Outlander PHEV tietoa/neuvoja lisävalojen asennukseen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaoFacko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MaoFacko

New Member
Liittynyt
26 Elokuu 2017
Valitettavasti alkaa illat ja yöt pimenemään. Olisi aika asentaa lisäpitkät keulalle. (MY16)
Onko jollakin tietoa, mistä olisi helpoin ottaa virta konehuoneesta?
Sulakeboxissa ei löytynyt / tai en huomannut mitään selkeää "virtakiskoa"

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
 
Ei siellä tietääkseni olekaan mitään erillistä virtakiskoa mutta kenties sieltä voisi rosvota virran tälläisellä sulakkeella
sulakekotelo.jpg

Kuva on napattu netistä ja vain viitteellinen.

Voisi myös selvittää onko autoon ollut suunniteltu alunperin sulake lisävaloille? Kuten isäni entisessä vm2011 XC90:ssä jossa riitti sulakkeen lisääminen tyhjään sille tarkoitettuun kohtaan.

Toisaalta onko virran vetäminen akulta saakka niin työlästä? Tai saako sulakerasiassa olevasta +navasta otettua virran siten että akkuvahtikin tietää missä mennään? Ohjauksen ottaisin joka tapauksessa pitkiltä releen kanssa.

Antecin valorauta näyttäisi olevan yhteensopiva adaptiivisen vakkarin kanssa.
1565083551613.png
 
Itse jaoin stereoitten muistaakseni 30A virran lisävaloille. LED-pohjainen kun ei paljon virtaa vie ja tiesin, että koko 700W tehoilla musiikkia koskaan kuuntele. Tämä 2014 mallissa, jossa lyhyillä xenonit ja pitkissä halogeenit.

Tukevalla kilpitelineellä sai 56 cm tangon rekkarin yläpuolelle, ei häirinnyt tutkaa.

Uudessa 2019 mallissa on projekti jäänyt LED-umpioiden ja kaukovaloautomatiikan vuoksi. Automatiikka ei kuulemma pelaa tehokkaan tangon kanssa ja LED-umpiot vaativat hieman kalliimpaa ohjauselektroniikkaa. Toisaalta tuossa uudessa on kohtuu ok kaukovalot, toisin kuin 2014 mallissa ne olivat surkeat.
 
Vastaanotin tälläisen kuvan Tamperelaisilta kerholaisilta. Eräästä toteutuksesta.
1565089900813.png
 
Selvä homma, kiitos vastauksista. Itse ajattelin upottaa ne noihin aukkoihin, mitä on mitsun logon ja kilven välissä. eli 2kpl led baria.
Lähipäivinä pitäis valot saapua, niin pääsee toteuttaa...
 
Moi,
Olisi ajatus siirtyä Grandiksesta Outlanderiin ja pieniä esiselvityksiä ennan hankintapäätöstä.
Näytti kirjoituksissa olevan että ainakaan 19 PHEV malliin ei oikein saisi kytkettyä lisää valoa - siis herätteen otto hankalaa - liekö näin?
(onhan siinä toki jo valoa, mutta kuitenkin.)

Otitko kuvia projektista?
Millaiset kiinnikkeet MaoF rakensit ja oliko kova työ purkaa etumaski pois?
 
Riippuu siitä, onko täysled-valot vai ei. Ledit vaativat boxin can-väylään, hintaa tuolla taisi olla satasen luokkaa. Enemmän ongelmaa tulee valonvaihtoautomatiikan (lähi/pitkät) kanssa, se ei oikein ymmärrä huipputehokkaan Ledin luoman valomaiseman päälle. Käsin vaihtaen ja automatiikasta luopuen toki pelaa. Mutta itse en halua valoja käsin vaihdella enää.
 
Moi,
Olisi ajatus siirtyä Grandiksesta Outlanderiin ja pieniä esiselvityksiä ennan hankintapäätöstä.
Näytti kirjoituksissa olevan että ainakaan 19 PHEV malliin ei oikein saisi kytkettyä lisää valoa - siis herätteen otto hankalaa - liekö näin?
(onhan siinä toki jo valoa, mutta kuitenkin.)

