaa vuotta autoa pitää niin ei kai sillä (polttomoottori)koneen kunnolla ja kylmäkäynnistyksillä josta suoraan rasitukselle ole väliä.

Urran sanoi
Ei kannata, niis on kauheesti vikoja. Mutta Eberiä kannattaa harkita ;D
Trolli-Urran, tapana on ollut esittää perusteluja em. kaltaisille väitteille. Omat kokemukseni on nimittäin täysin päinvastaisia. Eberin ollessa mm. huomattavasti alttiimpi korroosiolle.
 
Basbarduu sanoi
Webastolla saat myös auton moottorin lämpimäksi sen kabiinin lisäksi. Mut jos et aio montaa vuotta autoa pitää niin ei kai sillä (polttomoottori)koneen kunnolla ja kylmäkäynnistyksillä josta suoraan rasitukselle ole väliä.
Trolli-Urran, tapana on ollut esittää perusteluja em. kaltaisille väitteille. Omat kokemukseni on nimittäin täysin päinvastaisia. Eberin ollessa mm. huomattavasti alttiimpi korroosiolle.

^Hah :)

Erkin mielestä webastoissa on enemmän vikoja muistaakseni?

Oikeesti toi moottorin kuluminen ei tosiaan ole ekan omistajan ongelma mutta kiva jos koette tunnontuskia aiheesta. Tuossa on kyllä selkeä suunnitteluvirhe tullut. Logiikkaa pitäisi muuttaa ja tulevaisuudessa autolla saisi olla huomattavasti enemmän älyä tuon suhteen esim a) sumealla logiikalla tai b) navia ja matkasuunnittelua käyttämllä.
 
Basbarduu sanoi
Webastolla saat myös auton moottorin lämpimäksi sen kabiinin lisäksi. Mut jos et aio montaa vuotta autoa pitää niin ei kai sillä (polttomoottori)koneen kunnolla ja kylmäkäynnistyksillä josta suoraan rasitukselle ole väliä.
Trolli-Urran, tapana on ollut esittää perusteluja em. kaltaisille väitteille. Omat kokemukseni on nimittäin täysin päinvastaisia. Eberin ollessa mm. huomattavasti alttiimpi korroosiolle.

Täälläkin päin kannatetaan sitä Eberiä, paljon vähä vikaisempia kuin webastot. ja nyt puhutaan vain niistä jälkiasenteisista ei niistä mitkä tulee joittenkin autojen vakiovarusteluun.
 
Webtrap_86 sanoi
Täälläkin päin kannatetaan sitä Eberiä, paljon vähä vikaisempia kuin webastot. ja nyt puhutaan vain niistä jälkiasenteisista ei niistä mitkä tulee joittenkin autojen vakiovarusteluun.

Kysäseppäs vaikka http://www.powerflash.fi/ tai vesvel.fi firmoista mitenkä on asian laita, molemmat merkit löytyy kummaltakin firmalta. Useimmat lisälämmittimiä asentavat ja huoltavat yritykset sanovat jotakuinkin näin: "Asennamme Webastoja ja huollamme Eberiä". Pk-seudulla mm. Uudenmaan autovaruste tekee näin voit kysyä myös heidän kokemuksiaan. Tiedän että Webtrap_86 olet jonkin verran nuitten kanssa tekemisissä mutta suosittelen tosiaan kysymään asiaa henkilöiltä, jotka ovat nuiden kanssa päivittäin tekemisissä.

PHEV Outlanderissa on kaksi jäähdytyspiiriä, yksi kabiinille ja toinen moottorille. Webasto yhdistää nämä piirit ja pitää sekä moottorin että matkustamon lämpimänä. Silloin moottoria ei tarvitse rääkätä kylmänä ja matkustamon lämpötila pysyy riittävän lämpimänä että auton oma SÄHKÖkäyttöinenlämmitysjärjestelmä, joka ottaa virtansa suoraan ajoakuilta ei kytkeydy lyhentämään matkaa. Jos autolämmitetään polttomoottorilla sen hyötysuhde lämmitykseen on melko onneton verrattuna polttoainekäyttöiseen lisälämmittimeen, jonka hyötysuhde on jossain 80% tietämillä. Auton omalla moottorilla lämmitykseen myös kuluu huomattavasti kauemmin.
 
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei vaan taida olla ratkaisu jos haluaa ajaa ja lämmittää auton sisätilat akkuun varastoidulla sähköllä.

Ja sit toinen asia on sen lisälämmittimen kannattavuus. Mikä on PHEV:n polttomoottorin kokonaishyötysuhde sarjahybriditilassa, kun ohjaamon lämmitystarve otetaan huomioon? Mitäs Weban kokonaishyötysuhde on 80%?
 
mystinengalant sanoi
Ei muuta kun palautetta valmistajalle tästä äkkiä.. Luulisi että todellakin näinkin tärkeä asia kiinnostaa...

Jep, palautetta laitettu. Ks. alla.
Odotellaan vastausta.