Otitko kuvia projektista?
Millaiset kiinnikkeet MaoF rakensit ja oliko kova työ purkaa etumaski pois?

En ottanut kuvia projektista. Tein sähkökeskuksissa virtakiskoissa käytettävästä paksusta alumiinista telineet. Teline näyttää sivusta F kirjaimelta, mihin valot on kiinnitetty. "F" teline on kiinnitetty syylarin kiinnitysruuvien alle.

Etumaski oli loppuenlopuksi aika helppo, kun käytti aikaa ja etsi kaikki muoviklipsit.

Tämmönen olis sulle varmaa tosi hyvä vaihtoehto: https://www.lumise.fi/raskas-kalust...xbb)-v4-kytkentarele-lisavaloille/3050120190/
 
Oon asennellu lisävaloja pheviin niin osaako joku sanoa mitähän nuo kuvassa olevat harmaat ja mustat rasiat on? Onko harmaat jotain maadoitukseen liittyviä, kun ovat runkoon pultattu? Mutta eniten kiinnostaa tuo musta rasia, joka on teipattu kiinni? Pitää huomena mittailla tuleeko sinne jännitettä vai mitä ja saisko siitä otettua liävaloille piuhat.
20190830_220659.jpg
 
Onko kokemuksia kilpitelineen kiinnityksestä? Suoraan etupuskurin takana tuntuu menevän metallinen törmäyspalkki(?), mahtaako sen sisällä mennä johtoja/elektroniikka tai onko muuta estettä miksi siihen ei uskaltaisi suoraan ruuvata kiinni kys. telinettä? Kiinnitys pelkästään puskurimuoviin tuntuuu vähän huteralta ajatukselta?
 
Itseasiassa puskurin takana oleva palkki on kyllä aika ohutta kuttaperkkaa. Ite olin asentamassa valojen kiinnikkeitä siihen. Laitoin läpi pultit ylhäältä alas ja kiristäessä alkoikin hitsaukset paukkuun ja rutiseen siihen malliin ettei kiinnikkeitä saanut riittävän kireälle. Luovutin ja laitoin kilpitelineen. Semmonen musta alumiininen teline 14:lla itseporautuvalla ruuvilla ja tuli kyllä tukeva. Yläkiinnikkeet puskurin sisälle syylärin ripoihin kiinni. Voin laittaa kuvia myöhemmin, kunhan pääsen autolle.
 
Itseasiassa puskurin takana oleva palkki on kyllä aika ohutta kuttaperkkaa. Ite olin asentamassa valojen kiinnikkeitä siihen. Laitoin läpi pultit ylhäältä alas ja kiristäessä alkoikin hitsaukset paukkuun ja rutiseen siihen malliin ettei kiinnikkeitä saanut riittävän kireälle. Luovutin ja laitoin kilpitelineen. Semmonen musta alumiininen teline 14:lla itseporautuvalla ruuvilla ja tuli kyllä tukeva. Yläkiinnikkeet puskurin sisälle syylärin ripoihin kiinni. Voin laittaa kuvia myöhemmin, kunhan pääsen autolle.

Jes eli telineen ruuvasit pelkästään puskurimuoviin lopulta? Yläkiinnikkeet = lampun tukiraudat? Kuva ois kiva :)
 
Tuossa kun tuli vähän räplättyä nuita asennuksia niin heräte löytyy tämmösessä my13/my14 mallisessa kuskin umpioon menevästä liittimestä punaisesta piuhasta. Itsellä käytössä tuollainen xbb-rele jolla "helppo" etsiä oikea piuha. Kokeilinkin punaista ihan ensimmäisenä mutta jostain syystä en saanut ensiyrittämällä siinä valoja pelaamaan. Kokeilin myös tuota mustaa johtoa mistä MaoFacko on myös herätteensä ottanut. Muuten toimi hyvin, mutta ovia avatessa ja lukittaessa auto väläytti lisävaloja vilkkujen tahdissa.
 
Viimeksi muokattu
Asennusoperaatio suoritettu
-Kilpiteline puskuriin kiinni, pelkästään muoviin
-konepellin lukon ympäriltä suojamuovit pois jotta käsi mahtuu väliin
-Valot kiinni telineeseen, ylätuet puskurin aukoista syylärin kiinnikkeisiin, yläkautta mahtui pienillä pulteilla ja siipimuttereilla laittamaan
-Heräte kuskinpuolen umpiosta HB3 -kannan jakajalla, koko johtonivaska mahtui juuri ja juuri umpion sisään. Halusin välttää alkup. johtojen katkomisen tai kuorimisen
-Sähkö sulakerasiasta, tähän meni eniten aikaa. Ostin motonetistä sulakehaaroittimen, vastaavan kuin viestin 12 kuvassa. Sillä erolla että haaroitin on kytketty "toisinpäin", meni tunteja ennenkuin tajusin kokeilla eripäin eli sulake menosuuntaan ja lähtevä johto toiselle puolelle. Noin päin se ei mahdu F1 sulakepaikkaan, onneksi F3(?) samassa rivissä oli myös vapaa ja siihen mahtui.

Lopputulos:
+ Lisävalot toimii kun laittaa pitkät päällä :)
+ Suhteellisen helppo asennus, suojamuovien pikkumuoviklipsejä täytyy ostaa lisää
+/- Pelkästään kilpitelineessä kiinni ollessaan aika huteran oloiset, ylätukien kanssa yllättävän tukevat, eivät juuri heilu
- Tekisi mieli ostaa tehokkaampi LED-paneeli noiden rinkuloiden tilalle...
 
Ainakin tuollainen 56 senttinen paneeli toimi adaptiivisen vakkarin kanssa. Oli omassakin sekä kilven ylä-, että alapuolella. Yläpuoli suositeltavampi valaistuksen kannalta, alapuoli tuennan ja ulkonäön.
 
Ainakin tuollainen 56 senttinen paneeli toimi adaptiivisen vakkarin kanssa. Oli omassakin sekä kilven ylä-, että alapuolella. Yläpuoli suositeltavampi valaistuksen kannalta, alapuoli tuennan ja ulkonäön.
Kilven yläpuolelle voi tietenkin laittaa mutta se jää mielestäni vähän turhan alas.
 
Nyt tuli tuota keulaa tutkittua tarkemmin. Olen ollut siinä luulossa, että keulamaskin takana olisi joku tutka adaptiiviselle vakkarille, mutta ei siinä kyllä mitään näy. Joko lienen sokea tai sitten tutka on jotenkin jemmattu :unsure:
 
20200906_165831.jpg

walonia 60w ghost lamppu piilotettuna 2016 outlander phev keulalle. releen heräte napattu pitkien sulakkeelta "low profile mini" sulakehaaroittimella ja varsinainen tehonsyöttö paria pykälää isommalla sulakehaaroittimella jo esitetystä takakontin moottorin sulakkeesta. se keltainen IOD sulakkeen päällä ollut kynsi piti tosin ottaa pois jotta tuo haaroittaja meni paikoilleen nätisti. rele 2-puoleisella teipillä sulakeboksin takalautaan kiinni ja maadoituspiste 10cm päästä. sulakeboksi kun on ruuvattu runkoon hitsattuun mutteriin. lamppu kiinnittyi kulmaraudoilla päistä puskurin sisällä olevan peltisten "puskurien" läpi kierretangosta pätkityillä jengoilla. yläpäässä kupumutteri, alhaalla iso prikka ja nylocit ettei aukea itsestään. kolmas tukipiste löytyi syylärin kiinnikkeestä jossa oli jenkaa sen verran että sai jatkokierteen ja siihen säädettävän teleskooppituen toisen pään. koko roska asennettu pelkästään irroittamalla konehuoneen etureunassa oleva muovinen leveä suoja, muuten keula paikoillaan. ei tekisi pahaa jos olisi ollut taikurin/kirurgin tai pianistin sormet.
 