"Hei! Olen Mitsubishi Outlander PHEV:in omistaja.
Ollaan Mitsubishi foorumilla kummasteltu auton hybridiominaisuuksien toimintaa kylmällä ilmalla (alle +10).
Jos autoa ei esilämmitä ja ilmastointi(puhallin + lämmitys) on päällä, niin auton moottori käynnistyy aina heti.
Tämä on aika ärsyttävä ominaisuus, jos akku sattuu olemaan täynnä ja tuleva ajomatka tulee olemaan lyhyt.
Olen saanut muutaman kilometrin matkalla 12l/100km kulutuksia ja mielestäni aivan turhaan, kun akut olisi hyvin riittäneet auton lämmittämiseen sekä liikuttamiseen.
Eco painikkeen painamisesta ei ole mitään hyötyä tässä kohtaa, moottori sammuu vasta kun auton sisätila on lämmin.
Jos ilmastoinnin kytkee pois päältä, moottori sammuu, mutta silloin hetkessä ikkunat huurussa.
Auton manuaalista eikä netistä löydy tietoa, miksi näin on, eikä sitä miten auton saa pelkkään EV moodiin lämpotilasta huolimatta.

Jos se ei ole nykyisellään mahdollista, niin tuohon on saatava korjaus softapäivityksellä.
Auton nimittäin voi lämmittää akuilla sen paikallaan ollessa, vaikka latausjohto ei olisi edes kiinni autossa.
Sen on siis oltava mahdollista myös silloin kun auto liikkuu.

Vastaattehan pikaisesti, foorumilla odotellaan ratkaisua.
"

Jos kiinnostaa, niin käykäähän muutkin pistämässä viestiä aiheesta (valitkaa alasvetovalikosta "Mitsubishi-maahantuonti"):
http://www.delta.fi/Etusivu/TietoaDeltasta/Yhteystiedot/tabid/734/Default.aspx
 
Anaconda sanoi
Jep, palautetta laitettu. Ks. alla.
Odotellaan vastausta.

"Hei! Olen Mitsubishi Outlander PHEV:in omistaja.
Ollaan Mitsubishi foorumilla kummasteltu auton hybridiominaisuuksien toimintaa kylmällä ilmalla (alle +10).
Jos autoa ei esilämmitä ja ilmastointi(puhallin + lämmitys) on päällä, niin auton moottori käynnistyy aina heti.
Tämä on aika ärsyttävä ominaisuus, jos akku sattuu olemaan täynnä ja tuleva ajomatka tulee olemaan lyhyt.
Olen saanut muutaman kilometrin matkalla 12l/100km kulutuksia ja mielestäni aivan turhaan, kun akut olisi hyvin riittäneet auton lämmittämiseen sekä liikuttamiseen.
Eco painikkeen painamisesta ei ole mitään hyötyä tässä kohtaa, moottori sammuu vasta kun auton sisätila on lämmin.
Jos ilmastoinnin kytkee pois päältä, moottori sammuu, mutta silloin hetkessä ikkunat huurussa.
Auton manuaalista eikä netistä löydy tietoa, miksi näin on, eikä sitä miten auton saa pelkkään EV moodiin lämpotilasta huolimatta.

Jos se ei ole nykyisellään mahdollista, niin tuohon on saatava korjaus softapäivityksellä.
Auton nimittäin voi lämmittää akuilla sen paikallaan ollessa, vaikka latausjohto ei olisi edes kiinni autossa.
Sen on siis oltava mahdollista myös silloin kun auto liikkuu.

Vastaattehan pikaisesti, foorumilla odotellaan ratkaisua.
"

Jos kiinnostaa, niin käykäähän muutkin pistämässä viestiä aiheesta (valitkaa alasvetovalikosta "Mitsubishi-maahantuonti"):
http://www.delta.fi/Etusivu/TietoaDeltasta/Yhteystiedot/tabid/734/Default.aspx

Tuosta ilmastoinnista, niin toimiiko auto siis niinkuin haluat, jos ilmastointi on pois päällä?

eli pyörittääkö auto moottoria van siksi että ilmastoinninkompura pyörii?

-Eki
 
Morjens foorumilaisille,

PHEV Instyle malli tilattu ja maaliskuun 15 pitäisi olla alla. Ei malttaisi odottaa kun talvikelitkin tuli sopivasti.
Liityin juuri foorumiin koska täällä näyttää olevan aika aktiivista kirjoittelu aiheesta.

Mitenkäs on muilla kokemuksia talviajosta PHEV.llä?
Onko pitkällä matkalla (yli 60km) pakkasessa parempi yrittää ajaa pelkällä sähköllä mahd. pitkälle vaiko hybridinä koko matka niin, että polttomoottori lataa akkua koko matkan?
Ja minkälaista keskikulutusta olette saaneet nyt pakkasten alettua aikaiseksi?
Mitä muuta on mahdollisesti tullut vastaan joka kohottaa tai kurtistaa kulmakarvoja?

Hyvää kevään odotusta kaikille!

-Markus
 
Anaconda sanoi
Ulkona -18c. Saas nähdä miten PHEV toimii ;)

Hyvin toimi :) Tosin polttomoottori oli lähes koko ajan (työmatka 21 km) päällä lämmittämässä kabiinia ja kulutuslukemat sen mukaiset. Eli kun plus miinus nolla keleissä pääsen alle 2 litran keskikulutuksen niin tänään meni 9 litraa.
 
jtp_fi sanoi
Hyvin toimi :) Tosin polttomoottori oli lähes koko ajan (työmatka 21 km) päällä lämmittämässä kabiinia ja kulutuslukemat sen mukaiset. Eli kun plus miinus nolla keleissä pääsen alle 2 litran keskikulutuksen niin tänään meni 9 litraa.

Täsmälleen sama huomio. Perillä akkujen varaus edelleen reilu 90%. Ei siis mitään järkeä tuossa toiminnassa. :seina

Koitin soittaa maahantuontiin, mutten saanut sieltä ketään kiinni. >:(
Laitoin palautetta, nyt myös sähköpostilla sinne.

Asiaan on saatava muutos tai vaadin kaupan purkua. >:(
 
Sain maahantuonnista kaverin kiinni ja hän tuntui ymmärtävän tilanteen.
Lupasi keskustella valmistajan kanssa asiasta, että mitä sille olisi tehtävissä.
 
Tilasin ajan lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen asennukseen. Niitä on kuulemma jo PHEVeihin asenneltu. Hinta 499. Webaston hinnaksi olisi tullut ~1900.
 
jtp_fi sanoi
Tilasin ajan lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen asennukseen. Niitä on kuulemma jo PHEVeihin asenneltu. Hinta 499. Webaston hinnaksi olisi tullut ~1900.

Nähdäkseni tuo ei ole ratkaisu tähän ongelmaan. Tuo ajatusmalli ikäänkuin hyväksyy sen että pelkästään moottorilla ajetaan kun on kylmä.
Ei ole mitään järkeä siinä, että auton akuissa on käyttämätöntä reserviä vaikka kuinka ja auto käyttää silti polttoaineitta???
Ja sitten pitäisi vielä maksaa erikseen jostain lisälämmittimistä, jotka ei lopulta auta kulutukseen kuin marginaalisesti???

Tuosta on itseasiassa vain haittaa, kun suostutte asentamaan noita lisähärpäkkeitä - omakustanseisesti vieläpä.
Tuotahan ne tulee sitten tarjoamaan ratkaisuksi muillekin >:(

Nyt järki käteen toverit!!! :reality
 
Aivan. Tarvitaan lohkolämmitin, sisätilalämmitin ja helvetin pitkä piuha. Tai sitten se ohjelmistopäivitys.
 
Pessimisti ei pety eli enpä usko että näille lumille tuota ohjelmistopäivitystä on luvassa 8) . Säästyypä akkujen varaus sitten itse ajamiseen.
 
jtp_fi sanoi
Pessimisti ei pety eli enpä usko että näille lumille tuota ohjelmistopäivitystä on luvassa 8) . Säästyypä akkujen varaus sitten itse ajamiseen.
Jep näin se voi olla. Kerro sitten oliko lohkosta käytännön hyötyä.
Tuleeko se jotenkin auton sähköjärjestelmään kiinni, vai onko auto sitten kahdella piuhalla kiinni seinässä? :nykii
 
Kerrohan Anaconda mitä haittaa on olla lohkolämmitin vaikka se softapäivitys joskus tulisi? Jos itse olisin ostamassa käytettyä ja toisessa on lohkolämmitin niin mulle se kertoo ainakin että sen auton omistaja on koittanu pitää autoaan kunnossa eikä kiskonut konetta kylmänä tulille.
 
Jospa onkin niin, että tarve lohkolämmittimeen on lämmitinkauppiaiden luomus. Ei se kone mihinkään siitä kulu, että se käynnistetään. Kunnossa oleva moottori käynnistyy myös pakkasella. Jos lohkolämmitin olisi tarpeellinen kalu, olisi se tehdasasennuksena uusissa autoissa.
 
Otin sitten vielä koeajoon pakkasille kun hieman mietitytti tuo kulutus..

Nyt aamulla -14c ja kylmäkäynnistys sekä 58km matkaa. Tulos: 5.1l/100km ja noin 50% matkasta sähköllä.
Mun käsittääkseni toi on tuon painoiselle autolle ihan ok tulos kun niitten akkujen lämpötila alussa oli tosiaan 14c pakkasella.
Akut oli lähtiessä täynnä. Keskinopeus koko matkalle ehkä 72km/h. Motaria varmaan noin 10km verran

Kun olisi saanut esilämmitettyä auton niin moottorilla lämmittämisen ois voinut jättää 7-8km sijaan muutamaan kilsaan.
Toki se kait olisi silti ennenaikojaan käynnistynyt ajossa kabiinia lämmittämään tms...?

Erityisen miellyttävä yllätys oli kitkojen pito lumisilla teillä. Ei mitään ongelmaa mennä hieman reippaamminkin mutkaan.

-M
 
fon sanoi
Jospa onkin niin, että tarve lohkolämmittimeen on lämmitinkauppiaiden luomus. Ei se kone mihinkään siitä kulu, että se käynnistetään. Kunnossa oleva moottori käynnistyy myös pakkasella. Jos lohkolämmitin olisi tarpeellinen kalu, olisi se tehdasasennuksena uusissa autoissa.

Motiva tuntuu olevan asiasta hieman eri mieltä:

http://www.motiva.fi/ajankohtaista/motivan_tiedotteet/2014/muista_moottorin_esilammitys_pakkasilla.6140.news
 
fon sanoi
Jospa onkin niin, että tarve lohkolämmittimeen on lämmitinkauppiaiden luomus. Ei se kone mihinkään siitä kulu, että se käynnistetään. Kunnossa oleva moottori käynnistyy myös pakkasella. Jos lohkolämmitin olisi tarpeellinen kalu, olisi se tehdasasennuksena uusissa autoissa.

Eiköhän tuo ole budjettikysymys. Jostain syystä ne kuitenkin asentelee webastoja tehtaalla. Kiva on myös nähdä ulos lämpimästä autosta. Jos roiskeläpät olosi tarpeelliset niin ne olisi tehdasasennuksena uusissa autoissa mut eipä ole asennettuna kuin harvoissa ja niin vaan kivet lentelee ja omastakin autosta särkyy maalipinta kyljistä aivan turhaan.

Ja tuosta väitteestäsi ettei moottori kulu haluaisin nähdä jotain faktaa.
 
Ja kunnossa oleva kyllä käynnistyy mutta sepä ei enää olekaan jossain vaiheessa kunnossa kun kylmänä käynnistellään.
 
fon sanoi
Jospa onkin niin, että tarve lohkolämmittimeen on lämmitinkauppiaiden luomus. Ei se kone mihinkään siitä kulu, että se käynnistetään. Kunnossa oleva moottori käynnistyy myös pakkasella. Jos lohkolämmitin olisi tarpeellinen kalu, olisi se tehdasasennuksena uusissa autoissa.

OT:

Mitäs ,jos vain n. 3% autoista maailmassa myydään maihin ,joissa on talvella pakkasta ? Onko käynyt mielessä ?

Ja kyllä lohkolämmitin on tarpeellinen kalu , kylmäkäynnistykset kuluttavat moottoria enemmän , toki öljyä lämmitetään todella harvoissa autoissa , sekin olisi useimmissa tapauksissa tarpeellista.

Lämmittimistä yleisesti tehdasasennuksina : Monissa Diesel autoissa tulee tehtaalta asennettuna polttoainelämmitin , varmaankin aivan turhaan , koska sitä ei tarvitse käytää ? Vai miten se meni...
 
-JP- sanoi
Lämmittimistä yleisesti tehdasasennuksina : Monissa Diesel autoissa tulee tehtaalt
asennettuna polttoainelämmitin , varmaankin aivan turhaan , koska sitä ei tarvitse
käytää ? Vai miten se meni...

Ja lämmitin käynnistyy vasta moottorin käynnistyttyä kun ei ole ajastinta ;)

PHEV: Yksi syy miksi polttomoottori on käynnissä kylmällä on vähnetää ajoviiman
jäähdytysvaikutusta. Eikös tuo polttomoottori käy "tyhjäkäynnillä" jos ei sitä
muuhun tarvita kuin lämmitykseen?

Joskos tänään pääsisi koeajolle...
 
pitkamad sanoi
Otin sitten vielä koeajoon pakkasille kun hieman mietitytti tuo kulutus..

Nyt aamulla -14c ja kylmäkäynnistys sekä 58km matkaa. Tulos: 5.1l/100km ja noin 50% matkasta sähköllä.
Mun käsittääkseni toi on tuon painoiselle autolle ihan ok tulos kun niitten akkujen lämpötila alussa oli tosiaan 14c pakkasella.
Akut oli lähtiessä täynnä. Keskinopeus koko matkalle ehkä 72km/h. Motaria varmaan noin 10km verran

Kun olisi saanut esilämmitettyä auton niin moottorilla lämmittämisen ois voinut jättää 7-8km sijaan muutamaan kilsaan.
Toki se kait olisi silti ennenaikojaan käynnistynyt ajossa kabiinia lämmittämään tms...?

Erityisen miellyttävä yllätys oli kitkojen pito lumisilla teillä. Ei mitään ongelmaa mennä hieman reippaamminkin mutkaan.

-M

Mielestäni ihan asialliset lukemat. En tiedä mitä vastaavan painoinen pelkällä bensakoneella varustettu auto kuluttaisi vastaavissa olosuhteissa mutta ei ainakaan vähemmän. Ja ehkä näissä Suomen olosuhteissa ei kannata odottaa että auto kulkisi pelkällä pyhällä hengellä.

Kitkoista täysin samaa mieltä. Jossain jo kerroin että ekat pari-kolme viikkoa tuli ajeltua nastarenkailla kun myyjäliike oli vahingossa tilannut autoon nastat vaikka piti olla kitkat. Sitten kun sain kitkat alle niin meno ja auto tuntui täysin erilaiselta. Toki pito jäällä/jäisellä tiellä on kitkoilla huonompi kuin nastoilla ja se kannattaa tiedostaa omassa ajokäyttäytymisessä. Oli talvirengasvalinta mikä tahansa niin ei se talvikelejä kesäkeleiksi muuta.
 
jtp_fi sanoi
Mielestäni ihan asialliset lukemat. En tiedä mitä vastaavan painoinen pelkällä bensakoneella varustettu auto kuluttaisi vastaavissa olosuhteissa mutta ei ainakaan vähemmän. Ja ehkä näissä Suomen olosuhteissa ei kannata odottaa että auto kulkisi pelkällä pyhällä hengellä.

Kitkoista täysin samaa mieltä. Jossain jo kerroin että ekat pari-kolme viikkoa tuli ajeltua nastarenkailla kun myyjäliike oli vahingossa tilannut autoon nastat vaikka piti olla kitkat. Sitten kun sain kitkat alle niin meno ja auto tuntui täysin erilaiselta. Toki pito jäällä/jäisellä tiellä on kitkoilla huonompi kuin nastoilla ja se kannattaa tiedostaa omassa ajokäyttäytymisessä. Oli talvirengasvalinta mikä tahansa niin ei se talvikelejä kesäkeleiksi muuta.

Joko sait lohkolämppärin?
Ois kiva tietää paljon se vaikuttaa tässä autossa..
Toki mukavuus on kans iso osa mutta vastaavasti kaks töpseliä seinässä ei miellytä...
 
pitkamad sanoi
Joko sait lohkolämppärin?
Ois kiva tietää paljon se vaikuttaa tässä autossa..
Toki mukavuus on kans iso osa mutta vastaavasti kaks töpseliä seinässä ei miellytä...

Ensi maanantaina on lohkolämppärin asennus. Kerron kun saan käyttökokemuksia.

Mulla on tapana pistää auto lataukseen heti kun tulen joko töihin tai kotiin (erillinen latauslaite). Lohkolämppärin laitan kiinni toiseenkin autoon vasta aamulla tuntia ennen töihin lähtöä tai sitten työpaikalla tunti pari ennen kotiinlähtö. Eli yksikin töpseli voi periaatteessa riittää, toki pientä viitseliäisyyttä se vaatii.
 
jtp_fi sanoi
Ensi maanantaina on lohkolämppärin asennus. Kerron kun saan käyttökokemuksia.

Mulla on tapana pistää auto lataukseen heti kun tulen joko töihin tai kotiin (erillinen latauslaite). Lohkolämppärin laitan kiinni toiseenkin autoon vasta aamulla tuntia ennen töihin lähtöä tai sitten työpaikalla tunti pari ennen kotiinlähtö. Eli yksikin töpseli voi periaatteessa riittää, toki pientä viitseliäisyyttä se vaatii.

Joo näin mäkin sen aattelin. Yks kerrallaan
Olis toki komeeta jos se ois samassa kaapelissa mutta ilmeisesti aika mahdotonta...
 
Anaconda sanoi
Nähdäkseni tuo ei ole ratkaisu tähän ongelmaan. Tuo ajatusmalli ikäänkuin hyväksyy sen että pelkästään moottorilla ajetaan kun on kylmä.
Ei ole mitään järkeä siinä, että auton akuissa on käyttämätöntä reserviä vaikka kuinka ja auto käyttää silti polttoaineitta??

Mä komppaan tätä. Ja kysehän ei ainakaan kohdallani ole polttomoottorin esilämmityksen väheksymisestä, bensa-Galanttini on aktiivisesti pistokkeessa näillä keleillä. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että jos ostan sähköauton, niin haluan myös ajaa mahdollisimman paljon sähköllä.

Mielestäni esimerkiksi reilu viiden litran kulutus lyhyellä, parin kymmenen kilometrin matkalla, joka pitäisi päästä kokonaan sähköllä, ei ole kovin hyvä saavutus PHEV:ille. Toki voi lohduttautua sillä, ettei kovinkaan iso polttomoottoriauto pääse samaan, mutta tuolla logiikalla voisi aina verrata kulutusta johonkin ZIL:in kulutukseen ja olla tyytyväinen...

Toivotaan pikaista apua siitä softapäivityksestä!
 
ea sanoi
Ja lämmitin käynnistyy vasta moottorin käynnistyttyä kun ei ole ajastinta ;)

PHEV: Yksi syy miksi polttomoottori on käynnissä kylmällä on vähnetää ajoviiman
jäähdytysvaikutusta. Eikös tuo polttomoottori käy "tyhjäkäynnillä" jos ei sitä
muuhun tarvita kuin lämmitykseen?

Joskos tänään pääsisi koeajolle...
Vastaa kaasun painallukseen, eli ei käy pelkällä tyhjäkäynnillä. Käy myös kun auto on paikoillaan, jolloin ajoviimaan ei ole.
 
Basbarduu sanoi
Kerrohan Anaconda mitä haittaa on olla lohkolämmitin vaikka se softapäivitys joskus tulisi? Jos itse olisin ostamassa käytettyä ja toisessa on lohkolämmitin niin mulle se kertoo ainakin että sen auton omistaja on koittanu pitää autoaan kunnossa eikä kiskonut konetta kylmänä tulille.
1. Lohkolämmitin lämmittää moottorin kyllä, mutta se silti käynnistyy. Minun tahtotila olisi ettei moottoria tarvitsisi välttämättä käynnistää ollenkaan. Se kaiketi säästää moottoria vielä enemmän 8). Kun auto lämmittäisi kabiinin sähköllä ja kierrättäisi sen edelleen ulkoilmaa lämpöisemmän poisto nesteen moottoriin, niin sekin lämpiäisi ja jonkun kilometrin jälkeen sulla olis lämmin kone, jos sitä sattuisi loppumatkasta tarvitsemaan. Jos ei, niin hyvä luonto ja kukkaro säästyi taas. Käsitykseni mukaan noin lämmityssyteemit ovat siis jo yhdessä muutenkin, eli kyse on siitä miten sitä ohjataan softalla.
2. Koska autossa olemassa kaikki osat, niin en näe järkeä ostaa siihen niitä lisää. Kun pakkasta on alle sen 15 astetta, niin mikään lisälämmitin ei auta liikkumaan sähköllä ja kulutus on silti kympin luokkaa satasella.
3. Koska auto laitetaan jo yhdellä piuhalla seinään kiinni niin en näe tuossa koko kuviossa mitään järkeä.
4. Koska en pidä virityksistä, joilla korjataan asioita aivan väärässä kohdassa, miettimättä mikä olisi järkevää

Toivon todella että tähän löytyy joku kokonaisvaltaisempi ratkaisu kuin lisälämmitin
 
jtp_fi sanoi
Ja ehkä näissä Suomen olosuhteissa ei kannata odottaa että auto kulkisi pelkällä pyhällä hengellä
Sori, mutta ihan pakko kysyä että missä vaiheessa sähkö:stä on tullut pyhä henki? ;D
 
pitkamad sanoi
Joko sait lohkolämppärin?
Ois kiva tietää paljon se vaikuttaa tässä autossa..
Toki mukavuus on kans iso osa mutta vastaavasti kaks töpseliä seinässä ei miellytä...
Toivottavasti olen väärässä mutta se auttaa kulutukseen alle 15 pakkasilla saman kun normaaliautonkin kulutuksessa. Eli lopulta aikamarginaalisesti. Tämä siksi että jos pakkasta on tarpeeksi, niin tuota hybridi systeemiä ei hyödynnetä ollenkaan ja siihen ei lämppärit auta.

Kaikissa edellisissä autoissa mulla on ollut lohkot ja syy ei ole ollut tahto kulutuksen tiputtamiseen vaan mukavat 0lähdöt ja koneen säästö. Ensimmäinen on PHEV.ssä jo nyt mahdollista ilman lohkoa ja sisähaaroitusta ja jälkimmäiseen puree se pure ev mode. Ja nyt säästyis oikeasti sitä menovettäkin aika reippaasti.

On se vaan jäätävän typerä fiilis istua uusinta uutta tekniikkaa pursuavassa hybridissä liikennevaloissa, akku täynnä ja moottori käy.... :seina
 
Anaconda sanoi
Toivottavasti olen väärässä mutta se auttaa kulutukseen alle 15 pakkasilla saman kun normaaliautonkin kulutuksessa. Eli lopulta aikamarginaalisesti. Tämä siksi että jos pakkasta on tarpeeksi, niin tuota hybridi systeemiä ei hyödynnetä ollenkaan ja siihen ei lämppärit auta.

Kaikissa edellisissä autoissa mulla on ollut lohkot ja syy ei ole ollut tahto kulutuksen tiputtamiseen vaan mukavat 0lähdöt ja koneen säästö. Ensimmäinen on PHEV.ssä jo nyt mahdollista ilman lohkoa ja sisähaaroitusta ja jälkimmäiseen puree se pure ev mode. Ja nyt säästyis oikeasti sitä menovettäkin aika reippaasti.
P
On se vaan jäätävän typerä fiilis istua uusinta uutta tekniikkaa pursuavassa hybridissä liikennevaloissa, akku täynnä ja moottori käy.... :seina

Uskon. Se on varmasti urpon tuntusta:-P

Mutta eikö kylmyys kuitenkin vaikuta akun kykyyn varautua sekä myös akun virranantokykyyn?
Jos näin, niin siinä tapauksessa tärkeintä olisi akun lämmittäminen sisätilan sijaan.
En tiedä onko autossa siihen nykyisellään minkälaisesti mahdollisuuksia?
Jostain olin kyllä lukevinani PHEV.n akuston lämmityksestä mutta....
 
Anaconda sanoi
1. Lohkolämmitin lämmittää moottorin kyllä, mutta se silti käynnistyy. Minun tahtotila olisi ettei moottoria tarvitsisi välttämättä käynnistää ollenkaan. Se kaiketi säästää moottoria vielä enemmän 8). Kun auto lämmittäisi kabiinin sähköllä ja kierrättäisi sen edelleen ulkoilmaa lämpöisemmän poisto nesteen moottoriin, niin sekin lämpiäisi ja jonkun kilometrin jälkeen sulla olis lämmin kone, jos sitä sattuisi loppumatkasta tarvitsemaan. Jos ei, niin hyvä luonto ja kukkaro säästyi taas. Käsitykseni mukaan noin lämmityssyteemit ovat siis jo yhdessä muutenkin, eli kyse on siitä miten sitä ohjataan softalla.
2. Koska autossa olemassa kaikki osat, niin en näe järkeä ostaa siihen niitä lisää. Kun pakkasta on alle sen 15 astetta, niin mikään lisälämmitin ei auta liikkumaan sähköllä ja kulutus on silti kympin luokkaa satasella.
3. Koska auto laitetaan jo yhdellä piuhalla seinään kiinni niin en näe tuossa koko kuviossa mitään järkeä.
4. Koska en pidä virityksistä, joilla korjataan asioita aivan väärässä kohdassa, miettimättä mikä olisi järkevää

Toivon todella että tähän löytyy joku kokonaisvaltaisempi ratkaisu kuin lisälämmitin

Eli koska toppahousuja ei ole saatavilla niin ihan periaatteen vuoksi palelet mielummin kuin puet pitkätkalsarit?
 
Outlander PEHVAlla on siis paleluongelma Suomen talvessa. Eikä lohkolämmitin auta! Tätä on vaikea ymmärtää.
 
pitkamad sanoi
Uskon. Se on varmasti urpon tuntusta:-P

Mutta eikö kylmyys kuitenkin vaikuta akun kykyyn varautua sekä myös akun virranantokykyyn?
Jos näin, niin siinä tapauksessa tärkeintä olisi akun lämmittäminen sisätilan sijaan.
En tiedä onko autossa siihen nykyisellään minkälaisesti mahdollisuuksia?
Jostain olin kyllä lukevinani PHEV.n akuston lämmityksestä mutta....

Li-Ion akun lämmönhallinta on yksi kriittisimmistä tehtävistä sähköautoissa. Auto, joka on päivittäisessä ajossa, eli ajetaan päivällä ja viettää laturissa yön, niin tuota lämmitystä ei tarvitse yleensä tehdä. Eristetty akkupaketti kyllä pitää itsensä lämpimänä virtahäviöiden vuoksi. Tietysti jos on tilanne, että akkua ei käytetä, koska moottori käy, että saadaan kabiini lämpimäksi - saattaa tulla tilanne, että akku viilenee, jolloin moottoria täytyy käyttää, että akun lämpötila ei laske, eikä akkua edelleenkään käytetä - jne. oravanpyörä on valmis. Normaaliajossa tuollaista ei pitäisi käydä. Phev:in ohjekirjassa on maininta, että alle -30 asteen saattaa tulla ilmoitus, että "Battery too cold". Ja se ei korjaannu vasta kuin keväällä... :) tai autotallissa..("Voit yrittää uudestaan, jos lämpötila nousee päivällä" -ulkomuistista manuaalin lainaus.)

On ymmärrettävää, että Li-Ion akun lämmityksen kohdalla ei voi leikkiä. Eli varman päälle mennään. Akkua voi purkaa käytännössä aina, mutta sitä ei saa milloinkaan ladata, jos kennon lämpötila on alle nollan asteen. Alle nolla-asteen latauksessa saattaa syntyä kennoon kovia "kristalli"kiteitä, jotka ovat ns. ikuisia. Eli eivät poistu akun lämmettyäkään. Kun nämä terävät kiteet sitten puhkovat levyjen välissä olevat ohuet eristinmuovit, niin sitten alkaa tapahtua. Kuten tuossa aiemmin etsittiin sitä sähköä, niin näinkin sen saa ilmestymään. ;D

Litiumakkuhan ei ikinä räjähdä; siinä tapahtuu "hallittu kaasunpoisto liekin kera".
 
Garrett sanoi
Li-Ion akun lämmönhallinta on yksi kriittisimmistä tehtävistä sähköautoissa. Auto, joka on päivittäisessä ajossa, eli ajetaan päivällä ja viettää laturissa yön, niin tuota lämmitystä ei tarvitse yleensä tehdä. Eristetty akkupaketti kyllä pitää itsensä lämpimänä virtahäviöiden vuoksi. Tietysti jos on tilanne, että akkua ei käytetä, koska moottori käy, että saadaan kabiini lämpimäksi - saattaa tulla tilanne, että akku viilenee, jolloin moottoria täytyy käyttää, että akun lämpötila ei laske, eikä akkua edelleenkään käytetä - jne. oravanpyörä on valmis. Normaaliajossa tuollaista ei pitäisi käydä. Phev:in ohjekirjassa on maininta, että alle -30 asteen saattaa tulla ilmoitus, että "Battery too cold". Ja se ei korjaannu vasta kuin keväällä... :) tai autotallissa..("Voit yrittää uudestaan, jos lämpötila nousee päivällä" -ulkomuistista manuaalin lainaus.)

On ymmärrettävää, että Li-Ion akun lämmityksen kohdalla ei voi leikkiä. Eli varman päälle mennään. Akkua voi purkaa käytännössä aina, mutta sitä ei saa milloinkaan ladata, jos kennon lämpötila on alle nollan asteen. Alle nolla-asteen latauksessa saattaa syntyä kennoon kovia "kristalli"kiteitä, jotka ovat ns. ikuisia. Eli eivät poistu akun lämmettyäkään. Kun nämä terävät kiteet sitten puhkovat levyjen välissä olevat ohuet eristinmuovit, niin sitten alkaa tapahtua. Kuten tuossa aiemmin etsittiin sitä sähköä, niin näinkin sen saa ilmestymään. ;D

Litiumakkuhan ei ikinä räjähdä; siinä tapahtuu "hallittu kaasunpoisto liekin kera".

Ymmärrän.
Eikö kuitenkin ole niin, että kylmästä akustosta saa vähemmän tehoa?
Ainakin moni laite toimii kylmässä vähemmän aikaa.
Miksei siis kylmyys vaikuttaisi PHEV.nkin toimintamatkaan.

Jos siis akuston lämpötilaa pidetään järjestelmän puolesta yllä niin kait sekin jotain energiaa käyttää,
jos ei akkuvirtaa niin ainakin moottorista otettavaa lämpöä. (?)
Vai tarkoititko, että akku pysyisi lämpimänä omien energiahäviöiden tehoilla, eli hukkalämmöllä?
 
Basbarduu sanoi
Eli koska toppahousuja ei ole saatavilla niin ihan periaatteen vuoksi palelet mielummin kuin puet pitkätkalsarit?
Jään sisälle odottamaan, että minulle toimitetaan talvella tarpeelliset toppahousut, koska mielestäni pelkillä pitkillä kalsareilla ei ole järkeä lähteä ulos.
 
ea sanoi
Näin tuo tuntui olevan. Kulutus sekalaisessa ajossa kylmällä kelillä aika iso,
kun olisi pelkällä sähkölläkin pärjännyt. Odotellaan, josko kuitenkin... sitten
keväämmällä alkaisi hieromaan kauppaa.

Suorittaako tuo bensakonekin jonkinlaisen regeneroinnin? Oliko tyhmä kysymys,
mutta kun en tiedä en...?
Jos meinaat että lataako se akkua, niin joo...
 
Garrett sanoi
Ei ole bensakoneissa mitään puhtaaksipoltto-ohjelmaa. Charge tilassa tuntuu haisevan, mutta se on vain se voiman haju... ;D

Ovatkos muut OPI:n omistajat huomanneet pakkasstarteissa sellaisen "ominaisuuden", että täydellä akulla EV-ajomatka näyttää pelkkää viivaa "---" ? Minulla on nyt ainakin neljänä kertana tuon tehnyt ja vaimolla varmaan myös, mutta ei ole sitä tietenkään noteerannut. Konehan käy sitten koko ajan - oli ilmastointia/lämmitystä päällä tai ei.. Eli näyttäisi siltä, että joko minulla on joku vika, tai sitten akkujen lämmitys ei ole hoidettu kuntoon, kun latauspiuha on kiinni. (Softa / suunnitteluvirhe) Eli akku viilenee niin kylmäksi, että sitä ei annetakaan ajossa kuormittaa täysin...

Kiihdytyksessä myös voimamittari ei anna ihan täyttä, eli vajaaksi jää saatavat tehot. Ei vikavaloja, eli kaikki kai toimii niinkuin auto on ajatellut, mutta ei niinkuin minä ajattelisin..

Jep samat kokemutkset täälläkin. Viivaa näyttää kovemmilla pakkasilla tuo EV -ajomatka.
Kovilla pakkasilla tuo akun varaustila ei myöskään nouse ihan täydeksi, vaikka on yön yli piuhassa kiinni.
 
pitkamad sanoi
Koeajossa viimeviikolla näytti tota samaa --- viivaa noin 5-6 minuuttia sitten alkoi näyttää lukemaa.
Tämä siis aamulla kun kylmänä lähti liikkeelle. Huomasin kuitenkin, että auton saa about 5minuutin jälkeenEV-tilaan kun suosiolla yrittääkin lämmittää kabiinin ja koneen mahd nopeesti.
Eli auto Save tillaan heti kun käynnistää ja samalla sisätilan lämmöt korkeaksi. Sitten kun saa vaihdettua akuille niin tiputtaa lämmön sopivaksi ja ECO mode päälle. En tosin tiedä onko moinen tapa säästäväinen mutta ainakin mahdollinen...

Lämpötilasta riippuen tuon tyyppinen kikkailu onnistuu joo joskus.
Sitten on näitä juttuja, että olet ajanut tyyliin 50km, moottori ja kabiini on lämpimät, ajat ihan tasaisella tiellä pintakaasulla, ilmastointi on ollut säädettynä 17C jo pitkän aikaa ja akussa on yli puolet varausta jäljellä, niin moottori menee päälle itsekseen aika ajoin. Ikäänkuin haluaa pitää sen akun varaustason vakiona. ???
Varmaan liittyy siihen akun lämpötilaan, mutta onhan näitä hybridi-, sähköautoja muitakin, enkä ole kuullut että akun käyttö menee pois päältä pakkasilla. Yleensä kuuleen että akun vain kesto heikkenee merkittävästi.
 
Takaisin
Ylös Bottom