Hei! Onko kukaan muu törmännyt ongelmaa kun ottaa lisävaloille virran takapaksin sulakkeelta, että takapaksi ei enää aukeakkaan? Sulakehaarottimen kun kääntää toisinpäin niin takapaksi aukeaa mutta lisävalot ei enää syty.
 
huono kontakti? olihan molemmat sulakkeet ehjiä? haaroitin ehjä?
Molemmat sulakkeet ovat ehjiä kyllä. Haaroitin joo voi olla mahdollisesti viallinen. Onko se normaalia että kun kokeilee sulakeenpaikasta yleismittarilla, toinen napa antaa virrat päällä päälle 12V ja toinen 0,60v.
 
Noniin nyt itsekin asennuspuuhissa. Valon mukana tuli sähköasennussarja, jossa olisi erillinen kytkin joka ohjaisi valon toimintaa pitkien päällä ollessa. Onko kukaan vetänyt kytkintä hyttiin, löytyykö mukavaa reittiä?
 
Olen asentamassa ensimmäistä kertaa lisävaloa (Purelux Road Heat, Valostore) -15 Outlander pheviin. (En ole siis aiemmin tehnyt itse asennuksia)
Homma tuntuisi olevan melko selvä, kiitos tämän ketjun, ja käyn vain hakemassa Motonetistä sulakehaaroittimen.

Pureluxin mukana tuli myös johtosarja asennusta varten. Onko tuolle herätevirran ryöstöliittimelle olemassa jotain vaihtoehtoa? Tuo ns. älyrele olisi muuten hyvä, mutta en viitsi yli satasta lähteä sellaisesta pulittamaan, jos liitännän saa muuten tehtyä varmaksi.

Voiko tuon sulakkeen laittaa mihin vain vapaaseen paikkaan sulakeboksissa, vai pitääkö olla joku tietty?
 
ryöstä molemmat. toisella ryöstäjällä heräte toisesta pitkien sulakkeesta, toisella ryöstäjällä varsinainen teho takakontin sähkömoottorilta. huomaa että nuo ryöstöt/haaroittimet ovat eri kokoa.
 
En näe hyötyä ryöstää molempia. Herätevirta on niin pieni ettei sillä ole käytännössä mitään väliä.
Itse taisin käyttää 1->2 muunnosjohtosarjaa ja sen avulla mun ei tarvinnut vahingoittaa auton omia johtoja lainkaan.
 
Tuumailin äsken hetken aikaa sulakeboksin äärellä ja tuli sellainen mieleen, että päävirran otan lokerosta F6 sulakehaaroittimella ja samalla kokeilen ottaa myös herätteen pitkien valojen sulakkeelta haaroittimella. Ainoa probleema on vain, että mahtaakohan haaroitin mahtua kahden releen väliin, mitä siinä vieressä sattuu olemaan..
tällöin ei tarvitsisi rikkoa olemassa olevaa herätejohtoa lampulle.
 
En muista oliko tuo PHEV vai joku muu malli, mutta tuollaisen kuvan "varastin" aiemmin jostakin keskustelusta, eli taitaa olla F3 päävirta ja F18 heräte (ympyröity), viereinen F17 kait passaa kans. Oli tarkoitus itsekin värkkäillä lisäpitkät mutta Night Breaker polttimoilla vielä toistaiseksi mennään.
Sitä mä vaan ihmettelen että onko tosiaan niin, että pitkien sulakkeelle tulee virta vasta kun pitkät päällä? Eli joku rele lienee sitten akun ja pitkien sulakkeen välissä ilman sulakesuojausta, vai?

Pitkien sulake.jpg
 
Apuva haaroitin ite kans tuolta radion sulakkeesta ja nyt ei kuuluu mitkään äänet radiosta missä voi olla vika. Kaikki muu toimii normisti.
 
Ääh oma moka kele toimii paremmin ku muistaa laittaa molemmat sulakkeet paikalleen siihe jakajaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom